Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
Ockelbodc21an

Laga hål i glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej.

jag håller på och renoverar en gammal crescent 47 och har precis börjar slipa hela båten. Jag upptäckte en gammal lagning som var dålig och har nu ett hål i båten under vattenytan. Jag har köpt epoxy filler, epoxy laminate och glasfiberväv. 

min fråga är hur jag på bästa sätt fixardag här hålet. Ska jag sätta tejp på ena sidan och spackla med filler, låta härda och sen köra glasfiber med laminate på båda sidor?

jag har aldrig gjort detta förut så va tydliga med eran svar.

tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Varför har du köpt epoxi?

Din båt är tillverkad i glasfiberarmerad polyester (GAP/GRP) och skall lagas med polyester och glasfibermatta.

Så till att börja med kan du lämna tillbaka det du köpt om du vill att din lagning ska bli bra.

Att laga en båt tillverkad i GAP/GRP med epoxi är ungefär det samma som att laga en fasad putsad med KCB bruk med finbetong, det går med det blir inte bra.

Sedan är det bra om du tar en bild på hur det ser ut så ska du få instruktioner hur du lagar hålet.

Mvh

Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte via Google och kom fram till att epoxi skulle vara mycket starkare dum som man är. 

tur att jag skrev här innan jag började.

Jag kan ta lite bilder imorgon men hålet är ca 150x100 mm stort. Jag har slipat 15 cm runt hålet på båda sidor så det inte finns någon färg kvar.

När du skriver glasfibermatta menar du då den som är rutig och inte ”spretig”?

tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild säger mer än hundra ord...

Här är en rätt instruktiv video om hur det lagas ett hål i en skrovsida. På denna båt är det ett sandwichskrov (dubbelt skrov med distansmaterial emellan) så han börjar med att fylla ut gropen som blivit i distansmaterialet. Om det är enkelskrov så lägg en skiva med släppvax över hålet att plasta emot. Att börja bygga på insidan eller utsidan är en smaksak beroende på hur skadan ser ut och åtkomligheten för att jobba.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Ockelbodc21an:

När du skriver glasfibermatta menar du då den som är rutig och inte ”spretig”?

Nej matta ligger glasfiberstråna lite huller om buller och det finns emulsionsbunden och pulverbunden matta att köpa, spelar inte så himla stor roll vilket du köper.

Glasfiberväv ligger rowingtrådar vävda samman så det ser som ett rutmönster.

Det är glasfibermatta du ska köpa för att laga hålet och den ska väga ca 300–400 gr per kvm.

Låt bli Youtube och AI resultat, de har inte en aning vad som är rätt eller fel😉

Ska fixa ihop en lista med material du behöver för att laga som proffsen gör när jag sett bilder på hålet.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär!

jag tänkte köpa det mesta från biltema för att bespara mig lite pengar. Det kanske låter dumsnålt men tror du det räcker med att köra på deras glasfibermatta som är 450 gr per kvm? Och kanske deras polyester? Är det så mycket mera man behöver?

jag slipar noga runt om ytan och avfettar med aceton. Sen klippa till glasfibern i hålets form och bygga på med mer glasfiber?

låter detta dumt?😅

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Ockelbodc21an:

jag tänkte köpa det mesta från biltema för att bespara mig lite pengar. Det kanske låter dumsnålt men tror du det räcker med att köra på deras glasfibermatta som är 450 gr per kvm? Och kanske deras polyester? Är det så mycket mera man behöver?

Det duger bra.

Du behöver även topcoat d.v.s. gelcoat med vaxlösning det vet jag inte om de har, annars finns det hos Watski, SeaSea mfl.

Topcoat är sista lagret på ut och insida för att försegla och vattentäta laminatet men återkommer till det.

Dessutom behöver aceton, penslar, ev. en aluminiumroller och lite gamla glass/yoghurt förpackningar, lite glasspinnar att röra med ett medicinmått (ml) och ett deciltermått. Skyddshandskar, skyddsmask och skyddsglasögon samt kläder du inte är rädd om.

Återkommer med fullständig info när jag sett hålet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

- - -

Låt bli Youtube och AI resultat, de har inte en aning vad som är rätt eller fel😉

- - -

Vad i Torkel Stillefors Youtube-video är det som han gör fel?

Han jobbar professionellt med glasfiberrepararationer i eget företag och enligt mig så har han god koll på hur det går till (han använder t.ex. polyester och inte epoxy vilket jag tycker är ett bra val i de flesta fall).

Sen finns det mycket lögner o trams i båda kanalerna men att kategoriskt döma ut allt är inte OK enligt mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Lintott:

Vad i Torkel Stillefors Youtube-video är det som han gör fel?

Han jobbar professionellt med glasfiberrepararationer i eget företag och enligt mig så har han god koll på hur det går till (han använder t.ex. polyester och inte epoxy vilket jag tycker är ett bra val i de flesta fall).

Sen finns det mycket lögner o trams i båda kanalerna men att kategoriskt döma ut allt är inte OK enligt mig.

Mercury har väl rätt att tycka?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Ockelbodc21an:

Biltemas produkter fungerar alldeles utmärkt och lär f.ö. komma från en av de större tillverkarna (de gör ju liksom inte polyestern själva). I princip allt jag plastat till mina båtar (peken, skrovförlängning, sittbänkar...) är gjort med deras polyesterprodukter. Mattgrovleken är inte kritisk, tunnare matta ger lite mer flexibilitet om ytorna är väldigt krökta men kräver flera lager än en tjockare matta.

När skadan är förberedd så klipp till ett antal lagom stora bitar av mattan, så det är förberett. Engångshandskar av typen i tunn transparent plast rekommenderas, likaså - om du plastar inomhus - en enkel halvmask för organiska ångor (Biltema/Jula/ClasOhlson, 150-300:-) för hälsans skull.

Jag vet att aluminiumroller rekommenderas för att pressa ut luft vid plastning, men jag använder mycket hellre penseln. Så om du frågar mig är den inte nödvändig på inköpslistan för de flesta plastningar.

Som @Mercury_44XS nämnt lägger du ytterst ett lager topcoat (gelcoat med lite vaxlösning i). Om det inte är väldigt kritiskt med färgkulören kan du ta den från Biltema också, annars får du luska ut vilken som passar bäst och köpa från fackhandeln. Biltema säljer inte färdigblandad "Topcoat" dvs Gelcoat med vaxlösning, utan du får köpa dem separat och blanda själv. Ett medicinmått (graderat i ml) tycker jag fungerar jättebra att mäta upp och dosera med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/22/2025 at 5:27 PM, Mercury_44XS said:

Din båt är tillverkad i glasfiberarmerad polyester (GAP/GRP) och skall lagas med polyester och glasfibermatta.

Så till att börja med kan du lämna tillbaka det du köpt om du vill att din lagning ska bli bra.

Att laga en båt tillverkad i GAP/GRP med epoxi är ungefär det samma som att laga en fasad putsad med KCB bruk med finbetong, det går med det blir inte bra.

Termen är glass reinforced plastic, inte polyester. Det är GRP oavsett om matrisen i laminatet är polyester, epoxi eller vinylester. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Biltemas lamineringsepoxy står att man kan använda det som spackel tillsammans med mikroglasballonger. Behövs dessa ballonger? Eller kan man fylla i en mindre skada under vattenlinjen med bara lamineringsepoxy? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev TubiFast:

Om Biltemas lamineringsepoxy står att man kan använda det som spackel tillsammans med mikroglasballonger. Behövs dessa ballonger? Eller kan man fylla i en mindre skada under vattenlinjen med bara lamineringsepoxy? 

Om den mindre skadan är på ett vanligt ”plast-skrov”, dvs GRP, så rekommenderar jag gelcoat med lite paraffin-lösning för att få topcoat. Blanda enligt anvisningar.

Först gör man skadan ordentligt avgränsad med tydliga kanter och slipar bort ev löst material.

Sen tvättar man med aceton några gånger med ny trasa varje gång.

Sen spacklar man i topcoaten och jämnar till.
Ett sätt att få en bra yta om skadan är lite större är att sätta en bit packtejp ovanpå som dras bort när coaten härdat. Det blir då lättare att forma lagningen innan den stelnar och ytan blir jämnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur lång tid tar det gör polyester att härda?

Jag lagade en större skada, som hade utanpåliggande köl, på en "plasteka".

Kölen var uppbyggd med en typ inplastad planka. Hela den sanerades bort.

Använde BT epoxi och för detta avsedd matta.

Hela botten efter grov slipning rollades med Tikkurila Temacoat RM 40.

Vet fler i hamnen som använder denna färg under vattenytan. Så även jag på min Cumulus. Rollade på färgen i fyra lager för 4 år sedan. Hel o något sånär jämnt yta.

Duger gott åt mig då jag seglar i Vänern.

Ursäkta min okunskap om finlir gällande lagning mm.

Kan det vara så pass lång härningstid för polyester som det skrevs nedan, då blir det ingen sjösättning i vår?

Screenshot_2026-04-12-17-35-37-903_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev TubiFast:

Eller kan man fylla i en mindre skada under vattenlinjen med bara lamineringsepoxy? 

Jaha då var vi där igen med polyester eller epoxi🤔

Det finns två skolor när det gäller reparation av båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester (GAP) och jag tillhör definitvt "old school" som anser att det skall lagas med glasfiber och polyester.

Jag har reparerat båtar i +40 år och alltid använt mig av glasfiber och polyester, inte ens mindre repor eller gelcoatsläpp har jag någonsin lagat med någon form av epoxi eller epoxispackel. Mindre repor eller gelcoatsläpp kan det räcka att man fyller i med gelcoatspackel som man kan lägga på ganska tjockt (0–5 mm) eller topcoat i flera lager med tvätt och slipning mellan lagren.

Men oavsett gelcoatspackel eller topcoat så måste laminatet vara "snustorrt" innan man fyller igen repor/mindre gelcoatsläpp.

Jag kan inte förstå varför många tror att epoxi är bättre för att några som tror de ska bli "influencers" lägger upp massa filmer på Youtube och lagar båtar tillverkade i GAP med epoxi. Tror hela den här "epoxi-hysterin" startade under sent 1990-tal då det var många dåligt/slarvigt tillverkade båtar som drabbades av osmosis/böldpest och ett företag gick ut med en mirakelmedicin (epoxi) som skulle sätta stopp för böldpesten. Vill man ha ett 100% vattentätt skydd på en båtbotten kan man med fördel lägga flera lager epoxiprimer på ett befintlig gelcoat men aldrig på ett öppet laminat där man ser glasfibertrådarna.

Jag har sedan +40 år tillbaka fått sprätta bort hundratals kilon av spackel som kunder försökt laga med under vattenlinjen och det har varit allt från vanligt bilspackel, glasfiberspackel till epoxispackel och göra om med större reparationer än nödvändigt om nu dessa gjorts korrekt från början.

• Epoxi är dyrare.
  • Epoxi och polyester är inte samma material och "gifter" sig inte speciellt bra med varandra. Epoxi är hårdare än polyester när det är härdat vilket kan leda till att lagningen släpper från GAP-laminatet.
  • Epoxi är starkt allergiframkallande.
  • Epoxi kan inte lamineras med glasfibermatta utan man måste använda väv som är sämre i vissa lägen och få till en bra reparation av t.ex. ett hål i ett skrov.
  • Epoxi kan man använda om man ska nytillverka t.ex. en lucka men inte för reparationsarbeten på båtar tillverkade i GAP men tänk på att man inte ska använda glasfibermatta utan glasfiberväv om man laminerar med epoxi.

Att laga en skada i en båt tillverkad i GAP med epoxi brukar jag jämföra med att laga en husvägg putsad med KCB-bruk med finbetong eller laga rost i en gammal personbil med rostfri plåt. Det går men blir inte bra🥴

Här en länk till massor av videos från ett proffs:

https://www.youtube.com/@boatworkstoday/videos

Eller sök efter "Boatworks today" och klicka på videor om länken inte fungerar.

Ett tips: Gå till närmsta bibliotek och låna böcker om reparationer och underhåll av plastbåtar, finns massvis av korrekt liiteratur att grotta ner sig i...

Sen får ju var och en göra precis som de själva vill men jag talar av erfarenhet...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Om den mindre skadan är på ett vanligt ”plast-skrov”, dvs GRP, så rekommenderar jag gelcoat med lite paraffin-lösning för att få topcoat. Blanda enligt anvisningar.

Först gör man skadan ordentligt avgränsad med tydliga kanter och slipar bort ev löst material.

Sen tvättar man med aceton några gånger med ny trasa varje gång.

Sen spacklar man i topcoaten och jämnar till.
Ett sätt att få en bra yta om skadan är lite större är att sätta en bit packtejp ovanpå som dras bort när coaten härdat. Det blir då lättare att forma lagningen innan den stelnar och ytan blir jämnare.

Tack för svar! Men säger du om gelcoatspackel? Och då menar jag som en ev. tillfällig lösning inför en båtsäsong som ju närmar sig. Skrapskadan som blottar fiberglaset en aning sitter på kölen och är kanske 6 cm lång 1-2 cm bred. För övrigt är det en Ryds 435 det rör sig om. 

Det hade varit trevligt att hinna åka lite med båten i sommar, och innan dess behöver jag köpa en ny trailer... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Båten sjunker inte denna sommar  bara för att du endast lägger på lite "tätningsmedel" på den lilla skadan.

Duger gott med någon färg. Huvudsaken lär vara att hindra vatten att ev tränga in lokalt i laminatet 

Sen när du tar upp båten till hösten, har du gott om tid att köra hela programmet oavsett hur du väljer att göra.

Gör det då ordentligt så kan du ställa ut båten för visning och bedömning på forumet och i hamnen 

- Ha en trevlig sommar på sjön...

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev TubiFast:

Tack för svar! Men säger du om gelcoatspackel? Och då menar jag som en ev. tillfällig lösning inför en båtsäsong som ju närmar sig. Skrapskadan som blottar fiberglaset en aning sitter på kölen och är kanske 6 cm lång 1-2 cm bred.

Gelcoatspackel och gelcoat/topcoat kräver samma för beredelser och är egentligen samma sak men där gelcoatspackel är lite mer trögflytande. 
Jag skulle göra som jag skrev ovan ändå och sitter skadan på kölen på en Ryds 435 så borde tipset om tejpen passa utmärkt då den hindrar rinningar när man lagar uppåt.

1 timme sedan skrev Hybro:

Duger gott med någon färg. Huvudsaken lär vara att hindra vatten att ev tränga in lokalt i laminatet 

Nej. ”Någon färg” är farligt att skriva  och det vet du ju själv då det måste var topcoat/epoxy men jag tror att kulören är det du menar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

Båten sjunker inte denna sommar  bara för att du endast lägger på lite "tätningsmedel" på den lilla skadan.

Sen när du tar upp båten till hösten, har du gott om tid att köra hela programmet oavsett hur du väljer att göra.

Gör det då ordentligt så kan du ställa ut båten för visning och bedömning på forumet och i hamnen 

Har sagt det förut och säger det igen, en skada med ett öppet glasfiberlaminat d.v.s. synliga glasfiber trådar suger vatten som en svamp och färg, spackel eller silikon/tätningsmassa tätar INTE en skrovskada under vattenlinjen.

Beroende på skadans omfattning vilket vi inte vet då det inte lagts upp någon bild på skadan, finns det stor risk att vatten trängt långt upp i laminatet och detta kommer att fortskrida om man inte reparerar korrekt innan sjösättning.

Väntar man till hösten är laminatet kanske så pass vattendränkt att det måste torka under en längre tid och hinner kanske inte torka ut ordentligt innan frosten kommer, då finns ökad risk för frostsprängning och delaminering.

Nu på våren innan sjösättning är ofta laminatet helt torrt men det skadar inte att kontrollera fukthalt med en fuktmätare.

Småskavanker, repor och mindre gelcoatsläpp lagas ganska snabbt med gelcoatspackel/gelcoatfiller som finns nästan överallt att köpa även i bildelsbutiker. Vissa fabrikat bättre än andra...

Vid större skador där området som skall lagas överskrider 10–15 cm2 kan det vara mer lämpligt att laga med topcoat och härdare.

Skulle det mot förmodan röra sig om skador där glasfibern skavts bort och det bildats en fördjupning i laminatet eller visar tecken på sprickor mm. måste detta lagas med glasfibermatta och polyester samt härdare, det räcker inte med gelcoatspackel eller topcoat. Absolut INTE laga med glasfiberspackel som man köper i bildelsbutiker och inte epoxi eller epoxispackel. Kan man inte laga själv så lej bort arbetet eller får man ta sig tid att lära sig och alla kan lära sig att göra på rätt sätt bara man vill och skippar 95% av inläggen på Youtube.

Vad man ska tänka på är att inte överdriva mängden härdare i tron om att det skall härda snabbare eller säkerställa härdning vid låga temperaturer, tar man för mycket härdare finns en ökad risk för sprickbildning i lagningen p.g.a. att värme bildas under härdnings-proceduren eller att lagningen inte fäster ordenligt p.g.a. att spacklet redan börjat härda när man lägger på det. Dessutom skall man inte försöka påskynda härdning med värme från värmefläkt eller ännu värre värmepistol, det kommer att härda men det kan ta lite längre tid än vad man tror. Läs alltid anvisningar och instruktioner om ni inte använt produkten tidigare.

Hade ju varit bra om medlemmar kunde lägga upp bilder på hur pass omfattande skadan/skadorna är, de flesta har väl kamera i sin mobil.

Men var och en får göra precis som de vill om de vill gällande lagning och jag talar av +40 års erfarenhet av reparationer av båtar i glasfiberarmerad polyester och sett det ena värre än det andra...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

👍😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 hours ago, Mercury_44XS said:

Här en länk till massor av videos från ett proffs:

https://www.youtube.com/@boatworkstoday/videos

Eller sök efter "Boatworks today" och klicka på videor om länken inte fungerar.

Är du medveten om att han lagar polyesterbåtar med epoxi regelbundet? 🙃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Virvelvind:

Är du medveten om att han lagar polyesterbåtar med epoxi regelbundet? 🙃

Har aldrig sett ett helt avsnitt, jag behöver inte titta utan jag både kan och vet hur man gör och skall göra.

Jag har +40 års erfarenhet och lärt mig av erfarna båtbyggare så det känns inte relevant för mig.

Men bättre att de som inte vet och kan tittar på detta istället för någon pajas som tror han ska bli "influencer" och tjäna pengar på ingenting samt att man kan laga glasfiberlaminat med bilspackel och att epoxi är det bästa som finns🙄😵

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Hybro:

Det låter fint även om alla här inte håller med. Och tack detsamma.

Jag tittade på skadan igen, eller rättare sagt skadorna, och jag är inte hundra på att det är fibertrådar som syns i det inringade området, men det kanske det är. Förutom det ser det iallafall ut som att det bara är ett tjockt lager färg som har lossnat, då det blågrå området är helt slätt. 

20260413_132740.jpg

20260413_133101.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog pudla.

Detta ser ut att vara en ordentlig krosskada.

Alltså allvarligare än ett ytligt avskrap om än begränsat.

Tveksamt om det går att säkert få vattentätt för senare åtgärd, enligt vad jag skrev ovan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev TubiFast:

Jag tittade på skadan igen, eller rättare sagt skadorna, och jag är inte hundra på att det är fibertrådar som syns i det inringade området, men det kanske det är. Förutom det ser det iallafall ut som att det bara är ett tjockt lager färg som har lossnat, då det blågrå området är helt slätt. 

Jo din båt har varit med om en eller flera grundstötningar och det ser ut att vara "lagat" sedan tidigare men dessa lagningar har släppt av olika anledningar som t.ex. att det inte varit torrt när de lagat.

Det är glasfiberlaminat som syns under gelcoatsläppen, det som är gråblåfärgat och gelcoaten är sprucken långt utanför det område där det släppt.

På nedre bilden kan man se ett tjocktlager spackel av något slag, svårt att se vad det är för spackel men det kan vara gelcoatspackel lika väl som det kan vara vanligt 2K bilspackel. Det ser även ut som det lagt spackel rakt ovanpå gammal bottenfärg.

Inom den röda markeringen ser det även ut som ett hål eller mycket tunt laminat.

På något ställe tycker jag att det ser ut som någon varit framme med 2K glasfiberspackel som man köper i bildelsaffärer.

Tyvärr inget du kan snabblaga med lite gelcoatspackel/gelcoatfiller utan detta måste slipas bort för det sitter löst ovanpå laminatet och fyller du bara upp med gelcoatspackel så kommer det att släppa igen. Hur lång tid det kommer sitta kvar är svårt att säga, det kan röra sig om dagar eller om du har tur några veckor.

Man måste slipa så pass att man kommer ner till det ursprungliga glasfiberlaminatet och alla sprickor i gelcoaten försvunnit.

Därefter får man börja kolla befintligt laminat och leta efter sprickor i laminatet som uppstod vid grundstötningen.

Är det sprickor i laminatet måste dessa slipas ner och lagas med glasfibermatta, polyester och härdare.

//Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Hybro:

Detta ser ut att vara en ordentlig krosskada.

Alltså allvarligare än ett ytligt avskrap om än begränsat.

Ja, det där var värre än jag också trodde. Svårt att bedöma djupet på skadan utifrån bilden. Kanske blir till att använda spackel eller tom polyester och väv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, då vet jag vad som gäller. Ska höra mig för om det finns någon i närheten som kan åtaga sig jobbet, och om inte så får jag försöka mig på det själv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Epoxi vs polyester. Nu var vi där igen......

Jag dristar mig till att våga sticka ut hakan och påstå att detta inte är helt korrekt, eller att det till och med är helt fel att påstå att epoxi inte kan (bör) användas på polyester och att de inte hör ihop. 

Verkligheten är inte så enkel som att lika funkar bäst med lika (polyester på polyester) som ofta förs fram i olika forum etc, eller för den delen att epoxi alltid är bättre.

Vill man förenkla verkligheten och antar att all gammal polyester är fullt uthärdad så kommer ett nytt polyesterlaminat endast vidhäfta med limning till till den gamla polyestern,  den nya ohärdade kan inte binda kemiskt till redan härdad polyester. Polyester är rätt dåligt som lim, även mot polyester, medan epoxi är otroligt bra lim mot de flest material inkl polyester. Det är fakta och går att läsa sig till via facklitteratur.

Men verkligheten är inte så förenklad och i verkligheten är det tydligen så att polyesterlaminat tar väldigt låååång tid att härda ut helt och fullt 100% (= inga öppna molekyler finns kvar) vilket gör att om man lagar polyester med polyester så kommer polyester sannolikt att till viss del kunna binda kemiskt och till viss del limma. Har läst att även flera decenier gammal polyester sägs kunna ha viss andel öppna molekyler som medger kemisk bindning. 

Nu till kruxet, ju äldre laminat desto mer limmande vidhäftning kommer en lagning alltså bestå av och desto mindre bindande vidhäftning. Exakt var på en skala av hur stor andel av vidhäftnigen som kommer ske genom kemisk bindning och hur stor andel som sker genom limning kan man inte veta.

Som lim utklassar epoxi polyestern och kommer därför många gånger ge en starkare fog vid reparation om andelen limningen är stor.

MEN...... det finns alltid ett Men.

Den extra styrkan som eventuellt kan erhållas med epoxi har man mycket sällan nytta av (får nog anses vara empiriskt bevisat) och en polyesterlagning kommer hålla fullt tillräckligt (också empiriskt bevisat, annars skulle inga proffs laga med polyester). 

OCH som nämnts så är mekaniska egenskaper olika och kan påverka epoxilagning negativt beroende på omständigheter var lagningen görs. 

Därav finns ingen anlednig att betala dyrt och laga med epoxi ur ett rent hållfasthetsperspektiv eftersom det är bevisat sedan 1960-talet att laga fritidsbåtar med polyester är fullt tillräckligt (min personliga mening).

Övriga nackdelar med epoxi har redan nämnts tidigare i tråden men man kan lägga till att det är mycket noggrannare med blandning av epoxi. Tycker mig sett fler forumtrådar där man misslyckats att få epoxi att härda än polyester att härda (pga fel blandningsförhållanden, omblandning, temperatur etc).

Främsta fördelar med epoxi är bl.a.

+ Luktfri

+ Kan övermålas med epoxifärg direkt, om man vill epoximåla t.ex. botten. (Vilket inte heller är ett måste som många verkar tro) (polyesterlagning kan inte övermålas med epoxi på ett antal veckor, 5-10 veckor verkar vara vanlig uppgift från tillverkare).

Jag är inte proffs på vare sig kompositer eller kemi, så viss friskrivning mot detaljer, men typ detta jag fötenklat lärt genom studier, studiebesök hos vissa kompositföretag etc som student och i jobb🙂

Någon med mer specialkompetens innom kompositers kemi och egenskaper får gärna korrigera om jag är ute och cyklar med något.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...