Gå till innehåll
torsdag 22 maj 2025
olleka

Evinrude 75 ficht 2001 problem med bränsletillförsel?

Rekommendera Poster

Hej.

Min första post här.

Jag har en Evinrude ficht 75hp från 2001.

Den verkar ha problem med tillförsel av bensin från den fasta tanken. Går hyfsat ok på tomgång men när jag ska dra på gasen så börjar den gå dåligt och dör. Jag kan köra på typ lägsta fart framåt en stund (så jag kommer tillbaka till hamnen) när jag testat.

I höstas då det var samma problem så kopplade jag in en extern tank i stället. Och då gick den igång och jag kunde köra en bra bit normalt.

Hade samma tank i våras efter sjösättningen och då gick det också bra.

Vad jag gjort för att komma tillrätta med den fasta tanken:

Tömde tanken i våras (fick ur det mesta men några droppar kan varit kvar.)

Bytte bensinfilter. Det som sitter innan pimerblåsan. Finns det kanske ett till i motorn?

Bytte primerblåsan samt ny slang till den.

Det logiska eftersom den funkar med extern tank är att det är något med tillförseln från den fasta tanken.

Kan besinpumpen vara för svag?

Kan slangen från primerblåsa till motorn vara för lång? Har inte kapat av den så den är ganska lång in mot motorn.

Vad mer kan man tänka på?

Hälsningar

Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev olleka:

Vad mer kan man tänka på?

Funkar avluftningen från den fasta tanken så att det inte blir ett undertryck i den när lite soppa förbrukats? Testa att öppna påfyllningslocket och se om du har samma problem då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova pumpa med blåsan om det hjälper. den måste även vara riktad uppåt kanske hamnar i annat läge när fasta tanken är ansluten.

kan även vara filter nere i tanken,på sugledningen..  blås pumpa mot flödesriktningen för felsökning B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...