Jump to content
Sunday 16 May 2021
Sign in to follow this  
tobbepp

4-takt vs. 2-takt

Recommended Posts

Har räknat på fördelar med 4-takt och 2 taktsmotorer

 

Vi skulle köpa ny utombordare till en styrpulpet, vi räknade med att behöva runt 40-60 hk.

 

Följande kom jag fram till

 

 

Nr.1  4-takts motor kostar i regel 30% mer än 2-takt.

 

Nr.2  Testade 4-takt och gämnförde ljudnivån, på tomgång låter 4-taktaren knappt något, men såfort man lämnar bryggan surrar den lika högt som en 2-takt, dock är ljudet något på den lägre tonarten.

 

Nr.3  Stöldbegärligheten har på min båtklubb varit 95% för 4-taktarna 3 år i rad och minst 2ggr per sommmar, de har inte rört en 2-taktare.

 

Nr.4  4-takts motorn väger i regel 10% mer än 2 taktaren.

 

Nr.5  4-taktsmotorn ska vara mer bränslesnål. Nja, vet inte när man lägger upp alla kort rätt på bordet.

4-taktaren är något segare i starter, det är då den största mängden bränsle går åt.

Enligt ett test på Yamahas hemsida så går det att jämföra 2-takt mot 4-takt i bränsle ekonomi(svårt att hitta, men tillslut..)

 

I testet har man en och samma båt först monterad med en

2-takt, den drog 26,6 liter i timmen, och sedan

4-taktaren drog 20,6 liter i timmen.

ca. 30 % mer bränsle effektiv.

Men det visar sig sedan att motorerna är av helt olika årsmodell.

2-taktaren var från -92 och 4-taktaren från -04.

 

Nr.6  4-taktsmotorerna ger inte ifrån sig olje lukten(stort ) dock förädlas oljerna konstant, vilket gör att det luktar mindre och mindre.

 

Nr.7  2-taktsmotorerna påverkar miljön mer än 4-taktarna, det är sant, om man jämför när man ligger på planande fart, annars så är det som beskrivet i nr. 5(upp på plan osv..)

 

 

Så varför delger jag nu denna info till er?

Jo, jag vill inte ge er falska förhoppningar som båtnassaren gav oss om att 4-takt är det man ska ha.

 

Summan för oss var, 2-taktsmotor fullt utrustad för 44500kr istället för 57000kr(4-takt)

De 12500kr som jag fick över lägger bränsle/olje behovet under 5 år.

 

 

Har ni några andra uppfattningar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har Du kollat på dom nya 2-takt typ e-tec

och vad dom nu heter?2.gif\

 

Mvh Patrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad det gäller miljö och ekonomi, så ska man på 4-taktarna också räkna med att det kommer oljebyte/spillolja, oljefilter, kamremsbyte mm, med tiden, räknar man med detta ,som inte många nämner när dom säljs så blir dom inte så miljövänliga och ekonomiska i längden, samt att en direktinsprutad 2-taktare luktar inte heller olja plus att rappet i motorn ej går att jämföra med en 4-taktare........... bara en åsikt  fyll på med mer!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sant, nya direktinsprutade 2taktare ar gamforbara med 4takt, men alla som inte ar direktinsprutade ar ofta gamla konstruktioner i grund och botten. Jag har haft en massa motorer genom aren, jag jobbar med batar och jag maste saga att en 4taktare ar mycket battre an en 2taktare pa alla satt och viss, men smaken ar ju som baken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oljan skulle kunna sägas vara ett miljöproblem...


Allt beroende på hur man vinklar det..


Olja oljefilter måste miljöhanteras.

Filtret är ofta gjorda av plåt.


För o Tetas lite...


Vilken motortyp är den som skitar ner minst av utombordare..


jo Evinrude`s E-tech..läs på epa`s hemsida. och då har dom INTE räknat med oljan som skall bytas i 4t.

Inte illa va???




Share this post


Link to post
Share on other sites

Jadå dom heter E-Tec och är en direkt inprutat tvåtaktare med det revolutionerande Ficht (FFI) systemet som har utvecklats sedan 1988 av ett Tyskt företag www.provenion.com 

Bombardier www.brp.com  köpte konceptet och tillverkningen. 

Med år av experiment har världens första utombordsmotor åter igen en ledande ställning. 

Effekiva motorer, ca 30% lägre bränsle förbr, ca: 85% mindre avgaser, TYST GÅNG och ingen kamrem eller motorolja byte.

Jag vil inte påstå att det är det billigaste alternativet men tycker att jag fick valuta för pengarna.

Jag är nöjd.

Paul

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej är det ingen som efterfrågar gamla saab tvåtaktare de var ganska rappa vid gaspådrag och var snabba och lät bra. Varför kör man inte med tvåtaktare i formel 1 . En stilla undran ????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stilla undran....

 

 

Jag kontrar jag med en motfråga:

 

Varför kör man inte med 4takt på Formel båtarna...??

 

 

(Yamaha byggde den största maskinen HPDI 300Hk med 2-takt teknik och inte en 4-T där ser man....)

 

 

 

post-14775-1394234577,9554_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites


Sexigt...!

I Sweden gör vi tvärtom mot jänkarna...Sätter inombordare i våra nya större styrpulpetare, nä Jänkarna hänger på 1-2-3 st 200-300hk.
o så trycker man hårt på att försäkringkostnaderan faktiskt minskar.
Men allt annat blir väl bara dyrare..Inte minst som beg.

Var tror ni? håller detta för ex Ryds,Uttern mfl eller kommer vi tidsnog ha det som Jänkarna?
Åsikter tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Halloj ett litet inlägg i debatten... En inombordare är idag ett dyrt val för den som inte kan skruva själv, likaså 4-taktakts utombordaren... med inombordaren tillkommer Aqua drevet som ska ha gummibälgar oljebyte mm och kan man inte skruva själv så blir det dyrt...

En 2-takt med insprut är det mest ekonomiska man kan köpa idagensläge... lätt att serva dom allra flesta klarar det... inte på långa vägar lika högt inköpspris som 4-taktare ingen satans remjävel.. Och hyggerlig bränsleförbrukning...

Så allt talar för dessa mordärna 2-taktare... Hade utan tvekan införkaffat en sådan om jag var på jakt äfter utombordare vill säga...

!!!MVH REXCO!!!   fler synpunkter....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har själv en 80 hk 4-takts utombordare (Yamaha) på min Buster och den är än så länge kanon!! Tyst på tomgång, vibrationsfri på låga varv och ryker ingenting. Servicen är inget problem då det är annat som behöver servas ändå men visst håller jag med om att de nya 2-taktarna är fina och då tänker jag på hållbarheten och livslängden, renoveringskostnad efter 10-15 år etc.

En kul grej är att jämföra 2- och 4-takt med motorcykelindustrin. Varför är övervägande MC 4-takt? Jo, lukt, rök, klet etc gör sitt till och 4-taktarna har måhända inte samma rappa effektkurva dock en jämnare sådan...Här är 4-takt bättre på nästan alla punkter!! 2-takt är för moppar, cross motorcyklar och snöskotrar eftersom vikten och storleken sätter begränsningar. Den som använt en motorsåg förstår vad jag menar. Man luktar kort sagt skit efter ett pass även om några här (inkl. mig) säkert blir lätt nostalgiska. Visst finns det miljövänlig bensin och olja som inte luktar men det kostar skjortan!! 

Om tvåtakt vore överlägset så borde bilindustrin fortsatt med utvecklingen av den. Som det är nu så är det förlegat och gammalmodigt.

MEN..visst har servicen av en tvåtakt sin fördel samt mindre rörliga delar, frågan är bara om de väger upp nackdelarna?

En del hävdar att 2-taktarnas låga inköpspris gör att man har flera års bensinförbrukning i stort sett gratis. Det är alldeles riktigt och sånt ska givetvis övervägas men glöm inte bort andrahandsvärdet och servicekostnader också. Själv skulle jag aldrig drömma om att åka en några år begagnad jänkare (lägre inköpspris) med dagens bensinpris, trots komfort och härlig motor. Bättre då att köpa en nyare snål bil trots det högre inköpspriset. Taskig jämförelse? Ja, kanske men det är i alla fall så jag resonerar. Uppenbarligen resonerar vi alla olika, annars skulle det inte finnas en marknad för både 2- och 4-takts båtmotorer.

MVh/ P  

Share this post


Link to post
Share on other sites

4-taktsmotorena är övlägsen, 2-taktaren, framförallt om du kör sakta, 2-taktaren är gårdagens motorer.

mvh, Sam.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om nu 2-taktaren skulle vara så bra så undrar jag varför inte Volvo, Saab, BMW mfl. bilmärken inte sätter i 2-taktare i sina bilar?

 

Om det nu är ett hinder att man inte vågar sätta i en 4-taktare för ökad stöldriskt så borde Miljöpartiet införa spöstraff på alla båtmotortjuvar då de är ett stort hinder för att förbättra miljön.

 

(Oops Miljöpartister åker inte motorbåt utan paddlar kanot, precis som de åker cykel till riksdagshuset)

 

Och över till innombordare, svåra att meka själv? knappast exempelvis en gammal hederlig vovlo B20 innombordare, kan knappast vara enklare att meka själv. Eller en större Mercrusier, vad är problemet?

Enda problemet där ar då vissa båtfabriakenter byggt in motorn för mycket så att det blir svårt att komma åt.

 

mvh Roland

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Det finns många lösningar som är troligen bättre än 4 takt men här finns både patent frågor och oljeintressen med samt att marknaden är skeptisk till nymodigheter.     En gammal ide som nu tas fram i ljuset igen är motorn från chalmers en cyl 2 kovar och 2 vevar, benämningen på denna bör bli 2 takt eller ????  Är den byggd som jag tror så blir den väldigt vridstark och även vibrationsfri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Skulle någon här vilja ha en bil eller MC med 2-takt???

 

Inte jag!

 

4-takt (Enkla starter, ingen rök, jämn gång, går nästan lika bra som 2 takt, tyst vid cruising, modernare teknik, lite snålare, driftsäker, bättre för miljön osv..)

 

Allt är inte bara en pengafråga. Då kan man väl lika gärna köpa en gammal 2 taktare med förgasare från 80-90 talet.

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

ohoj!har kört 75hp e-tec den här sommaren.De flesta tror att det är en 4t då den går så tyst,avsaknad av choke osv.Den går snålt också.

Jag kan varmt rekommendera den motorn till de som överväger 4 takt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående talare.

 

Är det inte så att om man har en snäv budget så försöker man intala sig att 2-takt är lika bra eller bättre en 4-takt.

 

Glöm inte att en modern 4-takts motor är lika modern service ovänligt som en Volvo 245 från slutet av 80-talet (då det blev elektronisk insprutning). Vilka ägare till 245:or mekar inte med dem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då verkar det ju ovanligt dumt att köpa en sån med tanke på andrahandsvärdet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att veta andrahandsvärdet då denna motor bara funnits 2-3 år på marknaden.

Jag köpte den för att jag gillar de tekniska lösningarna motorn utrustats med,inte för att sälja den.

Hur startar du tex en 4 takt om batteriet gått ner när du är ute på böljan?E-tec har självförsörjande insprutning o tändning via; hör o häpna

SNÖRSTART,Ifall oturen skulle vara framme.

Vinterkonservering sköts via ett knapptryck på reglaget,styrdonet fixar resten.Bara några ex av fördelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att själv skapa sig en uppfattning om 2-takt eller 4-takt.

 

Gå ner till båtbryggan och kika på hur det ser ut när ägare av 2-taktare respektive 4-taktare startar sin motorer och när de sedan åker iväg med några få knop och röken väller fram från 2-taktaren in i båten över passagerarna.

 

Då förstår man varför 4-taktaren är så stöldbegärlig.

Borde snabbavveckla alla 2-taktare som spyr ut oförbränd besnin/oljeblandning.

 

 

mvh Roland

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har rätt vad det gäller gamla 2-taktare, men sådär ser det knappast ut när du startar en e-tec och åker ut med den. Skillnaden man kan se är att 2-taktaren försvinner mycket fortare än den sega 4-taktaren ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites


Hej

 

Ingen har pratat om slitage. en 2 taktares kolvar, nållager, vevlager mm utätts för dubbelt så många explosioner mot en 4-takt.

 

Kommer ni ihåg gamla moppar där man fick byta kolvar och nållager titt som tätt. Nu har i och för sig utvecklingen gått framåt även här men det är ändå dubbelt upp på allt.

 

Detta borde väl påverka slitaget på motorn?

 

//Mac

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PRecis , vi jämförde ju inte gamla 2 taktare med nya 4 taktare.

Och om vi jämför dom nya 2 taktarna finner vi bara fördelar med dom, och alla ni som undrar varför man inte har 2 takt i bilar, jo för att man inte hade kommit så långt i tekniken , då låg 4 taktarna före, men nu när e tec finns har 2 taktarna tagit ett långt kliv före 4 taktarna.

Mvh Dennis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud !!!

 

2 takt i en bil!!

 

Ring upp Mclaren stallet i Formel 1 och se om de vill ha en 2-taktsmotor i sina F1 bilar :)

 

När det gäller F1 och MotoGp ser vi teknologins spjutspets. Ingen 2 takt så långt ögat når!!!

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Det måste vara billigare att tillverka en 2 taktsmotor är en 4-takt. En 2 takt har ju inga ventiler och kamaxlar osv.

 

Bättre marginaler för tillverkarna. Det är väl därför de förfinar tekniken så att de kan fortsätta tjäna grymma pengar på sina 2-taktare....

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites


Brp som tagit över evinrude/johnson har en hemsida ,där det står hur e-tec utvecklades med hjälp av bland annat ingenjörer från NASA.Kolvar cylindrar lär ej paja som på de tdigare Ficht modellerna.Det är helt nya material,elektronik osv.

Gå in där och bli positiv!

Beträffande vinstmarginaler.........who cares!

EN GÅNG TILL!GLÖM OLJERÖK,HÖGT LJUD,DÅLIG EKONOMI!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy