Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
shipman28

Installation av toalett med septictank

Rekommendera Poster

Nja, från början var ju min idé att allt skulle passera tanken - men -  då tappar man möjligheten att välja om aktuellt toainnehåll skall gå direkt ut... och detta - jag läser mellan raderna - verkar tydligen många tycka är ok att göra nattetid och med bara urin i toan. Går det alltid via tanken tappar man denna funktion - då tömmer man ju hela tanken isåfall... inte så lyckat i en hamn. Någon sade även att det är urin som luktar. Och huvudskälet att inte ha eltoa är att väcka folk? Vet inte om nån vågar gå ut med om de faktiskt rutinmässigt spolar ut ettan rakt ut i hamnen. Själv har jag inte trott man gör så, jag har gladeligen tagit ett kvällsdopp och tillochmed diskat i saltvatten utan att ana att båten intill kanske just har spolat... 9.gif\  å andra sidan har jag (då jag inte haft ngn toa på båten) när man legat på svaj sett som enda möjlighet att pinka i vattnet. Denna funktion får man då via en 2-vägsventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har ngt att säga om erlandssons billiga manuella toa? Tror den kostade 700pix. Den verkar dock vara slut i lager, men de har jabsco för 1500. Biltema manuell kostar väl 1200 eller så... SeaSea hade nån RJ69 eller nåt sånt nånstans mittimellan tror jag.

 

Hur skiljer kvalitén?

 

Är Jabsco ett bra märke?

 

Är man torsk med att använda toapapper om man kör manuell toa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Jabsco ett bra märke?

Japp, reservdelar är lätta att få tag på om man skulle behöva. Tom konsum på möja har dem.

 

Är man torsk med att använda toapapper om man kör manuell toa?

Nix, vi har alltid använt papper och kommer aldrig sluta. Lagom mängd mellan pumpningarna bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Två ytterligare frågor;

Stopp med manuell toa - blir stoppet i toans pump eller är det att det blir stopp i tanken vid tömning eftersom toan inte malt ordentligt?

2-vägs-kranen - är den helt tät, dvs kan man lita på att den inte låter ngt rinna tillbaka om man ställer den i stängt läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj Shipman28 (och alla ni andra. Har liksom du kommit fram till att det blir många kranar om man vill lösa vårt problem. Jag har valt att köpa en 3-vägs kran typ RM69 som sätts direkt på toan. Köpte sedan ett T-rör och tänkte sätta denna på bordgenomvöringens kran men jag behöver nog istället en trevägs kulventil som sätts på existerande kran om det inte skall bli en rörinstallation modell större. Hur funkar en trevägs kulkran ? Finns rsken att man tömmer septin oavsiktligt när man t.ex vill koppla från stängd till direkt ut ? Är du klar med din installation ? Hur funkar den ?

Kalle Muren

Hanse 342

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hoppas verkligen att dom är det, annars borde det ha blivit en sjusärdeles installation på 13 månader2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, Min installation blev inte klar i vårrustningen tyvärr, annat kom före - våren är kort. Men när båten väl var i sjön så byggdes allt samman och sista handen lades när vi redan var ute på semestern...
dock sket jag i att bygga ett utsug på däck efter lite övervägande... av både tidsbrist, plus att jag så sällan kommer till sådana hamnar och jag ska inte segla till åland / finland etc - gör jag det kan jag leva utan toa... toan framförallt till när man ligger i sthlms skärgård och inte KAN hitta nånstans på land att nyttja utan att 30 pers ser än... ;)


Systemet har testats med vatten - men pga att jag hade ett läckage efter kranen på bordgenomföringen och jag varken hade med mig rätt verktyg eller vågade bråka med bordgenomförningarna med båten i vattnet så har jag inte kört systemet på riktigt... Kan försöka ta några bilder, blev riktigt bra tycker jag...


 
Har funderat lite på hur man bäst vinterkonserverar systemet... Tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev samma sak för mig, tiden räckte inte efter att lyft motorn och slipat ner botten. Nu är jag dock pågång, har nyss fått stosen till nivåmätaren svetsad så nu börjar inpassningen av alla delar. Vill gärna se en bild.

Det var varit mycket skrivande om glykol eller inte i systemet. Nu har jag talat med en importör och de sa att man skall göra igenom glykoblandningen i systemet med sedan tömma så mycket det går. Gummipackningarna mår inte bra att stå i blandningen.   

 

Senast ändrad av Vilse | 11 mars 2007 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

somvanligt är jag skeptisk till att använda glykol som sen bara spolas ut i vattnet av miljöskäl... :(  giftet gör ju att många katter & hundar förgiftas varje år... undrar hur det blir när man släpper ut det i vattnet...  i färskvatten tanken är sprit ett alternativ...

 

att det inte finns ngt miljövänligt alt. för konservering - det behöver ju inte tåla att som i en motor värmas upp och agera kylvätska... :(

 

tillsist ska jag säga, att eftersom jag inte vet ngt annat sätt, tvingades jag köra in glykol i systemet... vill helst slippa vara miljöbov...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilder på hur det blev i verkligheten 8.gif\

 

Som synes har jag inte hunnit klistra matta eller måla bakom toan, jag har inte bestämt mig för vilket som är bäst (matta snyggast, måla med topcoat känns mest hygieniskt). Sen ska det till en täckskiva för tanken som nog även skall bli en hylla för toapapper, spegel och lite annat...

 

Hoppas detta hjälper någon med idéer för toa-installation... Tycker själv det blev rätt kompakt och bra... enda förbättringen jag kan komma på var om jag hade flyttat bordgenomföringen för utloppet till direkt vid y-skarven, men det var lite för stort jobb tyckte jag...

 

post-15461-1394234978,5061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på tanken, med 90 graders rörböjar för att få plats... tanken från erlandssons brygga, den näst minsta tror jag det var... kostade strax under tusenlappen... största som kunde gå in i mitt utrymme - därav att jag måste byta till vinklade rörböjar... Tanken står på en hylla skruvad i sidoväggarna och har en list i framkant för att inte glida ut. Pga den är helt tajt mot överkanten (taket/däcket) så kan den inte tippa utåt. Sen är det tajt mot insidan också och en list i innerkanten. Känns att sitta fast till 100% utan risk att trilla ned och tippa ut sitt innehåll i hård sjögång (vore ju inte så kul...)

post-15461-1394234978,6173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en riktig digitalkamera med mig hade jag kunnat ha lite mera vidvinkel, men med mobilen blev det inte bättre än så här... Se hyllan tanken står på... Luftningen agerar även överfyllningsskydd då den går ut i skrovsidan. Såpass högt att den normalt aldrig är i vattnet ens vid krängning... sen har slangen en lutning nedåt så att tex regn eller annat stänk inte ska fylla tanken... Sladden som syns på bilden har ingenting med toaletten att göra utan är till beslysningen...

post-15461-1394234978,6714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Shipman

 

Jättekul att se hur det blev efter allt dissande. Vad gick en rörböj på med svets? Min tank är en storlek mindre så jag klarar att böja slangen. Har just fått en stos påsvetsad för Wema nivåmätare, bara en så sak kostade en slant. Slopade du sugtömmningen?

Kommer att flytta stolen en aning, limma lister runt botten och sedan lägga på toplac så att det hela blir hygieniskt. 

 

Senast ändrad av Vilse | 24 mars 2007 | 12:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

sugtömningen skippades som sagt... en kompis har TIG svets så arbetet var gratis, böjarna tror jag kostade nån hundring styck - problemet var att få köpa - bara fackmäm fick köpa sådana så även här fick polarn hjälpa till...

 

Lutar nog åxå åt topcoat och snygga till med tätning etc på golvet...

 

Skicka gärna bilder på hur din installation blev, kul att se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev min installation. Återstår väl bara att se om skiten hittar ut genom alla böjar och kranar.

Kuren

post-7299-1394234984,9382_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bild på övriga kranar i installationen

 

Muren

post-7299-1394234984,9913_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol är giftigt, ialla fall den vanliga sorten, men inte speciellt mljöfarligt,eftersom det bryts ner snabbt.

/lars j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid bör man räkna med att en ny installation av eltoa och septitank tar? På nuvarande båt sitter en portapotti med alternativ för tömmning i havet. Så det bör väl gå att använda den skrovgenomförningen? Det som behövs är ett nytt hål för sjövattenintag. Vad använder ni er utav för att göra ett nytt hål i skrovet?
Mvh
Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag lånar denna intressanta tråd för att fråga om underhåll av toaletter.

Jag har en Rm69 ansluten till rostfri septitank från början av 80-talet. Toan funkar bra men har säkerligen inte fått någon kärlek och omvårdnad på många år. Bör jag göra något speciellt underhåll inför sjösättningen?

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Börjar med sista frågan. För att ta upp hål i skrovet använder du en hålsåg. Efter det skall du pensla på epoxin i hålet så att inte vatten ska sugas upp av polyestern. Därefter monteras genomföringen, med rätt teknik går detta som en dans. Slangen till avloppet skall vara 38mm. 

 

Hur lång tid.... Mja det beror på hur mycket jobb det är. Har du gjort genomföringarna och så är det bara att stänga kranarna och göra resten i sjön. 

 

Ibland måste tanken svetsas om och det kan ta tid. Sedan beror det på hur installationen ser ut i din båt. Ofta är det bra att få kontakt med ägare att samma båttyp för att utbyta erfarenheter. Jag har själv fått mycket av Shipman 28 och efter många om och men har han bestämt sig för att ha en trevägare så det går att tömma direkt i sjön, emedan jag bygger en anläggning där allt passerar tanken. Han har 40L och jag 26L, jag har en nivåmätare och möjlighet att tömma via sug. Båda monterat tanken bakom stolen med fritt fall. 

Ja, det finns många olika sätt att bygga en anläggning.

 

Vilse    


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera genomföringar och kranar. Dessa kan du inte byta i sjön...

 

Lite matolja smörjer ventiler och packningar, dock är det inte bra att det oljan lägger i tanken, gör detta när tanken är öppen. Behövs en renovering kostar en sats mer är halva stolen i mitt fall. Så krångar den är det kanske lika bra att satsa på en ny stol, framförallt om den är runt 25år

 

Tanken skall spolas ren regelbundet annars torkar den ihop. Kolla om slangarna är ok, har hört att de håller runt 5 år.   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Din installation ser bra ut. Bifogar bild på min så att du kan jämföra.

1. Skin fitting & 3/4 seacock

2. Skin fittings & 11/4 seacock

3. Skin fittings & 3 seacock

4. Ø20 hose

5. Ø38 Anti-odour hose

6. Ø51 Anti-odour hose

7. 3-way Ø38 PVC-valve

8. Polyethene holding tank

9. Ø50 Alu. waste deck plate

10. Chromed brass vent

post-15075-1394235011,2569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara rapportera att toan vart i bruk en sommar utan problem. Jag använde faktiskt inte tanken skarpt, hade inte behov av det - försöker att inte använda toalett när man ligger i hamn och kan nyttja skogen eller utedass - men torrsimmade med att fylla den med vatten. Dock användes den under fäd - här har man inte mycket alternativ.
Den dag man inte mår bra eller man är på en ö där det inte går att gå på land så skall tanken givetvis nyttjas...
Kvarstår att göra en täckskiva och praktisk hylla framför tanken, inte så snyggt just nu när man ser slangar och rostfri tank...
Konserverade med glykol, har nu hört det inte var så lyckat (?) så ska göra ett vinterbesök och se om jag kan pumpa in lite spolarvätska el rödsprit och matolja istället (e de bättre? nån som vet säkert) 
Lycka till med era vinterpojekt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tank med dykrör skulle jag inte rekommendera med tanke på hävertverkan. Backventiler brukar läcka och då riskerar man att få tillbaks nästan hela tankinnehållet till toan.

/Karl-Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Till att börja med en synpunkt på skissen i början av tråden. Luftningen i inloppet måste sitta efter pumpen som sugen in spolvatten. Annars kommer det bara luft :-(

 

Sedan undrar jag, efter att ha förbrukat ett antal plastpumpar av Jabsco och liknande typer, om någon har erfarenhet av Blake-Lavacs manuella vaccuumtoa? Den använder en pump av länspumpstyp och det ser hållbart ut. Men vis av tidigare skada försöker jag numera ta hjälp av medseglares erfarenheter.

 

Skriv!

Hälsningar,

Kenneth S/Y Me Aera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förut en manuell Jabsco som jäklades hela tiden. Bytte till en Jabsco el kostade nåt på3000 kr hos Hjertmans, den surrar en del men spolar väldigt snålt. Jag skulle aldrig mer vilja ha en manuell toa, den har mängder av ventiler som krånglar, det har inte eltoan.

Det jag ville poängtera är att mitt system endast har en bottenventil för utloppet, ingen trevägare eller annat, det verkar helt onödigt. Toapumpen matar upp till tankens överkant, sen rinner det ut på självfall, alltid genom tanken. I hamn stänger jag bara bottenventilen. Tanken sitter ovan vattenlinjen och har en avluftning ut genom skrovsidan.

Med eltoa är det aldrig några problem. Har hört fler som tyckt att de billigaste eldassen matar i för mycket vatten, det gör inte den jag har. Jag satte en avstängning bekvämt för att kunna snålspola, men den har jag aldrig behövt använda.

Ang slang så kan jag rekomendera Hiflex, de har butiker i hela landet. Mkt bra pris på alla slang, även diffusionstät.

Jag köpte min toa på Hjertmans julrea, ser att de har samma erbjudande i år:


Art.nr Artikel Pris  Antal       
4784 Vattentoalett Jabsco, elektrisk. Utlopp 25mm, inlopp 19mm. Lev. inkl tryckknapp och förminskning 38-25mm (0,2m slang 4669-25 behövs vid förminskning). Mått H36xD46xB36cm

Ord.pris 3990.-N     Julreapris t.o.m. 2008-01-09 \<ahttp://www.hjertmans.se/shop/artiklar/kampanj.gif\ border=\0\ /> 2690.- 

Köper ni den kommer ni aldrig att ångra er. Pumpen med bägge funktionerna på samma axel verkar mkt rejäl och tillförlitlig. Impellern som drar in spolvattnet är likadan som sjövattenpumpen i min 3-cyl Yanmar. Kniven/utpumpen mal sönder den värsta skitkorv du sett på en sekund. Det som sen kommer ut under båten är bara vätska.

En till fördel för eltoa är att det är lättare att hålla rent utan en massa rör, pump och ventiler.

post-6890-1394235295,0455_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen det mest problemfria toasystem som finns. Möjligen undantaget en vanlig hink\Wink\.

Har inte öppnat min pump (Hendersson) på 5 år så nu kanske det är dags att byta gummidelar snart. Har heller aldrig haft nåt stopp eller annat problem så länge jag haft denna toa. Vilken skillnad det är mot leksakerna som heter Jabsco och liknande. Kärvar och läcker efter kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns Hendersontoan att köpa?

Det låter som ett väldigt lovande alternativ till hinken \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...