tfrisk 2 Postad 25 Juni Ny (beg) styrpulpetare för sommarens färder. Gillar att vara oberoende och inte behöva ringa efter hjälp. Hyggligt händig. Hjälp mig att komplettera listan nedan: Flytvästar Sjökort Förtöjningslinor + ankare m. ankarlina Reservpropeller + propellernyckel Leatherman multiverktyg .... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 190 Postad 25 Juni Jag gillar att ha minst en lång tamp (> 25 m) samt bergskilar i båten. Sen är det aldrig fel att ha med en dunk med 10 l extra soppa. Man vet aldrig när den kommer till hands. (Se det som ett träningspass att bära till och från båten 😉 ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 803 Postad 25 Juni Hade ju varit bra att veta vad det är för båt och motor för att ev. komplettera listan. Helst modellbeteckning på båt och motor, inte bara fabrikat och ta gärna en bild. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 25 Juni - En mindre presenning (om man överraskas av regn) med gummiband - Reservpropeller, men då skall du även ha verktyg (tång) att ta loss sprinten - enkel verktygssats (även tum-hylsor för amerikanska motorer) - gärna en liten kastankare om man skall lägga till ensam vid klippstränder - öskar (funkar som båttoalett för herrar) - vass kniv, typ morakniv - tvål - båtshake - dasspapper - reservsäkringar - för mindre motorer, nödstartssnöre 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 272 Postad 25 Juni The Bare Necessities! Glöm bort bekymmer, sorger och besvär! Sådana här trådar är alltid roliga. Det brukar sluta med att trådskaparen får en så pass lång lista på prylar att ta med att båten skulle sjunka redan vid bryggan om allt togs med ombord. Men… Första förbandslåda, (med egen innehållsförteckning) Nödproviant Dricksvatten Kompass Nödbloss, nödraketer Lampa En hink Extra kläder Värmefilt Träplugg att täta läckor med Extra säkringar Glödlampor i reserv (till lanternorna) En bensindunk, och olja om det är en tvåtaktare Mobilladdare, och en powerbank. Åror, om båten går att ro, annars är ju en paddel aldrig fel att ha med …. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 803 Postad 25 Juni Snart är vi uppe i utrustning och nödutrustning och proviant så går det ombord 2 personer så kommer kanske båten att sjunka och ligga i marvann🤣 Ursäkta mina Skånska ord men vet inte vad det heter på Svenska när en båt är vattenfylld men håller sig med nöd och näppe flytande, heter det något liknande eller? Får se om TS återkommer med vad det är för båt och motor samt hur mycket man får lasta i båten. //Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 25 Juni (redigerade) Kanske en reservmotor behövs också, det brukade jag ha på min RYDS 480S vid långresor... Redigerad 25 Juni av jan_af_lisoe 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 272 Postad 25 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Snart är vi uppe i utrustning och nödutrustning och proviant så går det ombord 2 personer så kommer kanske båten att sjunka och ligga i marvann🤣 Ursäkta mina Skånska ord men vet inte vad det heter på Svenska när en båt är vattenfylld men håller sig med nöd och näppe flytande, heter det något liknande eller? Får se om TS återkommer med vad det är för båt och motor samt hur mycket man får lasta i båten. //Pär Marvatten, heter det väl på rikssvenska, och ”marvann” säger man här också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
twfrisk 4 Postad 26 Juni Tack för alla inspel! Dasspapper känns mycket relevant. En handhållen VHF åker nog också med. Har köpt en 50 m slagen lina, 2 m kortlänkad kätting och ett ankare. Samt 2 x 15 m förtöjningslina. Blev ett trevlig kit som jag tror funkar både vid brantare geografi och om man får motorstopp och vill undvika lägervall. Powerbank om båten saknar USB-uttag. Någon som har tips på vettiga USB-C-uttag för eftermontage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 382 Postad 26 Juni (redigerade) 19:e säsongen på Vänern nu med segelbåt. Aldrig haft behov av VHF. Alltså vad behöver man en sån till i dag? Oavsett en plotter är guld värt. Så du vet vart du är. Redigerad 26 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 855 Postad 26 Juni 7 minuter sedan skrev Hybro: 19:e säsongen på Vänern nu med segelbåt. Aldrig haft behov av VHF. Alltså vad behöver man en sån till i da ”Kört bil i 50 år och aldrig haft behov av säkerhetsbälte. Alltså vad ska man med det till idag?” 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 26 Juni USB uttag hos Seasea:https://www.seasea.se/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=9840548607&utm_content=100951250075&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=9840548607&gclid=Cj0KCQjwo_PRBhDNARIsAEcVALVuB-SEPl5_RrY1YZoUykduh0siCvKbT8-HsfQRpZuE6wPcZ9n9CLMaAoQXEALw_wcB&hr-search=(search_term:USB-c+uttag,y_pos:785) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 803 Postad 26 Juni Nu har fortfarande inte TS talat om vad det är för båt och motor vilket är ganska viktigt för att komma med relevanta tips på vad som är bra att ha liggande i båten. Sen beror det ju givetvis på hur långt man ska åka om det bara är ett par distans eller det rör sig om 50 distans på ett par dagar på öppet hav. För det första, läs igenom instruktionsböckerna om det nu finns sådana, viktigt att känna till allt om både båt och motor. Speciellt motorn och motorer är inte likadana som många tycks tro. Man måste veta var delar sitter på motorn, var säkringar sitter, vad ett larm betyder om sådant finns mm. Tyvärr kastar de flesta instruktionsboken det första de gör för den känns ju bara onödig och manfolk behöver aldrig läsa en instruktionsbok. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 26 Juni 7 minuter sedan skrev ChristerN: ”Kört bil i 50 år och aldrig haft behov av säkerhetsbälte. Alltså vad ska man med det till idag?” TS har tyvärr inte skrivit vad han har för båt/motorn samt var han håller till, jag antar att behov av VHF beror på om man håller till strandnära eller kommer långt ut på öppna vatten utan mobiltäckning.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 26 Juni (redigerade) 4 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Tyvärr kastar de flesta instruktionsboken det första de gör för den känns ju bara onödig och manfolk behöver aldrig läsa en instruktionsbok. //Pär Instruktionsboken bra att kunna, minns att när det började blinka rött på instrumentet så körde 3 timmar hem på tomgång, blänket visade sig vara info att det var 12 månader sedan motoroljebyte (eller snarare 12 månader efter nollställning efter oljebyte) och inte något fel på motorn.... Redigerad 26 Juni av jan_af_lisoe 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 272 Postad 26 Juni 9 timmar sedan skrev Hybro: 19:e säsongen på Vänern nu med segelbåt. Aldrig haft behov av VHF. Alltså vad behöver man en sån till i dag? Oavsett en plotter är guld värt. Så du vet vart du är. Vad jag erfor förra sommaren fanns det mobilteckning i de delar av sjön jag befor, jag var aldrig uppe i Värmlandssjön så om det är dålig täckning där vet jag inget om. Men jag tror inte att det längre finns personer som skannar och avkodar mobilfrekvenserna och kan larma om dom hör att någon är i nöd. 9 timmar sedan skrev ChristerN: ”Kört bil i 50 år och aldrig haft behov av säkerhetsbälte. Alltså vad ska man med det till idag?” Nej, inte jag heller. Men någon sade att det inte är i de höga hastigheterna som olyckorna sker. Dom sker när hastigheten plötsligt oväntat minskas till noll. Jag tror det var i något radioprogram, ”Plattetyder” som detta sades. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 855 Postad 26 Juni Man ska ju känna till att ett anrop på kanal 16 på VHF hörs av alla som är i närheten som har VHF, förutom de som bevakar frekvenserna på Stockholm Radio. Det innebär ju att man kan få hjälp av andra än de man försöker ringa också. Men visst, mobiltelefonen har inneburit mycket för sjösäkerheten men helt ointressant som larmfunktion är VHFen inte alls. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 803 Postad 26 Juni 90-talet ringde och ville ha tillbaka sin VHF🤣 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser