di98mase 5 Postad 13 Juli Är det en bra idé att måla sin galvade trailer i en "bra färg" som skyddar galven mot korrision när man använder oxalsyra? Jag tycker det är lite oskönt att behöva vattna och spola av vagnen varje gång man applicerar lite oxalsyra på skrovet när man ska tvätta båten. Jag har funderat på att rolla vagnen i någon bra färg för att minska risken för att vagnen börjar rosta. Era tankar om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 203 Postad tisdag kl 10:50 Dissa, det finns nog ingen färg som har tillräckligt god vidhäftningsförmåga på galvaniserade ytor så att det blir ett fullgott resultat. Möjligen om man använder en etsande primer. Jag skulle definitivt låta bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 250 Postad onsdag kl 15:49 Det kan inte vara så besvärligt att spola av kärran tycker jag. Å oxalsyran är ganska svag å oskyldig. Vägsaltet är mycket värre.Att måla hela kärran ännu jobbigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 393 Postad fredag kl 06:45 Spraya vagnen med Biltemas Zinkspray. Det sitter på min galvade vagn, och ger väl en viss rosthämning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad fredag kl 07:29 2026-07-13 vid 15:07 skrev di98mase: Är det en bra idé att måla sin galvade trailer i en "bra färg" som skyddar galven mot korrision när man använder oxalsyra? Jag tycker det är lite oskönt att behöva vattna och spola av vagnen varje gång man applicerar lite oxalsyra på skrovet när man ska tvätta båten. Jag har funderat på att rolla vagnen i någon bra färg för att minska risken för att vagnen börjar rosta. Era tankar om det? Vad är det du tvättar bort med oxalsyra? Hur ofta använder du oxalsyra? Tänk på att oxalsyra bleker och "kritar" gelcoat om man använder det ofta. Bikarbonat neutrailserar syran... Om du bara använder oxalsyra i vattenlinjen så torka av med blöt svamp och spraya med upplöst bikarbonat innan du spolar av båten. Använder du oaxlsyra över hela botten så lasta av båten på stödbockar så slipper du få det på trailerns galvanisering. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser