Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Sign in to follow this  
tobbepp

4-takt vs. 2-takt

Recommended Posts

Säger bara en sak, Min YAMAHA 250 VMAX e fin och går bra hehe.

men det man saknar är väll ljudnivån som en 4-taktare har.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mellan Yamaha 150 hk fyrtakt och Evinrude 150 hk tvåtakt skiljer det ca 25kg. Så om du vill vara snäll och utveckla ditt resonemang skulle jag bli glad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man som jag fiska mycket och kör trolling finns bara 4-takt som allternativ. Ingen lukt, går jämnt, slipper oljeblandad bensin etc. etc. Hade en 4-takt Honda 45hk och den drog bara 1L/tim vid fiske. Hade tidigare en 2-takt på 28hk vilken drog många gånger mer bränsle, den geggade igen vid låga varv och luktade skit i motvinden. Har idag en mindre 4-takt på 15hk som går gratis och jämn fin gång. På stora båten sitter en 2-takt 90hk med separat oljesmörjning. Den är pigg men den drar mycket soppa.

Ju större motor dessto mindre betydelse skulle jag tro att valet av motor har. Ska man ha under 60hk skulle jag aldrig köpa 2-takt...aldrig någonsin

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lägger mig inte i debatten ang 2 vs 4 takt.

Smaken är som baken. Thats it..

 

OFF TOPIC MODE

Däremot gillar jag teknik och följde (nu nerlagt) utvecklingen på MotoGP där 2takten hade en herrejössestrend vad gäller tillförlitlighet, effekt osv.
Som bäst producerade Honda en litereffekt på 420hkr i en av deras screamer-testmaskiner. Var sisådär med hållbarheten. Väldigt sisådär. (en del hävdar att Hondas bigbangmotor gav ca 190 hkr vid 13500 varv när den var i topp men den höll å andra sidan.)
Omvandlat till den största 350 hkr snurran idag som ,om jag har min data rätt ligger på 5,7 liter, då torde vara på ca 2394hkr. Teoretiska siffror, ej jämförbara med praktiken.

Nu har MotoGP med 4takt ca 230 Hkr/ 19 000 varv  på 800 kubik. Vassa jäklar....


ON TOPIC MODE igen


För mej ÄR 4-takt framtiden.

 



Senast ändrad av rotorp | 24 februari 2009 | 10:58

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bägge teknikerna behövs för att kontinueligt höja prestandan.

Att 4-taktare skulle släppa ut mindre stämmer ju inte heller. För att kunna möta insprutnings 2-taktarnas acceleration har 4-taktarna ökat ventilernas överlappningstider vilket medför ett större utsläpp.

Som många jag kommit i kontakt med säger Aldrig mer tråkiga 4-taktare.

Själv har jag båda sorterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En evinrude E-tec med elektronisk bränsle insprutning drar nästan lika mycket som en 4-takare. Och den har en egen tank för 2-takts oljan så man behöver inte blanda i tanken (stort ) Och den är ca 25-35000 billigare är en Yamaha i samma stolek!

MVH André  



Senast ändrad av Askeladden2505 | 22 december 2011 | 11:18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att blanda oljan i bensintanken slutade man med för längesedan även på 2-taktare med förgasare som också har separat oljebehållare. I en 4-taktare däremot byter du oljan istället en gång per år som på en bilmotor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieselsnurror, ja varför inte. Känns som det hade varit bra. Någon som vet om det projektet är nedlagt? Den sidan har ju sett så ut sen urminnes tider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tidigt 70 tal fanns det en italiensk Carniti dieselsnurra jättetung och runt 4-5 Hkr. Har bara sett den på bild. Känner någon till den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bara hört talas om att Carniti skulle vara hopplöst bullriga.

Även Yanmar har gjort/gör utombordare.

Varning, håll för öronen eller dra ned ljudet.

Yanmar gör justa inombordare oxå, som till denna gamla fiskebåt under en lugn tur i Stockholms skärgård.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt! 

MotoGP  har alltid tillåtit 4-taktare. Honda bygde några tokmotorer med många cylindrar. Däremot hängde alldrig 4-takt med effektmässigt eller viktmässigt(tunga)

När man ville marknads anpassa MotoGP, så landsvägsförare skulle känna mer igen sig. (och förhoppningsvis köpa fler nya hojar) Så höjde man den tillåtna cylindervolymen till 800 cc (kommer inte ihåg exact) Medans 2-takt fick fortsätta med 500cc.

Min son kör motor cross. Samma sak hände där. Man ville börja sälja 4-takt. Så i den gamla 125 klassen, tillåts även 250 4-takt. DUBBLA cylindervolymen. Hojarna är relativt likvärdiga, dock fördel 4-takt. De har mer vrid och man behöver växla mindre.

När det gäller vikt/effekt så kommer alltid 2-takt vara bättre än 4-takt.

Man ska inte heller jämföra gamla motorer med nya motorer heller. En mordern t-takt med insprutning har en väldigt effektiv / ren förbränning. Nära nog vad 4-takt ligger.

Hade jag en mindre båt. så skulle jag sätta på en ny mordern 2-takt. När båtarna blir större och tyngre. Ja då ska man ha en 4-takt. Större båtar påverkas inte av den viktskillnaden i samma utsträckning. Dessutom så har de större nytta av det vridmoment som finns.

OBS!

Har man en äldre 2-taktare. Köp inte den nya miljö oljan Det är inte bra för motorn igentligen. Om man inte gillar motor ras.. Mest av allt är det nästan bluff. Köp recinolja om man kan. Jätte dyrt. Men smörjer otroligt bra. Idag är det mara några superoljor som är bättre. Recinolja luktar gott. smiley Är miljövänligt på alla sätt.

Troligen har få råd, eller vill spendera de pengarna. Köp då en mordern kvalitetsolja. Den förbränns på ett annat sätt än de gamla.

Att säga att morderna 2-taktsmotorer är mijöbomber. Är lika dumt att säga att 70/80- talets bil och lastbilsmotorer är miljövänliga.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tittade på en sådan hoe en snubbe som byggt en sådan. Kan ha vart 10 år sedan?

Det var inget vidare. Den var byggd med tvåtakts principen. Resultatet blir en 2 cyl motor med gemensamt förbränningsrum. Däremot så får man dubbla vevar samt massor med skrot/vikt, som ska samanlänka vevarna. Det behövs ett utjämnings drev eller dylikt för att få bort rassel vid motorgång med låg belastning.

Resultatet blev dålig effekt (pga svårt med effektiv hantering av in och utgaserna) Tung, men med låga vibrationer. Dock så går alla relativt morderna motorerfint ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog snarare bristen på service och skötsel av ägaren. Än om hur många gånger kolven behöver rotera i cylindern innan bränsleblandningen tänds.

Det finns mycket fördommar om alla typer av motorer. De har lika många för och nackdelar. En fördom/tro, är att tvåtaktare är lättskötta och behöverl lite eller ingen service.

Fel och rätt. En tvåtaktare behöver en enklare service än fyrtaktare i delar och skruvar att skruva i. Men det som behöver göras, behöver göras noga! Ett frächt tändstift med noga justerat gnistgap. En väl servad och justerad förgasare tillhör det som är noga.  Iom att tvåtaktaren utvecklar hög effekt på liten cylindervolym så måste det skötas noga. Annars får man för fet eller snål förbränning. Vilker leder till motor slitage, eller för hög bränsleförbrukning. (inkl blårök) Likaså måste man använda rätt sorts olja. Snålpellar åker med fel olja och betalar med högre bränsleförbrukning och högre rökutveckling.  Har man kört med dåligt servad motor eller fel olja ett tag. Ja då behövs även avgas anläggningen göras ren. (vilket inte behövs om man sköter pinalerna.

Naturligtvis förbättrar elektronisk självjusterande tändning, samt bränsleinsprutning allt detta. Både för ägare och motorns prestanda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog snarare bristen på service och skötsel av ägaren. Än om hur många gånger kolven behöver rotera i cylindern innan bränsleblandningen tänds.

Det finns mycket fördommar om alla typer av motorer. De har lika många för och nackdelar. En fördom/tro, är att tvåtaktare är lättskötta och behöverl lite eller ingen service.

Fel och rätt. En tvåtaktare behöver en enklare service än fyrtaktare i delar och skruvar att skruva i. Men det som behöver göras, behöver göras noga! Ett frächt tändstift med noga justerat gnistgap. En väl servad och justerad förgasare tillhör det som är noga.  Iom att tvåtaktaren utvecklar hög effekt på liten cylindervolym så måste det skötas noga. Annars får man för fet eller snål förbränning. Vilker leder till motor slitage, eller för hög bränsleförbrukning. (inkl blårök) Likaså måste man använda rätt sorts olja. Snålpellar åker med fel olja och betalar med högre bränsleförbrukning och högre rökutveckling.  Har man kört med dåligt servad motor eller fel olja ett tag. Ja då behövs även avgas anläggningen göras ren. (vilket inte behövs om man sköter pinalerna.

Naturligtvis förbättrar elektronisk självjusterande tändning, samt bränsleinsprutning allt detta. Både för ägare och motorns prestanda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hop hopp..

Här sitter man och upptäcker att man svarat på inlägg från stenåldern..

Nåja, kul ämne iaf. smiley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy