Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Stefan

För stark motor på segelbåt.

Rekommendera Poster

Gäst Stefan
Finns det någonting praktiskt som hindrar att man använder ex: en 20Hk utombordare på en 8m segelbåt. Förutom vikt, storlek, pris. De flesta båtar man ser har inte alls stora motorer. Vore det inte bra att ha extra kraften i reserv om det skulle uppstå en situation, full back eller liknande? Fartresureserna är mindre viktiga man behöver inte köra full gas. Motorn tar kanske mindre soppa om den inte behöver jobba speciellt hårt jämnfört med en 6Hk som går på fullt?
Jag såg på en båtmässa nyligen en segelbåt som de åkte vattenskidor bakom men den kanske var special förstärkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min stortriss sitter det en 6 hk motor, den behöver inte jobba hårt alls för att skrovfarten ska uppnås. Det är när man vill gå fortare än skrovfarten som det krävs massor. Snackade med en kille i hamnen för några dagar sedan, han hade en större segelbåt, 6-7 meter och vägde 2 ton. Han sa att han bytt från en 6 hk tvåtaktare till en 4 hk fyrtakt och då gick båten fortare och billigare. Det skulle blåsa bra mycket för att motorn inte skulle orka..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en jämförelse kan nämnas att vår tidigare segelbåt var 9,7 m lång och vägde 3,5 ton. Den hade när vi köpte den en MD5 diesel på 7 hk och var utrustad med foldingpropeller. Vi hade aldrig några problem att uppnå marschfarten 6 - 7 knop under normala förhållanden. Vid ett tillfälle körde jag i motvind 13 m/s och motsjö (Dock inte utomskärs, utan på större fjärd) och nådde upp till nära 5 knop. När motorn började få ålderskrämpor bytte vi till 20 hk motor. Enda märkbara skillnaden var bättre acceleration och backförmåga.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att nämna är också att en vanlig utombordare, på text 6-10 hk har i std utförande helt fel propeller för en segelbåt. På min båt kan jag direkt se att det är ett enormt slir (slip?), dvs utströmningshastigheten från propellern är långt mycket högre än båtens fart vilket ger dålig verkningsgrad. Kunde man växlat om sin lilla motor och bytt propeller, eller anpassat en större propeller med mindre stigning kanske man kunde fått ut samma effekt fast med bättre anpassning för just det skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans långt långt bak i skallen vilar ett otydligt minne som någon här kanske kan hjälpa mig att få klarhet i.  Det var en tokig engelsman som hade satt stora (enorma) trimplan på sin segelbåt, så att han kunde förvandla botten från segelbåtsskrov till ett planande skrov.  Den toppade 38 knop med en stor V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Så riktigt, för ca 15 år sedan fanns det en seriebyggd segelbåt som hade bärplan och kraftig motor, som alltså planade. Var designad för de som hade båten inne i London och snabbt ville köra ut längs Themsen.

 

Numera finns det den omtalade McGregor26, som skall ha en 50 HK utombordare, och som då skall plana. Vattenballasttankar, och det gäller uppenbarligen att veta vad man gör - olyckor har hänt: tycks som om båten lätt kapsejsar med fullt järn, utan vattenballast och med många ombord (?). Omskrivet fall i USA där så skedde.

 

Grundiden är inte så dum: snabbt klara av transportsträckorna, och sedan njuta av den fina seglingen. Men, men .. som Alfons farmor sa: man måste ha tråkigt också.

Att få en segelbät att plana för motor låter också lite avskräckande: luftmotståndet i riggen, den kraftiga motorn, osv är allt sådant som är helt rakt emot tanken med fritidssegling.

 

/Sailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst räcker det med en svag motor i svag vind. En riktigt stark motor får man nytta av bara vid hårda vindar. Som nämnts ovan har en utombordare med normalpropeller (dvs för hög stigning för långsamgående båt) sämre dragkraft än den skulle ha med rätt propeller.

Det märks speciellt då det blir kraftig motvind. Varvtalet går då ner ännu mer och motorn ger ännu sämre effekt, en ond cirkel. En segelbåtsutombordare skulle ha nytta av en lågväxel som skulle bli användbar i motvind. Varför man inte sätter dit en propeller med mindre stigning är väl att motorn väsnas mer vid högre varvtal vilket inte godkänns av oss seglare. Som exempel så blir farten på en Maxi 77 i ung. 20 m/s 2-3 knop med en 9,9 hk Mariner med vanlig propeller. Knappt styrfart alltså i den vinden.

Dessbättre är det sällan man är ute i den vinden men vill man vara på säkra sidan så varför inte ta till i överkant om motorfästet och plånboken klarar av det. På köpet får man en mycket lugn gång i svagare vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man dimensionerar inombordare till segelbåtar är 5 hk/ton en tumregel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-5 hk till och med, men 5 hk/ton är vanligare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Är det besvärligt eller dyrt att byta propeller till en som är bättre anpassad för segelbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Som ett exempel så kostade en segelpropeller till min johnson 6 hk, 1075 kr för ett år sedan.

Och att byta är inte svårt, bort med saxsprinten och dra eller knacka försiktigt ut brytpinnen, sedan sitter proppen på en axel försedd med kil.

Skillnaden på toppfart på båten blev knappt märkbar, ungefär en halv knop, men accelerationen och backförmågan blev avsevärt förbättrad efter propellerbyte.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl om det ens FINNS en propeller som passar en 20-hk-motor i deplacerande fart..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den segelbåten som du såg, var en amerikansk med centerbord, dra upp det och du har en helt planande båt som gör 25-30 knop, den har även höj och sänkbart tak i inredningen så att man får ståhöjd, kommer inte ihåg vad märket heter men finns att köpa i Sverige.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...