ChristerN 2 735 Postad 12 Januari 31 minuter sedan skrev Mercury_44XS: för det jag skriver är ju tydligen inte trovärdigt... Såja, såja. Jag läste två (ingen av dem var jag) som efterlyste anledningen till att man inte skulle använda furu. Ingen av dem ifrågasatte din trovärdighet så som jag uppfattade det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 458 Postad 12 Januari (redigerade) Anledningar till att inte använda furu: Rötmotstånd, densitet, fiberlängd och fiberriktning, hållfasthet och vridstyvhet är sämre än hos andra träslag. Det finns träslag som är sämre men det behöver ju inte tas upp. Anledning till att man använder furu i hus är att det är lätt, enkelt att bearbeta och fästa ihop och i ett fackverk som t.ex. regelstomme eller takstolar så blir det starkt, dessutom mycket billigare och allt virke som är påverkat av krafter sitter väl skyddat inomhus förutom syllen som brukar ruttna om den inte skyddas/isoleras från en husgrund. Furu suger åt sig mer vatten än andra träslag och detta sker mest vid "ännaträet" som då måste skyddas med olja, färg eller t.o.m. tjära. Dränker man en furubit i olja innan den monteras blir det svårt att limma. Skruvförband är en annan punkt där det sker vatteninträngning om de inte skyddas. Det går att använda furu till en rorkult men det krävs mer materialtjocklek (se blå linjer) där roderbladet går igenom rorkulten så den blir mycket bredare, där finns naturliga brottanvisningar med skarpa hörn, se röda pilar. Sen är det ju betydligt snyggare med en rorkult i ädlare träslag och speciellt om den ytbehandlas på korrekt sätt. Man kan ju ställa frågan varför de inte använder furu till hammar-, yx- och släggskaft eller gör pilbågar av furu eller varför de inte gör regelstommar eller takstolar i ask eller ek. Googla på "Lämpliga träslag till rorkult" samt "Egenskaper för olika träslag" eller det bästa av allt, fråga en båtbyggare som håller på med trä. Nu menar jag med mina inlägg om att göra en helt ny rorkult, jag hade inte lagat den gamla. //Pär Redigerad 12 Januari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 085 Postad 12 Januari 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Det är stor skillnad på en fackverkskonstruktion i ett hus eller en målad fasad och en rorkult på en båt men som jag skrivit innan det är upp till var och en att använda vilket material ni vill. Frågar man efter råd så ger jag råd utifrån min synpunkt och jag skulle aldrig en kunna tänka mig att ha något på en båt tillverkat av furu och speciellt inte sånt virke de säljer på "bygghandeln" idag. Det är bara att googla på de olika träslagen och "lämpligt träslag till rorkult" så får ni säkert fram mer fakta, för det jag skriver är ju tydligen inte trovärdigt... //Pär Jag kan ingenting om husbyggnad men det finns ju hela båtar byggda i fura så helt fel kan det ju inte vara. Furan tål dessutom frost och kyla, vilket inte mahogny gör om den är fuktig. Men alla träslag måste naturligtvis oljas och lackas på lämpligt sätt! 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 385 Postad 12 Januari (redigerade) 47 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Rötmotstånd, densitet, fiberlängd och fiberriktning, hållfasthet och vridstyvhet är sämre än hos andra träslag. Det finns träslag som är sämre men det behöver ju inte tas upp. Fast det där stämmer ju inte helt. Fiberriktning och fiberlängd är t ex en av anledningarna till att furu används som konstruktionsvirke. Rötmotståndet i behandlad furu är mer än bra. Osv. Det är också lättlimmat till skillnad mot t ex ek. Konstruktionen som föreslås med att klyva rorkulten och skapa en sandwichkonstruktion med kvistfri furu i mitten och mahogny på varje sida skapar en enkel och billig lösning som borde vara mer än tillräckligt stark och stum för en rorkult i en såpass liten båt som Stortriss. Redigerad 12 Januari av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 458 Postad 12 Januari (redigerade) 42 minuter sedan skrev Rascal: Jag kan ingenting om husbyggnad men det finns ju hela båtar byggda i fura så helt fel kan det ju inte vara. Furan tål dessutom frost och kyla, vilket inte mahogny gör om den är fuktig. Men alla träslag måste naturligtvis oljas och lackas på lämpligt sätt! Ja det finns båtar byggda i furu men det var inte samma furu som säljs i bygghandeln idag och det var mestadels bordläggningen som var furu, spant och köl var av andra segare och mer röttåliga träslag. Har jobbat en del med träbåtar och vissa hade bordlägning i furu och det var mycket svårt att få tag på "rätt virke" redan på 1980-talet, det fick absolut inte vara snabbvuxen furu som importerats från kontinenten. Ju längre norrut furu växer desto tätare blir det mellan årsringarna men det har lång tid att få fram detta virke för det ska växa sakta. Båtar med bordläggning i furu kräver betydligt mer underhåll än andra tätare och hårdare träslag, det räckte oftast inte med att dreva innan sjösättning utan båten måste ligga i "marvann" minst en vecka för att "ballna" innan de kunde läggas på ordinarie plats utan att hamna på botten efter bara några timmar. Har lärt mig sedan barnsben att inte använda furu till detaljer på båtar av morfar som var fiskare och jobbade även på lotsen samt gått i lära hos erfarna båtbyggare när jag var yngling (vilket är ett tag sedan). Morfar var mycket noga och skulle han göra ett par åror till kobben eller jullen så gick det inte med vilket träslag som helst det skulle vara massiv gran utan knaggar. //Pär Redigerad 12 Januari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 678 Postad 12 Januari (redigerade) Ja, det finns massa bra ytterst lämpliga träslag, t.ex ek och ask. Men måste man alltid välja det bästa och är det egentligen kritiskt vilket träslag man väljer för denna rorkult? Inte superkritiskt skulle jag säga. Nu handlar ju detta om en liten stortriss där existerande klena rorkultskonstruktion i mahogney (eller teak), som jag antar är original, har hållt hur länge, 40-50 år? Så en ny massiv rorkult i furu på en stortriss hade inte bekymrat mig även om det inte är det mest optimala eller hållfastaste träslaget. Men det duger är min åsikt, om man inte har annat eller vill betala mer än absolut nödvändigt (ekonomivarianten alltså). Finns ju både paddlar, åror, etc i furu även om det inte är opimalt (där gran är bättre). Och trots allt funkar ju en Stortriss att segla med trots att det inte är en Hallberg Rassy. Kan inte se att det på något sätt skulle bli klenare än existerande kunstruktion. Däremot är livslängden mot vatten/fukt inte lika bra som t.ex. ek eller mahogney. Redigerad 12 Januari av Boanjohan 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rodgardenfrie 2 Postad 13 Januari Tack så hjärtligt för alla alla tankar och erfarenheter ni delar med er av. Jag är idel öra och lyssnar med största noggrannhet och intresse. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rodgardenfrie 2 Postad 17 Januari Hej igen Hur tänker ni om att tillverka en ny rorkult i ett enda massivt trästycke... Oavsett träslag Jag tänker att jag väljer ut ett riktigt bra sprickfritt ämne att arbeta med Ett som har legat länge och torkat Återigen varmt tacksam för svar Rodgar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 120 Postad 17 Januari En gammal kompis till mig säljer reservdelar till Trissjollar. https://pemonova.se Frågar du honom, blir svaret sannolikt ”kolfiber”. På olika segelbåtar stora som små, som jag seglat och på annat sätt varit involverade i, har rorkultens innersta del, den som fäster mot roderblad eller hjärtstock, varit förstärkta med ett beslag av metall, rostfritt stål eller brons. Även på en mindre båt tycker jag att konstruktionen av din rorkult ser väldigt bräcklig ut. Egentligen är mahogny totalt värdelöst som konstruktionsmaterial i en båt, anledningar har redan angetts, den enda anledningen till att det används är väl att många tycker att det är snyggt. Ask är hållbart! Ek kan väl vara bra? Järnek kanske rostar😀. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rodgardenfrie 2 Postad 17 Januari Varmt Tack för ditt svar Tar det till mig Jag har en Stortriss, bara så du förstår Allt gott Rodgar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 120 Postad 17 Januari 2 minuter sedan skrev rodgardenfrie: Varmt Tack för ditt svar Tar det till mig Jag har en Stortriss, bara så du förstår Allt gott Rodgar Magnus på Peronova kan säkert ordna en rorkult även till stortrissen, om han har tid. Men med grundläggande slöjdkunskaper kan du säkert själv bygga din egen rorkult med den gamla som mall. Oavsett träslag, hade jag nog ändå starkt funderat på en förstärkning av metall därsom påfrestningarna är som störst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rodgardenfrie 2 Postad 17 Januari Tack Vad tror ni om att bygga rorkulten i ett enda stycke, utformat som originalet Och Förstärka de två svaga punkter som uppstår vid urtaget mot rodret, med kopparnitar Vänligen Rodgar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 385 Postad 17 Januari 2 timmar sedan skrev rodgardenfrie: Hej igen Hur tänker ni om att tillverka en ny rorkult i ett enda massivt trästycke... Oavsett träslag Jag tänker att jag väljer ut ett riktigt bra sprickfritt ämne att arbeta med Ett som har legat länge och torkat Återigen varmt tacksam för svar Rodgar Prova - vad är det värsta som kan hända? 🤷🏻♂️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad 17 Januari Gör två, så har du en att ta med i reserv, ifall hållfastheten blir mindre bra. Då slipper du ringa Sjöräddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 678 Postad 17 Januari (redigerade) 5 timmar sedan skrev rodgardenfrie: Tack Vad tror ni om att bygga rorkulten i ett enda stycke, utformat som originalet Och Förstärka de två svaga punkter som uppstår vid urtaget mot rodret, med kopparnitar Vänligen Rodgar Jag förstår inte helt vad kopparnitarna skulle fylla för funktion. Oavsett skulle jag istället för massiv bit trä rekommendera att göra den av tre långa bitar som limmas ihop, två sidobitar och en centerbit, en limträbalk helg enkelt, som föreslagits tidigare. Blir lättare att göra och blir mycket starkare än en massiv bit. Så bara fördelar som jag ser det. Då kan du få urtaget för roderbladet på automatik om du väljer en centerbit med samma tjocklek som roderbladet. Googlade fram följande bild från Facebook som visar principen. Sedan hade jag nog förstärkt med typ ett plattjärn i rostfritt på var sida från akterkan fram en bit förbi roderbladet. Se denna lite enkla skiss där blått är massiv centerbit och rött är förstärkande plattjärn på utsida om sidostyckena. (Obs: menar inte att återanvända den gamla, utan gör i nytt virke. Befintlig mahogny skulle visserligen kunna återanvändas till centerbiten, men inte som sidostycken.) Du skulle t.ex. kunna ha sidobitarna i ek och centerbiten i furu, blir snyggt. Eller tvärt om så blir det billigare (mindre ek som är dyrare). På första bilden från snickeriet ser det ut som de kört Ek/Furu/Ek. Redigerad 17 Januari av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser