Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
di98mase

Måla trailer - hissa eller dissa?

Rekommendera Poster

Är det en bra idé att måla sin galvade trailer i en "bra färg" som skyddar galven mot korrision när man använder oxalsyra? 

Jag tycker det är lite oskönt att behöva vattna och spola av vagnen varje gång man applicerar lite oxalsyra på skrovet när man ska tvätta båten. Jag har funderat på att rolla vagnen i någon bra färg för att minska risken för att vagnen börjar rosta.

Era tankar om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dissa, det finns nog ingen färg som har tillräckligt  god vidhäftningsförmåga på galvaniserade ytor så att det blir ett fullgott resultat. Möjligen om man använder en etsande primer. Jag skulle definitivt låta bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan inte vara så besvärligt att spola av kärran tycker jag. Å oxalsyran är ganska svag å oskyldig. Vägsaltet är mycket värre.Att måla hela kärran ännu jobbigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spraya vagnen med Biltemas Zinkspray. Det sitter på min galvade vagn, och ger väl en viss rosthämning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-13 vid 15:07 skrev di98mase:

Är det en bra idé att måla sin galvade trailer i en "bra färg" som skyddar galven mot korrision när man använder oxalsyra? 

Jag tycker det är lite oskönt att behöva vattna och spola av vagnen varje gång man applicerar lite oxalsyra på skrovet när man ska tvätta båten. Jag har funderat på att rolla vagnen i någon bra färg för att minska risken för att vagnen börjar rosta.

Era tankar om det?

Vad är det du tvättar bort med oxalsyra?

Hur ofta använder du oxalsyra?

Tänk på att oxalsyra bleker och "kritar" gelcoat om man använder det ofta.

Bikarbonat neutrailserar syran...

Om du bara använder oxalsyra i vattenlinjen så torka av med blöt svamp och spraya med upplöst bikarbonat innan du spolar av båten.

Använder du oaxlsyra över hela botten så lasta av båten på stödbockar så slipper du få det på trailerns galvanisering.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...