Regnmatchen 0 Postad 9 Juni Hej! jag tänkte kolla om ni har lite tips och idéer på enklast och billigast möjliga att bygga någon form av upptagning av en plastbåt som är ca 4,8 m lång. jag har tittat runt lite i gamla trådar osv, skulle det fungera med två stående 45x95 som man har klätt med någon form av PEMslang/rör eller med ett PVC rör som medar för att dra upp båten på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad 9 Juni Hej och välkommen till MG Nej tror det skulle bli dels för klent och gå väldigt trögt att dra upp en 4,80 m båt på två träreglar klädda med PVC- rör eller något liknande. Du behöver någon form av rullar eller hjul samt en vinsch att dra med. Du måste även ta hänsyn till båtens botten så att den inte skrapar i marken och förstör gelcoaten som är det tätande ytskiktet på båtar tillverkade av glasfiberarmerad polyester. Googla på båtslip, flyttbar båtslip eller båtramp och titta på bilder så får du lite hjälp hur det ska se ut. Här ett exempel på färdiga slipar: https://www.marinvaror.se/butik/batslipar/batslip/?srsltid=AfmBOopp2nJ4LBwAE2VaND55V3Zqqcn5PYK9zIXrt5pqmCJLm1qn5_eT Man kan använda stödhjul, rullar mm. avsedda för båttrailers eller såna här: https://www.biltema.se/bat/battrailers/batstod/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regnmatchen 0 Postad 11 Juni 2026-06-09 vid 22:54 skrev Mercury_44XS: Hej och välkommen till MG Nej tror det skulle bli dels för klent och gå väldigt trögt att dra upp en 4,80 m båt på två träreglar klädda med PVC- rör eller något liknande. Du behöver någon form av rullar eller hjul samt en vinsch att dra med. Du måste även ta hänsyn till båtens botten så att den inte skrapar i marken och förstör gelcoaten som är det tätande ytskiktet på båtar tillverkade av glasfiberarmerad polyester. Googla på båtslip, flyttbar båtslip eller båtramp och titta på bilder så får du lite hjälp hur det ska se ut. Här ett exempel på färdiga slipar: https://www.marinvaror.se/butik/batslipar/batslip/?srsltid=AfmBOopp2nJ4LBwAE2VaND55V3Zqqcn5PYK9zIXrt5pqmCJLm1qn5_eT Man kan använda stödhjul, rullar mm. avsedda för båttrailers eller såna här: https://www.biltema.se/bat/battrailers/batstod/ //Pär Okej tack! hur många Båtstöd tror du skulle behövas? Skulle 2 räcka? Har nämligen 2 på båtkärran båten står på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad 11 Juni 42 minuter sedan skrev Regnmatchen: Okej tack! hur många Båtstöd tror du skulle behövas? Skulle 2 räcka? Har nämligen 2 på båtkärran båten står på. Beror på hur långt upp du ska dra båten men den bör ju ligga på minst två. Du kan ju ha ett hjulpar med plastfälgar precis i vatten brynet och sedan två båtstöd med ca 2–3 m mellan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 96 Postad 12 Juni Jag har tänkt att jag ska fixa det till vår lillbåt. Har tänkt lägga tryckt virke i botten i princip lika ovan beskrivet. Men istället använda kickbikehjul, fick rådet för några år sedan, men inte fått tid att bygga. Några brickor som distans och som inte "låser" kullagret och sedan fransk träskruv. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/sparkcyklar/kickbikehjul-svart-120-mm-2-pack-2000047893 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad 12 Juni 2 timmar sedan skrev -PLM-: Jag har tänkt att jag ska fixa det till vår lillbåt. Har tänkt lägga tryckt virke i botten i princip lika ovan beskrivet. Men istället använda kickbikehjul, fick rådet för några år sedan, men inte fått tid att bygga. Några brickor som distans och som inte "låser" kullagret och sedan fransk träskruv. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/sparkcyklar/kickbikehjul-svart-120-mm-2-pack-2000047893 Som vanligt har Biltema glömt viktig information om deras produkter på hemsidan och på de sparkcykelhjul i länken ovan har de glömt max belastning. Kollade lite snabbt på deras sparkcykel och där är max belastning 100 kg. Så tänk på vikten och det är ju det första hjulparet som får mest belastning. Förr när de hade en papperskatalog så fanns det bättre information i den trots det lilla formatet men här har de hur mycket utrymme som helst och utelämnar ofta viktig information. Kontaktar man Biltemas centrala "kundtjänst" så får man ett inklistrat svar att man ska kontakta varuhusen istället. Ringa till Biltemas centrala kundtjänst är meningslöst, man får bättre svar av sina träskor. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 12 Juni Hittar ingen information vad båten väger, en båt på 4.80 kan ju väga allt mellan 100 (aluminiumeka) och 500+ kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regnmatchen 0 Postad 12 Juni 52 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Hittar ingen information vad båten väger, en båt på 4.80 kan ju väga allt mellan 100 (aluminiumeka) och 500+ kg. Det stämmer, jag vet inte riktigt vad båten vägen då typ skylten inte finns kvar.. men på vinschen som sitter på kärran står det max 635 kg. den är också ca 180 bred, en sittbänk på mitten utan stöd under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 12 Juni (redigerade) 9 minuter sedan skrev Regnmatchen: Det stämmer, jag vet inte riktigt vad båten vägen då typ skylten inte finns kvar.. men på vinschen som sitter på kärran står det max 635 kg. den är också ca 180 bred, en sittbänk på mitten utan stöd under. med eller utan självläns ? dubbelt eller enkelt botten ? Exempel: RYDS 480S utan självläns men med dubbelbotten och 4 stuvfack vägde 250 kg utan motor, sen tillkom motorvikten samt alla prylar man hade inuti. Har du bild på båten ? Vinsch och kärra bör vara överdimensionerade..... Redigerad 12 Juni av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regnmatchen 0 Postad 12 Juni 11 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: med eller utan självläns ? dubbelt eller enkelt botten ? Exempel: RYDS 480S utan självläns men med dubbelbotten och 4 stuvfack vägde 250 kg utan motor, sen tillkom motorvikten samt alla prylar man hade inuti. Har du bild på båten ? Vinsch och kärra bör vara överdimensionerade..... Dubbelbottnad, och stuvfack endast i sitsen bak där tanken till motorn ligger. Sitt bänk på mitten och i fören utan stuvfack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 274 Postad 13 Juni 23 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Som vanligt har Biltema glömt viktig information om deras produkter på hemsidan och på de sparkcykelhjul i länken ovan har de glömt max belastning. Kollade lite snabbt på deras sparkcykel och där är max belastning 100 kg. Så tänk på vikten och det är ju det första hjulparet som får mest belastning. Förr när de hade en papperskatalog så fanns det bättre information i den trots det lilla formatet men här har de hur mycket utrymme som helst och utelämnar ofta viktig information. Kontaktar man Biltemas centrala "kundtjänst" så får man ett inklistrat svar att man ska kontakta varuhusen istället. Ringa till Biltemas centrala kundtjänst är meningslöst, man får bättre svar av sina träskor. //Pär Varför får inte min katt ligga, när Claes Ohlsons katta låg? De va la änna många år sen som Biltema, Cles, Hobbex med fler hade en katalog, det var la den där killen Johannes Gutenberg som tryckte den, illustrationerna var f.ö gedigna kopparstick. 😝 Då, något senare, hade jag en styrpupetbåt, den var ibland uppdragen på en hemmagjord slip, bestående av miljövidriga relativt fräscha järnvägsslipers som försågs med tre par skottkärrehjul med glidlager, dom med kullager havererade snabbt. Men sliperserna var så fulla med kreosot och annat så dom klarade många år, inga alger eller havstulpaner växte det på dom heller, inte i hela viken… Draganordningen var ett storskot med block och taljor från en segelbåt, fästpunken i land var en övergiven moring i en berghäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad 13 Juni 12 timmar sedan skrev Regnmatchen: Dubbelbottnad, och stuvfack endast i sitsen bak där tanken till motorn ligger. Sitt bänk på mitten och i fören utan stuvfack Ser ut som en Örnvik 480 LÖA: 4,77 Bredd:1,86 Vikt:215 Max 20 hk u. styrpulpet Örnvik 490 är snarlik men tror inte de gjorde den modellen med rödorange ässing, den var ljusblå först senare vit men nästan samma mått fast väger 290 kg. Så minst 215 kg tomvikt om båten är hel i botten och inte söppat upp vatten i laminatet eller dubbelbotten/flytelement. Sen är det frågan om det sitter någon motor på båten? En äldre utombordare med konventionell 2-taktsmotor väger mellan 46–55 kg med manuell start, Tohatsu 18 vägde bara 37 kg. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad 13 Juni 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Varför får inte min katt ligga, när Claes Ohlsons katta låg? De va la änna många år sen som Biltema, Cles, Hobbex med fler hade en katalog, det var la den där killen Johannes Gutenberg som tryckte den, illustrationerna var f.ö gedigna kopparstick. 😝 Det är inte ofta jag är på Biltema och handlar men det händer någon gång då och då. För några år sedan behövde jag ett nytt batteri till åkgräsklipparen vilket min lokala Husqvarna ÅF inte hade hemma och som tydligen var restnoterat flera veckor hos leverantören. Så det fick bli att kolla på Biltema och tog fram en hederlig papperskatalog av sista utgåvan, hittade rätt batteri på under 1 min. Går sedan in på Biltemas hemsida för att kolla om det fanns på mitt närmsta Biltema varuhus, givetvis nummerändrat mm. Försöker leta på deras hemsida vilket tar betydligt längre tid men efter ca 10 min hittar jag ett som ser ut att vara rätt. Åkte till varuhuset och hittade batteriet på hyllan. Gick till servicedisken för att kolla med pågarna där om och hur det skulle laddas, fick den info jag ville. Sen kom vi till att prata om papperskatalogen och i servicedisken stod en ca 30-åring och en ca 45-åring. Det lustiga var att den yngre pågen höll med mig om papperskatalogen och tyckte det var synd att de slutat ge ut den. Han hade själv sparat gamla papperskataloger för de var enklare att hitta i men man har tyvärr inte mycket hjälp av dom längre sa han sen, för det mesta har utgått och är nummerändrat. Han sa själv att Biltemas hemsida var rörig och ofullständig men nämnde de detta för HK, så var det som att hälla vann på en gås... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 274 Postad 13 Juni 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Det är inte ofta jag är på Biltema och handlar men det händer någon gång då och då. För några år sedan behövde jag ett nytt batteri till åkgräsklipparen vilket min lokala Husqvarna ÅF inte hade hemma och som tydligen var restnoterat flera veckor hos leverantören. Så det fick bli att kolla på Biltema och tog fram en hederlig papperskatalog av sista utgåvan, hittade rätt batteri på under 1 min. Går sedan in på Biltemas hemsida för att kolla om det fanns på mitt närmsta Biltema varuhus, givetvis nummerändrat mm. Försöker leta på deras hemsida vilket tar betydligt längre tid men efter ca 10 min hittar jag ett som ser ut att vara rätt. Åkte till varuhuset och hittade batteriet på hyllan. Gick till servicedisken för att kolla med pågarna där om och hur det skulle laddas, fick den info jag ville. Sen kom vi till att prata om papperskatalogen och i servicedisken stod en ca 30-åring och en ca 45-åring. Det lustiga var att den yngre pågen höll med mig om papperskatalogen och tyckte det var synd att de slutat ge ut den. Han hade själv sparat gamla papperskataloger för de var enklare att hitta i men man har tyvärr inte mycket hjälp av dom längre sa han sen, för det mesta har utgått och är nummerändrat. Han sa själv att Biltemas hemsida var rörig och ofullständig men nämnde de detta för HK, så var det som att hälla vann på en gås... Jag skulle köpa några olika grejer, bland annat för att tvätta bort addesiven från dekalerna. Kollade på Biltemas hemsida, skrev upp artikelnummer och nummret på hyllan där varorna fanns, typ ”kemrum 10”, sammanlagt var det ett tiotal varor jag skulle köpa. Så blev det så att det var inte till den först tilltänkta Biltemabutiken vi åkte, utan till en annan, det finns tre sådana i närområdet. Och då hittade jag ju inte grejerna jag skulle köpa, trots att butikern ser likadana ut både på insidan och utsidan så har man numrerat hyllorna olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 180 Postad 14 Juni Jag förstår inte varför det skall göras så komplicerat. En båt i den storleksklassen och viktklassen brukar man dra upp på en enkel ramp byggd av två barkade granstammar i lämplig längd, ofta kring 8-9 meter med 2x4 tums plankstumpar spikade på tvären underifrån. Som glidmaterial har vattenledningsslang av den sorten som kommunen gräver ned i jorden visat sig vara bäst. Det är enkelt att såga upp slangbitar på längden i lämpliga bredder att spika fast på plankstumparna. Överblivna slangstumpar brukar gå att få när man talar med någon entreprenör i branschen eller bjuder lämpligt valda arbetare på bullar. En vinsch behöver man ha. Finns det ingen lämplig sten att bulta fast en vinschstolpe i kan man antingen gräva ned en stump av en tryckimpregnerad elstolpe, eller gräva en grop och ställa dit en bit u-balk och gjuta runt med betong, eller flytta dit en lämplig sten med traktor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regnmatchen 0 Postad 14 Juni 4 timmar sedan skrev heimlaga: Jag förstår inte varför det skall göras så komplicerat. En båt i den storleksklassen och viktklassen brukar man dra upp på en enkel ramp byggd av två barkade granstammar i lämplig längd, ofta kring 8-9 meter med 2x4 tums plankstumpar spikade på tvären underifrån. Som glidmaterial har vattenledningsslang av den sorten som kommunen gräver ned i jorden visat sig vara bäst. Det är enkelt att såga upp slangbitar på längden i lämpliga bredder att spika fast på plankstumparna. Överblivna slangstumpar brukar gå att få när man talar med någon entreprenör i branschen eller bjuder lämpligt valda arbetare på bullar. En vinsch behöver man ha. Finns det ingen lämplig sten att bulta fast en vinschstolpe i kan man antingen gräva ned en stump av en tryckimpregnerad elstolpe, eller gräva en grop och ställa dit en bit u-balk och gjuta runt med betong, eller flytta dit en lämplig sten med traktor. Var lite liknande idé jag hade från början att man tar vattenledningsslang och klyver samt trär över en 45/95 regel och kottla emellan de två reglarna. Samt montera en vinch på lämpligt vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 812 Postad 14 Juni 42 minuter sedan skrev Regnmatchen: Var lite liknande idé jag hade från början att man tar vattenledningsslang och klyver samt trär över en 45/95 regel och kottla emellan de två reglarna. Samt montera en vinch på lämpligt vis. Ja ett h.....e när du ska upp och än värre när du ska sjösätta båten, kommer att gå fruktansvärt trögt. Du behöver någon form av rullar eller hjul för att det ska gå lätt. 2" x 4" räcker knappt att dra upp en lätt aluminumbåt på, bör nog upp på 4" x 4" eller 2" x 6" med 2" x 6" undertill mot marken för att få det stabilt. Sätter du kottlingar mellan reglarna så har ju kölen ingen stans att ta vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 180 Postad 1 Juli (redigerade) 2026-06-14 vid 16:55 skrev Mercury_44XS: Ja ett h.....e när du ska upp och än värre när du ska sjösätta båten, kommer att gå fruktansvärt trögt. Du behöver någon form av rullar eller hjul för att det ska gå lätt. 2" x 4" räcker knappt att dra upp en lätt aluminumbåt på, bör nog upp på 4" x 4" eller 2" x 6" med 2" x 6" undertill mot marken för att få det stabilt. Sätter du kottlingar mellan reglarna så har ju kölen ingen stans att ta vägen. Jag tycker att jag borde ha märkt de där problemen om de är sådär stora. Jag har två runda helbarkade granstammar ungefär 9 meter långa och kanske 8 cm i toppdiameter. Under dem har jag spikar 2x4 som tvärträn. Under dem har jag spikat en vanlig 4 tums bräda i var ända som offermaterial som ligger på jorden. Sedan har jag vattenslangsbitar på tvärtäna. När jag sjösätter är det nedförsbacke och båten glider lätt. När jag drar upp båten använder jag en vinsch som står på en järnstolpe fastbultad i en stor sten som en kamrat rullade på plats med grävmaskin. Redigerad 1 Juli av heimlaga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 1 Juli 7 timmar sedan skrev heimlaga: Jag tycker att jag borde ha märkt de där problemen om de är sådär stora. Vi här i södra delen av Sverige är lite klenare än ni är på andra sidan Östersjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 473 Postad 2 Juli Här går det faktiskt att köpa båtslipar tillverkade av vad som ser ut som grövre vattenledningsrör. https://www.ercomek.fi/ Verkar inte så farligt dyra heller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser