Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salstad

Utombordare uppe eller nere ?

Rekommendera Poster

Har en fråga jag aldrig fått utrett nrä jag gått på bryggor och annat. Skall man ha motorn uppe eller nere när man ligger still med båten ? Finns bud på många olika saker.

 

Uppe : Impellern torkar ut

Nere : Beläggningar, snäckor m.m

 

Vad är rätt och fel ?

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten hindrar väl inte impellern från att torka ut, den är ju gjord av gummi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar altid upp motorn när jag ligger still.

Annars får man ju en massa alger och skit på motorn, och då sjunker den faktiskt lite i värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe!

 

Har du motorn nerfäld får du ju dels beväxtning på motorn och sen tar den stryk av saltet som finns i vattnet (olika mycket beroende på vart båten ligger).

 

Impellern tar inte stryk av att vara ovanför vattenytan så länge du inte startar motorn innan du fält ner den. Samma sak på vintern, då är ju motorn inte i vattnet.

 

Om nu teoretiskt impellern skulle torka av att vara ovan vattenytan så är det ju billigare att byta impeller efter några år än anoder och hålla på att måla drevet m.m.

 

Så summasumarum; Upp med motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern klarar säkert båda lägen.

Nere : helt rätt att det blir beläggningar mm..

Men en annan sak är att din motor i nedfällt läge i båthamnen kan bli offeranod till någon av dina båtgrannar som har landansluten El ombord, på grund av galvaniska strömmar, har läst det i en bok om båtel.

Jag är inte så insatt i det, men någon kanske vet bättre

Mvh. möbelsnickarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda riktmärke jag kör efter är att vid frysgrader ha den nere vare sig jag ligger i sjön eller inte med tanke på frostsprängning.....

sen är det väl lite si och så med hur man har den under sommaren....

 

Vete fan om det fins nått rätt eller fel i denna fråga,alla har nog sin egen åsikt..*S*

 

Mr Moon (Ibland uppe, Ibland nere...ibland inte alls..)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter min vara nere och i spärrat läge för stöldrisken, nu får de först bryta sig in i kabinen genom aluminiumen och sen frilägga spären innan de kan hissat motorn och kan dra in aktern på stranden för att plocka bort motorn.  Hissat läge så har man ju redan hjälpt dem med halva jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe så klart!!!

 

Det är många man ser i hamnarna som inte hissar upp sina motorer i ren lathet.

Hålla inne en knapp i 10 sek. inte så jobbigt.

Man slipper algbeväxtningen, ett söndererjat växelhus mm. mm.

Dessutom när dom är några år gamla så kanske inte packboxen sluter 100% tätt mot propelleraxeln. har man då den nere så kan man få rikligt med vatten i växelhuset och det är inte så bra.

 

Ok att det blir krångligare för de kriminella att själa motorn.

men vill dom ha den så tar dom den ändå.

Även om du har 4st motorlås dessutom.

Det finns motorsågar då handlar det om sekunder.

 

H/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

men det är ett rent helvete att släpa in en båt med motorn hängade och bromsande i botten, hänglås spelar ingen roll när de väl är vid stranden och akterspeglen kan sågas bort.

 

En anna aspekt är väl skadorna på övriga båtar när någon förtöjer dåligt och man får vederbörandes fena och propeller ristande i sidan vilket hände mig förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo det är klart att det är svårare att stjäla en motor som är nedfälld.

Men vill dom fälla upp den så gör dom det. Det är ingen svår operation.

 

Ang. Dåligt förtöjda båtar så ska man väl inte behöva ha motorn nere pga. det. Blir det skador får du väl ta båtägaren i nacken.

Sen är det ju inta alla båtplatser som det är risk för det.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

hörde av någon att man sliter på powertrimmen när man hissar. Ligger i Mälaren så salt och beläggningar inget större problem. Å andra sidan sa samma person att det inte ser lika snyggt ut med hissad motor så jag vet inte hur vetenskaplig han var i sin uppfattning...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den personens åsikt kan du räkna bort direkt. Ser inte lika snyggt ut med hissad motor Vad spelar det för roll. Kolla vad det står i instruktionsboken.

Och du sliter INTE ut powertrim genom att hissa upp motorn efter användning.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju också risken att axeltätningen är dålig. Då är det mycket mindre risk för vatteninträngning när den är uppe. Tycker själv att det ser slarvigt ut att ha den nere men det behöver man ju inte bry sig om - dvs smaksak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sliter det på Powertrimmet kan man ju undra hur mycket det sliter när man trailar på vägarna. Har man då motorn uppfälld gungar den rejält. Sliter det på Powertrimmet tro? Man undrar om motorn ska vara uppe eller nere då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man den nere så kan en stackars fisk simma på den och skada sig.

Tänk dig själv att simma runt och köra huvudet i en propeller, Aj.

 

Man ska vara snäll vid djuren.smiley-smile.gif\

 

 

mvh Roland

 

(kunde inte låta bli)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min hissad av en helt annan anledning. Det är ganska grunt vid bryggan och Vänerns vattennivå har en tendens att förändra sig rätt mycket. Vill helt enkelt undvika att drevet inte står på botten när jag kommer ner till båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min nere av den enkla anledningen att jag inte vill ge nån tanken att sno propellern. Det kan ju se ganska inbjudande ut annars.
Jag har den i en insjö ifs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord skall motorn vara uppe för motorns bästa..

 

 

Då har jag fått reda på precis det jag undrade, jag har hört så många olika åsikter så jag var tvungen att få höra några till smiley-wink.gif\

 

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det minus skall motorn vara i eftersom lite vatten i växelhuset kan orsaka stor skada då det fryser. Kylkanaler har också lättare att rinna ur om motorn står upprätt.

 

Kör båt året runt och har inte hissat min motor på 3 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar hissa.

Ingen stulit båt eller motor ännu.

 

 

Dock lite vindkänslig så när det blåser brukar jag ha den nere.

post-4060-1394234894,3062_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur väl tätar flotören om man har motorn upphissad och soppan står och jäser en varm sommardag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har relativt fritt bakom min båt så brukar jag ha motorn uppfälld. när jag lägger till i nån trång gästhamn däremot så händer det att tongångarna blir hårda när grannbåtarna vill förbi. Därför är det ju hamnen som bestämmer vilket tycker jag.

post-22841-1394234894,4031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är det som gjorde mig lite förbryllad. Hittade en hjälp till motorkonservering och i det dokumentet stod det :

 

Tänk på att när båten är i sjön, tilta inte upp motorn. Alla rekomenderar att tilta upp motorn men om du inte gör det spar du impellern. Byt anoden ofta och se till att god elektrisk kontakt råder mellan rig och anod så sparar du riggen och växelhus i alla fall.

 

Där av min fundering ?? äntligen hittade jag dokumentet igen....

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är kanske att impellern slipper torrstart varje gång, dvs vattnet finns redan vid pumpen från förra gången. Det rinner ju ut vid upptiltningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis och för de som har sötvatten och inte behöver vara rädd för beläggningar så kanske det kan vara att tänkta på ??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livslängd?!

(Spelar naturligtvis ingen roll när man sköter sig och alltid byter impeller innan den går sönder...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett gott tips, lämna alltid motorn på service direkt när ni tagit upp den. Varje år, liten kostnad men man har igen det, både i livslängd och vid ev försäljning.

Jag tror faktiskt inte det har ngn större betydelse om man hissar eller har den i vattnet, vet man däremot om att man inte ska använda båten på ett tag så kan det vara ide o hissa den. En del säger att det rostar mera när man hissar...en del säger att vadå det rostar lite högre upp i röret om du har den sänkt plus att du får den beväxt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...