Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025
Fellbronk

Solpanel till startbatteri

Rekommendera Poster

Hej! Just gett mig in på båtbyggeri och försökt lära mig eldragning osv. Köpte nyligen en båt med medföljande batterier och solpanel men inte mycket mera. Förstått att det kan vara bra med regulator när man använder solpanel så tänkte sätta in det. Skulle även vilja koppla ihop batteribankerna så allt kan laddas samtidigt. Skulle elschemat nedan fungera? Förbrukningsbatteriet ska senare gå till fler prylar men har inte haft med det i nuläget. Funderar även ifall man kan koppla in en batteriladdare i systemet och var den borde sitta isåfall? Tacksam för alla svar :)

689858398_Elschemabt.drawio.png.7f505371ec6ae608884ba780222da305.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag tycker din ritning ser väldigt bra ut. Sällan man ser det när nybörjare ritar.

En landströmsladdare är bra att ha. Den kopplar man oftast in direkt på förbrukarbatteriet/-banken.

Rent allmänt så brukar vi skriva att man sällan behöver ladda startbatteriet och därför inte behöver koppla ihop bankerna. (Den ström man tar från start-batteriet är kort och hög men återladdas snabbt om startbatteriet är någorlunda friskt.)  Jag, som är rätt nördig på el, har ett fjärrstyrt relä som jag kan koppla ihop bankerna med på vintern. Kanske mest för att jag har möjligheten och för att jag tycker det är kul att fixa.

Om du bara har en laddare och ingen mer AC-utrustning ombord är det OK enligt ”boken” att bara dra en sladd till laddaren. Säkerställ dock att det finns en jordfelsbrytare/personskyddsautomat inkopplad där du tar strömmen ifrån.

Har du annan AC-utrustning ombord krävs en landströmsanläggning med jordfelsbrytare och en del andra krav på utrustningen. Men det kan vi ta mera om när du berättar mer om din nya båt.

Vad gäller regulatorer och laddare så brukar jag rekommendera Victrons grejer. Lätta att ställa in rätt värden för de olika faserna för laddning av olika typer av batterier och deras system är lätta att bygga ut om/när det behövs.

Bra att tänka på är att ett skiljerelä, tillsammans med tex regulatorer, ofta drar lite ström hela tiden så ett bra tips är att koppla bort batterierna under vintern så håller batterierna bättre. 

Återkom gärna för fler frågor för här på MG finns god kunskap om el-system i båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG!

Rubriken antyder att du vill koppla solpanelen till startbatteriet, men det tycker jag är fel. Startbatteriet laddas ur väldigt lite om om man inte måste nöta många minuter för att få igång motorn. Det är normalt förbrukningsbatterierna som behöver laddas och det är ju så du ritat schemat (som jag inte kommenterar) men som spontant ser rätt okej ut.

Här ka man läsa och lära även om nan inte väljer att köpa deras produkter.

https://sutars.com/elguiden/

Jag har Biltemas elektroniska skiljerelä (prisvärt) och iom. det kulle jag koppla laddaren på startbatteriet så att alla batterier laddas.

Om man har ett elektromekaniskt skiljerelä kopplat till generatorn så funkar det inte att koppla laddaren på startbatteriet eftersom reläet bara sluts när generatorn laddar.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Fellbronk:

- - -

Skulle elschemat nedan fungera? Förbrukningsbatteriet ska senare gå till fler prylar men har inte haft med det i nuläget.

- - -

689858398_Elschemabt.drawio.png.7f505371ec6ae608884ba780222da305.png

Hej o välkommen till MG!

Principen för avsäkring av batterierna är så här:

bild.png.4f107fa775d8294dd1953639792d75bb.png

Säkring närmast batteriet. CE-standarden som inte fanns när din båt byggdes anger att säkringen ska sitta max 30 cm (taget från minnet, men det är rätt kort avstånd) från batteriet. Sitter säkringen längre bort så ska batterikabeln dras i kabelkanal (kan vara t.ex. sådan slang man drar kabel i vid husbygge). Om du ska montera säkringar (en till start o en till förbrukare) så är det lika bra att följa dagens regelverk.

Mellan säkringen och spridningsplint för pluskabeln ska det sitta en huvudbrytare (inga elprylar före huvudbrytaren).

Du kan ha flera huvudbrytare från förbrukningsbatteriet. Jag har t.ex. en för "permanentström" som t.ex. solpanelen, värmare som inte av misstag ska brytas bort under drift, solpanel, mm. Då kan jag slå av förbrukningen till pumpar, belysning, ankarspel, instrument mm när jag lämnar båten och endast ha permanentström med en liten säkring påslagen när jag lämnar båten.

Kablar dimensioneras mot den ström som ska gå genom kabeln. Säkringen dimensioneras mot kabeln så säkringen löser ut innan kabeln brinner av. Efter en säkringsdosa för småförbrukare går du ner till klenare kablar och klenare säkringar. (Detta var kanske att "slå in en öppen dörr" om du läst på om båtel, men det förtjänar alltid att hållas i minnet.)

Plusplinten jag ritat in kan även vara en säkringsdosa med utgångar/ingångar för olika elprylar, olika kabeldimension och olika stora säkringar.

Jag har t.ex. en sådan här Victron säkringsplint för laddkablar till mina båda batterier (har delat blecket i mindre delar). Den är billigare än många plusplintar (ca 250:-) och fyller dubbel funktion. Den är anpassad för en bladsäkringsmodell som heter "mega" och finns från 40A och uppåt.

bild.png.76de3814e48ad4fcb0f3e70c16777a79.png

Vill du börja från en snygg elstruktur så samlar du:

Minusanslutningar till startbatt, förbruknbatt, laddare, matning till elpanel (för belysning, lanternor, instrument.) till en minusplint.

Startmotor o generator går ofta direkt till huvudbrytaren.

Förbrukarplus till en egen plusplint.

Då får du en installation som blir översiktlig och lätt att felsöka om något går snett. Dessutom lätt att utöka installationen i framtiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara hålla med om att startbatteriet inte behöver någon solcellsladdning.

I min förra båt hade jag en omkopplare efter solcellsregulatorn där jag kunde koppla om mellan startbatteriet och förbrukarbatterierna, men den omkopplaren användes aldrig, behövdes inte.

Regulator skall du ha! Och då en MPPT-regulator, dom är effektivast.

Även om Biltemas skiljerelä är bra och prisvärt så behöver du inget sådant i solcellsladdningskretsen, däremot ett mellan startbatteriet och förbrukarbatteriet som kopplar ihop dess när generatorn laddar.

Hur stora solpaneler hade du tänkt dig?

Som exempel så driver jag ett kylskåp på 42 liter och en kylbox på samma volym samt övriga förbrukare på 200 watt solcellspaneler som är kopplad till en batteribank på 280Ah.

100 W solcellspanel(er) är sannolikt minimum om du har ett kompressorkylskåp ombord, då blir det likt sannolikt en del energi över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för svaren. Ska förtydliga att detta är en relativt liten fiskebåt (460cm lång). Förbrukningen kommer inte inkludera kylskåp eller andra stora förbrukare. Solpanelen är heller inte särskilt stor, liknande paneler verkar generera max runt 100w.

Rekommenderas fortfarande en MPPT-regulator till ett mindre system jämfört med en PWM? Tänkte ifall man väger kostnad gentemot nytta.

Angående startbatteriet förstår jag hur ni tänker. Motorn som följde med båten är en Mercury tvåtakts 50-hästare från nångång på 80-talet. Ser ut som den på bilden. Har dessa gamla motorer generator som laddar batteriet? Förstått att det bör finnas på de flesta moderna utombordare men är osäker på äldre.

Screenshot_20251117_131746_Chrome.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med de förutsättningarna - behöver du ens ett förbrukningsbatteri? Kan du inte köra allt på ett och samma batteri? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-17 vid 13:18 skrev Fellbronk:

Tacksam för svaren. Ska förtydliga att detta är en relativt liten fiskebåt (460cm lång). Förbrukningen kommer inte inkludera kylskåp eller andra stora förbrukare. Solpanelen är heller inte särskilt stor, liknande paneler verkar generera max runt 100w.

Rekommenderas fortfarande en MPPT-regulator till ett mindre system jämfört med en PWM? Tänkte ifall man väger kostnad gentemot nytta.

Angående startbatteriet förstår jag hur ni tänker. Motorn som följde med båten är en Mercury tvåtakts 50-hästare från nångång på 80-talet. Ser ut som den på bilden. Har dessa gamla motorer generator som laddar batteriet? Förstått att det bör finnas på de flesta moderna utombordare men är osäker på äldre.

Screenshot_20251117_131746_Chrome.jpg

Det finns forumdeltagare som kan mer om gamla utomborare än vad jag kan. Men jag vet att dessa iallmänhet inte brukar ha någon ”generator” i ordets rätta bemärkelse, men däremot en spole under svänghjulet där det bidas en spänning som blir till en mindre laddningsström, alltså det finns laddning men den brukar inte vara så omfattande. 
Så med den ingången är det ju inte fel att stödladda med en liten panel.

PWM eller MPPT… dom fungerar på olika sätt, och MPPT är ju effektivare, och dyrare, så det är ju den där ekvationen när man skall väga in pengar, laddning och parametern ”irritation” när grejerna inte lever upp till dina förväntningar. Så kan man ju även tänka att en mindre panel behöver en effektivare regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns forumdeltagare som kan mer om gamla utomborare än vad jag kan.

Skulle gissa att @Mercury_44XS kan svara.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-17 vid 13:18 skrev Fellbronk:

Hej

Har du ett serienummer på motorn så kan du få reda på hur mycket "generator" du har på motorn.

Förutsätter att motorn har elstart och att stator och likriktare är felfria.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Skulle gissa att @Mercury_44XS kan svara.

Ja det var min tanke.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en liten solpanel som är kopplad till startbatteriet och ser inget fel med det. Batteriet hålls då alltid fulladdat när jag kommer till båten och laddas även (lite) under vintern då båten står på land. Skulle generatorn gå sönder (eller drivremmen till den) så finns det ändå möjlighet att ladda upp startbatteriet. 

Främsta anledningen till den lösningen är visserligen att jag har LiFePO4 batteri till förbrukningbanken och en separat större solpanel till det. Jag håller startbatteriet helt separerat från förbrukningsbatteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...