Jonas113 13 Postad fredag kl 03:57 Ska det vara så ? Det var så när jag köpte båten. Att de båda batteriernas minuspoler är ihopkopplade. jag tycker att de borde vara var för sig. Laddar förbrukaren med solcell. Men får dålig laddning på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 271 Postad fredag kl 05:47 Ja. Man brukar ha gemensam minus. Det är i sin ordning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 105 Postad fredag kl 07:41 3 timmar sedan skrev Jonas113: Ska det vara så ? Det var så när jag köpte båten. Att de båda batteriernas minuspoler är ihopkopplade. jag tycker att de borde vara var för sig. Laddar förbrukaren med solcell. Men får dålig laddning på det. Se över och mät på solcellerna och regulator, under strålande solsken, skugga och mulet… Men hur många watt solcellspanel har du? Du bör ju ha minst 50 watt (för enbart batteriladdning) gärna 100 watt beroende på vad du har för förbrukning. För syvene och sist går det mesta av solcellernas elproduktion till båtens förbrukare, det som blir kvar går till batterierna, om nu inte båten ligger i hamn med alla förbrukare avstängda. Sedan tar det ju längre tid att ladda upp större batteri än ett mindre. Solstrålarnas infallsvinkel mot panelen och eventuella skuggningar påverkar ju också utbudet. Det finns även olika regulatorer, billiga PMW som sannolikt inte längre är så vanliga är mindre bra än MPPT som då är effektivare. Sedan man man ju alltid undra över ett allmänt batteristatus om man anser att laddningen blir dålig. Det finns många olika sätt att spekulera, men man måste ju mäta över tid för att kunna avgöra vilken parameter som man skall åtgärda. Vad jag läst här och själv erfarit då jag köpt en ”ny” begagnad båt är att batterierna är helt kassa, dåliga eller halvdåliga trots att säljaren hävdat det motsatta. Så det är ju aldrig fel att börja det ”nya” båtägandet med nya batterier så har man ju iallafall ett gynnsamt utgångsläge. 1 timme sedan skrev rejas: Ja. Man brukar ha gemensam minus. Det är i sin ordning. Så skall det vara! inget mer att säga om det egentligen. (Det kan dock finnas sällsynta specialfall då man vill ha separata minuskopplingar, men ytterst sällan, som jag kan se det, i en ordinär fritidsbåt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 109 Postad fredag kl 15:29 Gemensam minus är väl i stort sett standard i alla 12V DC-system. Solceller laddar normalt direkt mot förbrukningsbanken, det är den som belastas mest i en båt. Startbatteriet tar visserligen hög ström (antal A) vid motorstarten men tiden för en motorstart är väldigt kort så det blir inte mycket effekt (Ah) som lämnar batteriet. Den effekt som går åt vid en motorstart är återladdad med generatorns hjälp efter ett fåtal minuter om motorn är i normalbra skick och inte behöver köras med startmotorn längre stunder. Om solcellsladdningen är dålig så bör du kolla uteffekten från solpanelerna. Jag fick med paneler med dålig kvalitet till min båt. Efter något år så gav de en tredjedel av märkeffekten så säljaren fick byta ut dem. De byttes till samma skräp och fick bytas på garantin efter ytterligare något år. Slutligen installerades paneler av känt märke och bra kvalitét (Sunbeams knottriga modell) och de fungerar fortfarande med god effekt. Nästa kontrollpunkt är att solcellsregulatorn är inställd på korrekt batterityp. AGM-batterier brukar oftast behöva lite högre spänning. Kabeldimensionen brukar inte vara den mest kritiska delen men de ska så klart inte vara för klena med spänningsfall som resultat. Däremot kan anslutningarna vara dåligt åtdragna eller dåligt klämda om det är kabelskor, vilket bör kontrolleras (efterdra skruvförbindelser och/eller kläm om kabelskor). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser