Karljohansson 16 Postad fredag kl 15:38 Köpte segelbåt förra året en albin scampi som nu står på land, jag funderar lite hur man bäst gör bedömningen om genomföringar behöver bytas? Tidigare ägare har bytt ut alla löpande de senaste 30 åren, det är två original dock men de är ovan vattenlinjen (dränering till däck). Delar lite bilder här i nästa inlägg men får inte plats med alla i ett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad fredag kl 15:45 Lyckades ladda upp alla bilder på min google drive nedan som ni kommer åthttps://drive.google.com/drive/folders/1PWWhWhxdO-pjEPfhGZNtXouVDaJX0RSr?usp=share_link Alla genomföringar går och öppna och stänga förutom de två gamla som är ovan vattenytan, där en inte går att nå, sitter för långt bort och en är väldigt trög, ska tidigare ha gått att öppna stänga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 32 Postad fredag kl 16:01 Ofta är kranarnas rörliga delar tillverkade av mindre korrosionshärdiga material än kroppen på ventilerna så det väsentliga är hur de känns att manövrera. Börjar de krasa och gå trögt brukar jag byta dem. Det brukar ske långt innan kroppen/höljet uppvisar någon nämnvärd korrosion. Första bilden visar en slang i ordning. Kryssarmerad slang vill du ha under vattenlinjen, med dubbla motriktade slangklämmor av syrafast kvalitet (brukar heta A4). På andra bilden hade jag bytt slangen till kryssarmerad, sett till att den bottnar ordentligt på slangnippeln och monterat två motriktade slangklämmor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 158 Postad fredag kl 16:05 19 minuter sedan skrev Karljohansson: Köpte segelbåt förra året en albin scampi som nu står på land, jag funderar lite hur man bäst gör bedömningen om genomföringar behöver bytas? Tidigare ägare har bytt ut alla löpande de senaste 30 åren, det är två original dock men de är ovan vattenlinjen (dränering till däck). Delar lite bilder här i nästa inlägg men får inte plats med alla i ett CR på en mässingsdetalj innebär att den är avzinkningshärdig. Då blir den inte skör som en "ren mässingsdetalj" som blir skör och spröd efter några år i vattnet. Det finns synlig märkning på en del av dina bilder där det finns CR-märkning. Dessa ska inte behöva bytas. En del rörkrökar verkar vara väldigt mörkt gods och är sannolikt bronsdelar. Dessa är tåligare än alla andra material och behöver inte bytas (det du ersätter med kommer att vara sämre...). Rostfria kranar behöver inte bytas om de fungerar som kranar så prova att vrida på dem. Kolla även att kulan inne i kranen följer med så att de verkligen stängs... Beroende på hur högt över vattenlinjen genomföringar sitter så finns det någon regel på om det behövs avstängning eller inte. Finns det kranar sedan tidigare så sitter genomföringarna troligen för lågt och då ska kranarna fungera så byt de ej fungerande. Du hade även en bild på loggivaren som verkar rätt påväxt av snäckor mm. Det finns lösa impellar att byta med. Bara att dra ut en rostfri sprint och sätta in en ny impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad fredag kl 16:11 5 minutes ago, Lintott said: CR på en mässingsdetalj innebär att den är avzinkningshärdig. Då blir den inte skör som en "ren mässingsdetalj" som blir skör och spröd efter några år i vattnet. Det finns synlig märkning på en del av dina bilder där det finns CR-märkning. Dessa ska inte behöva bytas. En del rörkrökar verkar vara väldigt mörkt gods och är sannolikt bronsdelar. Dessa är tåligare än alla andra material och behöver inte bytas (det du ersätter med kommer att vara sämre...). Rostfria kranar behöver inte bytas om de fungerar som kranar så prova att vrida på dem. Kolla även att kulan inne i kranen följer med så att de verkligen stängs... Beroende på hur högt över vattenlinjen genomföringar sitter så finns det någon regel på om det behövs avstängning eller inte. Finns det kranar sedan tidigare så sitter genomföringarna troligen för lågt och då ska kranarna fungera så byt de ej fungerande. Du hade även en bild på loggivaren som verkar rätt påväxt av snäckor mm. Det finns lösa impellar att byta med. Bara att dra ut en rostfri sprint och sätta in en ny impeller. bra input fartgivaren slutade fungera troligen behov för att byta impeller Hur ser jag vad för typ av genomföring jag har? Är det om det står graverat CR på dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad fredag kl 16:15 (redigerade) en annan fundering, i bilden som heter fart eller djupmätare på länken nedan (bytte namn nu) fattar inte riktigt vad den med en rödgrej gör, för borde väl rimligen vara en djupmätare och en fartmätare, den andra kanske är en gammal fartmätare?https://drive.google.com/drive/folders/1PWWhWhxdO-pjEPfhGZNtXouVDaJX0RSr?usp=share_link Redigerad fredag kl 16:15 av Karljohansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 158 Postad fredag kl 16:29 11 minuter sedan skrev Karljohansson: - - - fartgivaren slutade fungera troligen behov för att byta impeller Hur ser jag vad för typ av genomföring jag har? Är det om det står graverat CR på dem? Å passa på att krafsa rent inne i impellerutrymmet när du byter. Du måste dra in givaren i båten för att komma åt det rostfria stiftet. CR är ingjutet (inte graverat) i rör o krandelar som är avzinkningshärdiga. Sen finns det färgskillnader på olika metallkvalitet. För att lära dig skillnaden så rekommenderar jag att du googlar och jämför färger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 888 Postad fredag kl 20:05 Det är ju oftast inte ventilen, utan genomföringen, som går av utan den blir trög och slutar att fungera. För att kolla att själva genomföringen är okej brukar jag rycka och slita i ventilen på hösten när båten står på land. Om själva genomföringen går av är det dags att byta. Det har inte inträffat ännu fast genomföringarna är 45 år gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 093 Postad fredag kl 20:39 Som vanligt är det inte fel att smörja grejer som ska kunna röra sig. Gärna innan det börjar gå trögt. Om man tillsätter olja på hösten hindrar det korrosion under hela vintern. Jag brukar smörja både på handtagsidan och underifrån in genom hålet med hjälp av sprayolja. Om man har en kamrat som vrider på kranen på insidan medan man sprayar underifrån så är det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 158 Postad fredag kl 23:30 2 timmar sedan skrev Rascal: Som vanligt är det inte fel att smörja grejer som ska kunna röra sig. Gärna innan det börjar gå trögt. Om man tillsätter olja på hösten hindrar det korrosion under hela vintern. Jag brukar smörja både på handtagsidan och underifrån in genom hålet med hjälp av sprayolja. Om man har en kamrat som vrider på kranen på insidan medan man sprayar underifrån så är det bra. Hur reagerar delrinet i kulan på olika sorters smörja? Är det bäst med vanlig sprayolja eller ska det vara teflonspray? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 093 Postad lördag kl 08:35 8 timmar sedan skrev Lintott: Hur reagerar delrinet i kulan på olika sorters smörja? Är det bäst med vanlig sprayolja eller ska det vara teflonspray? Jag har kört med WD-40 med gott resultat dvs alla kranar funkar bra fortfarande. Ingen kran är nyare än trettio år. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad lördag kl 10:16 så enkelt kan man säga, om de går och öppna och stänga och inte verkar röra sig nämnvärt, inte har rost på sig så borde de vara ok? Finns det inte några fler kontroller man kan göra för att bedöma skicket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 32 Postad lördag kl 10:46 Se över slangarna också, som det ser ut på andra bilden får det inte se ut under vattenlinjen. På bild 9555 borde slangen också varit utbytt sedan länge. Byt den till ny kryssarmerad slang, tryck ned den ordentligt till botten på slanganslutningen (värm slangen med hårtork eller i en termos varmvatten om det behövs) och säkra med dubbla klämmor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 888 Postad lördag kl 11:19 52 minuter sedan skrev Karljohansson: så enkelt kan man säga, om de går och öppna och stänga och inte verkar röra sig nämnvärt, inte har rost på sig så borde de vara ok? Finns det inte några fler kontroller man kan göra för att bedöma skicket? Vad menar du med inte "verkar röra sig nämnvärt"? Som jag skrev ovan är det oftast inte ventilen som är den svaga punkten utan själva genomföringen som kan gå tvärt av. Det var därför jag skrev att jag rycket och sliter i ventilen på hösten efter upptagning. Det är ju bra att göra detta på hösten så att man har tid på sig att byta genomföringen om den går av. Sedan ska man se till att det inte finns vatten i kulventilerna och det gör man genom att öppna och stänga dem några gånger när båten står på land. Lämna ventilerna öppna, eller halvöppna som förespråkas av vissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad lördag kl 11:55 32 minutes ago, Mackey said: Vad menar du med inte "verkar röra sig nämnvärt"? Som jag skrev ovan är det oftast inte ventilen som är den svaga punkten utan själva genomföringen som kan gå tvärt av. Det var därför jag skrev att jag rycket och sliter i ventilen på hösten efter upptagning. Det är ju bra att göra detta på hösten så att man har tid på sig att byta genomföringen om den går av. Sedan ska man se till att det inte finns vatten i kulventilerna och det gör man genom att öppna och stänga dem några gånger när båten står på land. Lämna ventilerna öppna, eller halvöppna som förespråkas av vissa. har inte ryckt i dem än, men tänker de sitter ju i skrovet som är av plast, så nått typ av spel kanske det finns? har aldrig testat som sagt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 16 Postad lördag kl 11:55 bilden på länken nedan som heter "vad är detta.."https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1PWWhWhxdO-pjEPfhGZNtXouVDaJX0RSr Är det någon som fattar vad det är? gammal fartmätare? har jag 2 st fartmätare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 692 Postad lördag kl 14:33 (redigerade) Ja det är en fartmätare (kallas logg på båtspråk). Det är den @Lintott nämnde i tidigare inlägg och att man kan byta den röda lilla impellern/skovelhjulet. Den bild som heter "fartmätare" tycker jag ser ut att vara en skrovgenomföring med sil. En sil sitter normalt på skrovgenomföringen för kylvattnet till motorn (för att inte suga in tångruskor etc). Det är en sån här logg du sannolikt har (givare till logg). Och det du tror är fartmätare, är sannolikt en sån här (eller liknande variant) Redigerad lördag kl 14:48 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 888 Postad igår kl 12:18 2026-02-07 vid 12:55 skrev Karljohansson: har inte ryckt i dem än, men tänker de sitter ju i skrovet som är av plast, så nått typ av spel kanske det finns? har aldrig testat som sagt Det ska inte vara något spel så är det det så bör du åtgärda det. Jag brukar ta tag i ventilen något över där handtaget sitter och dra och trycka så mycket jag kan åt olika håll. Min tanke är att jag då simulerar en ventil som fastnat och överlver genomföringen den behandlingen på hösten utan att gå av så klarar den en säsong till. På den vinklade genomföringen på bilden nedan måste du vara lite försiktig med att trycka och dra eftersom du får en hävarm som dels gör att böjkraften på genomföringen blir stor och dels gör att vinkeln och/eller genomföringen kan rotera i förhållande till genomföringen vilket kan ge läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser