Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

janandersson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    234
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om janandersson

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Ja det är ju precis vad jag påstår. En 5,0 förgasare har 220 hästar, en 5.0 insprut har typ 260 hästar, en 5,7 förgasare har 270, en 5,7 insprutare har 330, en 7,4 förgasare har 330. Ungefär, vad jag har sett. Så: EN hästkraft är förvisso lika med EN hästkraft. Men 220 är inte lika med 260. Inte i ett euklidiskt system i alla fall. Och frågan var alltså om det passar bäst med 5,0 eller 5,7 l V8. Och jag menar att man inte enbart kan titta på volymen.
  2. ??? Om du inte hakat upp dig på att jag råkade skriva "drivet" istället för "vridet". Men det borde ju t.o.m. du ha fattat. Senast ändrad av janandersson | 09 september 2007 | 14:23
  3. Tänk även på förgasare kontra insprutning. En 5,0 insprutning har hk som en 5,7 förgasare, och en 5,7 insprutning har hk som en 7,4 förgasare. Typ. Men vad gäller för drivet? Vet ej.
  4. Jepp, checkade även den. Ser bra ut på stickan. Kanske även skulle lätta lite på bottenpluggen och se vad som kommer ut. Hinner göra det i morgon - hamnvakt hela natten. Urk.
  5. SEGER! Den startade på ett kick! Och gick nog faktiskt bättre än innan (fem år gamla tändstift...). Tack till alla som bidragit till den lyckliga upplösningen!
  6. Nä, jag tror inte att det är så allvarligt. Sömmen i aktre kapellfönstret har brustit, den sömmen ligger rakt över skarven på soldynan, som ligger rakt över insuget till förgasaren. Insugsljuddämparen på förgasaren har knappast fungerat som någonting annat än en tratt ner i den. Allt vatten som runnit ner för aktre delen av kapellet har runnit ner över motorn. Fråga nu inte varför jag inte gjort någonting åt detta tidigare. Det blir så dålig stämning då :-(
  7. Så, nu har jag fått ur tändstiften. Det tog ett par svängar till Mekonomen och Clas Ohlson för de var fastrostade och jag saknade (som vanligt) adekvata verktyg. Det var inte heller helt enkelt att komma åt dem heller, fick först lossa plattan där gasreglagen är fästade. Så då kunde jag prova att dra runt motorn med startmotorn: SPLASH - fontän! Effektivt svar på frågan om det var vatten i cylindrarna. Drog sedan runt med startmotorn i sammanlagt kanske en halvminut. Så vad gör jag nu? Hur ser jag till att inget vatten finns kvar? Sugrör? Jag har en våtdammsugare. Någonting annat som måste göras? Supertacksam för all hjälp, som sagt är jag ingen mek.
  8. OK, nytt batteri och om inte funkar så dra runt med stiften urtagna. Jag får återkomma senare. Läge att byta stiften på samma gång - pinsamt många år sedan. Grymt forum det här för övrigt - tack till alla som bidragit!
  9. Det finns ingen sådan skruv, och upphängningen av motorn är precis i vägen så det är svårt öht att få tag i hjulet. Men så mycket jag försökt har hjulet inte rubbats en millimeter. Jag har även försökt att vrida på propeller med växel i med samma dåliga resultat. Men det sistnämnda är väl inte så lätt i vilket fall som helst. Annars visar batterimätaren typ 10 V (mycket knepig skala). Motorn har varit mycket lättstartad även om den stått still ett par tre veckor.
  10. Hur drar man runt motorn för hand? Jag är analfabet på det här, som kanske märks. Det finns ett hjul på framsidan av motorn, ungefär där jag gissar att vevaxeln sitter, med en rem som går till ett annat hjul högre up och till generatorn (den känner jag till eftersom jag bränt upp den en gång).
  11. Men startmotorn drar inte runt motorn. Det verkar som att någon/några cylindrar sitter fast. Eller menar du att det skulle gå lättare att dra runt motorn om tändstiften inte sitter i?
  12. Startmotorn orkade inte dra runt motorn (Mercruiser 3.0). Så jag trodde att batteriet var urladdat. Nyladdat innebar bara att startmotorn lät klikliklikliklik - som att någon spärr löste ut för att det helt enkelt inte gick att dra runt motorn. Plockade bort insugsdämparen på förgasaren - och ur den rann en hel del vatten! Läckande kapell... Så det är väl sannolikt att vatten runnit genom förgasaren in i cylindrarna. Eller? Jag är ingen mek, vad tror ni? Vad kan jag göra annat än att plocka bort förgasaren, försöka få bort så mycket vatten som möjligt och sedan ringa en verkstad? Inget vatten i motoroljan vad jag kan se - oljan är klar på mätstickan. Hjälp!
  13. CarbGuy var upptagen. Några andra tips om prisvärda renoverare i 08?
  14. Läste en tänkvärd kommentar på ett annat forum: Om det är stopp i frammatningen av bensin i förgasaren, hjälper det inte att spraya ner förgasarrengöring i den. Sprayen tar inte samma väg som bensinen. Alltså kommer inte sprayen åt att rengöra där problemet antagligen sitter. Och inte heller hjälper det att hälla förgasarrengöring i tanken. Av samma orsak. Alltså återstår bara att plocka isär förgasaren?
  15. Men en ickefungerande choke borde väl inte ge de symptom som jag har? Har för mig att jag läst att choken inte är så viktig på en båtmotor. Man låter bara motorn bli varm på förhöjt varvtal. Tack annars för felsökningstipset - skall prova det. Och samtidigt rensa filtret i förgasaren. Sprängskisser på den här förgasaren (Merc Carb tvåports, till fyrcylindrig 3.0 l Mercruiser) mottages tacksamt!
×
×
  • Skapa nytt...