Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
alphyddan

byta zinkanoder?

Rekommendera Poster

När dom är slut smiley-wink.gif\ Rekomendationer brukar vara efter varje säsong, ju fräschare desto bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När hälften eller 2/3 är kvar. Om förbrukningen av anod är ett problem så ligger båten i vatten som korroderar fort. Desto större anledning att ha så nya som möjligt. Billigare än att laga annat som gått sönder.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byta när 2/3 är kvar? Förstår inte resonemanget bakom. Förklaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

förmodar att du har båten i vänern då ska du magneciumanoder

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall man ha Magnesiumanoder i sötvatten?

 

Magnesiumanoder har man väl bara på Aluminiumbåtar då Aluminium ligger längre ned i den elektrolytiska spänningskedjan än stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

alla drev och utombordare har en stomme av aluminium. saltvatten har ju mer ledningsförmåga än sötvatten. så zink är för motståndsstark i sötvatten

 

MVH laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man byta zinkanoden i en motor när man har ett slutet kylsystem?Jag har märkt att många inte gör det, därför undrar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå...
 
Är det någon som kan förklara skillnaden på offeranoder och zinkanoder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

är samma vad jag vet. kärt barn har många namn  

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag målade över zinkanoden på mitt drev, sjösatte och sen fick jag veta att man inte får måla över den. Då tappar den sin verkan...Inte så kul att byta när båten ligger i svinkallt vår-vatten ;). Bara ett tips från mig som gjort misstaget redan.

 

Mvh Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Offeranod eller zinkanod. Tror namnet heter offeranod. Dock är dessa till 90% av zink, iallafall i saltvatten. Bytte precis min egen på utombordaren, då den ej var vacker. På min Mercury utombordare agerar även anoden som balanspinne dock vet jag ej vad det kallas på finspråk :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skall du ha Magnesiumanoder när du ligger i sötvatten !

De är visserligen dubbelt så dyra som gamla zinkanoder.

Men, de skyddar också allt som kan korrodera, dubbelt så bra i sötvatten.

Man ser tydligt skillnad på hur vi i Sverige är fast i gamla tankesätt, och nöjer oss med zinkanoder, även i sötvatten. Men om du tittar något längre söderut i vårt Europa, så säljs det nästan uteslutande

magnesiumanoder där (för insjöbruk). Därför är också priserna

därefter i tex Tyskland. Har själv beställt en uppsättning från http://marineparts.de/ De har ungefär havla priset gämfört med våra egna priser, även om man inkluderar frakt.

 

Om man (som någon här tidigare hade gjort) skulle råka måla över den, och sedan sjösätta. Ta bara en stålborste och stick ner handen under vattnet, och borsta bort färgen. Så fungerar den igen. Under förutsättning att den har bra kontakt mot metallen på baksidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att risken blir stor att den trillar av... och då tappar den ju helt sin verkan... eller?
Om man tappar den strax efter sjösättning så ligger man ju i, större delen av året utan. För jag är i alla fall riktigt dålig på att kolla anoden under säsongen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att offeranoden är av rent material.
 
En zinkanod ska inte innehålla mer än spårämnen av andra grundämnen. Det är så viktigt att t.ex en zinkanod som gjutits i järnkokill kan ha fått för mycket smitta av stålet i kokillen för att den inte fungerar tillräckligt bra.
 
Man kan väl säga att zinkmängden ska vara 99,9 %. Så detta är inget för fuskleverantörer. Köp original. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är inte alltid man ser den enklaste lösningen ;). Önskar att man kunde göra det, tänk vad mycket frustration man skulle slippa... Men problemet i mitt fall var att den inte hade bra kontakt, dvs jag fick ta loss propellern osv. för att vara säker på funktionen.

 

Mvh Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste inte köpa orginal bara man vet att det är rätt kvalitetsnivå.

 

Ibland är det samma tillverkare som säljer både till orginal och till pirat handeln.

 

 

Tro inte att det är Volvo (om det är en volvo motor med drev) som själva gjuter sina offeranoder utan de köps från större tillverkare. Tidigare har Volvo varit mycket duktiga på att välja och övervaka så att det blir maximal kvalitet men på senare är när prisjakten satt in så blir det mer tveksamt.

 

 

Troligen är det så hos de flesta motor/drevtillverkare. Så idag är det besvärligare att veta vad som är bra kvalitet. Tidigare var det nästan alltid så att orginal var garanti för hög kvalitet, men idag blir det mer tveksamt.

 

 

Inte allt som glimmar är guld-

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nogamedatt byta anoden även i kylsystemet!

Glöms lätt bort men är avgörande för motorn överlevnad då lite korrosion kan vara skillnaden mellan liv och död för motorn. Tog själv av topplocket och såg ingen anod utan bara en stor ansamling kalkavlagringar där den en gång satt. Slutade med att jag fick byta topp på grund av att det bara skillde nån millimeter mellan cylinderutrymmet och kylkannalerna. Smärtar docjk att byta anoder då deär så förbaskat dyra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...