Jump to content
Sunday 22 September 2019

marbleman

Medlemmar
  • Content Count

    149
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About marbleman

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Tog mig friheten att kopiera ett svar från ett annat forum: 'Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej. Med vänlig hälsning Per-Martin Roos OK-Q8 AB Teknisk Service & Utveckling'
  2. Byt ut den där propellern mot en riktig!
  3. Ibland glappar wirehöljet i ratthuset. Ta bort locket på baksidan å kika när du rör på ratten så borde du se var det glappar.
  4. Har funkat bra för mig, får byta batteri lite ofta bara. Skulle villja kunna koppla ur den när jag fiskar dock...mycket knapptryckningar bir det.
  5. Meningslöst med körkort på sjön.
  6. marbleman

    Hur kolla?

    Tack för alla kunniga svar, är nöjd så långt.
  7. marbleman

    Hur kolla?

    Hej. Som sagt så hade jag lite brådis när jag var där. Men det borde vara helt underhållsfria accar för dessa används i ups anläggningar (reservkraft) och det jag fastnade för var det nätta formatet på batterierna. När jag tänker efter så är det ju syra i truckbatterier så det är ju som du säger.
  8. marbleman

    Hur kolla?

    Okey, Attityd, Fredric....Var kan man köpa 12v 150amp accar för några hundringar...f.ö så får du ju bara acceptera att vissa är sugna på att ta reda på hur saker å ting fungerar och därför använder forumet istället för att kasta bort och köpa nytt. Och begagnade batterier köper man inte, dom får man...
  9. marbleman

    Hur kolla?

    Har ju hänt att någon blyacc gått sönder på jobbet, och jag har inte sett någon vätska eller likn. Någon beteckning har jag inte, har inte hämtat dom än. Kollade bara volten och ampen på lappen lite hastigt när jag var där sist. Tänkte inte på om dessa var helt slutna eller inte. Senast ändrad av marbleman | 15 mars 2008 | 22:54
  10. marbleman

    Hur kolla?

    Ok, verkar som jag får kolla med en multimeter vilka som har hållit spänningen bäst, har väl 50 st att välja mellan. Alla laddades samtidigt senaste laddningen. Sedan får jag ladda dom två med mest volt kvar och kolla hur mycket dom tappar vid belastning. Låter det bra?
  11. marbleman

    Hur kolla?

    Ja men blyaccar är väl typ torra innuti?
  12. marbleman

    Hur kolla?

    Hej. Har ev. fått tag på ett par begagnade 150 amp blyaccar (batterier). Hur kollar jag om dom är i hyffsad kondition? Alltså inte hur mycket kräm det är i dem utan hur bra dom är eller om jag ska kassera dem. Ska dom testas under belastning? Ska användas till en eldriven trollingmotor. Är det nu man behöver en belastningsprovare och hur funkar isåfall en sån?
  13. marbleman

    BUSTER XL

    Tjenare. ombyggnadsideer kan jag inte hjälpa dig med, men jag kan tänka mig att aktertofterna (om det är där du menar) på bustern är flytelement? Inte bra att minska ner volymen på dom för mycket isåfall. Men jag provade i viss sinnesförvirring att polera en liten fläck på min aluminiumbåt men det blev bara lite blankare men mycket mörkare. Min är iofs. inte lika slät i ytan som en buster. Har du provat? Ang. lackeringen så räcker det att slipa ner den befintliga färgen ordentligt så länge den sitter som berget. Slipa ner kanterna på färgfältet med maskin och om det någonstans blir en skarp kant mellan aluminiumet och färgen så är det ett säkert tecken på begynnande krypkorrosion mellan färg å plåt och då är det bara att fortsätta att slipa. Korrosionen brukar komma från avbärarlisten och krypa uppåt. Grunda med epoxiprimer. Kämpa på! http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
  14. Kravet på förarbevis är ett slag i luften som jag ser det, rötäggen finns både i biltrafiken och på sjön. Problemet är ju oftast att dom skiter i sjövett och regler och jag kan inte se hur utbildning ska få bort det, det är en moralfråga. Att tex. åka racekatta i 25 knop i fartbegränsade sund kan jag inte se som okunskap utan ren trots. Samma med fylleri, ALLA vet att man inte ska men vissa skiter i det. Tror som endel andra att detta är en förberedelse för båtregister och naturligtvis skatt oxå. Jag håller på med kursen nu och kan inte se hur den ska få dem som beter sig illa ska ändra sig, dom skiter väl helt enkelt i det oxå. Nä, nu ere mässan som hägrar...ha-de.
  15. Ja, folie är nog bäst och enklast när det bara är looken man vill ha. Kämpa på!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy