Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

har en fundering kring ekolod. Köpte en givare för akterspegel till vår segelbåt. Problemet var att den inte fick plats, det var dumt 🙂… funderade nu om man eventuellt skulle kunna ha den inombords, någon som prövat? Om det var möjligt hur gick ni till väga?

mvh !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det brukar kunna gå bra att limma fast givaren på insidan av skrovet förutsatt att skrovet är enkellaminat och inte någon form av sandwichkonstruktion. Tänk också på att inte ha den för nära kölen.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för ekolod och vad är det för givare?

Varför fick den inte plats på akterspegeln?

Prova först innan du limmar fast givaren, tryck den mot en yta där det är relativt plant och det måste vara rent.

I vissa fall är utsignalen så svag att den inte går genom ett tjockt glasfberlaminat till 100% och likaså retursignalen blir försvagad och det mesta studsar mot skrovet. Blir bara en massa störningar på skärmen samt missvisning av djup.

Bästa är nog ändå att försöka byta där du köpte givaren eller sälja den och sedan köpa det du ska ha.

Inombordsgivare brukar monteras i ett plaströr som sedan fylls med t.ex. ricinolja och ett tätt lock på.

Exempel:

https://www.garmin.com/sv-SE/p/88672/

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

OT.

Köpte för ca 8 år sedan ett PS51-th.

Haft fantastiskt mycket glädje av detta, där jag seglar.

Nu hade jag passande plotter sen tidigare.

Monterade genomgående framför kölen i min Cumulus.

BT.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort så med gott resultat både i min tidigare båt (Soling) och nuvarande båt (Shark 24) i båda båtarna har det funnits ett utrymme längst fram där det ständigt samlas lite regnvatten. Så jag har helt enkelt skruvat fast akterspegelgivaren så den sitter mot skrovet och hoppats på regn 🤣

Superbra att ha ekolodet i fören för att undvika grundstötning eller åtminstone få en förvarning i okända vatten

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja optimal placering för ekolodsgivare i segelbåtar är ju framför kölen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det är en ekolodsgivare som bara "ser" rakt ner i en smal kon, så funkar det finfint att sätta på insidan skrovet, så länge skrovet är solitt, inte med distansmaterial i. Det behövs inget avancerat med rör och olja, utan det funkar utmärkt att limma fast direkt mot insidan av skrovet. Jag använde våtrumsfog när jag gjorde det. Det viktiga är att få en jämn och fullständig kontakt mellan skrov och givare. Om det finns luftbubblor mellan, antingen för att limmet inte smetats ut tillräckligt eller att limmet innehåller bubblor, kommer ljudpulsen att försvagas kraftigt och förvrängas, och det kommer inte bli bra.

Om det är ett ekolod som kan se mycket i sidled, så kommer det inte att funka inuti. En sån givare behöver fri sikt i sidled, och det går aldrig att få till på insidan av skrovet.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Om det är en ekolodsgivare som bara "ser" rakt ner i en smal kon, så funkar det finfint att sätta på insidan skrovet, så länge skrovet är solitt, inte med distansmaterial i. Det behövs inget avancerat med rör och olja, utan det funkar utmärkt att limma fast direkt mot insidan av skrovet. Jag använde våtrumsfog när jag gjorde det. Det viktiga är att få en jämn och fullständig kontakt mellan skrov och givare. Om det finns luftbubblor mellan, antingen för att limmet inte smetats ut tillräckligt eller att limmet innehåller bubblor, kommer ljudpulsen att försvagas kraftigt och förvrängas, och det kommer inte bli bra.

Om det är ett ekolod som kan se mycket i sidled, så kommer det inte att funka inuti. En sån givare behöver fri sikt i sidled, och det går aldrig att få till på insidan av skrovet.

Helt sant jag har side-vü cristal clear nåt som ska ge perfekta bilder av botten på min plotter och ser i princip bara djupet 😓

Ibland ser jag fiskar men det är nog snarare bubblor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vad är det för ekolod och vad är det för givare?

Varför fick den inte plats på akterspegeln?

Prova först innan du limmar fast givaren, tryck den mot en yta där det är relativt plant och det måste vara rent.

I vissa fall är utsignalen så svag att den inte går genom ett tjockt glasfberlaminat till 100% och likaså retursignalen blir försvagad och det mesta studsar mot skrovet. Blir bara en massa störningar på skärmen samt missvisning av djup.

Bästa är nog ändå att försöka byta där du köpte givaren eller sälja den och sedan köpa det du ska ha.

Inombordsgivare brukar monteras i ett plaströr som sedan fylls med t.ex. ricinolja och ett tätt lock på.

Exempel:

https://www.garmin.com/sv-SE/p/88672/

//Pär

Tack för svar! Köpte en Garmin Echomap Uhd2 72cv Gt20. Använde den första säsongen så tänker att bytesrätten är förbrukad tyvärr//NT 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev raol:

Vet du om Garmin Echomap Uhd2 72cv Gt20 möjligtvis läser av i en smal kon? 🙂🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Super tack till alla som engagerat sig att svara… tacksamt för en gröngöling 🙏🏽🙏🏽

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev Lordnigolai:

Jag hade en GT20-givare på Solingen och fick helt ok bilder på min Garmin Striker 4 plus så det är säkert så att den skjuter en rak kon. 

Nu har jag en Splitshot HD från Lowrance och antar att den skjuter både en rak smal kon och något åt sidorna. Har inte hunnit testa så mycket utan använder den bara för att mäta djup.. vilket verkar stämma bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Lordnigolai:

Den har, enligt Garmin, tre olika lägen. Två är smala koner rakt ner, och ett är ett som ser lite mer i bredd men har mycket kortare utsträckning i färdriktningen, som tillsammans med den högre frekvensen ger högre upplösning och mer detaljerade bilder, på bekostnad av räckvidd. Men 53 grader är inte så mycket, det är alltså hela bredden, så ca 27 grader ut från mitten/rakt ner åt varje håll. Så den skulle jag tro funkar fint, så länge den sitter i en klick lim som går hela vägen ut förbi kanterna på givaren.

Transducer . . . . . . . . Traditional Sonar . . . . . . . . . . . . . . . ClearVu Sonar

GT20-TM . . . . . . . . . . 77 kHz; 45° cone pattern . . . . . . . . 455 kHz; 2.5° x 53° oval pattern

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 kHz; 15° cone pattern

Bild från Garmin som visar hur ClearVü-läget ser ut (med lite andra siffror bara). 2.5 grader i båtens riktning, 53 grader i sidled:
beamangle2_Time1518207739422.jpg.cac81a65d81904018fda73f8b07bb88c.jpg

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...