Anders89 11 Postad lördag kl 07:27 Hej Tänkte bara kolla med er om någon har erfarenhet av GM vortec 4.3L hur många dräneringspluggar den har? för jag hittar bara 2 blåa nipplar en på varje limpa. men där måste ju sitta på blocket med? kan det vara så att det sitter en mutter liknande istället för plugg ? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 07:52 (redigerade) Är det en Mercruiser? Underlättar alltid om ni anger korrekt modellbeteckning. Finns flera olika typer av kylsystem och för att få reda på exakt vilket kylsystem och tömningspunkter motorn har behövs ett serienummer. Ta en bild på motorns typskylt eller skriv av vad där står så ska jag fixa fram rätt instruktionsbok. Fullständig modellbeteckning och serienummer behövs för att få fram rätt information om din motor. All info ligger knutet till serienumret och utan det får man inte fram något. Samma med bilar fast där räcker det med registreringnummer... //Pär Redigerad lördag kl 08:31 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad lördag kl 09:00 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Är det en Mercruiser? Underlättar alltid om ni anger korrekt modellbeteckning. Finns flera olika typer av kylsystem och för att få reda på exakt vilket kylsystem och tömningspunkter motorn har behövs ett serienummer. Ta en bild på motorns typskylt eller skriv av vad där står så ska jag fixa fram rätt instruktionsbok. Fullständig modellbeteckning och serienummer behövs för att få fram rätt information om din motor. All info ligger knutet till serienumret och utan det får man inte fram något. Samma med bilar fast där räcker det med registreringnummer... //Pär Hej Per! ingen mercruiser det är gm vortec Redigerad lördag kl 09:00 av Anders89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 09:09 Serienumret är Mercruiser och är en 4.3 L/LX Gen II med Alpha one. GM 4.3 Voretec är ingen båtmotor, det är en generell beteckning... Återkommer med instruktionsbok enligt det serienummer som är angivet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 10:08 Här kommer en reservdelskatalog för det serienummer som finns angivet. Där kan man hitta tömningspunkterna, sitter en på vardera sidan av motorblocket. https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0F358119 Instruktionsbok skickar jag via PM, den är för stor att skicka här. Den tidigaste Svenska var från 2005, annars blir det på Engelska. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad lördag kl 13:38 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Här kommer en reservdelskatalog för det serienummer som finns angivet. Där kan man hitta tömningspunkterna, sitter en på vardera sidan av motorblocket. https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0F358119 Instruktionsbok skickar jag via PM, den är för stor att skicka här. Den tidigaste Svenska var från 2005, annars blir det på Engelska. //Pär Hej pär! tusen tack för din hjälp konstigt för förra ägaren sa att det var GM 2008 vortec motorer ( ej mercruiser) wierd.. iaf fick jag problem såklart med den blåa pluggen som sitter på limpan. vet inte om muppen förut spänt den med verktyg men när jag skulle få av den så knäcktes "öronen" så nu vet jag inte hur jag ska få av den, några tips ? mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 14:28 Ja är örat på avtappningen knäckt så kanske man kan få tag i resterna med en bra polygrip eller Chanellock tång (papegojtång), går inte det så är det bara att lossa slangen och tömma på så sätt. Lite bökigare men det går att göra så. Sen får du köpa en ny avtappning, du har ju reservdelskatalog nu😉 Det kan ju vara så att förre ägare eller någon före denne har bytt motor och det kan vara bytt till en Vortec, skillnaden är toppar och insug. Man ser skillnaden enklast på insuget och hur många bultar det sitter med. Ta gärna en bild med plastkåpan av så man kan se förgasare och insug i sin helhet. Är det ett utbytesblock så ska det sitta en skylt på blockets SB-sida, strax ovanför startmotorn. Det står även GM original motornummer instämplat i blocket snett nedanför SB topplocks bakkant. Kolla om du hittar något där. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad lördag kl 15:19 1 timme sedan skrev Anders89: Hej pär! tusen tack för din hjälp konstigt för förra ägaren sa att det var GM 2008 vortec motorer ( ej mercruiser) wierd.. iaf fick jag problem såklart med den blåa pluggen som sitter på limpan. vet inte om muppen förut spänt den med verktyg men när jag skulle få av den så knäcktes "öronen" så nu vet jag inte hur jag ska få av den, några tips ? mvh, Yes okej får man ut lika mkt vatten om man lossar slangen istället? Provade med vanlig polygrip och de gick inte så jävla trångt där nere. Kanske en papegoja e bättre?:p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 15:59 Ja det beror ju på hur motorrummet ser ut hur trångt det är men det brukar vara svårt att få grepp och det beror lite på hur mycket som är kvar av skallen på avtappningen. Har du ingen "papegoja" så känns det lite onödigt kanske men det är jävla bra tänger om man köper original. Man får ut ilka mycket vatten ur avgaslimpor och avgasknän om man lossa slangen men vattnet som är kvar kommer att spruta/skvätta mer när man lossar slangen. Det är därför som de satt avtappningar på inkommande vatten till limporna, förr var det alltid lossa slangarna... På denna sida i reservdelskatalogen hittar du nya avtappningar: "Exhaust Manifold & Exhaust Riser" Kan ju vara så att någon förre ägare limmat dit avtappningarna p.g.a. tappat packningarna eller tyckt det ska vara både hängslen och livrem... Brukar inte sitta hårt och drar man för hårt drar man sönder packningen som helst skall bytas varje gång man tappat ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 295 Postad lördag kl 16:23 (redigerade) O T Har en enklare 1-cylindrig motor. Vinterkonserverar motor och avgassamlare (vissa säger ljuddämpare) med glykolblandat vatten. Då vet jag att det inte finns någon frysrisk. Rent vatten har en stor sprängverkan vid frost. Bara undrar om inte detta tillämpas på större motorer? B T Redigerad lördag kl 16:26 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 16:59 34 minuter sedan skrev Hybro: Vinterkonserverar motor och avgassamlare (vissa säger ljuddämpare) med glykolblandat vatten. Då vet jag att det inte finns någon frysrisk. Rent vatten har en stor sprängverkan vid frost. Bara undrar om inte detta tillämpas på större motorer? Det hoppas jag TS har tänkt göra men sjövattnet ska ju ur motor och avgaslimpor först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 295 Postad lördag kl 17:20 (redigerade) I mitt fall lossar jag slangen till sjövattnet vid pumpen. Därefter kopplar jag en slang dit i stället från en 20 liters dunk med färdigblandad glykol. Startar och kör motorn tills glykolblandat kylvatten kommer ut ur avgasröret. Kopplar en slang i stället för den som sitter vid avgasknäet och stoppar ned den i stora dunken. Pluggar den slang som satt där tidigare. Hänger en hink under avgasutblåset och startar motor, kör den så länge det kommer glykolblandat vatten. Klart. Färdig konserverat o frostskyddat. Även stående vattenslattar i motorn blir uppblandade med frostskyddsvätska. Typ 1 gång varje vintermånad startar jag motorn och kör så länge tills det inte går att hålla handen på avgasknäet. Laddar batterierna samtidigt, om än litet. Allt är blir frostskyddat. På våren kopplar jag sjövattnet som vanligt, när båten är sjösatt. Startar motorn och samlar upp glykolvattnet som då kommer ut ur avgasröret i en hink. Återanvänder nästa höst.. Klart. - Alltså, jag undrar hur man gör med större motorer, för att skydda mot frostsprängning på ett säkert sätt? Förefaller finnas flera ställen, fickor mm, där sjövatten kan bli stående om man inte kör igenom glykolblandat vatten. Räcker det med att öppna avtappningskranar, om man hittar alla? Det blir aldrig vattenslattar stående, som orsakar frostsprängning både här o där? . Redigerad lördag kl 17:29 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad lördag kl 18:01 22 minuter sedan skrev Hybro: - Alltså, jag undrar hur man gör med större motorer, för att skydda mot frostsprängning på ett säkert sätt? Förefaller finnas flera ställen, fickor mm, där sjövatten kan bli stående om man inte kör igenom glykolblandat vatten. Räcker det med att öppna avtappningskranar, om man hittar alla? Det blir aldrig vattenslattar stående, som orsakar frostsprängning både här o där? Man tömmer sjövatten ur motorblock och avgaslimpor om motorn är sjövattenkyld och sedan kör man in en blandning av 50% glykol och 50% vatten. I detta fall verkar det vara en sjövattenkyld motor med Mercruiser Alpha One drev där vattenpumpen sitter i drevet mellan övre växelhus och undre växelhus. I detta fall måste man använda en specialbyggd balja eller drevsäck där man har glykol/vattenblandningen. Tömmer man hela motorblocket, avgaslimpor, ev. oljekylare mm på sjövatten behöver man inte köra motorn varm för att glykolblandningen skall fylla upp allt tomrum men det förutsätter att allt är tömt. Tömmer man inte kylsystemet innan man konserverar/frostskyddar finns viss risk att det kan finnas "fickor" som inte blir 100% frostskyddade. Har motorn sjövattenpump på motorn (t.ex. Mercruiser Bravo drev) så kör man in glykolblandningen denna väg men man måste ändå tömma motorn på sjövatten om den är sjövattenkyld. Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) så tömmer man först sjövattensidan i kylsystemet och kör sedan in glykolblandning på sjövattensidan via sjövattenpumpen. Det skall räcka att öppna alla avtappningspunkter för att tömma motorn, avgaslimpor eller sjövattensidan om det är slutet kylsystem men man måste verkligen kontrollera att det rinner ut sjövatten från avtappningspunkten. Gör det inte det måste man kontrollera så att det inte finns rost eller annat som hindrar sjövatten att rinna ut. Motorer med backslag har ofta en kylslinga i backslaget eller en separat oljekylare och dessa måste också tömmas och köras igenom med glykolblandning. Följer man anvisningarna som finns i instruktionsboken så brukar det inte vara några problem, problemet är bara att folk inte har instruktionsbok eller läser läser den dom har🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad söndag kl 06:21 12 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Man tömmer sjövatten ur motorblock och avgaslimpor om motorn är sjövattenkyld och sedan kör man in en blandning av 50% glykol och 50% vatten. I detta fall verkar det vara en sjövattenkyld motor med Mercruiser Alpha One drev där vattenpumpen sitter i drevet mellan övre växelhus och undre växelhus. I detta fall måste man använda en specialbyggd balja eller drevsäck där man har glykol/vattenblandningen. Tömmer man hela motorblocket, avgaslimpor, ev. oljekylare mm på sjövatten behöver man inte köra motorn varm för att glykolblandningen skall fylla upp allt tomrum men det förutsätter att allt är tömt. Tömmer man inte kylsystemet innan man konserverar/frostskyddar finns viss risk att det kan finnas "fickor" som inte blir 100% frostskyddade. Har motorn sjövattenpump på motorn (t.ex. Mercruiser Bravo drev) så kör man in glykolblandningen denna väg men man måste ändå tömma motorn på sjövatten om den är sjövattenkyld. Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) så tömmer man först sjövattensidan i kylsystemet och kör sedan in glykolblandning på sjövattensidan via sjövattenpumpen. Det skall räcka att öppna alla avtappningspunkter för att tömma motorn, avgaslimpor eller sjövattensidan om det är slutet kylsystem men man måste verkligen kontrollera att det rinner ut sjövatten från avtappningspunkten. Gör det inte det måste man kontrollera så att det inte finns rost eller annat som hindrar sjövatten att rinna ut. Motorer med backslag har ofta en kylslinga i backslaget eller en separat oljekylare och dessa måste också tömmas och köras igenom med glykolblandning. Följer man anvisningarna som finns i instruktionsboken så brukar det inte vara några problem, problemet är bara att folk inte har instruktionsbok eller läser läser den dom har🤔 Hej Pär! ska försöka fixa motorerna idag, men en kille kommer o tar mina drev idag o vinterförvarar dem så jag hinner ej köra glykol genom dreven till motorn som jag brukar. men visst lossar man bara dessa 2 o fyller med glykol? har dock sett att vissa gör på den vänstra stora och den högra lille. men du verkar vass på detta så jag frågar dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad söndag kl 09:25 Det där du har tänkt göra blir inte alls bra. Glykolblandningen kommer inte att fylla upp motorblocket och avgaslimporna/knäna som den skall. Har man Alpha One drev så måste motorn köras och drevet nedsänkt i en specialbalja (som jag har) eller en s.k. drevsäck. Att bara hälla glykolblandning i slangarna är dömt att misslyckas. Har ingen idé hur du skall lösa detta utan att köra motorerna men kommer kanske på något... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 155 Postad tisdag kl 07:21 Testa med en länspump i en balja med glykolblanding och pumpa in det i samma slang som drevet gör det. Koppla en extra slang på utloppet och låt det fylla en separat hink. När det kommer glyklolblandning, flytta slangen till baljan och låt det cirkulera i 5-10 min. Kolla glykolhalten. Klart !! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad tisdag kl 08:28 (redigerade) 1 timme sedan skrev Janne_G: Testa med en länspump i en balja med glykolblanding och pumpa in det i samma slang som drevet gör det. Koppla en extra slang på utloppet och låt det fylla en separat hink. När det kommer glyklolblandning, flytta slangen till baljan och låt det cirkulera i 5-10 min. Kolla glykolhalten. Klart !! Mycket bra idé @Janne_G, inte alls dumt. Borde ju fungera även med borrmaskinspump som flödar lite bättre och bättre tryck än en elektrisk länspump såvida man inte väljer de större modellerna. Sitter bälghuset kvar så är detta hål för kylvatten och får man hitta på någon adapter, se bild nedan: Är bälghuset demonterat så är det ju bara att koppla ihop slangarna. Har aldrig behövt konservera utan drev någon gång men man lär så länge man lever... //Pär Redigerad tisdag kl 08:30 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad 20 timmar sedan Hej tack för era svar, jag gjorde såhär många verkar göra såhär i USA och båtmekanikern som tog mina drev sa att det ska funka fint men ja det märker vi väll till våren när jag ska starta upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad 7 timmar sedan Varför ska man lossa alla slangar och slabba ner maskinrummet och serpeintinremmen med klibbig glykol när man kan göra samma sak från utsidan via kylvattenkanalen i bälghuset om detta sitter kvar. Är bälghuset demonterat så är det ju bara att koppla ihop med kylvattenslangen. Dessutom har han ju släppt den glykolblandning som han lyckades få igenom limporna rakt ner på golvet. Glykol skall samlas upp och återvinnas, inte släppas ut i avloppet eller naturen. Mer än 75% av alla s.k. "tutorials" och "gör det själv" videor på Youtube är inga bra exempel på hur man ska göra. Det enda som var vettigt i ovanstående film var när han drog loss avtappningspluggen med en ornapitt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad 7 timmar sedan 10 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Varför ska man lossa alla slangar och slabba ner maskinrummet och serpeintinremmen med klibbig glykol när man kan göra samma sak från utsidan via kylvattenkanalen i bälghuset om detta sitter kvar. Är bälghuset demonterat så är det ju bara att koppla ihop med kylvattenslangen. Dessutom har han ju släppt den glykolblandning som han lyckades få igenom limporna rakt ner på golvet. Glykol skall samlas upp och återvinnas, inte släppas ut i avloppet eller naturen. Mer än 75% av alla s.k. "tutorials" och "gör det själv" videor på Youtube är inga bra exempel på hur man ska göra. Det enda som var vettigt i ovanstående film var när han drog loss avtappningspluggen med en ornapitt. //Pär Yes jag vet, tyvärr är jag borta från båten lång tid nu och var tvungen att lösa det i helgen som var om det fryser när jag e borta. Glykolen samlar jag alltid upp, 90% av den iaf. Men håller med dig om väldigt onödigt slabb i motorrummet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad 7 timmar sedan Som sagt uppskattar verkligen er hjälp men just då i helgen såg jag inget annat alternativ, är det ok om man spolar av remmarna lite försiktigt med vatten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad 7 timmar sedan Motorn blir nog inte ens halvfylld när man kör in det i slangen till cirkulationspumpen... @Janne_G hade ju en utmärkt ide´gör så... Har du ingen lös länspump så köper du en eller en borrmaskinspump. Sitter bälghuset kvar så vet du var glykolblandningen skall in. Alternativ kan man koppla på på insidan av akterspegelsplattan där kylvattenslangen mot motorn är ansluten men då behöver du en balja på utsidan och en dunk eller hink på insidan med glykolblandning. Detta använder jag på motorer med sjövattenpump på motorn: Normalt skall man använda drevsäck eller en specialbyggd balja till Alpha One som har kylvattenpumpen i drevet men nu är ju ditt på verkstad. Kan bara nämna att det funkar inte att suga upp med spolmuffar på Alpha One om dreven sitter kvar, spolmuffar är endast till att kopplas mot en slang med normalt vattenledningstryck. Men du får göra som du vill, det är din motor... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 385 Postad 7 timmar sedan Hittade en bild i mina böcker på hur vattnet flödar med sjövattenkylning och Alpha One: Är samma princip även om det är en V8. Finns säkert online, googla på "Sea Water Flow Diagram Mercruiser V6" eller "Raw Water Cooling Mercruiser V6" Men detta är endast för motorer med Alpha One drev, är det Bravo sitter sjövattenpumpen på motorn och drivs av remmen. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad 8 minuter sedan 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hittade en bild i mina böcker på hur vattnet flödar med sjövattenkylning och Alpha One: Är samma princip även om det är en V8. Finns säkert online, googla på "Sea Water Flow Diagram Mercruiser V6" eller "Raw Water Cooling Mercruiser V6" Men detta är endast för motorer med Alpha One drev, är det Bravo sitter sjövattenpumpen på motorn och drivs av remmen. //Pär Tjena Pär! okej men varför tror du inte blocket blir helt fullt? jag fyllde i slangen som jag har fyllt med svart ritning sen rann det ut ur det grönmarkerade. ( säkert 8-9 liter) och det var ungefär vad jag tömde från den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser