Radahl 0 Postad 19 November Jag har en Uttern S64 från 2007 som jag är väldigt nöjd med. Rymlig, lastar mycket och har höga fribord som ger säkerhet och komfort. Att räkna med komfort i ruffen om man vill övernatta kan man däremot glömma men ruffen är bra lastutrymme. Dom höga friborden är inte bara en fördel utan kan också vara ett problem. Båten ligger inte speciellt djupt i vattnet och friborden är ett ordentligt vindfång vid t.ex. hamnmanövrar. Därför hade en bogpropeller varit pricken över i på denna båt. Men det råder visst delade meningar om man kan/ska sätta in en sådan. Jag vet att det finns S64/6401 som faktiskt har monterat det och ägarna är väldigt nöjda. Andra menar att man genom att göra det montaget "punkterar" flytkroppen och minskar stabiliteten. Dessutom påstås i sammanhanget att CE märkningen inte gäller om man gör ett sådant ingrepp. Om det nu har någon betydelse... Min fråga är om det finns någon som har kunskap och erfarenhet av bogpropeller montage på en Uttern S64? Eller finns det möjligen någon som har belägg för att ett sådant montage på något sätt försämrar båten och dess prestanda/stabilitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 19 November Hej Ja vindfång eller strömmar som tar tag i båten är ett jobbigt fenomen men en bogpropeller kan du inte sätta in på en Uttern S64, den sticker inte tillräckligt djupt i bogen/stäven för att den skall göra någon nytta. Dessutom kommer du ju att förstöra flyttankarna, så detta avrådes. Däremot skulle du kunna sätta en elektrisk utombordare på badplattformen eller i stävnäsan som du kan fjärrstyra från förarplatsen med ett fjärreglage med knappar för Fram och Back. Har du den elektriska utombordaren låst i 90 grader så kan du enkelt parera med denna om vinden tar tag i förskeppet genom att trycka på knapparna F eller R på fjärrreglaget. Finns modeller med fällbart fäste och fjärreglage som standard. Gör nog mer nytta i stäven men bara den inte är i vägen och sticker tillräckligt djupt för att propellern skall få ostört vatten att jobba i. Här ett exempel: https://shop.motorguide.com/products/motors/saltwater/xi3.html Finns i olika rigglängder från 48" (1220 mm) upp till 60" (1524 mm) och olika dragkraft. Finns andra fabrikat men Motorguide är bland de äldsta tillverkarna av elektriska hjälpmotorer. Undvik billiga Kina-kopior om du vill ha garanti, något som håller mer än en förmiddag och som man kan köpa delar till om det skulle behövas. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 21 November 2025-11-19 vid 09:48 skrev Mercury_44XS: Hej Ja vindfång eller strömmar som tar tag i båten är ett jobbigt fenomen men en bogpropeller kan du inte sätta in på en Uttern S64, den sticker inte tillräckligt djupt i bogen/stäven för att den skall göra någon nytta. Dessutom kommer du ju att förstöra flyttankarna, så detta avrådes. Däremot skulle du kunna sätta en elektrisk utombordare på badplattformen eller i stävnäsan som du kan fjärrstyra från förarplatsen med ett fjärreglage med knappar för Fram och Back. Har du den elektriska utombordaren låst i 90 grader så kan du enkelt parera med denna om vinden tar tag i förskeppet genom att trycka på knapparna F eller R på fjärrreglaget. Finns modeller med fällbart fäste och fjärreglage som standard. Gör nog mer nytta i stäven men bara den inte är i vägen och sticker tillräckligt djupt för att propellern skall få ostört vatten att jobba i. Här ett exempel: https://shop.motorguide.com/products/motors/saltwater/xi3.html Finns i olika rigglängder från 48" (1220 mm) upp till 60" (1524 mm) och olika dragkraft. Finns andra fabrikat men Motorguide är bland de äldsta tillverkarna av elektriska hjälpmotorer. Undvik billiga Kina-kopior om du vill ha garanti, något som håller mer än en förmiddag och som man kan köpa delar till om det skulle behövas. Mvh Pär Tack för det svaret Pär. Att den sticker tillräckligt djupt i stäven och att det fysiskt går att montera en bogpropeller är jag helt säker på, det har jag själv sett. Däremot är det just detta med flyttanken/tankarna. Vet du hur flyttanken ser ut? Är det en tank eller flera? Skulle en vattentät lucka uppåt kunna vara en lösning så att flyttanken fortfarande fungerar? En elektrisk utombordare skulle, precis som du beskriver, kunna åtgärda problemet. Men det blir ett väldigt opraktiskt montage som försvårar landstigning i fören avsevärt. Har du sett någon med en S64 som använder den lösningen? Det kan ju finnas inovativa montage som jag inte kan se framför mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 118 Postad 21 November 55 minuter sedan skrev Radahl: - - - En elektrisk utombordare skulle, precis som du beskriver, kunna åtgärda problemet. Men det blir ett väldigt opraktiskt montage som försvårar landstigning i fören avsevärt. Har du sett någon med en S64 som använder den lösningen? Det kan ju finnas inovativa montage som jag inte kan se framför mig... Garmins trollingmotorer fälls upp/ner med ett knapptryck. Sen kan du med fjärrkontroll styra och "putta runt" båten i önskad riktning. Fäste monteras uppe på fördäck och du behöver inte riskera att elmotordrevet ligger i vattnet när du kör ute på fjärden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 21 November 5 timmar sedan skrev Radahl: Vet du hur flyttanken ser ut? Är det en tank eller flera? Skulle en vattentät lucka uppåt kunna vara en lösning så att flyttanken fortfarande fungerar? Nej jag vet inte hur flytelementet ser ut i fören, har inte varit där och rotat någon gång. kollade bland nedladdningsfilerna men hittade inte någon ritning eller skiss över hur det ser ut. Man kan inte sätta en bogpropellermotor i ett slutet utrymme, den måste ha tillgång till luft för att inte bli överhettad då de minsta har en effekt på ca 1,5 kW. Om man gör åverkan på båtens flytelement och det mot förmodan hända något finns det nog ingen försäkring som täcker detta. Så alternativet som kvarstår är en elektrisk utombordare som monteras på badbryggan eller i stäven, den gör nog mest nytta i stäven men placeringen är ju inte optimal. På badbryggan är den mer skyddad och inte i vägen för något. Finns snabbfästen så man kan montera/demontera med ett "klick" och stuva undan motorn i något av stuvfacken/ruffen då den inte behövs. Sen har vi dilemmat med spänningen, båten har ju 12V system och då brukar man hamna på ca 55–60 lbs (ca 25–27 kp) dragkraft som max. Går man upp till 24V hamnar man på ca 70–80 lbs (31,5–36 kp) dragkraft men jag skulle tro det räcker med en 12V motor med propeller för optimal dragkraft om du inte ska manövrera/lägga till i styv kuling eller starkt strömmande vatten. Kom just på att det finns s.k. "Jet thruster" eller "Bow Jet" och har för mig att Vetus eller om det var Sleipner som haft något sådant system. Det är en vattenstråle från en kraftig vattenpump som skapar drivkraft åt ena eller andra hållet och sprutar ut vatten genom en bordsgenomföring under vattenlinjen. Googla på "jet thruster boat" eller "bow jet boat", jag provade precis och det kom upp resultat. Kollade inte närmre på resultaten och inga priser men skulle tro att det är dyrt. Akterpropeller kan man nog helt utesluta, tror att drevet är i vägen för propellerströmmen men det är kanske någon här på MG som har akterpropeller på en båt med drev som vet hur det blir. Sleipner hade flera olika lösningar för detta. Har även hittat flera resultat på olika lösningar (bra och mindre bra samt några riktigt dåliga) då jag sökte på "electric trolling motor bow thruster". @Lintott hade ju något förslag på någon Garmin motor. Jag hade gått till en butik som säljer elektriska "trolling motorer" och pratat med dom, de vet vad du ska ha och om det kommer att funka. Hittade någon video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=L_Q2jDz2SDg //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 986 Postad 21 November 26 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Sen har vi dilemmat med spänningen, båten har ju 12V system och då brukar man hamna på ca 55–60 lbs (ca 25–27 kp) dragkraft som max. Vetus har ju upp till 125 kp, dock med tunnel på 185 mm, för 12V. Jag har Vetus 25kp med 110 mm rör på min 7,6m båt på 2 ton. Det fungerar bra. Har inte koll på hur djupt rör sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 21 November (redigerade) 23 minuter sedan skrev Kane: Vetus har ju upp till 125 kp, dock med tunnel på 185 mm, för 12V. Jag har Vetus 25kp med 110 mm rör på min 7,6m båt på 2 ton. Det fungerar bra. Har inte koll på hur djupt rör sitter. Jag menade inte bogpropellrar utan elektriska trollingmotorer. Är det denna? https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/1311/s/bow2512d/ Enligt deras ritning så är det min. 110 mm från vattenlinjen till centrum trumman. Är det inget flytelement där den skall sitta så är det ju ett alternativ. Kontakta en Uttern återförsäljare och be dom om råd eller be dom kontakta Uttern för att få klarhet i om det går att montera bogpropeller på båten. //Pär Redigerad 21 November av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 986 Postad 21 November (redigerade) 15 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Jag menade inte bogpropellrar utan elektriska trollingmotorer. Sorry, missade det. Redigerad 21 November av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 118 Postad 21 November 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: - - - Kom just på att det finns s.k. "Jet thruster" eller "Bow Jet" och har för mig att Vetus eller om det var Sleipner som haft något sådant system. Det är en vattenstråle från en kraftig vattenpump som skapar drivkraft åt ena eller andra hållet och sprutar ut vatten genom en bordsgenomföring under vattenlinjen. Googla på "jet thruster boat" eller "bow jet boat", jag provade precis och det kom upp resultat. Kollade inte närmre på resultaten och inga priser men skulle tro att det är dyrt. - - - För några år sedan kikade jag en del på Jet thruster/Bow thruster. Holländska firmor (de har gått omkull och återstartats..). Hur status är idag för produkten vet jag inte och har inget intresse av längre. Orsaken är att efter kontakt med Svenska generalagenten så blev jag hänvisad till en båtbyggare som installerats deras system. Generalagenten hade nog inte koll på deras uppfattning om produkten. De sa "aldrig mer". Trycket i systemet var så högt att det var hopplöst att få det tätt och rätt klen effekt. Andra användare som installerat systemet har uppgett att de elektriskt styrda ventilerna som ändrar flödet och riktningen på jetstrålen beckar ihop redan första säsongen p.g.a. snäckor o annat. Avråder bestämt från produkten. Men idén o tanken var det nog inget fel på.... Å det var rätt dyrt redan när jag kikade på systemet. För att få en effektiv bogpropeller som inte stör vattenströmningen på en välseglande segelbåt så är det nog utfällbar bogpropeller som är "state of the art" idag. Motorbåtar har så lite annorlunda förutsättningar genom att propellertunneln lyft ur vattnet vid planingsfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 22 November 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jag menade inte bogpropellrar utan elektriska trollingmotorer. Är det denna? https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/1311/s/bow2512d/ Enligt deras ritning så är det min. 110 mm från vattenlinjen till centrum trumman. Är det inget flytelement där den skall sitta så är det ju ett alternativ. Kontakta en Uttern återförsäljare och be dom om råd eller be dom kontakta Uttern för att få klarhet i om det går att montera bogpropeller på båten. //Pär Har försökt kontakta Brunswick, som numera äger Uttern, men därifrån är det dödstyst... 😞 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 22 November Tack för alla kreativa lösningar med trollingmotorer. Personligen känner jag mig tveksam till hur montaget skulle bli med tanke på båtens konstruktion i fören. Pullpiten går ju upp på ett sätt så man behöver det lilla peket för att överhuvudtaget ta sig iland på klippöarna i Bohuslän. Bilden (inte min båt utan bilden kopierad från nätet) visar hur fören ser ut. Jag ser det nog som svårt att montera något där... Uttern S64.jfif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 22 November 1 minut sedan skrev Radahl: Har försökt kontakta Brunswick, som numera äger Uttern, men därifrån är det dödstyst.. Nej du kan inte som konsument gå den vägen, du får kontakta en Uttern återförsäljare. Förr kunde man som konsument komma i kontakt med företag via telefon men sedan generation Z har tagit över har de stängt alla vanliga kommunikationsvägar och har en "kundtjänst" som ofta är extern och bemannas av ännu yngre förmågor som äter Kalaspuffar medan de svarar och har lärt sig några fraser utantill som "Nej tyvärr", "Du får kontakta en återförsäljare" och "Ha en fortsatt trevlig dag". //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 22 November 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jag menade inte bogpropellrar utan elektriska trollingmotorer. Är det denna? https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/1311/s/bow2512d/ Enligt deras ritning så är det min. 110 mm från vattenlinjen till centrum trumman. Är det inget flytelement där den skall sitta så är det ju ett alternativ. Kontakta en Uttern återförsäljare och be dom om råd eller be dom kontakta Uttern för att få klarhet i om det går att montera bogpropeller på båten. //Pär Ska kanske tillägga att jag har en Sleipner SE20 redan. Samma mått till vattenlinjen där som på Vetus. Vilket betyder att överkant av tunneln bara behöver vara 5,5 cm under vattenlinjen. Att jag har utrustningen beror på att jag fått den gratis av en båtgranne som fick byta till en (eller kanske två...) storlekar större eftersom hans båt var så mycket tyngre. Så det hela kokar som sagt ner till detta med flytelementet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 22 November 5 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nej du kan inte som konsument gå den vägen, du får kontakta en Uttern återförsäljare. Förr kunde man som konsument komma i kontakt med företag via telefon men sedan generation Z har tagit över har de stängt alla vanliga kommunikationsvägar och har en "kundtjänst" som ofta är extern och bemannas av ännu yngre förmågor som äter Kalaspuffar medan de svarar och har lärt sig några fraser utantill som "Nej tyvärr", "Du får kontakta en återförsäljare" och "Ha en fortsatt trevlig dag". //Pär Där har du en väldigt viktig poäng! 🙂 Du har helt rätt i att jag behöver vända mig till en återförsäljare. Skulle ju helst hitta en som varit det länge och som har koll på den äldre generationens Uttern. Får helt enkelt leta runt lite. Idealet vore väl att hitta någon person uppe i Skellefteå som var med och byggde den här modellen när det begav sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 22 November Var hittade du uttern s64 jfif filen, på Brunswick Download eller? Kan du konvertera den till annat format? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 22 November Sandström... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 22 November 33 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Var hittade du uttern s64 jfif filen, på Brunswick Download eller? Kan du konvertera den till annat format? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Radahl 0 Postad 22 November 33 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Sandström... Beroende på deras relation till Brunswick nu så kan dom kanske hjälpa mig ja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad 22 November 7 timmar sedan skrev Radahl: Ska kanske tillägga att jag har en Sleipner SE20 redan. Samma mått till vattenlinjen där som på Vetus. Vilket betyder att överkant av tunneln bara behöver vara 5,5 cm under vattenlinjen. Att jag har utrustningen beror på att jag fått den gratis av en båtgranne som fick byta till en (eller kanske två...) storlekar större eftersom hans båt var så mycket tyngre. Så det hela kokar som sagt ner till detta med flytelementet... Är det så viktigt med flyt element,om dom behövs har det ju redan gått åt h----te och det viktiga är ju att överleva.om man tittar på västkusten så borde kanske fler använda flytväst,det ökar möjligheten mer än flyt element. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser