buddy 5 Postad söndag kl 17:01 Hej har börjat kolla lite på bänkdiskmaskiner. Finns det någon som funkar på 12v dvs förbrukningsbatterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 030 Postad söndag kl 20:33 (redigerade) Knappast. Och om det finns så är det som med 12V-kaffekokare - en väldigt dålig lösning. Men varför inte skaffa en inverter 12 till 230V ? En som klarar diskmaskinen med lite marginal och ger ren sinusvåg kostar inte mer än ett par tusen. Och då har du plötsligt 230V i båten för mikro, kaffebryggare, lite verktyg, datorladdare, hemdammsugaren o.s.v. 3 timmar sedan skrev buddy: ....dvs förbrukningsbatterierna? Beror ju på vad du har för batteribank. Mest drar ju maskinen när den värmer vattnet, och då får du nog räkna med någon kW (?) dvs kanske 100A från 12V. Tre-fyra vanliga bly/syrabatterier (80-110Ah) bör nog klara det strömuttaget de minutrarna det gäller utan att säcka för mycket i spänning, har du LiFePO4 så klarar de det galant. Redigerad söndag kl 20:34 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 280 Postad måndag kl 11:52 14 timmar sedan skrev IngemarE: Knappast. Och om det finns så är det som med 12V-kaffekokare - en väldigt dålig lösning. Men varför inte skaffa en inverter 12 till 230V ? En som klarar diskmaskinen med lite marginal och ger ren sinusvåg kostar inte mer än ett par tusen. Och då har du plötsligt 230V i båten för mikro, kaffebryggare, lite verktyg, datorladdare, hemdammsugaren o.s.v. Beror ju på vad du har för batteribank. Mest drar ju maskinen när den värmer vattnet, och då får du nog räkna med någon kW (?) dvs kanske 100A från 12V. Tre-fyra vanliga bly/syrabatterier (80-110Ah) bör nog klara det strömuttaget de minutrarna det gäller utan att säcka för mycket i spänning, har du LiFePO4 så klarar de det galant. Ja, ”jättebra”, men sedan skall ju man ”peta in” all strömmen som både invertern och diskmaskinen har förbrukat tillbaka in i batteribanken. Dessutom förbrukar nu en diskmaskin en del vatten, och vad skall @buddyhämta det vattnet? Och då när vattnet är förbrukat innehåller det fosfater, fosfonayer, tensider, enzymer, blekmedel, polykarboxylater, silikater, matrester, en del fett och kanske en del andra grejer vi inte vill ha ut i sjön eller havet. Då skall det ju detta mellanlagras i en gråvattentank som då skall tömmas på rätt sätt till något kommunalt avloppsystem. Sedan vet jag av erfarenhet att just en bänkmaskin måste stå i våg, alltså står rakt, annars kan det hända att avloppsvattnet inte når pumpen. Förvisso blir det säkert en del oönskad miljöpåverkan även om man handdiskar med ett miljövänligt handdiskmedel också, men inte lika mycket. Med alla respekt finns ju deltagare få forumet som vill och har installerat diverse strömslukande hushållsmaskiner, såsom induktionshällar, fritöser, kaffemaskiner och allt möjligt och då fått in absurdum fått bygga ut sitt elsystem ombord så att man kan försörja allt detta, eller bara då kunna använda alla grejerna när man ligger i hamn. Eller, vilket Gud förbjude, låta ett ”elvärk” försörja alltihopa. Men klart, nu för att par veckor sedan när alla barn och barnbarn var ombord och hade använt i stort sett alla tallrikar och kastruller, då hade det ju varit bekvämt att ha en diskmaskin ombord…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 738 Postad måndag kl 11:56 Utiftån en googling så verkar det svårt hitta 12v. Däremot finns lite alla möjliga storlekar, många riktigt små med intern vattentank man fyller på, så dlipper man dra fram vatten. Avlopp tror jag dock fortfarande behövs. Oavsett verkar förbrukningen som minimum ligga runt 0,6 kWh för en bänkdidkmaskin oavsett storlek. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 030 Postad måndag kl 12:15 (redigerade) Eftersom den fysiska platsen verkar finnas i TS båt för en diskmaskin så förutsatte jag att det också fanns vattentank nog stor. Vilken brukar vara ganska väl tilltagen i lite större båtar. Dessutom förbrukar faktiskt en modern diskmaskin inte så mycket vatten, inte mer än kanske 10-15 liter per disk. Däremot har @Georg_Ohm en poäng när det gäller avloppet. Antagligen inte bara att släppa ut i havet. Eller kanske finns ett miljövänligt maskindiskmedel man kan använda ? Fast med plats för diskmaskin samt en stor vattentank finns kanske också plats för en gråvattentank på 150 liter eller så. Den rymmer ju då diskvatten från minst 10 körningar. Redigerad måndag kl 12:15 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 280 Postad måndag kl 12:26 28 minuter sedan skrev Boanjohan: Utiftån en googling så verkar det svårt hitta 12v. Däremot finns lite alla möjliga storlekar, många riktigt små med intern vattentank man fyller på, så dlipper man dra fram vatten. Avlopp tror jag dock fortfarande behövs. Oavsett verkar förbrukningen som minimum ligga runt 0,6 kWh för en bänkdidkmaskin oavsett storlek. Det är väl kanske möjligt att få ned elförbrukningen om man matar den med varmvatten…. Från en vv-beredare som då värms av motorns kylvatten…. Kanske, men det blir väl någon form av ekvation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 553 Postad måndag kl 15:42 Diskmaskin i båten verkar trevligt ide men jag tror nog att den långa vägen är att skaffa sig rejält med LFP- batterier och en bra inverter. Jag är inne på andra sommaren med 8kWh batterier och en 2.5kW inverter. Oj vad kul saker man kan göra innan batterierna är slut. Men tyvärr får jag inte plats med en diskmaskin utan att köpa större båt. En last på 1000W - 1500W skulle dock inte vara ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 5 Postad tisdag kl 09:18 Ja 12v är nog en önskedröm. Men ta den franska modellen bob t ex. Gör av med under 3 liter vatten per diskning och en omgång tar 20 min. Går att hitta billigare på andra ställen. Man behöver inte ha vattenanslutning utan häller vatten direkt i maskinen. Har man en 15 liters dunk så kan man ju samla upp 5 diskar och sen tömma iland? Får börja kolla upp hur det funkar med inverter etc. Vore jävligt skönt att slippa stå och handdiska. Speciellt vi som har en Oxelö 30 med mycket träinredning. https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/bob-den-kompakta-minidiskmaskinen-gron/792858 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 030 Postad tisdag kl 09:41 19 minuter sedan skrev buddy: Får börja kolla upp hur det funkar med inverter etc Har själv denna modell. Funkar t.o.m. att dra igång vinkelslipen, dammsugaren och AC-kompressorn på 230V. Nu är tyvärr varuhusen som Elgiganten m.fl. usla på att ange effektförbrukningen på vitvaror, men dimensionera inte invertern för snålt. Allt med elmotorer har rejält mycket högre startström än vad som uppges som "vanlig" förbrukning. Nu är ju den stora förbrukaren (värmeslingan) i diskmaskinen väldigt "snäll" (resistiv belastning), men du kommer säkert vilja kunna köra annat också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 821 Postad tisdag kl 10:36 Går man in på en specifik produkt t.ex. bänkdiskmaskin på varuhusens eller tillverkarnas hemsidor så brukar där nästan alltid finnas dokument för nedladdning, se nedan ex. från Electrolux: Klicka på produktmanual i detta fall där finns fullständig information om både el och vattenförbrukning för resp. diskprogram samt hur lång tid det tar. se nedan: Viktigt att tänka när man köper diskmaskin eller använder befintlig maskin: Kolla om det går att korta ner programtiden på ett normalprogram eller om det finns snabbprogram med högre temperatur än 30 grader. Tänk på att snabbprogram ev. utesluter torkning men det minskar ju elförbrukningen och torka kan man ju göra för hand. Diskmaskinspulver är mer effektivt och billigare än tabletter men är lite kluddigare och speciellt i båtar som rör sig finns risk att spilla. Så billiga enfärgade tabletter utan röd plupp och hölje som tas bort kan rekommenderas. Undvik använda tabletter som man ska lägga in med höljet på, kan innehålla plast som inte har i avloppet att göra. Skrapa/torka av så mycket rester det bara går från tallrikar mm, skiten försvinner inte av sig själv som det gör i TV-reklamfilmerna utan det fastnar i filtret som då försämrar diskeffekten. Annars får man rengöra/diska filtret efter varje disk och hur många vill göra det? Man kan ersätta spolglans med ättika som även håller diskmaskinen ren och fri från kalk vilket minskar elförbrukningen då värmeslingorna hålls rena. Grimmiga/mjölkiga glas blir dessutom rena. Vid kraftigt nedsmustad maskin kan man ställa in några fat med ättika samt hälla lite i botten och sedan köra ett långprogram med 60–75 grader utan diskpulver. Men filtret måste diskas/rengöras manuellt först. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 574 Postad tisdag kl 10:40 1 minut sedan skrev Mercury_44XS: Diskmaskinspulver är mer effektivt och billigare än tabletter men är lite kluddigare och speciellt i båtar som rör sig finns risk att spilla. Så billiga enfärgade tabletter utan röd plupp och hölje som tas bort kan rekommenderas. Jag rekommenderar starkt flytande maskindiskmedel. Väldigt smidigt på alla vis. Man slipper pulver som studsar över halva köket och sen aldrig riktigt löser sig fullständigt utan bildar små klumpar här och var. Detta använder jag hela tiden hemma: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 821 Postad tisdag kl 11:17 (redigerade) 37 minuter sedan skrev raol: Jag rekommenderar starkt flytande maskindiskmedel. Väldigt smidigt på alla vis. Man slipper pulver som studsar över halva köket och sen aldrig riktigt löser sig fullständigt utan bildar små klumpar här och var. Detta använder jag hela tiden hemma: Har jag inte sett ännu men allt kommer ju senare till landsbygden, de har kanske inne i stan och ska jag köpa och testa. Man ska iaf INTE hälla Y-äss i diskmaskinen🤣 Redigerad tisdag kl 11:18 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 280 Postad tisdag kl 12:20 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Har jag inte sett ännu men allt kommer ju senare till landsbygden, de har kanske inne i stan och ska jag köpa och testa. Man ska iaf INTE hälla Y-äss i diskmaskinen🤣 No yes! Om man nu inte vill ha en massa skum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 553 Postad tisdag kl 19:57 Jag vet inte om jag var otydlig. Med två 310Ah LFP batterier och en 3000W inverter kan du leva ett normalt sommarstugeliv. Jag kör varmvatten på batteri, lagar pommes med airfryer, gör kaffe med en nespessomaskin. Då är 1.2kWh inga problem att hantera utan kompromisser. Haken är att du behöver lägga ut mer än 20 000 kr för att slippa diska för hand. 😕 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 280 Postad onsdag kl 08:33 12 timmar sedan skrev anuba: Jag vet inte om jag var otydlig. Med två 310Ah LFP batterier och en 3000W inverter kan du leva ett normalt sommarstugeliv. Jag kör varmvatten på batteri, lagar pommes med airfryer, gör kaffe med en nespessomaskin. Då är 1.2kWh inga problem att hantera utan kompromisser. Haken är att du behöver lägga ut mer än 20 000 kr för att slippa diska för hand. 😕 Det kostar på att ligga på topp! 😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 131 Postad onsdag kl 18:07 För några år sedan var tabletterna till diskmaskinen slut,jag tömde i lite yes.köksgolvet har aldrig varit så rent innan,men det var lite jobbigt att få bort allt skum.😆 Ronnie 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 735 Postad 20 timmar sedan Den här har jag suktat efter till sommarstugan, måttlig i både utrymme och effekt. Man kan välja om man fyller vatten i en tank i maskinen eller ansluter den till tryckvatten. Hittils har frugan hållit emot.... Bänkdidmaskin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaninteallt 3 Postad 18 timmar sedan jag har en manuell diskmaskin, skur maskin och robotdammsugare. Ohhh Det kallas vist fru. Kanske räknas som fusk men behöver varken elverk eller batteri bank. Men ett elverk eller stor batteribank är nog billigare i investering och drift än att hålla frun nöjd o glad utan driftstörningar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser