Gå till innehåll
onsdag 03 juni 2026
Mackey

Erfarenheter av halkskyddsfärg till sittbrunn och däck

Rekommendera Poster

Hej alla!

Vilka erfarenheter har ni av olika halkskyddsfärger?

Vi har använt en enkomponentfärg på sittbrunnsdurken, men den slits ut på en säsong eller två, så nu tänkte jag börja om från grunden och få något som både sitter kvar och som fortsätter att vara halkskyddande.
Här är några jag hittat.

De IJssel (Double Coat + halkskydd), 2K-system med halkskyddsadditiv

International Interdeck, Färdig halkskyddsfärg

Hempel Non-Slip Deck Coating, Färdig halkskyddsfärg

Jotun Non-Slip Deck, Färdig halkskyddsfärg / additiv

Epifanes Non-Slip Deck Coating, Färdig halkskyddsfärg

KiwiGrip, Tjock, strukturgivande halkskyddsfärg

Awlgrip (GripTex + topcoat), Proffssystem med additiv

Pettit EZ-Decks / EZ-NonSkid, Färdig halkskyddsfärg

TotalBoat Non-Skid Deck Paint, Färdig halkskyddsfärg

Rust-Oleum Marine Anti-Slip, Färdig halkskyddsfärg

Vilka är värda att satsa på och vilka är No, no!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med och seglat renoverade båtar med Double Coat + Halkskydd och med Kiwigrip.

Subjektivt tycker jag kiwigrip är snyggare än den finkorniga struktur man får av halkskyddspulver i färg. Halkskyddseffekten tycker jag är hyfsat likvärdig. Kiwigripen har grövre struktur, färg med pulver har strävare yta. Båda har känts bra under skon. Gillar man att vara barfota är väl syntetisk teak eller liknande ganska överlägsen färgerna i komfort.  

Bifogar en bild som Team Pro4U lade upp på FB för någon vecka sedan, båten är inne för bl a omlackering och Kiwigrip. Det kan bli riktigt bra utan synliga rollerdrag som bilden visar. Men killarna som gjort jobbet har nog övat lite på appliceringstekniken. 

648913581_1587331646450324_4453156566192405345_n.thumb.jpg.e1b889194d367fc9cb69e0fff6b88b53.jpg 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har DeIjssel på däck; mitt däck saknar helt klassiskt halkskyddsmönster pga tidigare ägares mindre lyckade jobb med att lägga på ett teakdäck. Ytan blir som ett väldigt fint sandpapper och funkar bäst på en plan/slät yta. Jag har samma på durken i sittbrunnen, men där är det halkskyddsmönster och det funkar sämre och slits snabbare på topparna av mönstret. På ytor jag sitter finns ingen halkskyddsfärg av den typen då det hade sandpapprat kläderna. 

Att tänka på; har du rester av din 1K-färg måste de bort helt innan du kan gå på med 2K. Eller så fortsätter du med 1K. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressanta synpunkter

2026-03-20 vid 21:41 skrev Virvelvind:

Båda har känts bra under skon. Gillar man att vara barfota är väl syntetisk teak eller liknande ganska överlägsen färgerna i komfort.  

2026-03-21 vid 21:47 skrev Peter_K:

På ytor jag sitter finns ingen halkskyddsfärg av den typen då det hade sandpapprat kläderna. 

Jag seglar nästan alltid barfota vilket någon gång vvar eller varannan säsong visar sig vara idiotiskt, men jag är, och har alltid varit, en barfotamänniska.

Hyr mycket slits barnbarnen och deras kläder ut av de olika halksklyddsfärgerna?

Det är ju bra om de inte får blödande skrubbsår eller kläderna söndertrasade om de ramlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mackey:

Hyr mycket slits barnbarnen och deras kläder ut av de olika halksklyddsfärgerna?

Som om du gnuggar på dem med ett 180-sandpapper. Ungefär. Om vi talar om DeIjssel. Jag har inte halkskydd där jag sitter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ytterligare alternativ är att blanda eget gelcoatspackel och rolla ut det. Går att få till olika grovlekar och textur beroende på hur tjockt man blandar samt vilken roller man använder.

Blir mycket slitstarkt och ger mycket bra grepp, men kräver en hel del rengöring. Kan även bli en smula vasst att gå barfota på, men går såklart att lätt slipa bort de vassaste topparna.

IMG_3082.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-03-20 vid 19:44 skrev Mackey:

Vi har använt en enkomponentfärg på sittbrunnsdurken, men den slits ut på en säsong eller två, så nu tänkte jag börja om från grunden och få något som både sitter kvar och som fortsätter att vara halkskyddande.

Menar du att den lossnar/flagnar eller slits ut snabbt?

Lossnar den eller flagnar den så är det underarbetet det beror på.

Tvätta med alkalisk avfettning först, gärna flera gånger.

Slipa sedan med fint slippapper, riktigt fint som 280–320.

Tvätta med aceton.

Lägg på ny halskyddsfärg men har inget vettigt förslag på fabrikat att komma med.

Ett alternativ är att lägga EVA-teak eller liknande på sittbrunnsdurken, finns säkert andra lämpliga "fusk-teak" eller mattor man kan ha på durken.

Eller varför inte göra en lös trä-durk (trallor) i något snyggt träslag som är enkelt att lyft bort om man inte vill ha det liggande där alltid.

Alternativt som @IvarN föreslog, gör rent enligt ovan och lägg ett eller flera lager topcoat på durken men den roller och rollern skapar en viss struktur i ytan som är mer eller mindre halkfri.

Sen kan det ju bero vad man har på fötterna och många skor idag, speciellt "gymnastikskor" har PVC sulor eller liknande plastmaterial som är snorhala om man går på blanka underlag. Inte ens "sockiplast" är väl halkfria idag...

Riktiga seglarskor har ju speciella sulor som är halkfria oavsett underlag.

Barfota var jag bara när jag föddes, har aldrig gått barfota eller ens i hosesockarna😎

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Menar du att den lossnar/flagnar eller slits ut snabbt?

Själva antihalkeffekten slits bort rätt snabbt (en eller ett par säsonger), så tanken är att göra något som blir lite mera permanent.

19 timmar sedan skrev Peter_K:

Som om du gnuggar på dem med ett 180-sandpapper. Ungefär. Om vi talar om DeIjssel.

Det låter ju rätt "lagom". Det är nog så vår färg är när den är nymålad.

3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ett alternativ är att lägga EVA-teak eller liknande på sittbrunnsdurken, finns säkert andra lämpliga "fusk-teak" eller mattor man kan ha på durken.

Eller varför inte göra en lös trä-durk (trallor) i något snyggt träslag som är enkelt att lyft bort om man inte vill ha det liggande där alltid.

Vi har alternativ-teak på tofterna, så det kan ju vara en variant.

(Lös) trädurk är snyggt, men kräver visst underhåll som jag inte är så intresserad av.

18 timmar sedan skrev IvarN:

Ett ytterligare alternativ är att blanda eget gelcoatspackel och rolla ut det. Går att få till olika grovlekar och textur beroende på hur tjockt man blandar samt vilken roller man använder.

Det låter som ett intressant alternativ värt att överväga.

Tack för flera bra förslag och synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mackey:

(Lös) trädurk är snyggt, men kräver visst underhåll som jag inte är så intresserad av.

Muta barnbarnen med glass och Kina-puffar (godiset inte smällare)🤣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mercury_44XS:
7 minuter sedan skrev Mackey:

Muta barnbarnen med glass och Kina-puffar (godiset inte smällare)🤣

Det är nog mist fyra år kvar till något barnbarn kan ta sig an en trädurk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...