AxelKarlsson123 0 Postad 19 timmar sedan Hej, Det här är första båten jag köper så jag är lite osäker på vad som är normalt. Köpte nyligen båt med trailer (Tiki BE750-R) och företaget sa att allt var rätt inställt, men när jag kollar på vinschen känns det inte riktigt bra. För att båten ska ligga mot klykan måste jag veva så långt att vinschbandets ögla och krok hamnar väldigt nära, och till och med runt, vinschtrumman. Det ser ut som att bandet jobbar i sitt ytterläge och jag är rädd att det sliter mer än det borde. Är allt som det ska vara, eller behöver något justeras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 17 timmar sedan Hej Stävöglan sitter ganska högt på båten, så du kan flytta upp vinchplattan ca 100—150 mm på vinchtornet och prova om det blir bättre. Stävanslagsgummit bör träffa ca 100 mm under stävöglan. Du kan även behöva flytta vinchtornet lite. Kolla även så du får rätt vikt på kulan på bilen när du justerar läget. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 201 Postad 10 timmar sedan Ser väldigt skumt ut, du får kanske namnge företaget så de får skämmas. Alla trailers/båtvagnar jag haft så lutade vinchtornet mycket kraftfullare framåt och på så sätt löstes problemet. Tittar man på bilderna på trailers så verkar just Tiki BE750-R ha ett torn som inte lutar framåt. Jag tror du får kräva att få byta till ett annat torn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 9 timmar sedan Håller med @jan_af_lisoe, det ser synnerligen skumt ut. Vinchtornet är för dåligt vinklat och fästplattan för vinchen borde varit lite längre. Finns andra vinchtorn på Tiki Trailers hemsida som ser mer normala ut. //Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AxelKarlsson123 0 Postad 8 timmar sedan Stort tack för alla svar, riktigt schysst 👍 Har nu justerat och pillat lite. Detta är ungefär det bästa jag kan få till just nu. Vad tycker ni, ser det okej ut eller borde jag försöka göra något mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 985 Postad 8 timmar sedan (redigerade) Om båten ligger bra balanserad på trailern nu (dvs kultryck på 50-80 kg) lossa vinschtornet. Upp med vinschfästet så högt upp som möjligt och sätt sedan vinschtornet så att båten ligger i klykan och kontrollera hur det blir. Som det ser ut nu så känns det märkligt. Redigerad 8 timmar sedan av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 300 Postad 7 timmar sedan (redigerade) Det ser ut att bli sämre än tidigare. För som det är nu, kan båten röra sig bakåt och det vill du väl inte? Men kanske det ginge att flytta hela tornet frammåt och dra ut klykan med det blå gummi om det finns alternativa hål i denna? Redigerad 7 timmar sedan av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 201 Postad 7 timmar sedan Mycket sämre än tidigare. Reklamera hos säljaren om du har köpt ett färdigt paket.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 7 timmar sedan Håller med @Kane och @Hybro fullständigt. Bilden nedan är en av de första du postade, så ursprunglig inställning. Nu verkar det som att du sänkt vinchplattan/vinchfästet, det skall uppåt. Lossa de inringade bultarna på bilden nedan och flytta upp vinchplattan (B) tills du hamnar minst på nedre gröna linjen och helst på övre linjen med stävstödet (A). Kultrycket kan du kolla med en badrumsvåg eller en dragvåg som tar 100 kg och lämpligt kultryck skall ligga på ca 75–80 kg som tidigare nämnts. Om du kollar kultryck med badrumsvåg så kan du använda några träbitar (reglar) som mellanlägg mellan våg och kulhandske och du måste kunna se vad vågen visar. Dragvåg är bara att lyfta och se vad den visar. Egentligen skulle vinchplattan (B) vara längre och vinchtornet skall vara vinklat lite mer framåt. Fattar inte vad det är för utrustning de skickar med och vad för båt de tänkt det skall användas till, ifs finns det ju nyare båtar som har ganska raka stävar men ändå... Fick du det så här hos båthandlaren? De borde ju ha sett att det inte passade optimalt eller var det någon PRYO eller sommarjobbare som justerade in trailern🙄 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser