tfrisk 1 Postad söndag kl 13:20 Eller rättare: vad är gott sjömanskap? Tankar, exempel, förebilder och anekdoter - allt är välkommet! Deadline 31 januari - två veckor borde räcka för att fånga de viktigaste aspekterna på gott sjömanskap! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 676 Postad söndag kl 13:35 1. Som scouternas motto "Var redo - Alltid redo". D.v.s. vara förberedd på sånt som kan hända (normalt problem som uppstår) och därmed ha förutsättningar att klara ktitiska situationer. 2. Ha koll på sin förmåga och respekt för sjön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 733 Postad söndag kl 13:39 1 minut sedan skrev Boanjohan: 1. Som scouternas motto "Var redo - Alltid redo". D.v.s. vara förberedd på sånt som kan hända (normalt problem som uppstår) och därmed ha förutsättningar att klara ktitiska situationer. 2. Ha koll på sin förmåga och respekt för sjön. Bra! Har ingen exakt definition men skulle tillägga 3. Visa hänsyn till fåglar, djurliv och andra människor och deras förhållanden 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 676 Postad söndag kl 13:54 Kan förtydligas att Scoutmottot innebär ju kunskap, färdigheter och utrustning. Utan det är man inte redo:) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 500 Postad söndag kl 14:09 Visa hänsyn till andra: - Lämna god plats i sidled där det är möjligt, särskilt mot mindre och/eller långsammare båtar. - Undvik att utsätta andra för kraftigt svall. Om du plöjer fram och drar upp enormt svall, slå av strax innan passering och dra på igen efter, särskilt om du är nära i sidled. Var uppmärksam, förutseende och förutsägbar: - Visa avsikter tydligt genom att markant slå av på farten, göra kraftiga och tydliga kursändringar, så omgivande båtar klart och tydligt ser vad du har för avsikt. - Var extra uppmärksam när sikten är skymd, t ex runt en holme eller en hög pir, och håll ut och håll nere farten för att få mer reaktionstid och minska konsekvenserna av en kollision. - Håll rak kurs och svaja/snirkla inte, så det blir uppenbart för andra hur du agerar. - Gör inga plötsliga svängar utan att ha klart och fritt runt dig i svängens riktning. Var ödmjuk och pragmatisk: - Håll inte stenhårt på en regel, så till den grad att det förvärrar en situation eller försämrar för en annan i onödan. Läs av situationen och anpassa dig. - Om nån annan gör fel och inte visar hänsyn, var den större i situationen och släpp det, lämna plats, sakta ner. Två fel gör inte ett rätt. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 878 Postad söndag kl 16:40 Jag tycker mycket bra saker har berörts, så jag kompletterar bara med... Man ska ha alternativa navigationshjälpmedel ombord förutom en plotter. Enligt lagboken tror jag man ska ha med sig papperssjökort, men jag kan tycka att det i många fall räcker att man har med en mobil, en padda eller en dator med nedladdade sjökort som back-up. Kör inte mitt på farledsstrecket! Det verkar vara fler och fler som programmerar sina rutter så att båten följer strecket. Det är inte farligt att köra/segla vid sidan av strecket! Segla inte där det är väldigt mycket trafik om det inte låter sig göras utan att ställa till det för andra. Jag brukar hävda att man har rätt att segla där man vill, men på fredag och söndag eftermiddag och vid andra tillfällen när det är extremt tät trafik bör man inte kryssa fram bara för att man har rätt att göra det. Välj annan väg eller starta motorn tycker jag. Man ska inte bara vara rädd om djuren utan även om naturen. För mig innebär det numera att jag inte använder traditionella bergkilar som ska bankas ner i sprickor i berget utan klätterkilar som man pillar in i befintliga sprickor.. Vi försöker även att undvika att ankra på grunt vatten där bottenfaunan är viktig och inte bör bli förstörd, men det är svårt att hålla tycker jag. Naturvårdverket skriver detta om allemansrätten vilket är en bra sammanfattning även för gott sjömanskap. Allemansrätten är en unik möjlighet som bygger på att vi tillsammans tar ansvar. Vi gör allemansrätt när vi visar hänsyn till djur, natur, markägare och medmänniskor. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
twfrisk 4 Postad måndag kl 11:03 Tackar! Mycket bra tankar och åsikter! Vi seglade längs Norrlandskusten för några år sedan, och möttes vid varje tilläggning av artiga båtmänniskor som hjälpte oss med förtöjningslinorna. Just i gränsytan mellan till sjöss och förtöjd så är den typen av sjömanskap (aka hjälpsamhet) fantastisk! Men också att ha någon form av riskmedvetenhet kompletterat med konsekvenstänk, innan det händer något knas, känns viktigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad måndag kl 17:17 Manskap på sjön. Kan t ex vara folk på en oljerigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 120 Postad tisdag kl 11:24 (redigerade) Tja… Jag tänker även på gott sjömanskap i hamnar, på bryggor och kajer. I Bohuslän lägger man i allmänhet inte vare sig en motorbåt eller segelbåt med aktern mot bryggan. Många gånger, dock inte alltid, är det ett begränsat djup, eller en oren botten alldeles nedanför bryggan. Man lurar sig ofta på att det ser djupt ut, men det kan vara stenigt eller ligga en massa skrot på botten. Var rätt om roder, propeller och drevet! Dessbättre tycks barnen numera ha fått elektriska utombordare på sina gummibåtar, annars var det ett otyg då alla ungar skulle surra omkring i hamnen, runt runt, timme efter timme, när dom har hela Skagerack att utforska… Elverk är det samma som ”elvärk”. Staffskalan för att köra elverk i hamn är arkebusering i gryningen. I naturhamn brukar det vara lynchning. Lägg inte dagtursbåtar långsides mitt emellan två lediga platser, eller då om man själv kommer och avser lägga till långsides, att man ser till att inte lämna en halv plats bakom eller framför sig. Om det uppstår ett ”hålrum” under tiden man ligger vid bryggan så förhalar man sin båt så att fler får plats. På en del ställen finns det speciella bryggor avsedda för dagsgäster, inte sällan sponsrade av den lokala matbutiken, lägg båten där om du bara skall in i hamnen för att handla! Många hamnar har tydliga skyltar där det framkommer hur man skall lägga båten, man lägger inte till långsides om det står ”för- eller akterstäv mot bryggan” eller vice versa. Lägg inte till permanent på plats avsedd för tankning eller sugtömning. Fendra av ordentligt på båda sidorna. Föräldrar eller vårdnadshavare ser till att deras barn har flytväst på sig då dom vistas på bryggan, samt i mindre (och större) båtar. Man hänger upp vattenslangen ordentligt efter sig på bryggan, nästkommande vattenfyllare vill inte börja att reda ut ett slangtrassel. Sedan sölar man inte med vattnet, båttvätt med färskvattenslangen brukar vara förbjudet, även om det inte framkommer på skyltar. Landströmskablar dras från bryggstolpen till båten på ett intelligent sätt så att ingen snubblar på kabeln. Man annekterar inte eller markerar sitt revir på bryggan eller kajen med hjälp av sina privata tillhörigheter, det har hänt att jag hjälpt hamnvärden att röja undan cyklar, solstolar, badleksaker, fiskegrejer eller kalla grillar. Man förtöjer ordentligt i moringar eller pollare som finns på samma sida på bryggan som båten ligger vid, inte tvärs över bryggan! Man kan ju tycka att det skall vara tyst i hamnen efter kl 22, men den regeln tycks inte gälla på de orter i Bohuslän där det finns hamnkrogar och/eller systembolag. Det brukar inte vara ungdomarna eller den unga vuxna som väsnas mest. Av rent navigationstekniska skäl brukar badning i hamnar vara förbjuden. -Vet du hur långt ner i din skalle min duopropeller kan nå? Undantaget brukar väl vara ”dykeriarbeten” för att åtgärda akuta tekniska problem, såsom ”felaktig påväxt” av havstulpaner…. Redigerad tisdag kl 11:28 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser