Lintott 2 221 Postad 22 April 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Nej du kan inte lägga på ett nytt lager topcoat innan föregående lager är fullt uthärdat. Sen måste man tvätta med aceton för att få bort paraffin/vax som ligger på ytan samt slipa lätt för att jämna till och få lite uppruggad yta. Sedan tvättar man igen med aceton på en trasa och torkar av ordentligt. - - - Jag har alltid levt i tron att man kan lägga på mer gelcoat (obs gelcoat - utan inblandad vax) när föregående lager fortfarande är lite klibbigt. Då ska det inte behöva tvättas bort något heller utan bara att bättre "vått i vått". Å sen avslutar man med topcoat för att få härdning på ytan. Jag har lagt gelcoat å topcoat på det viset på invändiga lagningar med gott resultat. Vidhäftningen mellan lagren bör ju bli bättre om underliggande lager inte är helt ythärdat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 22 April 15 minuter sedan skrev Lintott: Jag har alltid levt i tron att man kan lägga på mer gelcoat (obs gelcoat - utan inblandad vax) när föregående lager fortfarande är lite klibbigt. Då ska det inte behöva tvättas bort något heller utan bara att bättre "vått i vått". Å sen avslutar man med topcoat för att få härdning på ytan. Jag har lagt gelcoat å topcoat på det viset på invändiga lagningar med gott resultat. Vidhäftningen mellan lagren bör ju bli bättre om underliggande lager inte är helt ythärdat. Jag säger inte att det är fel att lägga gelcoat först och sedan topcoat sist. Men jag tror det är lättare för en ovan att enbart jobba med topcoat och vill man någorlunda ytfinish så är det bara topcoat som gäller men man kan lägga tjockt lager topcoat men risken ökar att det rinner och blir räligt. Men aldrig fortsätta med topcoat om det börjat härda (blir geléaktigt) utan då måste man vänta. Jag använder enbart topcoat vid reparationsarbeten och har gjort så i +40 år så jag vet hur tjocka lager topcoat jag kan lägga utan att det rinner. Använder enbart gelcoat i formar då man lägger flera lager vått i vått för att få önskad tjocklek på gelcoaten. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 22 April 32 minuter sedan skrev Lintott: Jag har alltid levt i tron att man kan lägga på mer gelcoat (obs gelcoat - utan inblandad vax) när föregående lager fortfarande är lite klibbigt. Då ska det inte behöva tvättas bort något heller utan bara att bättre "vått i vått". Å sen avslutar man med topcoat för att få härdning på ytan. Jag har lagt gelcoat å topcoat på det viset på invändiga lagningar med gott resultat. Vidhäftningen mellan lagren bör ju bli bättre om underliggande lager inte är helt ythärdat. Exakt så har jag också alltid gjort - gelcoat på gelcoat och sedan topcoat som sista tunna lagret. Aldrig sett något problem. Sedan är det ju faktiskt tveksamt om det verkligen behöver tvättas bort något ytvax om man ändå skulle lägga (blöt) topcoat på alldeles nylagd och härdad topcoat. För på samma sätt som vaxet lösts upp i topcoatblandningen man just skall lägga på, så torde den tunna hinna som ligger på befintlig topcoat lösas upp när ny topcoat läggs på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 22 April 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Men du måste laga skadan först med glasfibermatta och polyester+härdare innan du lägger på topcoat, det vet du väl? Ja, jag har läst nogrannt i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 22 April Topcoaten ger ju bara bättre ytfinish än gelcoat för att styrenet i den lilla tillsatsen av vaxlösning agerar förtunning. Man kan köpa styren separat i välsorterade båtaffärer om man vill ha samma effekt utan att involvera vaxet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 22 April Lagningen är gjord. Och så är det förstås superviktigt att det är rätt temperatur ute när man har på topcoaten? Dvs. inte för svalt därför att det då inte härdar. Det står 18 grader som minimum på burken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 22 April 1 timme sedan skrev TubiFast: Och så är det förstås superviktigt att det är rätt temperatur ute när man har på topcoaten? Dvs. inte för svalt därför att det då inte härdar. Det står 18 grader som minimum på burken... Står det 18 grader som lägsta temperatur så får man nog lita på det och såg att de har gelcoat med 2 olika artikelnummer. Men de verkar ha samma parametrar enligt Biltema TDS och att användningstemperatur är +18–25 grader. Har en öppentid på 7–15 min vilket är ganska kort innan den börjar geléa sig och då ska man sluta använda blandad sats. Genomhärdningstid på 12 timmar men är det vid +18 grader eller vid vilken temperatur då? Med Biltema vet man inte riktigt om de verkligen har full koll på allt och man kan absolut inte ringa till deras kundtjänst som bara hänvisar till varuhusen som hänvisar till kundtjänst🤔 Jag använder inte själv Biltemas gelcoat men har köpt polyester någon enstaka gång då man varit ute på jobb och behövt mer men detta var ganska länge sedan och vad jag minns betedde den sig ganska normalt. BHP som jag använder har lite längre öppentid ca 20–30 min beroende på mängd härdare och är fullt genomhärdad efter 6 timmar vid +20 grader och det brukar stämma ganska bra men kan ta lite längre tid om det är lägre temperatur. Har lägsta användnings-temperatur på +15 grader Jag skulle råda dig att se till att det är minst 18 grader (i skuggan) när du lägger på och hoppas att temperaturen håller sig över +18 grader i varje fall 4-5 timmar efter den börjat härda. Den fortsätter härda efter det även om temperaturen sjunker några grader senare på dagen. Använd inte värme direkt mot lagningen för att påskynda härdning och överskrid inte mängden härdare då du får mycket kortare öppentid samt att det finns en viss risk för sprickbildning och topcoaten bildar själv värme under härdning. Skulle det blåsa kalla vindar så se till att du läar med något för vind kan ha kyleffekt, kolla DMI eller SMHI där brukar stå kyleffekt för den aktuella temperaturen och vindstyrkan. Om det är vindstilla så kyler det inte alls och solen kan hjälpa till att höja temperaturen men undvik direkt solljus. Använd en termometer, gärna en sådan med sensor på sladd för inne/ute temperatur då har du bra koll. Temp Nederbörd Vind/vindby Känns som (ev kyleffekt) Luftfuktighet Skärmbild från SMHI, på bilden ovan råder ingen kyleffekt utan samma som temperaturen i skuggan. Men här var det betydligt kallare både i skuggan och i vinden samt högre luftfuktighet: //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 22 April Man kan tillföra värme när det är gränsfall om man bara använder lite gott omdöme. Värmer du långsamt och försiktigt ytan till fingertemp eller så med svepande rörelser med en varmluftspistol/hårtork innan du penslar på topcoaten så hjälper det mycket. För att orsaka lagningen någon skada på kort tid behöver du värma riktigt ordentligt, så det är ingen större fara om du bara inte gör något mot ytan som du inte kan göra mot din egen hand utan obehag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 23 April 12 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Står det 18 grader som lägsta temperatur så får man nog lita på det och såg att de har gelcoat med 2 olika artikelnummer. Men de verkar ha samma parametrar enligt Biltema TDS och att användningstemperatur är +18–25 grader. Har en öppentid på 7–15 min vilket är ganska kort innan den börjar geléa sig och då ska man sluta använda blandad sats. Genomhärdningstid på 12 timmar men är det vid +18 grader eller vid vilken temperatur då? Med Biltema vet man inte riktigt om de verkligen har full koll på allt och man kan absolut inte ringa till deras kundtjänst som bara hänvisar till varuhusen som hänvisar till kundtjänst🤔 Jag använder inte själv Biltemas gelcoat men har köpt polyester någon enstaka gång då man varit ute på jobb och behövt mer men detta var ganska länge sedan och vad jag minns betedde den sig ganska normalt. BHP som jag använder har lite längre öppentid ca 20–30 min beroende på mängd härdare och är fullt genomhärdad efter 6 timmar vid +20 grader och det brukar stämma ganska bra men kan ta lite längre tid om det är lägre temperatur. Har lägsta användnings-temperatur på +15 grader Jag skulle råda dig att se till att det är minst 18 grader (i skuggan) när du lägger på och hoppas att temperaturen håller sig över +18 grader i varje fall 4-5 timmar efter den börjat härda. Den fortsätter härda efter det även om temperaturen sjunker några grader senare på dagen. Använd inte värme direkt mot lagningen för att påskynda härdning och överskrid inte mängden härdare då du får mycket kortare öppentid samt att det finns en viss risk för sprickbildning och topcoaten bildar själv värme under härdning. Skulle det blåsa kalla vindar så se till att du läar med något för vind kan ha kyleffekt, kolla DMI eller SMHI där brukar stå kyleffekt för den aktuella temperaturen och vindstyrkan. Om det är vindstilla så kyler det inte alls och solen kan hjälpa till att höja temperaturen men undvik direkt solljus. Använd en termometer, gärna en sådan med sensor på sladd för inne/ute temperatur då har du bra koll. Temp Nederbörd Vind/vindby Känns som (ev kyleffekt) Luftfuktighet Skärmbild från SMHI, på bilden ovan råder ingen kyleffekt utan samma som temperaturen i skuggan. Men här var det betydligt kallare både i skuggan och i vinden samt högre luftfuktighet: //Pär Visst är det klokast att vänta på rätt temperatur. Jag kan bli något ivrig ibland, skulle vilja få upp båten på nya trailern. Nu ligger den, och dessutom ganska illa, på den gamla trailern, och för att göra bytet behöver jag lägga i båten i sjön. Går det förresten att lägga i båten innan man applicerat topcoaten på lagningen? Det skulle alltså bara handla om några minuter i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 April 26 minuter sedan skrev TubiFast: Går det förresten att lägga i båten innan man applicerat topcoaten på lagningen? Det skulle alltså bara handla om några minuter i vattnet. Nej. Den kommer att suga upp en del vatten i laminatet även om det bara rör sig om några minuter. Du får lägga ut några reglar eller lastpallar på gräsmattan, parkering, uppfart eller var du nu har den stående om du ska flytta över den. Hade jag varit som du hade jag vänt på båten så botten kommer uppåt istället för jobba med det på en trailer upp och ner. Ni vänder den på ett par, tre man och är det styrplulpet så fixa någon uppallning. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 23 April 12 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nej. Den kommer att suga upp en del vatten i laminatet även om det bara rör sig om några minuter. Du får lägga ut några reglar eller lastpallar på gräsmattan, parkering, uppfart eller var du nu har den stående om du ska flytta över den. Hade jag varit som du hade jag vänt på båten så botten kommer uppåt istället för jobba med det på en trailer upp och ner. Ni vänder den på ett par, tre man och är det styrplulpet så fixa någon uppallning. //Pär Jag nämnde nog inte det, men det är en 435 FC, alltså en kabinbåt. Men att jobba med den liggande upp och ner hade så klart underlättat massor. Jag tänkte ev. slipa och rolla skrovet antingen i höst eller nästa vår, och då kanske jag kan få till en vändning av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 23 April 8 minuter sedan skrev TubiFast: Jag nämnde nog inte det, men det är en 435 FC, alltså en kabinbåt. Men att jobba med den liggande upp och ner hade så klart underlättat massor. Jag tänkte ev. slipa och rolla skrovet antingen i höst eller nästa vår, och då kanske jag kan få till en vändning av båten. Ja det förklarar saken, den vänder man inte på ett par, tre man🤣 Men lasta av båten på några lastpallar två där bak och en fram, brukar funka bra att göra så. Se till att du har någon som hjälper dig, det underlättar. Förklarar även lite av skadan på båten, Ryds 435 FC är ökända för att vara svaga i skrovet och har tunna och ojämna laminat. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 30 April När man lägger flera lager topcoat, hur mycket behöver man slipa på varje lager för att nästa ska fästa? Räcker det med att slipa för hand? Båten är nu på annan trailer och slipmaskinen kommer jag inte längre helt emellan med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 30 April 4 minuter sedan skrev TubiFast: När man lägger flera lager topcoat, hur mycket behöver man slipa på varje lager för att nästa ska fästa? Räcker det med att slipa för hand? Båten är nu på annan trailer och slipmaskinen kommer jag inte längre helt emellan med. Tvätta först med aceton på en trasa och torka av med torr trasa. Du kan slipa för hand, första lagret med 180 torrslippapper till det blir någorlunda jämnt. Tvätta med aceton på trasa. Andra och ev. tredje lagret tvättas med aceton först och torka med torr trasa. Slipa för hand med våtslip 240—400 beronde vilken finish som önskas. Sedan primer och bottenfärg om man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 6 Maj 2026-04-30 vid 21:31 skrev Mercury_44XS: Tvätta först med aceton på en trasa och torka av med torr trasa. Du kan slipa för hand, första lagret med 180 torrslippapper till det blir någorlunda jämnt. Tvätta med aceton på trasa. Andra och ev. tredje lagret tvättas med aceton först och torka med torr trasa. Slipa för hand med våtslip 240—400 beronde vilken finish som önskas. Sedan primer och bottenfärg om man vill. Okej tack! Sedan kan man undra när topcoat inte härdar. Jag passade på förra veckan när det var tillräckligt varmt ute; första lagret på torsdagen, och det hade inte härdat ett dygn senare. Då, på fredagen, penslades det andra lagret på , vilket ett dygn senare inte heller hade härdat. Sedan ett tredje lager på lördagen, kanske med en aning för mycket paraffin i och efter att ha rört om/blandat den lilla mängden blivande topcoat i flera minuter. På söndagen klibbigt ändå... I desperation provade jag då att tejpa över alltihop för att stänga ute syre (som det står på burken att man ska göra) och när jag senare har tryckt lite på tejpen så känns det som att det är mjukt innanför den. Jag fattar att jag kanske borde ha gjort om det från början när det första lagret inte hade härdat, men jag ville se om det skulle gå till slut. Och ja, jag blandade med paraffin varje gång, mätte med mått avsett för kök. Kan gelcoat förstöras av kyla? När jag hade införskaffat den så var den kvar i bilen en natt när det var några minusgrader ute. Sedan har jag förvarat den inne. Inte jättejobbigt att göra om då det är en så liten yta, men vad f-n gör jag för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 6 Maj Är det inte minst +15 grader så går det inte alls och vissa fabrikat ska t.o.m. ha minst +18—20 grader. För kallt? Hög luftfuktighet? Hur mycket vax-/paraffinlösning har du i? Hur mycket härdare har du i eller glömde du härdare? Om det är kallt ute och om det går, bygg in området där skadan är med kartonger eller lägg en presenning som ett tält och ställ in en värmefläkt under tiden du lägger på topcoat och låt den stå på någon timme men den får inte vara för nära eller direkt på lagningen. Håll koll på temperatur, luftfuktighet och mängden härdare och vaxlösning. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 6 Maj Om man gjort lite fel med för lite härdare eller för låg temperatur så brukar det härda ändå om man kan värma upp det och eventuellt vänta några dagar extra. Härdaren till polyester är en accelerator så för lite härdare gör att det härdar långsammare men härdar gör det. Det härdar faktiskt till slut även utan härdare... efter väldigt lång tid. Alla som köpt färgat gelcoatspackel vet att hållbarheten är minst sagt dålig. Jag har själv flera gånger kommut hem med spackel som börjat härda i burken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 6 Maj 19 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Är det inte minst +15 grader så går det inte alls och vissa fabrikat ska t.o.m. ha minst +18—20 grader. För kallt? Hög luftfuktighet? Hur mycket vax-/paraffinlösning har du i? Hur mycket härdare har du i eller glömde du härdare? Om det är kallt ute och om det går, bygg in området där skadan är med kartonger eller lägg en presenning som ett tält och ställ in en värmefläkt under tiden du lägger på topcoat och låt den stå på någon timme men den får inte vara för nära eller direkt på lagningen. Håll koll på temperatur, luftfuktighet och mängden härdare och vaxlösning. //Pär Efter att ha läst ditt svar kan jag inte göra annat än att medge att jag helt missade härdaren, och enbart hade paraffin i gelcoaten... Ändå lättad, för nu vet jag vad problemet är och hur jag ska åtgärda det. Och för att undvika ämnet så ska jag imorgon starta motorn för första gången - med den nedre delen av motorn i en tunna fylld med vatten - för att se hur "kisstrålen" ser ut. Är den rejäl så ska väl impellern inte behöva bytas inför säsongen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 6 Maj (redigerade) 11 minuter sedan skrev TubiFast: Och för att undvika ämnet så ska jag imorgon starta motorn för första gången - med den nedre delen av motorn i en tunna fylld med vatten - för att se hur "kisstrålen" ser ut. Är den rejäl så ska väl impellern inte behöva bytas inför säsongen? Snygg övergång😉 Ja utan härdare blir det bara klet som tar lång tid att torka. Vet inte om det går men prova skrapa bort så mycket det går. Sedan kanske det funkar att pensla på lite härdare på resterna och se om det härdar, sen kan du slipa jämnt och börja om med härdare i. Bara se till att vattennivån i tunnan är minst 10 cm över skarven mellan växelhus och drivaxelhus, just i den nivån sitter vattenpumpen och skall ha vatten över sig. Redigerad 6 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 7 Maj 9 timmar sedan skrev TubiFast: Efter att ha läst ditt svar kan jag inte göra annat än att medge att jag helt missade härdaren, och enbart hade paraffin i gelcoaten... Ändå lättad, för nu vet jag vad problemet är och hur jag ska åtgärda det. Och en stor eloge till dig som öppet talar om vad problemet var nu när du upptäckt det, även om det var pinsamt, klantigt och allt därtill. För klantigheter har vi alla gjort (och slutar aldrig med dem, kanske möjligen de blir lite färre med åren). Egentligen skönt att det berodde på en enkel sak, för enkla saker är enkla att rätta till 🙂 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 7 Maj 12 timmar sedan skrev TubiFast: Och för att undvika ämnet så ska jag imorgon starta motorn för första gången - med den nedre delen av motorn i en tunna fylld med vatten - för att se hur "kisstrålen" ser ut. Är den rejäl så ska väl impellern inte behöva bytas inför säsongen? Att skvallerstrålen är fin betyder inte att impellern håller ett år till. Impellern är ju ett skovelhjul med gummivingar som pumpar vattnet igenom motorns kylkanaler. Efter några år (ibland kortare) blir vingarna spröda och kan gå av och leta sig ut i kanalerna och då kan det bli svårt att avlägsna delarna. Det säkraste är att ta isär och kolla på impellern genom att böja vingarna. Är det tillstymmelse till sprickor så är det dags att byta. (Och när jag skriver detta kommer jag på att det var länge sen jag kollade på min utombordare...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 7 Maj 12 timmar sedan skrev TubiFast: Och för att undvika ämnet så ska jag imorgon starta motorn för första gången - med den nedre delen av motorn i en tunna fylld med vatten - för att se hur "kisstrålen" ser ut. Är den rejäl så ska väl impellern inte behöva bytas inför säsongen? Impellern i vattenpumpen bör kontrolleras med 2–3 års mellanrum lite beroende på vilken motor det är. Det finns olika utföranden av impellrar, en del med korta vingar som är mer känsliga för att bli komprimerade och ihoptryckta och sedan finns det med längre vingar som inte är så känsliga. Vissa eftermarknadsdelar håller inte måttet och är dåligt vulkaniserade så gummit släpper från navet, man ska alltid köpa original när det gäller såna här delar. Men har du inte bytt på länge eller det är en begagnad motor du nyligen köpt så kan det vara stor idé att kolla först, sedan ev. byta och sedan provköra i balja. Även en ny impeller kan gå sönder efter bara några timmar, veckor eller månader om man är oaktsam och kör bland massa löst flytande sjögräs som kan täppa igen vattenintaget eller kör på grunda sandbottnar som rör om sanden som sliter på impellern. Vad är det för motor? Ta en bild på typskylten så kan jag länka till en reservdelskatalog. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 7 Maj 12 hours ago, Eld- said: Om man gjort lite fel med för lite härdare eller för låg temperatur så brukar det härda ändå om man kan värma upp det och eventuellt vänta några dagar extra. Härdaren till polyester är en accelerator så för lite härdare gör att det härdar långsammare men härdar gör det. Det härdar faktiskt till slut även utan härdare... efter väldigt lång tid. Polyestern mår dock inte bra av att utsättas för kall och fuktig uteluft i ohärdat tillstånd några längre stunder, så vill man ha en stark och hållbar lagning är det bäst att göra rent och börja om och se till att den härdar inom rimlig tid. Härdare och accelerator är två olika saker. Acceleratorn är inblandad på förhand i polyestern man köper. Att ohärdad polyester brukar vara blå beror på att acceleratorn vanligen är ett kobolt-salt. Både acceleratorn och peroxiden i härdaren behövs för att bilda de fria radikaler som driver på polymeriseringen av polyestern så visst hänger de ihop, men de är inte samma sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 7 Maj 13 timmar sedan skrev IngemarE: Och en stor eloge till dig som öppet talar om vad problemet var nu när du upptäckt det, även om det var pinsamt, klantigt och allt därtill. För klantigheter har vi alla gjort (och slutar aldrig med dem, kanske möjligen de blir lite färre med åren). Egentligen skönt att det berodde på en enkel sak, för enkla saker är enkla att rätta till 🙂 Tack för de orden. Ja, faktiskt väldigt skönt, bara att göra om göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 7 Maj (redigerade) 10 timmar sedan skrev ChristerN: Att skvallerstrålen är fin betyder inte att impellern håller ett år till. Impellern är ju ett skovelhjul med gummivingar som pumpar vattnet igenom motorns kylkanaler. Efter några år (ibland kortare) blir vingarna spröda och kan gå av och leta sig ut i kanalerna och då kan det bli svårt att avlägsna delarna. Det säkraste är att ta isär och kolla på impellern genom att böja vingarna. Är det tillstymmelse till sprickor så är det dags att byta. (Och när jag skriver detta kommer jag på att det var länge sen jag kollade på min utombordare...) Och den var inte ens fin. Lämnade in båten på verkstad för service och impellerbyte idag. Redigerad 7 Maj av TubiFast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 7 Maj 9 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Impellern i vattenpumpen bör kontrolleras med 2–3 års mellanrum lite beroende på vilken motor det är. Det finns olika utföranden av impellrar, en del med korta vingar som är mer känsliga för att bli komprimerade och ihoptryckta och sedan finns det med längre vingar som inte är så känsliga. Vissa eftermarknadsdelar håller inte måttet och är dåligt vulkaniserade så gummit släpper från navet, man ska alltid köpa original när det gäller såna här delar. Men har du inte bytt på länge eller det är en begagnad motor du nyligen köpt så kan det vara stor idé att kolla först, sedan ev. byta och sedan provköra i balja. Även en ny impeller kan gå sönder efter bara några timmar, veckor eller månader om man är oaktsam och kör bland massa löst flytande sjögräs som kan täppa igen vattenintaget eller kör på grunda sandbottnar som rör om sanden som sliter på impellern. Vad är det för motor? Ta en bild på typskylten så kan jag länka till en reservdelskatalog. //Pär Tack för infon. Vet inte när den senast byttes på min nyligen köpta motor. Jag kollade strålen idag, innan jag åkte med båten till verkstad för service, och den var ganska futtig. "Som en gammal gubbe", som han på verkstan skämtsamt kommenterade efter att jag visat ett videoklipp från dagens provkörning i en tunna. Ja, strålen är något som jag kommer att ha ständig koll på sedan när det gäller. Det är en Mariner 2-taktsmotor, och de på verkstan skulle ta hem en impellersats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 7 Maj 17 minuter sedan skrev TubiFast: Det är en Mariner 2-taktsmotor, Finns ganska många Marinermodeller med 2-taktsmotor, vet du inte modellbeteckning eller finns det ingen typskylt. Det finns vissa Mariner modeller som har ganska svag stråle utan att det är fel på impellern och på vissa pulserar strålen i takt med att termostaten öppnar eller stänger. Ibland händer det att det lossnar gammal oxid inifrån motorns kylkanaler och fastnar i utloppet för skvallerstrålen och det blir dålig stråle eller bara dropp i värsta fall. Tar man en ståltråd och pillar lite så kan det lossna. På "äldre" Japanska utombordare får man ibland demontera både topp och avgaslucka och rensa kylkanalerna inne i motorn trots att man bytt impeller. Men det är ju inte helt fel att byta om man köpt motorn begagnad. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 8 Maj 18 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Finns ganska många Marinermodeller med 2-taktsmotor, vet du inte modellbeteckning eller finns det ingen typskylt. Det finns vissa Mariner modeller som har ganska svag stråle utan att det är fel på impellern och på vissa pulserar strålen i takt med att termostaten öppnar eller stänger. Ibland händer det att det lossnar gammal oxid inifrån motorns kylkanaler och fastnar i utloppet för skvallerstrålen och det blir dålig stråle eller bara dropp i värsta fall. Tar man en ståltråd och pillar lite så kan det lossna. På "äldre" Japanska utombordare får man ibland demontera både topp och avgaslucka och rensa kylkanalerna inne i motorn trots att man bytt impeller. Men det är ju inte helt fel att byta om man köpt motorn begagnad. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 8 Maj Mercury tillverkad Mariner. Mycket bra motor, slitstark och hållbar om man sköter den. Angående skvallerstrålen är det ingen högtrycksstråle men det ska komma vatten i ett jämnt flöde. Sitter en termostat i "toppen" på motorn men detta är inte ett löst topplock utan bara en kylmantel runt topparna som är hopgjutna med blocket. Mycket hållbara impellrar i vattenpumpen och det ska mycket till för att slita ut den. Förutom torrkörning och körning i skitigt vatten men det är ju samma för alla i dessa fall. 98 oktan bensin med 2% (varken mer eller mindre) 2-taktsolja som är märkt TC-W 3 sen spelar fabrikat mindre roll. Annars inga konstigheter med den motorn. Byt olja i växelhus varje höst och konservera motorn genom att spruta in konserveringsspray i förgasarhalsen medan motorn går på förhöjd tomgång och bränslekopplingen demonterad så man kör slut på bensinen i systemet. Kanske i klenaste laget med 20 hk på en RYDS 535 FC. Kolla vilken propeller det sitter på, är det 13" stigning så rekommenderar jag att gå ner till 11" stigning för att motorn skall orka med. Kommer att få jobba hårt med 13" propellern och det är som att köra en manuellt växlad personbil på högsta växel i 40 km/h, det går men det går tungt. Länk till reservdelskatalog med sprängskisser. https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0P297225 Har du instruktionsbok? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 9 Maj 16 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Mercury tillverkad Mariner. Mycket bra motor, slitstark och hållbar om man sköter den. Angående skvallerstrålen är det ingen högtrycksstråle men det ska komma vatten i ett jämnt flöde. Sitter en termostat i "toppen" på motorn men detta är inte ett löst topplock utan bara en kylmantel runt topparna som är hopgjutna med blocket. Mycket hållbara impellrar i vattenpumpen och det ska mycket till för att slita ut den. Förutom torrkörning och körning i skitigt vatten men det är ju samma för alla i dessa fall. 98 oktan bensin med 2% (varken mer eller mindre) 2-taktsolja som är märkt TC-W 3 sen spelar fabrikat mindre roll. Annars inga konstigheter med den motorn. Byt olja i växelhus varje höst och konservera motorn genom att spruta in konserveringsspray i förgasarhalsen medan motorn går på förhöjd tomgång och bränslekopplingen demonterad så man kör slut på bensinen i systemet. Kanske i klenaste laget med 20 hk på en RYDS 535 FC. Kolla vilken propeller det sitter på, är det 13" stigning så rekommenderar jag att gå ner till 11" stigning för att motorn skall orka med. Kommer att få jobba hårt med 13" propellern och det är som att köra en manuellt växlad personbil på högsta växel i 40 km/h, det går men det går tungt. Länk till reservdelskatalog med sprängskisser. https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0P297225 Har du instruktionsbok? //Pär Bra info och tack för länken. Jag antar att man gör konserveringen med sprayen medan båten ligger i vattnet? Båten är en 435 FC och motorn är på 25 hk. Men kanske lite klent, det också, då rekommendationen är 30 hk. Får kolla vad det står på propellern sen, nu är båten på verkstad för service av motorn. Jag har ingen instruktionsbok, men hittade den här: https://www.scribd.com/doc/70536691/MAriner-20-25-hp-manual-11046910-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser