Gå till innehåll
torsdag 05 februari 2026
Mambo

Spårsändare/ GPS tracker

Rekommendera Poster

Jag funderar på att sätta en spårsändare i min båt. Ifall någon skulle få för sig att stjäla båten får jag förhoppningsvis koll på vart den tar vägen, och försäkringsbolaget gillar spårsändare och ger mig rabatt.

Någon här som har åsikter om dessa sändare?

Jag har fastnat för en modell som heter SweTrack™ Maxi G4.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör nog planera för att ha den inkopplad till båtens ström. Annars blir nog batteritiden en begränsning. GPS tar ganska mycket ström och den långa batteritiden som tillverkaren anger förutsätter troligen att trackern mest ligger still och "sover". Han man den inte strömsatt laddas den nog snabbt ur under båtturer eller kanske bara av rörelserna vid kaj beriende på hur känslig den är.

Vet inte hur det är med just denna men jobbar med sensorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har numera Norrhtracker, och tja, efter en del strul i kombination men okunskap hur den fungerar, så är den nu igång.

Efter det att jag köpte en Northtracker presenterades en Swedtrack för mig och den förefaller vara litet vassare… men man vet ju aldrig förrän man ser grejerna i drift.

Jo, konstant matning från båtens elsystem skall man ha! Kopplas alltså in via säkring innan båtens batterifrånskiljare/huvudströmbrytare.

En funktion som jag uppskattar är möjligheten att koppla in ett eller två relän som kan fjärrstyras för att sedan sätta igång exempelvis kylskåpet.

Relän kan ge ifrån sig otrevliga spikar, induktioner, i elsystemet när dom faller, därför bör man koppla in en diod i spärriktningen över reläets anslutningar, 85 och 86. Risken ör annars att man skadar spårsändarens känsliga elektronik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, jag är också inne på att ha en spårsändare som är inkopplad på båtens 12V. 

Sedan kan man programmera att den inte uppdaterar så jätteofta, allt för att spara ström. Skulle, vilket man hoppas inte inträffar, båten bli stulen så behöver man kanske inte få informationen exakt på sekunden. 

Bra information, Georg_Ohm, om eventuella strömspikar, dom hade jag inte tänkt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll koll på om trackern behöver ett månadsabbonemang.

Den jag har behöver det inte.

Se annan länk:

Tips på GPS tracker utan avgift? - Sida 2 - Mek & Teknik - Maringuiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...