Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Nyborjare

Hur använda sin båt köra eller annat ?

Rekommendera Poster

Jag blir mer o mer sugen på att dirket nu skaffa en större motorbåt, en med mer utrymme för utspisning,övernattning, fler åkande.

 

Men jag blir lite fundersam, ny som jag är i båtlivet, varje gång jag kommer till hamnen ( många gånger de senaste månaderna) är där väldigt mycket folk, men i princip alla båtar ligger i hamn, det är mest större båtar i min hamn ingen går ut ingen kommer in, man sitter i sina båtar och dricker och äter, varför ? jag må vara okunnig men jag trodde att man skaffa båt för att lämna land ialla fall gjorde jag det .

 

Varför använder man inte sin båt, jag är orolig för att jag skall bli en av dom om jag köper större båt, vad är anledningen ? är det bränslekostnaden ? ointresse ( önskade egentligen en sommarstuga ) jobbigt ( att lägga ut och in med stor båt särskilt om man inte har kunnig medhjälpare vilket kanske frugan inte alltid är)?

 

Jag säger inte att det är fel att använda sin båt så, var en en gör som den vill men jag bara undrar lite över fenomenet och vill inte själv hamna där med en större båt, skall jag fika eller sola är jag hellre i trädgården

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du har nog fått med de viktigaste anledningarna:

* Bränslekostnaden (t ex en dagstur med en större motorbåt kan kosta en bra slant).

* Kanske man har en dyr bryggplats som man vill utnyttja ordentligt under sommaren och hösten även för att bara fika, sola osv.

* Använder den som en sommarstuga (om det är en större båt). Bor man t ex i lägenhet så kan det vara skönt att bara byta miljö till båthamnen där man bara sitter och tittar och myser lite en stund.

 

Man måste ju inte åka med båten varje gång man är vid båten.

 

Själv är jag nästan aldrig vid båten annat än om jag skall ta en åktur (el bara se till att allt står rätt till och båten ligger kvar vid bryggan).

Har ju en såpass liten båt, 5,7 meter, så att sitta och fika i den skulle kännas nästan löjligt.

 

Har min båt i Vänern (Karlstad) och här ser man sällan folk bara sitta i sina båtar vid bryggan och fika, sola osv. De flesta är vid sin båt när det är dags att ta en åktur. Det är väl lite olika kultur på olika platser.

 

Jag resonerar så här med min båt:

* Jag är bara ute på dagsturer så jag behöver ej övernattningsbar båt. Jag kan ta 7 pers ombord och det funkar faktiskt i praktiken om det inte går för grov sjö.

* Jag prioriterar en hyfsat snabb båt (min gör ca 40 knop) eftersom jag vill hinna hem samma dag innan det mörknar på.

* Åker bara när det är bra väder numera så nån bobåt p g av vädret är inget jag prioriterar. Ett kapell som är nedpackat i kapellstrumpan som jag kan fälla upp vid behov är allt skydd jag har mot regn. Det duger.

* Föredar utombordare (4-takt) på en såpass liten båt jag har, lätt att serva och skulle jag behöva byta är det enkelt. Nackdelen är ökad stöldrisk.

* Har trailer (80 km/h) till min båt så jag kan besöka olika platser (insjöar, kanaler osv). Det tycker jag är väldigt kul och ganska okomplicerat båtliv som ger stor variation. Dessutom enkelt med vinterförvaringen (man kan ha båten hemma på tomten om man vill och frakta till service osv).

 

Liten båt = mindre jobb med underhåll och lägre kostnader.

Jag köpte min båt ny 2003 så jag räknar med att grejerna håller hyfsat några år till. Ju äldre båt och motor desto mer tenderar de att kräva i underhåll och större risk för oförutsedda stopp.

Desto äldre jag blir desto mindre intresserad är jag att mecka har jag märkt och vill bara att grejorna skall hålla.

Hade jag en större båt och inte lejde bort underhåll, konservering osv tror jag att jag skulle tröttna lite på båtlivet. Det som är kul är att åka med båten tillsammans med vänner och så och se nya platser, träffa lite nytt folk osv. Meckandet ser jag som nåt lite tråkigt nödvändigt. Ibland kan det vara kul förstås att mecka men ofta inget jag jublar över att behöva göra.

En så mycket större båt än den jag har skulle jag nog inte orka sköta om ordentligt.

 

Vilken storlek skulle du kunna tänka dig byta upp dig till?

Är det en daycruiser igen som du siktar in dig på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktig vad jag vill ha men jag har en gräns nånstans på 270.000 kr så skall det vara större måste jag välja äldre.

Och eftersom min är i nyskick kanske jag får svårt med det .

 

http://www.blocket.se/vi/9120628.htm?ca=23_11_s

http://www.blocket.se/vi/9493251.htm?ca=23_11_s

http://www.blocket.se/vi/9471718.htm?ca=23_11_s

 

Nånting med dessa utseedenden och utrustning kanske, jag misstänker dock att kvaliten inte är den bästa och ekonomin inte är vad jag får med min lilla båt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryggseglarna smiter bara från fastighetsskatten som en sommarstuga hadde genererat! ;-)

Obs! Lite ironi i detta! Obs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom missar värdestegringen, det har vi inget vidare på motorbåtar, med några få undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska sälja min Sea Ray sorrento 25, men det blir nog först till våren antar jag.

Hon är från 1988 och är i mycket fint skick. Jag bor och lever i båten 6 månader om året och lägger därför ner oerhört mycket tid och arbete på att hon ska vara i toppskick.  Kabinens klädsel är helt ny, endast ett par veckor gammal.   Motorn är en Mercruiser 7,4 l V8 från 05 på knappt 400 hästar. Iordningställd av Ante Malmgren f.d innehavare av rekordet Ystad - Haparanda (blå bandet)   Se hans hemsida på:

http://www.antesmotor.com/

Hon har en hel del utrustning såsom:

Ankarspel Power il med rostrfitt Bruce och 50 meter blyad lina.

Cd stereo med växlare och högtalare i sittbrunn samt kabin.

65 l kylskåp med frysfack.

tvålågigt origokök (integrerat)

Toalett med septitank, ny avfallspump 05.

tre batterier varav två nya 06.

Stålpropeller (mirage) samt en extra alupropp.

Wallas 2400 fotogenvärmare som är termostatstyrd.

Tryckvatten i kök och toa. Landström med uttag i hela båten.

Ny laddare 25A Mobitronic 06.

Nya limpor/knän 06.

Ny förgasare Holly 06.

Kapell 05.

Simrad plotter/ekolod.

6 fendrar samt fenderhållare på pulpit.

2 stycken Ankarolina i fören.

Massor av tampar m.m.

 

Så skick, kvalitet och utrustning är det inget fel på, men nog får du räkna med att en sådan båt är törstigare än den du har nu.  Två liter sjömilen vid 24 - 26 knop vill hon ha.  Kör man i deplacementfart nöjer hon sig med 1,2 - 1,4 L/M

post-13907-1394234798,04_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den går att sjösätta så smiley-wink.gif\

 

Näe, ingen husvagn, brrrrrrrrr!  Men en större båt.  Känner att jag vill ha lite större utrymmen eftersom jag bor på båten halva året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog som hos mig, där jag har allt som behövs 2.gif\ för en mysig kväll i hamnen, eller flera.

Kylskåp.

Kylbox.

Rinnande vatten.

Septitank.

TV. Och nu ny kommer dator då vi fått bredband.

Dator finns för sjökort.

Värmare fotogen el.

Gummibåt till kiosken för dagstidning.

Gasolkök.

Massor av skåp fulla av bröte.

Barskåp.

Brea å goa kojer.

Dansgolv där bak.

Heltak över det hela är alltid torrt å fint.

m.m.

Om det är en helg och fint väder och om man inte ska någon speciell stans så är det bara att ta gummibåten och dra ut och bada och ha en mysafton på kvällen.

Förflyttar jag mig, så har jag inte bråttom, utan det får ta den tid det tar.

Är nog så att en större båt, med plats för att röra sig och ha dom mesta bekvämligheter runt sig gör att man kanske inte sticker ut för en dag, eller natt.

Man kan ligga där flera nätter och avvakta fint väder.

 

Så är det Mvh / Orven

 

Sist men inte minst så sopar den inte i sig så mycket dricka då jag far i 7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det en båt du behöver ? är det du beskriver inte egentligen en stuga ? båten är ju din gummibåt.

 

7 knop ja det funkar väl för många, men det kanske är de 7 knopen som gör att man inte gärna går nånstans, jag menar här i Öresund är vi ju inte bortskämda med skärgård, vikar etc så man måste kunna förflytta sig på öppet vatten jag har ju ca 15 distans t/r Danmark ( Dragör) som är ett ganska trevligt o lagom utflykstmål det skulle ta mig alldeles för långt tid i 7 knop , och skulle bara funka om man kan sätta av en hel dag, helg eller semester , jag vill kunna dra till Dragör efter jobbet o vara hemma till kvällen igen, 25 knop är lagom då tar det ca 30 min T/R.

 

Men som sagt det är väl det som är tjusningen med båtar det finns inget rätt användningssätt, var en o gör som det passar bäst, utbudet för alla smaker finns ju i båtmarknanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker rätt mycket med min båt men det betyder inte att jag spenderar lite tid i båtklubben.

 

Skönt att åka dit efter jobbet och det finns ju alltid nått att pula med eller bara snacka skit med alla andra i klubben.

 

Och så slipper man ju gnabbet från ruffhäxan som är hemma 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En kompis frågade mig igår hur mycket jag använder båten, efter lite funderande så räknades det fram att det varit 60-70 turer redan i år, blandar alltid upp en dunk soppa vid varje gång och räknade ut det på olje åtgången.  blir säkert ytterligare ett tjugotal turer innan isen lägger sig.  så så mycket bryggsegling hinner man inte med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skeppohoj

 

Dom båtar du länkade är trevliga. Har själv rekomenderat den ena Searayen till en kompis. Den är lagom om man inte riktigt vet hur mycket man kommer att använda båten. Om du får för dig att vara ute ett tag så har du ju toalett, kök å dyl. I år har det mest blivit dags turer för min del pga nybliven pappa. Några övernattingar har man hunnit med som tur är. Annars om åren är jag ute i princip varje helg och övernattar.

Din Uttern D55 kan man ju inte göra så mycket med. Har en vän som har en D55. Dom åker ut till större gästhamnar som har dusch och toa. Åker man ut med dom så hamnar man på sjökrogar. Är ju mysigt det med men jag är mer av en naturhamnsmänniska. Så jag skulle nog byta till någon av dom du länka. Testa någon sommar för att se hur ditt behov är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår precis hur du tänker,som nybörjare var man ute med båten så fort man hade chansen,varje gång man kom ner till hamnen så satt det en massa bryggseglare i sina båtar och glodde,då undrade man vad det va för nöje med det.Nu tio år senare så sitter man själv nere i båten och glor om kvällarna,nu har detta givetvis sin förklaring,själv har jag eget hus och det finns ju alltid nåt projekt på gångsmiley-tongue-out.gif\ sååå det är så jäkla gott att åka ner till båten och slappa en stund efter dagsverket,gärna med en fika eller nåt.Man ska ju ändå ner och kolla till sin båt så varför inte passa på att njuta lite samtidigt.Nu är jag inte den typen som inte använder båten tvärtom,i somras var familjen ute på ävenyr fjorton dagar i sträck,i stort sett försöker vi att använda båten alla helger som väder o vind tillåter.NU är det ju också så att vi har haft en snipa så det tar ju en stund om man ska ta en runda.Jag tycker att du ska skaffa dig en större båt så att du kan ligga ute några dagar i sträck o bara njuta och kanske ta en och annan fika i båten när du ändå är och kollar till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får lov att bestämma sig för vad man vill använda sin båt till. Dvs vilket båtliv man är mest intresserad av. Bad- och fiskeutflykter, enstaka övernattningar, hela semestrar eller snabba transporter till stugan på någon ö. Olika båttyper passar olika bra. Man kanske t.o.m. är intresserad av en sån där som lutar, vad de nu heter. Om man drar en parallell med fordon på hjul blir det ju annars som att jämföra t.ex. en sportbil med en husbil. Om man inte kan bestämma sig för vad man skall ha båten till får man helt enkelt köpa flera smiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Letar man lite så finns det multifunktionella båtar, som kan täcka in de flesta behoven. tex bebolig, grundgående, kanalvänlig, barnvänlig, stora öppna ytor för solande gäster, mycket god högfartsprestandar,   underhållsfri,uppseendeväckande, och ganska ful14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du dyker då upp så fort nån vill ha köptips =)

 

Har du fått någon öht att bli intresserad av din flytande folkabuss?  smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är alldeles utmärkt med fördelningen som infinner sig. Hade alla använt sina båtar frekvent och dessutom övernattat i andra hamnar hade det varit ännu mer fullt än vad det är.

 

Som någon tidigare nämnt så har olika båtar olika syften. Har man bredd i sitt båtliv så kanske man till och med har flera båtar. Vi har t.ex. 2 st. jollar för att få segeltarmen tillfredsställd och en styrpulpet för dagsutflykter och fiske. Har hyrt segelbåt 1 vecka per år då vi inte kunnat/velat nyttja stor segelbåt mer per säsong.

 

Man får prova sig fram och framför allt lyssna/känna efter vad man själv vill.

post-9864-1394234807,8797_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vill bara vidga vyerna lite för båtsökarna, allt kanske inte är som man först tror när man letar båtmodeller ibland kan det löna sig att gå mot strömmen.   Får för övrigt ett mejl lite då och då men min ska behållas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...