Gå till innehåll
onsdag 03 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej, jag har införskaffat en Albin 78, hur tar man isär vinscharna dom behöver rengöras och jag hittar inga skruvar så lite förslag tas emot tacksamt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra om du lägger upp en bild så att vi kan se vilken vinsch det gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många vinschar har en skruv eller liknande i botten av det hål där man sätter vinschhandtaget, sedan lyfter man hela huset rakt upp. 

Men som föregående talare skrev, om du lägger upp en bild och skriver märke/modell så kan nog någon ge exakt beskrivning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget foto, men jag kollade och det finns inga skruvar, kan det vara själva självskotande delen som håller fast den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen typ låsring runt den delen på ovansidan där du sätter handtaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste nog vara mer specifik och ta reda på vilket fabrikat och vilken modell av winch du har för att få rätt hjälp. Om du vet modell så borde du kunna hitta en serviceinstruktion för just din winch. Här är exempelvis en för lite äldre Lewmar-winchar och där ser du olika sätt att ta isär och serva den beroende på storlek och modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, såg en Youtube film, Där visade dom att det är tydligen den självskotande delen som håller ihop winchen, vi får se om det går att gänga loss den, har ju suttit där sen 1979..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har serviceboken till den winschen i länken jag gav dig tidigare. Där finns både bilder och text som beskriver hur man tar isär den och hur man servar delarna inuti.

sshot-1.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modigt att vänta med servicen till efter du sjösatt, jag tycker alltid att en liten fjäder eller annan väsentlig del far iväg när jag skall pilla med sådant. Lättare att hämta de på marken än på havsbotten. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt tänkt, jag har precis tagit över båten och det finns mycket att göra, ex hitta en lösning på trasig mast-rörs fot ett öra är avbrutet. så får se om det går att laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Modigt att vänta med servicen till efter du sjösatt, jag tycker alltid att en liten fjäder eller annan väsentlig del far iväg när jag skall pilla med sådant. Lättare att hämta de på marken än på havsbotten. 

För många år sedan fanns det en artikel i en båttidning om hur man renoverar vinschar, då rekommenderade artikelförfattaren att man skulle skära ut ett hål, lika stort som vinschen i en diskbalja av plast, sedan trä denna över vinschen innan börjar att skruva, så är det mindre risk att tappa bort smågrejerna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett vissa använda en kartong på samma vis som @Georg_Ohm föreslår, om man vill offra något billigare än en större plastbalja. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Originalwinchen på Albin 78 är Lewmar 16. Dessa tar man isär genom att knacka motsols på självskotningsarmen. Se bifogad manual

Lewmar16ST.pdf

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Brinck helt rätt, då winchen troligtvis inte varit isärtagen denna sidan seklet så för det första satt den fast så att det gick inte att med winch handtaget rör den utan med stor kraft och kroppstyngd ca 100 kg började den röra på sig. och med några kraftiga slag så fick jag isär den, 

Ett stort tack till alla förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...