Gå till innehåll
söndag 16 november 2025
NPe

Stölder utombordare, hur kan man minska intresset för just din motor?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte dela en reflektion och se om någon tänkt i samma banor :)

Att hindra en motiverad tjuv från att stjäla en motor känns svårt.

Småbuset hoppar säkert över en båt med motorlås och kedjor i alla ändar. men inte ligorna som trots allt får ses som det reela hotet.

Att kapa (med vinkelslip) en kedja eller ögla går ju på sekunder oavsett klassning och material, och lika snabbt ligger din +150k motor bak i en Ford transit med öststatskyltar påväg mot närmsta gräns.

Om man nu inte kan hindra tjuven, vad för alternativ står till buds?

Gör motorn oattraktiv/unik.

Att lacka om all exteriör på ett kreativt sätt kan ju både vara snyggt och minska intresset för en potentiell tjuv, som antingen måste göra sig besväret att försöka återställa till original (inte särskillt troligt), alternativt kränga motorn i befintligt skick, vilket antagligen sänker värdet rejält samt med risk att den unika motorn dyker upp i något sammanhang och kopplingar till tjuvern kan göras.

Detta är ju givetvis inte foolproof, men en tanke som slog mig när jag ändå går och funderar på att gå loss med färgsprutan

Eller någon med bättre ideer för att få behålla motorn?  :)

Redigerad av NPe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skriva en lapp på motorn där det står att spårsändare är gömt i motor och båt avskräcker nog en del. Också göra det så svårt som möjligt för dem. Jag har till exempel ställt båten så att dem inte kan köra hela vägen fram till motorn och att kånka på ca 100 kg motor är inte kul

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt ämne...

Har tjuvligorna fått beställning på en viss motor så tar de till alla medel som finns för att få loss den så oskadd som det går.

Men det finns några sätt som kanske kan avleda uppmärksamheten utan att för den sakens skull förstöra sin egen motor genom lacka om den eller förstöra på annat sätt. Allt som förstörs på en utombordare som omlackering mm sänker andrahandsvärdet rejält. Det finns nog ingen handlare som vill byta in en förstörd motor eller någon privatkund som vill köpa en båt med en motor som ser ut som den legat på botten. Det är för dyrt att återställa den, lacka om en hel utombordare går nog lös på minst 10 000 kr om det ska se snyggt och utfört av proffs, en ny toppkåpa till en Mercury 150 hk Pro XS kostar ca 28 000 kr, dekalsatsen  kostar 1655 kr. Tror dessa priser stämmer någorlunda på andra märken.

• Ta bort dekaler från toppkåpan. Brukar gå lätt med varmluftpistol (hårfön).
  • Foliera toppkåpa i annan kulör.
  • Foliera drivaxelhus i annan kulör.
  • Skyddshuv över toppkåpan.
  • Förse motorns monteringsbultar med lås. Finns olika typer och låsanordningen skall sitta på insidan och helst på de som sitter under motorbrunnen.
  • Låsmutter på propellern, ser ut som fälglås till bilar.
  • Låsbult till växelhuset, ser ut som fälglås till bilar.

Köpa en ny dekalsats och ta bort en foliering vid ev. försäljning eller inbyte är ju en ganska ringa kostnad jämfört med t.ex. en omlackering eller en ny toppkåpa.

Köper man alla tänkbara låsbultar mm. hamnar man på ca 5000–6000 kr.

Sen finns det GPS-transpondrar, stöldmärkning och tror det finns något som kallas DNA-märkning.

Vet inte hur det är nu men förr hade väl varken tull eller polis rätt att kolla en bil, även om det är en typisk "tjyvabil" fullastad med stöldgods.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förse motorns monteringsbultar med lås. Finns olika typer och låsanordningen skall sitta på insidan och helst på de som sitter under motorbrunnen.

Tyvärr är risken stor att motorn försvinner tillsammans med delar av akterspegeln om proffsen är i farten. 

På min motor är serienummer ingraverat på några ställen och en klisterdekal på kåpan, vet inte hur mycket det hjälper på en 10 år gammal motor? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Svårt ämne...

Har tjuvligorna fått beställning på en viss motor så tar de till alla medel som finns för att få loss den så oskadd som det går.

