laban1 2 Postad 1 Oktober , 2006 Hej! Ska man göra något åt wallasvärmaren inför vintervilan? Ta hem fotogentanken? Något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Oktober , 2006 Kör värmaren när du ändå är vid båten och tittar till henne under vintern, det mår den bara bra av. Se bara till att du har ordentligt uppladdade batterier så att du får igång den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 587 Postad 1 Oktober , 2006 Enligt tips jag fått ska man tillsluta fotogentanken under vintern och gärna ha i 0,5% k-sprit. Antar det handlar om att hindra kondens att bildas i tanken. Till min tank passar locket till 5-liters dunkarna som jag köper fotogenen i så de är lätta att få tag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Oktober , 2006 Jepp, i med 2,5 cl k-sprit till 5L fotogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 1 Oktober , 2006 Fast Karburator-sprit är till för bensin, så välj motsvarande produkt avsedd för diesel(som är väldigt likt fotogen). Annars är det nog inte mycket lönt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Oktober , 2006 Fick informatonen av Värmedoktorn, den förmodligen kunnigaste av alla när det gäller värmare, men han har väl fel då. http://www.varmedoktorn.net/1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 1 Oktober , 2006 Påstår inte ngn har fel, men jämför flaskorna på macken nästa gång du är där. Tillverkarens uppgifter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 Oktober , 2006 K-spriten hindrar fotogenen att parafineras och är inte till för att hindra kondens i detta fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 1 Oktober , 2006 Så här alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 587 Postad 1 Oktober , 2006 Samma källa här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 Oktober , 2006 glömde att nämna: Värmaren ska gå en stund efter att man hällt i k-spriten så att blandningen når pump och veke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 5 Oktober , 2006 Har inget lock till min (lilla 5L) plasttank. Innebär ovanstående diskussion att jag kan hälla på lite-ksprit och låta tanken stå kvar i båten. Och att värmaren då startar igång som en klocka på våren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 5 Oktober , 2006 förmodligen bra tips, min har dock stått på vintern som den här med halvfull tank och den fungerade bra första användningen på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 11 Oktober , 2006 Tyckte den där inblandningen av K-sprit lät i minsta laget. Jag brukade pytsa i mer när jag hade wallas. Vill den inte starta ändå så är det oftast bara att ge pumpen en knackning med en skiftnyckel så brukar den börja ticka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjansson 0 Postad 17 Oktober , 2006 Jag har aldrig brytt mig om K-sprit i tanken. Däremot brukar jag fylla upp tanken full, så att inte kondens bildas under vintern. Det går att ta sugslangen från tanken och doppa i en k-spritsflaska och låta värmaren gå en stund, det fick min tidigare wallas, en 1800, att bli som ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser