Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
marjus

Luftventil dieseltank läckage

Rekommendera Poster

Hej !

Är det här någon sorts luftventil som behövs för dieseln? Jag hade missat denna detalj tills det rann diesel från sidan av den....framför allt efter att jag tankat fullt. Och ventilen går till slang från tanken. Frågan är lite då bör man demontera det och se vad som händer ? Eller täta runt på utsidan bara? Jag antar att det inte rikigt ska rinna ut där även om råkar tanka lite för mycket?

20260329_164412.JPG

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel det är så det fungerar.På personbilen har du en kanister som tar om hand eventuellt överskott På båten kommer det genom avluftningen.Ronnie

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, när du fyller tanken med diesel måste luften som finns i tanken ta vägen någonstans och det är ut via den ventilen. Och fyller du väldigt fullt eller överfyller så kommer diesel att rinna ut här. Pss när diesel förbrukas så kommer luft in i tanken via den ventilen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigare kan tyckas vara att ventilen med nät, är öppen under normal drift.

Varför kan du ju grunna över, och  skriva ett svar...

(Alltså om det är totalt tätt där.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kallas för avluftningsventil.

När du fyller tanken med x antal liter diesel, måste exakt lika mycket luft evakueras från tanken, och tvärtom när motorn förbrukar bränslet.

Om du även har vattentank och septiktank ombord har dom likadana eller snarlika avluftningar.

Nätet är inte av godo, det blir lätt igensatt och då får man ingen avluftning, det blir svårare att både tömma och fylla tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för klarhet! Får se hur det beter sig när säsongen drar igen då. Och antar det går att rensa filtret också, lär nog behövas 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev marjus:

Tack för klarhet! Får se hur det beter sig när säsongen drar igen då. Och antar det går att rensa filtret också, lär nog behövas 

Ja, eller peta bort det finmaskiga nätet, jag har svårt att se att det fyller någon egentlig funktion.

Dessa ”ventiler” eller kanske mer korrekt ”bordsgenomföringar” skall vara monterade så att stänk- eller regnvatten inte kan komma in i öppningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Viktigare kan tyckas vara att ventilen med nät, är öppen under normal drift.

Varför kan du ju grunna över, och  skriva ett svar...

(Alltså om det är totalt tätt där.)

Nu har ju TS faktiskt redan grunnat över denna ventilation, och räckt ut en trevande hand till forumkamraterna för att få information, då kan jag tycka att detta svar är lite väl hårt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev marjus:

Numera är det nog väldigt sällan man (på varv) monterar denna typ av luftningsventil med nät. Just eftersom de lätt sätts igen.

Minst lika bra fungerar nog en vanlig bordgenomföring, där man sedan drar slangen först i en loop uppåt på insidan innan den går ner mot tanken.

Ett alternativ om du ändå tänker ta bort den för att "rensa" 😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, loop hindrar läck ut/in . Se upp med kink på slangen . Jag har inte haft problem med täppt nät .bräckt sjövatten rengör nätet med borste ibland  B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Svenska Kryssarklubben har lagt ut en hel del information för allmän beskådan.

Skrolla ner till punkt 3.4 så visas en bild hur det skall se ut.

https://sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/branslesystem-kap-3-i-sxk-batparm

Finns ju betydligt bättre och snyggare avluftningsventiler utan nät och de som inte sticker ut mer än ett par mm. finns hos välsorterade båttillbehörsbutiker.

Här några exempel:

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/dacksforskruvningar-tankventiler/tankventiler

Finns även hos andra butiker....

Som vanligt lägger jag till, skippa allt från säljsidor som säljer billiga Kina-kopior som inte är något att hänga i en julgran ens.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...