Men det finns några sätt som kanske kan avleda uppmärksamheten utan att för den sakens skull förstöra sin egen motor genom lacka om den eller förstöra på annat sätt. Allt som förstörs på en utombordare som omlackering mm sänker andrahandsvärdet rejält. Det finns nog ingen handlare som vill byta in en förstörd motor eller någon privatkund som vill köpa en båt med en motor som ser ut som den legat på botten. Det är för dyrt att återställa den, lacka om en hel utombordare går nog lös på minst 10 000 kr om det ska se snyggt och utfört av proffs, en ny toppkåpa till en Mercury 150 hk Pro XS kostar ca 28 000 kr, dekalsatsen  kostar 1655 kr. Tror dessa priser stämmer någorlunda på andra märken.

• Ta bort dekaler från toppkåpan. Brukar gå lätt med varmluftpistol (hårfön).
  • Foliera toppkåpa i annan kulör.
  • Foliera drivaxelhus i annan kulör.
  • Skyddshuv över toppkåpan.
  • Förse motorns monteringsbultar med lås. Finns olika typer och låsanordningen skall sitta på insidan och helst på de som sitter under motorbrunnen.
  • Låsmutter på propellern, ser ut som fälglås till bilar.
  • Låsbult till växelhuset, ser ut som fälglås till bilar.

Köpa en ny dekalsats och ta bort en foliering vid ev. försäljning eller inbyte är ju en ganska ringa kostnad jämfört med t.ex. en omlackering eller en ny toppkåpa.

Köper man alla tänkbara låsbultar mm. hamnar man på ca 5000–6000 kr.

Sen finns det GPS-transpondrar, stöldmärkning och tror det finns något som kallas DNA-märkning.

Vet inte hur det är nu men förr hade väl varken tull eller polis rätt att kolla en bil, även om det är en typisk "tjyvabil" fullastad med stöldgods.

Jag vet att tullen ibland kollar suspekta fordon som är på utresa eller tipsar gränspolisen.

Iallafall enligt TV-programmet ”Gränsbevakarna Sverige”…. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev NPe:

Att lacka om all exteriör på ett kreativt sätt kan ju både vara snyggt och minska intresset för en potentiell tjuv,

Den varianten är jag undrande över varför inte flera ägnar sig åt.

En snyggt lackad motor i harmoni med båten som motorn sitter på kanske sänker värdet något på ekipaget, men det kan det ju vara värt för att kunna använda båten.

Detta ska även jämföras med en eller flera självrisker och utebliven båtanvändning i väntan på ny motor.

Kanske kan foliering lura tjuven som Mercury_44XS skriver, men om man tänkt behålla båten länge så tror jag mera på att lacka,

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tullen får numera stoppa utgående fordon för kontroll, jag försökte hitta datumet när det började gälla antingen sommaren 2022 eller 2024. Jag mår lite för dåligt just nu för att sitta och lusläsa men ska fråga en vän till familjen som jobbar vid Tullen i Strömstad.

// Janne

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos oss (södra Sorunda i Nynäshamn) stals 2 utombordare nyligen och en av dessa hade en GPS sändare, hittades i Södertälje så bägge ägarna fick motorerna tillbaka. Man hittade även andra stulna utombordare.

Så GPS sändare kan fungera om det är halvproffs som är i farten och motorn inte lämnar Sverige samma natt som den stjäls.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Mackey:

En snyggt lackad motor i harmoni med båten som motorn sitter på kanske sänker värdet något på ekipaget, men det kan det ju vara värt för att kunna använda båten.

Varför skulle värdet sänkas ? Jag skulle gärna köpa ett sådant ekipage och sova bättre på nätterna.

Nyckeln är dock ordet "Snyggt".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Varför skulle värdet sänkas ? Jag skulle gärna köpa ett sådant ekipage och sova bättre på nätterna.

Nyckeln är dock ordet "Snyggt".

Jag skriver att värdet kanske sänks nåvot, men jag har hört många som hävdar att värdet absolut sänks om motorerna inte har originallack.

Om ddt kostar 10 000:- kronor med en snygg lack och ytterligare 10 000:- kronor i värdeminskning är det i mina ögon absolut värt varenda krona att öka chansen att få behålla motorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häng på en skylt.

"Ska renoveras", och gärna med nåt firmanamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skåningarna och YouTuber familjen på Taipan har målat sin utombordare som svenska flaggan. 

De har fått behålla sin motor i flera år nere i Medelhavet.

Har haft liknande tankar på målning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...