Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kostern

Havstulpaner på propellern

Rekommendera Poster


Hej alla!

Vid sjösättningen sitter proppen där, ren och glänsande.

När man sedan tar upp båten har den förvandlats till en musselodling.

Har man som jag en 3-bladig folding så har man ett gediget arbete att borsta och polera. Ett sisofos arbete utan slut.\#mce_temp_url#\

Men det finns en lösning\#mce_temp_url#\

En klurig kompis som heter Stefan har funderat och kommit fram till följande.

Inlagd sill får sina ben uppmjukade av ättika. Ben innehåller kalk.

Havstulpaner innehåller också kalk. Så lösningen är lika enkel som genial:

Lägg in propellern och andra angripna delar i ättiklösning.

Han blandar ättiksprit och vatten (ca: 20-40% )i en balja med lock och låter grejerna ligga där och gotta sig i några veckor. Redan efter någon dag så börjar man se resultatet. När alla snäckorna och kalkavlagringar är upplösta så är det klart inför vårens sjösättning. Blad/nav/kuggar och muttrar blir helt fria från snäckor UTAN  mekanisk bearbetning med stålborste och polertrissa. 

Har man drev som är beväxta skulle man kunna palla upp en hink med lösningen och även låta drevet stå och få sin behandling.

Hoppas att tipset kommer att prövas runt om i båthusen. Det funkar.

 

Mvh: Patrik


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, men är det inte bättre att skydda propellern mot beväxingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit det allra bästa. Men det har då inte jag lyckats med (än).

Vad är ditt tips på detta problem?

Nyfiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om propellern är av brons, ta bort offeranoden. Då kommer lite kopparjoner att lösas ut i st. f. zinkjoner från anoden och då slipper du beväxning. I normala fall (Ingen landström etc) behövs ingen offeranod till en bronspropeller på RF-axel.

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ostkusten klarar jag mig med en polering, inget mer. Båten ligger sommartid på Gålö, vilket är ganska långt ut och det är förhållandevis kraftig beväxning, går dock inte att jämföra med västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor på västkusten,mycket landström,och nytt segeldrev...så anoden vågar jag inte ta bort.

Det verkar vara på slutet av säsongen som beväxningen ökar.

Har försökt med det mesta men inget har funkat till belåtenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått för mig att om man tar ett dopp veckan efter larverna har fäst sig på propellern, innan de börjar bygga sina skal, och skrubbar av propellern med t ex en diskborste så skall det inte bli några snäckor. Sedan gäller det att veta när det är, kanske kan någon annan hjälpa till där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man använder båten är det inga problem. Det är väl därför som beväxningen kommer på hösten. 
 
Hur skyddar man en propeller?
 
Bottenfärg stannar väl inte kvar. Jag blankpolerar bara propellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det går nog åt ganska mycket ättika för att doppa ett helt drev... men det kanske går att pensla på med jämna mellanrum under en dag.
Men att plocka loss proppen och blötlägga var ju genetaliskt smiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det skulle inte jag heller våga. Tänkte mig rak axel, inte drev, i mitt inlägg. Lite slarvigt att inte skriva det tydligare. Nu för tiden har jag motorbåt med drev och aluminiumpropellrar. Jag målar allt, utom anoderna, med VC Propodrev (Reservation för stavningen. Västkustvarianten skall det vara)och har inga som helst problem med havstulpaner. Trots 30 knop maxfart verkar färgen sitta kvar länge på propellrarna. Jag håller visserligen till på ostkusten, men vi är inte förskonade från havstulpaner här heller.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett aluminiumdrev som har rostfria axlar mm, så SKALL man ha en offeranod på själva drevet.

 

Om man har en bronspropeller skal den ha en plast/gummibussning mellan ytternav och innernav så den blir elektriskt skild från axeln. Då bildar den ett eget galvaniskt system som inte behöver någon offeranod.

 

En offeranod av zink khindrar kopparjoner att komma loss från ytan av en bronspropeller eller från en bottenfärg med koppar som skydd. Då växer tulpanerna glatt på kopparfärgen.

 

Drevet skall alltså inte målas med kopparhaltig färg, utan med en beväxningsskyddande färg som är baserad på andra mekanismer än avgång av metalljoner, annars kommer drevets zinkanod att både förbrukas av kopparn i färgen, och tupanerna kan växa på drevet. Drevfärger är oftast utformade så.

 

www.batteknik.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...