Seglamera 21 Postad onsdag kl 11:07 Hej! En fråga, kan man ställa kranar på septiktanken och toa så det kan suga luft den vägen istf via avluftningen. Jag har en 3-vägskran på undersidan av septiktanken som går att ställa så att det är öppet åt alla 3 håll. Jag måste skruva ner toan om jag ska komma åt att göra avluftningen bättre. Nu vill jag ha semester men kan tänka mig att fixa det när båten är på land i höst. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad onsdag kl 13:40 Vissa toor kan nog suga luft genom toastolen och pumpen, men långt ifrån alla. Suga in sjövatten (som borde vara en av de tre vägarna) verkar vara en dålig idé när man vill tömma toan. Dessutom rinner väl innehållet i tanken ut i havet om du öppnar ventilen så att alla portar är öppna. Du får nog undersöka om din toa släpper igenom luft och kolla hur trevägsventilen kan användas utan att tanken töms i havet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad onsdag kl 15:32 Tack för svaret. Det är en Jabsco. Jag har installerat däckstömning. Det sitter en skrovventil som är stängd så det ska inte rinna ut något i sjön. 3-vägsventilen sitter undertill på septiktanken. Min fundering är att innehållet i tanken först ska sugas ner när man tömmer genom däckstömningen. När tanken är tömd så ska suget från sugtömningen istället suga luft från själva toaskålen. Inget ska gå igenom toalettpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad onsdag kl 15:43 9 minuter sedan skrev Seglamera: Tack för svaret. Det är en Jabsco. Jag har installerat däckstömning. Det sitter en skrovventil som är stängd så det ska inte rinna ut något i sjön. 3-vägsventilen sitter undertill på septiktanken. Min fundering är att innehållet i tanken först ska sugas ner när man tömmer genom däckstömningen. När tanken är tömd så ska suget från sugtömningen istället suga luft från själva toaskålen. Inget ska gå igenom toalettpumpen. Jabsco/Par har ju en backventil, den så kallade ”jokerventilen” på utloppet, så även om det teoretiskt går att suga genom den är det ingen bra idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad onsdag kl 17:51 På vilket sätt är det ingen bra ide? Vad tänkte skulle hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad onsdag kl 19:45 1 timme sedan skrev Seglamera: På vilket sätt är det ingen bra ide? Vad tänkte skulle hända? Jag misstänker att jokerventilen mister sin elasticitet på lång sikt. Det kan ju också vara så att den börjar vibrera som ett rörblad i ett träblåsinstrument, eller som en tunga i ett munspel. Vissa septiktankar har ju påfyllningen från toaletten längst ned nära botten på tanken, och om jag nu inte missuppfattar dig är din tank en sådan. Det innebär det ju att den måste först tömmas på sitt innehåll innan den avluftas och då förloras ju den möjligheten. Jag rekommenderar dig att ändå installera en ordentlig avlufningsslang med en matchande bordsgenomföring. Jag fick betydligt lättare att sugtömma septiktanken, och sannolikt även lättare att fylla den, när jag gick upp i dimension och installerade en Ø25 mm sanitetsslang till avluftningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 539 Postad onsdag kl 20:42 Har lite dålig koll på exakt hur pumphuset fungerar, men finns inte risken att pumpkolven sugs ner i botten och blockerar flödet? Definitivt så om det är en Twist-n-Lock, då blir det tvärstopp. Och hur dom andra packningarna i pumphuset påverkas låter jag vara osagt, men jag skulle i alla fall inte testa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad torsdag kl 05:12 Tack för alla synpunkter. Jag har tittat på en sprängskiss och om det ska fungera så måste nog toapumpen dras upp till det högsta läget så luften kan passera nertill (tror jag). Kanske man kan prova däckstömningen med en tom tank och höra/se om det suger luft. Som Georg skrivit så kommer slangen från toaletten upp till septiktankens undersida så det är ett problem. Sen hittade jag detta https://www.maringuiden.se/forum/topic/77542-septitank-sugtömmningen-suger-i-toan/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad torsdag kl 06:18 Jag skulle absolut inte laborera med alternativ avluftning i samband med sugtömning. Sugtömningspumpen är väldigt kraftig och kan skapa ett mycket högt undertryck om avluftningen till tanken inte är ok eller t.o.m. bara underdimensionerad. Så mycket att det inte bara kan förstöra detaljer i t ex toan utan även få tanken att implodera. 14 timmar sedan skrev Seglamera: Min fundering är att innehållet i tanken först ska sugas ner när man tömmer genom däckstömningen. När tanken är tömd så ska suget från sugtömningen istället suga luft från själva toaskålen Nej, utsugen volym måste ersättas av luft kontinuerligt under tömning. Det är inget som sker (eller får ske) sekventiellt, för då har du skapat ett trycksatt system på ett sätt som det inte är konstruerat för. Med risk för implosion och/eller skador på ingående VVS-detaljer. 14 timmar sedan skrev Seglamera: Jag har installerat däckstömning Men gjorde du inte översyn av avluftningen vid denna installationen ? För sugtömning föreskriver en minimum diameter av 19mm på avluftningen. Gärna 25mm. Och då förutsätts fritt flöde i denna slang/avluftning, att behålla en halvt igensatt gallerventil på skrovsidan är inte ok t ex 😉. Äldre installationer har ofta 1/2"-slang (13mm) och inte sällan halvt igensatta bordgenomföringar med "sil", och även om det kan fungera är det inte tillräckligt för att vara helt säkert för de kraftigare sugstationerna. 19 timmar sedan skrev Seglamera: Jag måste skruva ner toan om jag ska komma åt att göra avluftningen bättre. Nu vill jag ha semester men kan tänka mig att fixa det när båten är på land i höst. Lägg en kväll på att göra detta ordentligt, så slipper du oroa dig under semestern. Eller ännu värre - få göra betydligt större reparationsinsatser akut lite senare redan i sommar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad torsdag kl 06:54 Förrförra sommaren, en plats i Bohuslän, Hamburgsund, med en då rätt så nyinstallerad Fugelsangpump. En segelbåt låg vid sugtömningsbryggan när vi kom. Det sögs och det sögs, utan resultat, båtägaren skojade och sade att det blivit ”förstoppning” igen. Rätt som det var lossnade stoppet, då skojade inte den killen mer. Det var rätt söligt på hans kläder och på hans båt. När stoppet i tanken lossnade tappade båtägaren greppet om sugmunstycket och… ja det blev baktryck så att en del latrininnehåll spreds ut, kanske inte så mycket, kanske en halv eller en liter, men det var fullt tillräckligt. Jag mötte senare den killen i land (han var då nyduschad) och han berättade att det var problem med avluftningen av inte bara septiktanken, utan alla tankarna ombord. -Byt till grövre avluftningsslangar! sade jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad torsdag kl 08:59 Tack alla för hjälpen, maringuiden är fantastisk. Det låter dumt att försöka med en lösning som kan gå så fel. Septiktanken är inbyggd så jag måste riva hela inredningen, göra en ny grövre stos på tanken och en ny grövre genomföring i skrovet. Så det får bli till vintern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad torsdag kl 09:14 12 minuter sedan skrev Seglamera: Septiktanken är inbyggd så jag måste riva hela inredningen, göra en ny grövre stos på tanken och en ny grövre genomföring i skrovet. Så det får bli till vintern. Ofta räcker det att ta upp en snygg "inspektionslucka" på lämpligt ställe för att komma åt en inbyggd tank tillräckligt bra. Riva hela inredningen låter inte riktigt som det bästa sättet...... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad torsdag kl 09:24 Det kan gå att bara ta bort handfatet för att komma åt. Har sett att Vetus har stosar som man skruvar fast (vill slippa att svetsa där det är så trångt). Det känns bättre att göra en riktig lösning i höst ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad torsdag kl 09:32 Jag har utfört en och annan installation i några olika sorters båtar. När det gäller olika tankar, tycks det vara så att sådana är det första man monterar i det färdiga skrovet, därefter bygger man all inredning och andra installationer runt omkring tankarna. Så till @Seglamera kan jag väl ge rådet att sugtömma försiktigt denna säsongen, sug etappvis, och låt luft komma in i tanken genom ”sughålet” och tänk på att det kan bil söligt och tanken sugs ihop för att sedan expandera igen när trycket släpper. Om man är medveten om det så kan man sugtömma snyggt! Sedan börjar du bli dagen efter torrsättningen man att demontera inredning, se över, bygga om, byta ut hela installationen. Så gjorde jag för några år sedan, bytte ut i princip allting. Det blev då en Diablotank på 108 liter, den förra var på omkring 60 liter och den blev snabbt full. Jag sugtömde idag, efter tre dagars stillaliggande, och då var septiktanken halvfylld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad torsdag kl 09:35 Tack för verkligt genomtänkta råd 😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad torsdag kl 09:35 (redigerade) 10 minuter sedan skrev Seglamera: Det kan gå att bara ta bort handfatet för att komma åt. Har sett att Vetus har stosar som man skruvar fast (vill slippa att svetsa där det är så trångt). Det känns bättre att göra en riktig lösning i höst ändå. Svetsa - men vad är det för material i tanken ? Det går alldeles utmärkt med en vanlig skrovgenomföring med slangstos på, oavsett material i tanken. Även en i plast kan funka. Det förutsätter dock att du har någon form av inspektionslucka i tanken så du kan föra in ena delen från insidan (men en inspektionslucka bör du ha oavsett). Redigerad torsdag kl 09:35 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad torsdag kl 09:39 Finns ingen inspektionslucka. Det är en rostfri tank från början av 80-talet i en Albin Alpha. Inredningen på toaletten är ihopskruvad så det bör gå ganska lätt att ta lös den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad torsdag kl 09:43 1 minut sedan skrev Seglamera: Finns ingen inspektionslucka. Det är en rostfri tank från början av 80-talet i en Albin Alpha. Inredningen på toaletten är ihopskruvad så det bör gå ganska lätt att ta lös den. Alla septiktankar (förutom min nuvarande) jag sett och grejat med har saknat inspektionslucka, även om det funnits sådana i dom båtarnas andra tankar, så jag har levt i den tron att man inte bygger septiktankar med manlucka av någon anledning, men det är kanske en villfarelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad torsdag kl 10:41 (redigerade) Kanske en sån här kan fungera till avluftningen av tanken. Redigerad torsdag kl 10:48 av Seglamera Fel bild 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad torsdag kl 11:21 35 minuter sedan skrev Seglamera: Kanske en sån här kan fungera till avluftningen av tanken. Är det en tank av rostfritt stål? Ja då kan det fungera bra om du har ett bra verktyg att ta upp ett hål med, kanske någon form av hålsåg med diamantklinga. Sedan gäller det ju att med lämplig marintätningsmassa att få det tätt mot tanken. Sedan ansluter du då en sanitetsslang som inte släpper igenom någon lukt, samt då en passande skrovgenomföring högt upp på fribordet eller på akterspegeln, beroende på avståndet från tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad igår kl 11:36 2026-06-10 vid 21:45 skrev Georg_Ohm: 2026-06-10 vid 19:51 skrev Seglamera: På vilket sätt är det ingen bra ide? Vad tänkte skulle hända? Jag misstänker att jokerventilen mister sin elasticitet på lång sikt. Det kan ju också vara så att den börjar vibrera som ett rörblad i ett träblåsinstrument, eller som en tunga i ett munspel. Jag tror inte vibrationer i jokerventilen är det största problemet utan det är nog ventilen (nr 16) nederst i pumphuset som man måste se till att den kan öppnas vilket bör ske om man inte låser handtaget. Det är nog bäst att pröva lite försiktigt och ha koll på vad som händer så att inte tanken sugs ihop. Vi har en rostfri tank på 40 liter och en 3 m lång 10 mm slang till avluftningen och det funkar bra även om det ibland blir lite "buckelljud" i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad igår kl 11:41 2026-06-11 vid 12:41 skrev Seglamera: Kanske en sån här kan fungera till avluftningen av tanken. Det funkar säkert bra. Om jag har förstått det så är det bra att ha så grov och koret avluftnings om möjligt för att få in luft i tanken och på så vis få lite mindre problem med lukt i tanken. Min egen tanke just nu, efter att ha läst ditt inlägg, är att sätta dit en anslutning för en så grov slang som möjligt som får gå ut genom fribordet så nära tanken som möjligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad igår kl 13:04 1 timme sedan skrev Mackey: Det funkar säkert bra. Om jag har förstått det så är det bra att ha så grov och koret avluftnings om möjligt för att få in luft i tanken och på så vis få lite mindre problem med lukt i tanken. Min egen tanke just nu, efter att ha läst ditt inlägg, är att sätta dit en anslutning för en så grov slang som möjligt som får gå ut genom fribordet så nära tanken som möjligt. Luktar gör det ändå, litet, ur avluftningen. Men det finns filter med aktivt kol att koppla på avluftningen om man nu vill ha det, jag har inget sådant, jag skulle tro att det blir förstört ifall man överfyller och får ut tankeinnehåll i avluftningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 21 Postad igår kl 16:37 Stort tack för allt engagemang. Nu har jag mycket som hjälp när jobbet ska göras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 226 Postad igår kl 19:48 Min avluftningsslang har hyfsad diameter så det är "tyst i tanken" vid sugtömning. Slangen är ansluten till en genomföring (rostfri) med kullrigt huvud som sitter i dekorlinjen ca 20 cm över vattenlinjen (självklart en kulventil på insidan så det går att stänga). Den låga placeringen innebär att dåliga dofter kommer långt från sittbrunn. Avsaknad av galler (som det är i den ofta använda bränsletanksavluftningen) gör att det inte finns risk för igensättning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 4 timmar sedan (redigerade) Vad är egentligen problemet? Sugs tanken ihop vid tömning eller vad? Luktar det dynga när Du spolar toan? Det är i o f s naturligt. Redigerad 4 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser