Mambo 88 Postad 10 Januari Vågar man använda färgborttagningsmedel(t.ex Biltemas) för att ta bort gammal fernissa? Jag tänker så att rester av färgborttagningen råkar vara kvar i trät senare när ytorna ska sedan fernissas på nytt. Jag har kämpat med varmluftpistol och skrapa ett tag men det verkar vara en knepig fernissa som sitter bra och liksom blir mer spröd än mjuk då jag värmer. Det går men är tidsödande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 751 Postad 10 Januari Jag brukar slipa lätt på fanerat trä. Oftast behöver man ju inte ta bort all fernissa utom där den helt försvunnit och där får man vara väldigt lätt på handen då trät är mjukare än fernissan. Har också försökt med värme utan att lyckas men jag vet andra ägare av samma modell som min som förespråkar värme men jag kanske inte har gjort på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 922 Postad 10 Januari Jag skulle försöka undvika att lägga på färgborttagning på rent trä, men så länge man lägger på den på färg eller fernissa så ser jag inga problem. Jag har använt färgborttagning när jag renoverat i lägenheter och hus utan att det blivit några problem med efterföljande målning. Det borde ju gå att få reda på av tillverkaren vad man ska göra för att det inte ska bli följdproblem om man få färgborttagningsmedel på själva träet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 70 Postad 10 Januari 3 timmar sedan skrev Mambo: Vågar man använda färgborttagningsmedel(t.ex Biltemas) för att ta bort gammal fernissa? Jag tänker så att rester av färgborttagningen råkar vara kvar i trät senare när ytorna ska sedan fernissas på nytt. Jag har kämpat med varmluftpistol och skrapa ett tag men det verkar vara en knepig fernissa som sitter bra och liksom blir mer spröd än mjuk då jag värmer. Det går men är tidsödande. Har du provat med värmepistol och spackelspade? Värm precis framför spackeln under rörelse. Har tagit bort mycket på det sättet under mitt träbåtsliv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 922 Postad 10 Januari Plana ytor tycker jag går utmärkt att skrapa rent med en bra färgskrapa med hårdmetallskär utan någon färgborttagare och utan värme. Vi har en Bahco. . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 10 Januari Är det riktig fernissa så brukar den vara mycket hård och är jobbig att få bort, försöker man slipa så sätter slippappret igen på några minuter och värme hjälper knappt. Brukar inte handla så mycket på BILTEMA och har inte testat deras färgborttagare men kan rekommendera "Rust Oleum Paint Stripper". https://welinoco.com/sv/produkt/rust-oleum-paint-stripper Klicka på Hitta butik, så ser du var du kan köpa den. Finns även någon färgborttagare från JAPE som skall vara bra men ej testat den själv. Annars får man åka utomlands och köpa. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 751 Postad 10 Januari (redigerade) 1 timme sedan skrev Mackey: Plana ytor tycker jag går utmärkt att skrapa rent med en bra färgskrapa med hårdmetallskär utan någon färgborttagare och utan värme. Vi har en Bahco. . Ja, det brukar ibland funka. Och använder man en skrapa så bör det tilläggas att man bör runda av hörnen så skrapan inte skär ner med dem. För mig brukar det ändå sluta med slipning med sandpapper och jag tycker torrt våtslip-papper sätter igen mindre och håller bättre än vanligt slip-papper. Redigerad 10 Januari av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 388 Postad 10 Januari Jag undrar om du har för lite värme eller värmer för kort tid. Eller om det får svalna innan du skrapar. Jag värmer tills det bubblar, skrapar sedan. Kör ”kniv-och-gaffel”-stil med värmepistolen i vänsterhanden och skrapan med höger; när man fått in snitsen går det rätt fort. Skrapade t ex mina garagedörrar (fyra stycken dörrblad) trärena från väldigt många lager färg må en timme/dörrblad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 704 Postad 10 Januari Det var länge sedan nu, men hade en styrpulpetare med trädetaljer i massiv mahogney som jag vid ett antal år använde färgborttagning på när jag skulle fernissa om dem. BUMS hette medlet på den tiden. Tror det i princip var kaustiksoda och tapetklister. Löste effektivt upp fernissan som sedan skrapades bort, lite slipning och sedan ny fernissa. Funkade fint. Så ser inga problem att använda färgborttagning. På plywood eller andra fanermaterial så kanske det däremot inte är lämpligt, lätt man skrapar igenom i skrapmomentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 88 Postad 11 Januari Tack för alla tips. Jag har hittills använt mig av varmluftpistol och just en Bahco/Sandvikskrapa (som nämns ovan) med nytt skär. Men den fernissa jag har att göra med bär sig inte riktigt åt som jag varit van vid förut då jag skrapat andra ytor/andra båtar. Trots värmning av ytan behöver jag använda ganska mycket kraft då jag sedan skrapar, något som gör att man tappar lite i finprecision och därmed ökar risken att man skrapar för hårt på de fanerade ytorna. Jag ska försöka ta reda på vilken lack det är, skulle inte förvåna mig om det är något vattenbaserat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 11 Januari (redigerade) 1 timme sedan skrev Mambo: Jag ska försöka ta reda på vilken lack det är, skulle inte förvåna mig om det är något vattenbaserat! Kan ju även vara 2-K lack och varken 2–K eller vattenbaserat är ju fernissa🤔 Testa med att blöta ner en tygbit med aceton och lägg på "lacken" och kolla om den löses upp. Du kan även prova med thinner eller liknande. Vattenbaserad färg och lack är det värsta sämsta och inte alls miljövänligt som det ska verka och folk står och rengör verktyg i vasken samt häller ut färgrester i avloppet. Går oftast rakt igenom reningsverken... Redigerad 11 Januari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 751 Postad 11 Januari 13 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Vattenbaserad färg och lack är det värsta sämsta och inte alls miljövänligt som det ska verka och folk står och rengör verktyg i vasken samt häller ut färgrester i avloppet. Går oftast rakt igenom reningsverken... Huruvida färgen går rakt igenom reningsverken kan jag inte svara på men för de som målar, både professionellt och oss vanliga, har den en mycket stor positiv påverkan på hälsan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 922 Postad 11 Januari 1 timme sedan skrev ChristerN: Huruvida färgen går rakt igenom reningsverken kan jag inte svara på men för de som målar, både professionellt och oss vanliga, har den en mycket stor positiv påverkan på hälsan. Kanske! Jag hade en klasskompis (vi är på 70-talet) vars far var målare och han blev helt väck i skallen av alla lösningsmedel och han var inte ensam. Efter högstadiet hade jag flera kompisar som utbildade sig till målare. Några av dem fick livslånga allergier mot den vattenbaserade färgen. Totalt sett tror jag trots allt de vattenbaserade färgerna har räddat många målare till ett fullvärdigt liv även efter 50-års ålder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 922 Postad 11 Januari (redigerade) 3 timmar sedan skrev Mambo: Jag har hittills använt mig av varmluftpistol och just en Bahco/Sandvikskrapa (som nämns ovan) med nytt skär. När jag använt varmluftspistol har jag inte använt färgskrapa utan en ny spackelspade med lite rundslipade hörn och skjutit den framåt så att den funkar ungefär som en osthyvel. LeFant Paint Remover kan jag rekommendera, vattenbaserad och luktfri. Tyvärr är den löjligt dyr. Redigerad 11 Januari av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 11 Januari Nu är det OT men det var väl jag som startade det🤭 Riktig linoljefärg innehåller inga lösningsmedel, den luktar gott och den går in i trät istället för att lägga sig utanpå som ett skinn eller i vissa fall stenhårt skal. När "lackfärgerna" kom på 1960-talet var de riktigt farliga och krävde thinner för att späs ut och rengöra vertygen vilket inte var speciellt nyttigt och vissa målare skulle ju inte kunna tänka sig att ha varken handskar eller annan skyddsutrustning på sig. De tvättade sig hellre med thinner... Min svåger som har varit målare i hela sitt liv hade satt upp jättefin pärlspont i taket i deras sommarstuga, han skulle tvunget måla direkt och med vattenbaserad färg. Jag sa att han skulle vänta lite eller måla med linoljefärg. –Nä för fan, här ska inte väntas för det ser ju ut som en bastu och linoljefärg torkar ju inte på flera dar. Tji fick han efter en vecka såg det för jävligt ut då färgen han målat med hade spruckit efterhand som panelen torkade och krympte. Att hälla ut vattenbaserad färg eller lack i avloppet eller rengöra verktygen i vasken skall man undvika och det var mest det jag menade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser