Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
shipman28

Installation av toalett med septictank

Rekommendera Poster

Börjar en ny tråd om toalettinstallatone.

 

Den tråd jag lånade blev full av skitsnack, hoppas denna kan hållas till ämnet. Teknik HUR man installerar en toa. Om man ska ha toa man spolar i sjön kan ni väl diskutera i en annan tråd.

 

 

Bifogar en bild på min tänkta installation, tanken ovan vattenlinjen och ovanför toan. Dvs pumpen måste orka pumpa upp till tankens högsta punkt, samt orka hålla slangens höjd på vattenpelare utan att det rinner tillbaka. Antar att det är ca 1.5m (max) från botten toa till topp på tanken.

 

För att tömma tanken tänkte jag att man bara öppnar utloppet så får det rinna ut av självfall...

 

Läste att de diffusionstäta slangarna håller tätt mot lukten i ca 5år, sedan börjar de lukta. Funderar på om man skall låta en rörfirma ordna rostfria rör och bara köra korta slangbitar mellan rör och tank, rör och toa osv - för skruvar man ihop allt med rör utan slang imellan lär ju de fungera som hävstång och rör något på sig så blir det en påfrestning. Sitter det slangar imellan kan de ta upp rörelsen - men samtidigt minskas ytan som kan läcka lukt.

 

Funderar också på att man skulle kunna sätta kulventiler så att vattnet i utloppet inte står i slangen, utan man stänger både vid utloppen OCH vid skrovgenomföringen.

 

Har lagt in en möjlighet att tömma tanken iland genom att sätta på ett t-rör och givetvis kommer även däcksförskruvningen till. Borde dock inte bli så mycket dyrare.

 

I övrigt har jag lagt till en extra backventil för att vara säker på att det som står i röret, efter senaste spolningen, inte tränger tillbaka i toaletten. Skulle nu backventilen inte funka så kan bara det som ligger i röret rinna tillbaka. Volymen borde understiga senaste spolningen. Ska göra en mer exakt beräkning när jag vet höjden på röret samt rörets innerdiameter.

 

Iallafall, normalt kommer inte något skitvatten att stå permanent i slangarna. Närmast toan (mellan toan och backventilen) är det ju det sista spolvattnet som torde vara rent. Utloppet sitter det en tömningsventil (A) som gör att skitvattnet inte står i slangen som går till bordgenomförongen. Luftningen på tillvatten för att toastolen ligger under vattenytan.

 

Spolning görs genom att tillvatten öppnas och man trycker på spolaknappen.

Tömning görs antingen genom att suga upp det med slamsug i hamn utrustad med sådan eller genom självfall i havet. Genom att öppna A och B, sedan spola i toaletten samtidigt kommer slangen mellan A och B fyllas med rent vatten. Sedan stänger man både A och B. Skulle det bli stopp i systemet så borde utsugningen med slamsug kunna hjälpa till och rensa rören så att säga.

 

Känns som det dessutom kommer bli ganska billigt och tämligen underhållsfritt. Rostfria rör kan ju kosta, men finns ju ofta att hitta billigt på skroten. Vanliga kulventiler kostar ju iofs lite, men på bauhaus eller liknande lär de vara hyggligt billiga. Bordgenomföringarna med ventiler har jag ju redan. Iom att det sitter slang mellan alla skarvar lär det inte vara risk att det blir galvaniska element? Eller räcker det att vattnet leder strömmen mellan rostfritt och koppar (för kulventiler är väl i koppar?

 

Man vill verkligen få till detta bra på en gång, för när man tagit systemet i bruk önskar man att man aldrig behöver öppna slangar igen... Rostfritt känns som det håller båten ut...

 

Vad tros om denna konstruktion? Gärna kommentarer om något kan vara dåligt med konstruktionen, eller om något går att förenkla.

 

Så till de specifika frågorna;

 

1) Nån som provat Erlandssons bryggas eltoa för 1600 pix? Funkar in och utpumpning bra på den?

 

2) Hur styrs balanseringen av det som pumpas in och det som pumpas ut?

Finns det risk att nivån så att säga stiger ju mer man pumpar (som när man får stopp i toan hemma) - vad gör man i så fall, är ju en och samma motor både till ut och in väl? Eller kan skålen bli torrlagd, dvs man får taskigt flöde in?

 

3) Hur högt upp orkar pumpen pumpa?

 

4) Kan det rinna tillbaka från slangen in i toan? Eller finns en pålitlig backventil?

 

post-15461-1394234537,3907_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite reflektioner. Jag tror du är rätt ute. I min mening är dock konstruktionen lite komplicerad. Jag har haft en liknande installation i en Rival 22, och där är utrymmet högst begränsat. Mina principer var följande:

 

- tank ovanför toa, med tömning i havet via självfall (fungerar bra)

- trevägsventil under tanken, på lägsta punkten. I ena läget fyller man tanken från toan, i andra läget tömmer man den.

- på tömningsledningen satte jag en trevägare till, för vakumtömning eller tömning i havet.

- skrovgenomföring för tömning, med kran

- invattnet saknade hävertventilen. Riskabelt kanske, men stänger man alltid inkranen så kan man inte fylla något.

 

Det jag är mest skeptisk till i din konstruktion är det långa röret upp till tanken från toan. Vattnet som står i röret kommer aldrig vara rent, du vill ju inte spola onödigt mycket för då fyller du tanken snabbt. Detta vattnet kommer garanterat rinna tillbaks till toaskålen oavsett hur många backventiler du monterar. Faktum är att alla toaletter redan har en backventil på den ledningen (en sk jokerventil). Innehållet i det vi presterar i toan skapar beläggning på alla ventiler vilket gör att de blir mer eller mindre otäta. Alltså, principen skall vara att hålla den ledningen så kort som möjligt. I mitt fall ställde jag alltid om trevägsventilen under toan så inget tankinnehåll överhuvudtaget kunde ta sig tillbaks till toan. Det kändes tryggast.

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Mycket bra feedback! Ja, det är en ide att ha en kran där om nu backventilerna funkar såpass dåligt. Och då kan jag ju skippa en extra backventil - får man stänga kranen istället, då spelar det ju inte någon roll att bara ha ett inlopp i tanken. Dock - tanken jag köpt (rostfri) har en anslutning uppe och en nere. Den uppe kan inte användas för att suga ut det vid tömningsstation, så det lär ändå bli ett rör upp till den övre - eller om jag blockerar det övre hålet.

 

Är det dumt att låta allt passera tanken, med en trevägsventil kan man väl pumpa direkt ut i havet när man går på toa på öppet vatten.

 

Ps. en snabb beräkning, 38mm rör 1,5m långt -> under 2l i röret, dvs bör vara den senaste spolingen som i värsta fall kan komma tillbaka om backventilen i toan ger sig. Det är ju fördelen med att låta röret gå i överkant. I underkant kan ju hela tanken (i mitt fall 40l) rinna tillbaka i toan om man glömmer stänga kranen. 3.gif\  Inte så bra... Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade bryggans billiga eltoa i vår förra båt. Aldrig mer eltoa säger jag bara. Den låter som en kaffekvarn. Glöm nattbesöken om du inte gillar att ha innehållet kvar i skålen.

Vi hade en väldigt liten tank (26 liter), fylldes efter en halvdags behovsutförande. Så 40 liter är enligt mig för liten för en eltoa.

 

Vår toa fungerade så här: Först sög den in vatten ca 4 sek, sen spolade den ut lika länge. Skålen blev ganska full och det rann tillbaka om man inte spolade klart.

Vi hade tanken i samma höjd som toaletten så jag vet tyvär inte hur högt den klarar pumpa.

Infästningen för vattenintaget sprack på vår toa. Den var en bit kopparrör från bottenventilen till ca 2 cm innan vattenintaget på toan, där i mellan var det en slangbit.

När vi bytte infästningsdelen tog vi bort röret och satte dit en slang hela vägen. Tror det var vibrationer som orsakade sprickan.

 

Annars tycker jag din konstruktion ser bra ut. Men satsa på en handjagad pump ;-)

Den kan man pumpa utan att ta in vatten nästan hur länge som helst.

Ett bra tips för handpumpar är en skvätt matolja i pumpen då och då. Då går pumpningen lättare och man slipper gnissel.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag tänkt mig en eltoa är att jag hört att kvarnen på dem gör att man aldrig får problem med stopp och att man även kan använda toalettpapper. Detta skall inte gå med manuell toa... Ljudet känns som det kvittar, iofs går man väl ibland upp på natten för att göra nummer ett... Brukar aldrig bli skitnödig på natten så... Iofs bekvämt slippa gå iland och pinka... Men man kan väl i värsta fall strunta i att spola om man gör det... Är ljudet högt nog att väcka även grannbåten?

 

Min plan var att bara använda toan till tvåan när man är i hamn och både ettan och tvåan när man är till sjöss. Därav så räknade jag 3-5liter/spolning, 2 toalettbesök/dag -> minst 4 dagar. Kanske blir man bekväm av sig. Har inte haft toa på båten förut så är ju inte så bortskämd.

 

Får man inte problem med stopp om man har en handjagad mugg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i förra tråden, har i princip en sådan anläggning som är uppritad och har ingen vakumventil på inloppet, har funkat utmärkt i 3 år. Har även ca 1 meter slang från toan till ovankant på tanken inga problem med skitvatten som rinner tillbaka om man gör ett par korta spolningar efter man gjort huvudspolningen, toan tar nämligen inte in nått färskt spolvatten då utan skjuter bara iväg det sista i slangen som annars kan rinna tillbaka in i toan.

Har en sådan eltoa från Bryggan är samma fabrikat som Biltemas stol vad jag kan se. Visst den låter lite men fördelen är att den mal avfallet.Har inte haft ett stopp och tanken töms utan problem med självfall.

Tänk på att eltoan har mindre slang anslutningar mot en manuell tror det är 28 mm.

För det priset funkar muggen över förväntan.

Finns lite bilder på min site under coronet renovering

http://web.telia.com/~u11101231/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Håller med förra inlägget, backventiler till skit fungerar dåligt.

Har en liknande konstruktion, satte en kulventil mellan toa och tank.

Fungerar utmärkt, sedan bör du ha ett dykrör i tanken så skiten hela tiden kommer in i botten. Detta minskar lukten ut och minskar risken för cedimentering. I vår båt hittade vi en fast materia i halva tanken när vi hade köpt den. Nackdelen med stor tank som inte tömms så ofta och inget dykrör.

Hälsningar/Inge.A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Altså att röret går uppifrån tanken och ned under ytan? Annars kan man kanske som föregående föreslog pumpa in i underkant tank - men då har man risken att hela tanken far in i toan om backventilen inte funkar när kranen är öppen... (nån kan ju glömma den öppen). Förstår att det skulle kunna påverka lukten med ett dykrör för att så att säga det nya hamnar nederst... men varför skulle det bli mindre klumpar i tanken? Är det ett problem? Bör man ha en s.k. manlucka. Tanken har inte det nu och vill helst slippa pga risk för läckage... Tänkte man skulle tömma varje gång man kommer ut på öppet vatten, i mitt fall max 3 dagar till tömning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft problem med stopp i manuella toan och vi använder alltid papper, vanligt från ica inte något dyrt papper från båtaffären. Men gör man nr 2 spolar man en gång innan man torkar sig. Blir det stopp är det pappret som är orsaken.

Se till byta packningarna i toan då och då, ca vart 5:e år tror jag e lagom. Kompisar till oss fick stopp i sin toa, men då hade båten gått på västkusten 15 år utan nya packningar.

Ljudet från eltoan väcker inte bara familjen utan hela viken. Låter verkligen högt.

 

Spara tanken fyra dagar låter riktigt äckligt. Det är inte nr 2 som luktar, det är ettan.

 

Vi har en kvarn på utvägen från tanken, för att slippa se innehållet när man tömmer. Pumpar alltid in vatteni tanken efter tömning för att göra lite rent med sen ut direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med dykrör eller infart i botten av tanken är ju att röra om i innehållet så mycket som möjligt. På så vis undviker man sedimentering i botten.

 

Som jag sa tidigare, en kran mellan toa o tank är att rekommendera såtillvida inte slangen mellan toa o tank är mycket kort.

 

Idag har jag en Comfort 32 och där är slangen tämligen kort och lyfthöjden låg. Trots det så rinner slanginnehållet ibland tillbaks i skålen. Och trots frenetiskt spolande så luktar det illa. Nu är toan riktigt gammal. I vår blir det en ny Jabsco och då blir det säkert bättre, åtminstone tills beläggning gör att jokerventilen blir otät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jasså, det är urin som luktar? Nåja, att göra nummer ett iland är ju lättare... Så man får välan undvika det då... Finns det dom som fuskar och spolar ut urin rakt ut även i hamn tror ni? Är det därför som man har en trevägskran ut? För att smyga ut sånt som inte syns... Uhhh... 9.gif\  Så diskar nån i saltvatten i båten bredvid...

Var är risken för stopp störst? På väg från toan till tanken eller när man skall tömma tanken? Trodde det var från tanken och ut som var problemet...

Det där men att ha en kvarn på utloppet har jag inte riktigt fattat, då är det ju som försent att undvika stopp... Men iofs sant att det är trevligare att släppa ut finfördelat än klumpar... 7.gif\ För att den som seglar i kölvattnent ska slippa se alltför mycket... 8.gif\ Nåja, med en eltoa är det ju malt direkt så...

Spelar det någon roll för lukten, eltoa eller manuell?

Om nu toan FÖRST drar in vatten 4 sekunder, sedan pumpar ut... Om det börjar stiga är väl risken man släpper knappen i panik... Och nästa tryck blir än värre... smiley-surprised.gif\ Fyller på mer utan att pumpa ut... Man kan altså inte köra bara utpumpning på dessa billiga bryggan-toa?
Om jag fick bestämma skulle det vara 1) pumpa ut 2) fylla med vatten 3) pumpa ut igen.
Man kanske kan stänga inloppskranen om det krisar?

Och att ha det kvar i tanken ett par dagar måste väl vara normalt, eller måste man tömma varje dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra diskussion. Jag kan tänka mig att beställa en svetsad RF tank så jag använder utrymmet maximalt då det är rätt trångt bakom sitsen på en Shipman. Upptill skall det vara en ventilering stor nog att så att inte det blir vakum vid tömming. För att kranarna skall sitta stumt tänkte jag mig ett fastsvetsat stöd i tanken. Consensus förslag har jag försökt att skissa, vet inte om jag förstod honom rätt.

 

Ang. Shipman 28 frågor:

Lite urin i en hamn är inte så farligt nattetid, men ta då en spann. Tyst och diskret. Det verkar inte blir stopp så lätt om man bara spolar bara det man ätit, papper kan läggas hundpåse i en hink med tättslutande lock. Blir det stopp är det nog vid tömmning, har läst att det kan vara en fördel att pumpa in i annan öppning så det går att få övertryck, men å andra sidan går det ju att pumpa upp mer vatten i anslutning vid stopp och då bör proppen lösas upp. Har man tanken under vattenlinje krävs en pump och vad jag vet har de samma funktion som en kvarn. I om med sönderdelning sker nedbrytningen snabbare. Denna pump går ju inte i hamnen utan på fritt vatten och stör inte någon som en el-toa gör.  

 

Ang. lunkten finns det odörfilter, men jag tror jag läst att en god ventilerad tank som tömms regelbundet är bättre,

post-4350-1394234538,3472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din skiss förklarar precis det jag menar! Tackar. Det enda som saknas är avluftningen till tanken, som skall sitta långt upp på tanken.

 

Trevägaren vid tanken tillåter inte toa-direkt-ut. Allt måste gå via tanken (=tanken alltid inkopplad, valet står mellan toa eller tömning).

 

Har ni bra erfarenheter av eltoa? Jag ska byta ut min gamla klosett och har valt manuell toa igen. Det känns som antalet grejer som kan gå sönder ökar med eltoalett. Vidare så väsnas dom. Hur mycket el drar de?

 

Det måste väl finnas en anledning att även de fina varven väljer manuell toa? Men smaken är som baken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man skall använda dyra trevägare om man inte kan köra toa rakt ut. Isåfall måste det väl gå lika bra att sätta en kulventil på utlopp och en på toa och sedan låta tank och utsugningsrör vara inkopplade hela tiden? Ventil vid skrovet har man ju alltid... Eller tänker jag fel?

 

Risken med detta är väl att man alltid kommer att ha skit stående i slangarna, och att när man byter mellan lägena så får man det som står imellan på köpet - altså man kan inte smyga ut något utan tömning är tömning...

post-15461-1394234538,4388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ytterligare förslag för att kunna tömma direkt ut i havet, utan att passera tanken. Inkluderat är därför trevägsventil.

 

Påfyllning i toppen av tanken. Går även att fylla från undersidan om det krävs för att på så sätt lösa upp en propp.

 

Ganska avancerad rördragning, men oavsett hur ventilerna står kan aldrig mer än någon liter rinna tillbaka i toan.

 

Fördel - ställt i att spola till tanken är den enda instruktion man behöver ge en gäst att trycka på spolknappen.

post-15461-1394234538,4737_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nu börjar det likna nåt framför allt om jag köper en färdig tank. Det lättare att skölja tanken med två anslutningar. Kanske är det bra sätta ventil A högre upp, men hur fästa denna? Eller att helt enkelt ta bort T-röret och byta denna mot en trevägsventil. Det blir mer stabilt och kompakt. Vill man skölja ur systemet går det att spola vatten i utsuget genom tanken och ut. Din 40 litare som jag förmodar är artikel nr. 4766-0 hos Hjertmans och då hamnar rören mot förpikens skott, jag vill helst ha kranarna till höger om stolen men vet inte om utsuget hamnar rätt på en Shipman, tror att vantinfästningen sitter i vägen. Jag satsar nog på slang från trevägaren till tankeninloppet och ett T-rör direkt på utloppet med slang till utsug respektive genomföringen. Har du bestämt hur högt tanken hamnar bakom stolen?

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, Vilse du har helt rätt... skissade ned hur jag planerat att dra rören i utrymmet. Trångt blir det, men hopp om att få plats. Skissen är inte skalenlig, men jag har mätt och tror det kommer få plats. Ska prova att hänga dit tanken och mäta igen därefter. Dock måste jag göra rör, då slangen inte går att böja så kraftigt iom att utloppen hamnar ca 10cm från skottet. Hoppas bara inte dessa böjar är så kraftiga att det sedan föreligger risk för stopp...

 

Kollade i katalog. Trevägsventil verkar bara finnas för direkt montering på toalett. Det som finns är en 2-vägs, eller sk. y-ventil. Dvs med tre anslutningar. Nåja, lite begreppsförvirring...

 

Jag undrar lite smått om tvåvägaren är helt tät? Tror jag satsar på en kulventil till tankutloppet och sedan ett t-rör.

 

Det är en standard rostfri tank á 850:- på bryggan, säkert samma som hjertmans.

 

I och med att tanken sitter över vattenlinjen slipper man både pump ut samt slipper riskera hävertverkan. Enda risken med detta arrangemang är om man glömmer stänga kulventilerna så kan i två lägen antingen tankinnehållet eller sjövatten rinna in i toaletten om inte jokerventilen fungerar. Dock känns det som färre felkällor än om man har ytterligare pump som man behöver med tanken under vattenlinjen.

 

Kvarstår frågan manuell eller eltoa... Vaknar verkligen hela viken om man spolar? Hörs det mycket i båten intill?

 

Hur var det nu med spolningen;

 

Som Gelis skriver: Har även ca 1 meter slang från toan till ovankant på tanken inga problem med skitvatten som rinner tillbaka om man gör ett par korta spolningar efter man gjort huvudspolningen, toan tar nämligen inte in nått färskt spolvatten då utan skjuter bara iväg det sista i slangen som annars kan rinna tillbaka in i toan.

Detta tyder på att toan FÖRST spolar ut, SEDAN suger in nytt vatten. Kan någon bekräfta om Bryggans billiga 1600kr mugg gör på detta sätt?

post-15461-1394234538,842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart med en konstruktör som banar vägen för mig! Jag har surfat runt på Marinan och där finns en del att läsa i ämnet. Det lär finnas rostfria 90 graders böjjar som kan svetsas fast vid inloppet till tanken, bör bli mindre är 10cm. Tror inte det är så stor risk för stopp i inloppet. Värre med med utloppet, rena vassa räta vinklar. 

 

Ventiler - Ja en viss förvirring råder. Jag har kulventiler av mässing i åtanke och inte de av plast som kan skruvas direkt på stolen eller monteras fristående. 

 

Detta med el/manuell finns det mycket åsikter om, som denna:

 

Handpump:

drar lite vatten

billigare

kräver ingen el

- Packningarna måste vara bra, matolja då och då! 

 

 

Eltoa:

drar ner allt, mycket bättre sugförmåga

lätt att handha

mindre mek

-elbehov

-väsnas!

-drar mängder av vatten =kräver större septiktank

-dyrare

 

 

 

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
I min Comfort 32 er RF tanken sprukket i sveiseskjøten, sikkert frost. 
Nå skal jeg få sveist en ny og samtidig modifisere noe. Jeg setter bl.a. inn en 2 veis ventil på toalettet for å velge til sjøen eller til tanken.
Jeg sveiser en Y i RF som skal stå før kuleventilen ut av båten.

Tanken har i dag alle ut-inn løp i topp, med utløpsrøret forlenget til bunn i tanken. Er dette en grei løsning, eller burde jeg nå få utløpet helt i bunn av tanken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp från toaletten upp till tanken borde vara mindre vanligt. Avfallet är nymalet så att säga, dessutom lär väl pumpen ordna ett visst tryck - som garanterat överstiger det tryck som självfall genererar. Så den böjen lär som sagt inte orsaka ngt problem.

 

Nackdelen med den skarpa vinkeln på utloppet (t-skarven) är ju att där skall enbart självfallet räcka. Inte mycket tryck av en vattenpelare på slutet av tömningen. Räddningen är väl att man kan antingen suga genom däcksanslutningen, sätta en vattenslang och spola genom samma anslutning - eller via omställning av ventilerna (skrovventilen stängd och tömningsventilen öppen, samt 2-vägsventilen ställd i direkt ut-läge) pumpa från toaletten baklänges in i tanken.

 

Läste lite i en praktiskt båtägande från förra året där septitankinstallation togs upp. Den skissen av slangdragning var väldigt komplex. De varnade dock för att använda olja i pumpen, då de gör att lukten ökar pga att oljan lägger sig på ytan och förhindrar nedbrytning. De skrev även att man bör ha 38mm på luftningen. Känns väl stort, plus att min tank bara har 16mm. Räcker det tro, eller måste man svetsa om denna anslutning?

 

2-vägs ventilen (bild) finns väl bara i plast, och inte i metall? Trist, plast känns inte lika hållbart. Men kanske är det sättet att tänka förlegat - modern plast kanske till och med är mer hållbart än metall ur många aspekter.

post-15461-1394234539,0028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har ett svar på hur bryggans eltoa (bild) funkar vad gäller spolning? Hoppas då att det är såsom coronet-ägaren svarade... Tror jag skall åka förbi erlandssons-brygga till helgen och fråga där...

 

Tänkte förresten bygga systemet med 38mm slang/rör precis fram till toan och sätta en förminskning där - då kan man i framtiden byta till manuell toa - om eltoan pajjar eller om det helt enkelt är så man kommer på att manuell vore bättre.

 

Frågan är hur man löser att antingen motorn eller utloppet går rakt bakåt. Ganska trångt där toan är monterad i min shipman faktiskt. Går det att montera en 90-böj direkt i toan? eller blir det skarv på skarv, för slangen lär inte gå att böja så kraftigt... Nån som vet?

post-15461-1394234539,0187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte på nätet och hittade denna beskrivning;

 

http://www.jabsco.com/prodInfo/overview/43000_0612_08_03.pdf

 

Skulle tro att bryggans toa är en billig kopia av jabscos toa (det var den manuella de hade iallafall8.gif\) - den lär nog iallafall inte vara mer avancerad.

 

Funktionen är altså då (enligt länken ovan) att blir det för mycket vatten i skålen får man helt sonika stänga intaget en stund. Man bör nog även notera att de på avluftningen placerat en elektrisk ventil för att den inte ska suga luft under spolfasen. Antar att den får lite svårare att suga med en normal avluftning, men är inte höjden den behöver lyfta vattnet så hög så funkar det ändå. Kanske därför som det upplevs som en fördröjning innan spolvattnet kommer. Med andra ord kan det kanske betraktas som en fördel...

 

Så, kvarstår frågan om en manuell toa maler avfallet tillräckligt, för det är som jag ser det den stora fördelen med eltoan... Nackdelen är ju ljudet, avsaknaden att styra vattenmängden i intaget, strömförbrukningen och kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är exakt en sådan toa jag har. Fungerar utan problem för mig med familj.

Slangen kan du glömma att böja 90°, pratar av egen erfarenhet.

Går ej att byta stosen på toan då backventilen sitter där, jag fick tillverka en böj själv för att få till det. Blir alltså lite mycket skarvar.

Jag gjorde tvätom med slangen satte förmiskningen vid tanken så den tunna slangen går från toan upp till tanken, mindre vatten i slangen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis, din bilder var mycket bra.

Har du en avluftning på intaget, eller stänger du bordgenomföringen varje gång? Eller kanske din toa sitter över vattenlinjen. Då finns ju inte någon risk att det svämmar över... Skulle tro att min lägsta punkt hamnar under vattenlinjen, men att toppen på skålen hamnar ovanför - varför risken för att båten skulle sjunka isåfall är minimal. Däremot otrevligt om det plötsligt är fullt med vatten som skvimpar ur vid krängning. (Plus på en kryssbog är nog toan under vattenlinjen helt - men samtidigt så kan man ju undvika att spola då... :)

 

Ett skäl till att köra 38mm är att jag redan köpt en lång bit slang (nog mer än jag behöver faktiskt) med 38mm, vill inte ruinera mig en gång till - för den var rätt dyr. Borde läst på lite innan 7.gif\. Nåväl, snart tror jag att jag vet det mesta om detta i teorin... I vår kan jag förhoppningsvis bekräfta om idéerna funkar i praktiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På min Shipman -78 finns ingen avluftning och vattenlinjen ligger i underkant av stolen som du skriver. Har inte haft problem med att vattnet stiger vid kryss. Om du vill ha en eltoa ser du att flera tycker att 40L är minimum i normala fall. Förmodar att du sett förslagen på Shipmans hemsida. Under stolen eller förpiken hamnar den ur vägen. Skall titta närmare på dessa lösningar i vår, utrymmet under stolen är inte så stort och har sett en Shipman som hade denna lösning och stolen var bra mycket högre och jag undrar vad den kostar att tillverka.      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen avluftning då toan är över vattenlinjen, stänger inte ventilen till intaget under gång har inte sett att det stiger vatten i skålen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lite tips frånm in lyckade toa installation, jag har en rostfri tank med rörintag från toan som slutar cirka 5 cm från tankens tak, detta för att inte skiten skall kunna rinna tillbaks till toa stolen (den vänstra på bilden), ut från tanken har jag en kort slangstump och en ventil som öppnas vid tömning till havs eller i land (högra på bilden), och högst upp till höger är avluftningen och på den har jag installerat en kulventil för att kunna stänga avluftningen och kunna pumpa upp tryck i tanken vid ett eventuellt stopp.

Som du ser har jag en hand driven toa och det är att föredra då den inte drar ngn ström och låter i stort sett inte alls.

 

P.S Toan och tanken är över vatten linjen

 

/Kenbja

post-549-1394234539,1656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ser väldigt bra ut, hur många liter är den på och så undrar jag om det är en standardtank.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilse - jag har övervägt montering enligt tipsen på shipman-förbundets hemsida. Tanken under toan kändes för dyr, plus som att du säger den höjer toan. Mycket jobb dessutom. Tanken under förpikskojen skulle leda till ganska långa slangdragningar. Dessutom kräver båda alternativen utpumpning med en separat pump - dyrare och krångligare har jag bedömt det som. Utrymmet bakom toan används inte på något vettigt sätt - därför ser jag det som den idealiska placeringen.

 

Kenbja - Din installation ser klockren ut. Du har altså ett internt rör som går upp till toppen? En sådan setup skulle vara perfekt för mig, men pga att jag nu bestämt att ha utsugningsmöjlighet på däck samt att min tank ser ut som den gör innebär det att det skulle bli extra jobb med att svetsa om tanken. Bäst av allt - möjligheten att stänga luftningen för att pumpa upp ett övertryck! Kanon om det blir stopp! (Har dock hört ryktas om nån som pumpade och det började gå trögt - han fortsatte och det sade         -BOFF-         så släppte en av slangarna med följd att... smiley-yell.gif\ skura kölsvinet från 40l skit... inte kul...5.gif\)

 

En liten idé hur man skulle kunna modifiera tanken, man vrider den 90-grader, trycker in ett rör av tunnare dimension i ena rörstosen och svetsar fast, pluggar luftningen och tar upp en ny luftning i tanken. Frågan är hur lätt/svårt det är att svetsa i tanken. Rör är väl lite enklare att svetsa.

 

Lutar mer och mer mot manuell toa... Som sagt hade många fina båtar i 40-fots-klassen på båtmässan manuella toaletter... Så varför skulle det inte funka på min gamla shipman28...

post-15461-1394234539,734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1. Tvåvägsventilen. Jag har aldrig tittat närmare på en tvåvägsventil men går det att få en flöde rakt igenom?
2. Om tanken har en sluttade botten, alternativ lutar något kanske man kan strunta i förbindelsen direkt ut i havet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...