LennartNordic 3 Postad 10 timmar sedan Hej Jag har ett bravo 3 drev som jag målat tre gånger. Första gången tog jag bort drevet och lämna in på blästring. Rengjorde och lacka med grundfärg från quicksilver (alltså original) sedan färdiglack från quicksilver samt klarlack från quicksilver. När jag sedan tog upp det såg det ut som skit. Okej, gör om och gör rätt. Slipar ner och spacklar, på med grund och färdig färg från Hempel. Allt ser fint ut till jag tar upp båten. Ser skit ut igen. Okej nu F ska det bli bra. Gör om allt med slipning och spackling samt tvätt med aceton. Kör med quicksilver igen och när jag tog upp den såg drevet ut så här. Vad ska man måla med för att det ska hålla? Kanske ska strunta i drevfärg och köra typ hammarlack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 382 Postad 8 timmar sedan Hej Ja sånt här är asapissatradigt och hålla på och göra om hela tiden. När det blästrades, vad användes för medel då? Mercury Quicksilver original primer brukar sitta som berget, samma med Phantom Black. Är det Hempel Ecopower du använt som topplack så är den polerande och är inte optimal i alla vatten. Hempel grund brukar sitta bra. Det är lite brunaktigt på vissa ställen, vet du vad det är? I vilken typ av vatten ligger du? Verkar som du även har mycket galvaniskaströmmar/korrosion eller något annat som stör, i närheten av en åmynning eller möjligen pappersbruk eller annan industri. Galvaniska strömmar kan komma från en båt som bredvid eller t.o.m. en bit ifrån. Kolla så att alla jordkablar sitter som de ska i motorrummet samt på inre akterspegelsplattan. Det får inte vara glapp, korrosion eller färg under kabelskorna. Finns ett "Continuity Kit" med jordkbablar för drevet om de är dåliga samt ett "Mercatode Kit" som reducerar galvaniska strömmar. Hur ofta byter du offeranoderna? Kan du ta fler bilder, gärna på lite närmre håll, på växelhuset/skeddan samt övre växelhus. Ska kolla lite i mina böcker om galvanisk korrosion. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 7 timmar sedan Hej Vet inte vad dom använde när dom blästra, lämna in det. Har Mercatode och bytt samtliga jordkablar (köpte ett nytt kitt med dem). Byter offeranoder varje sesong. Ligger vid Gålö, Östersjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 382 Postad 4 timmar sedan Var det lika illa eller t.o.m. värre första gången du blästrade och lackade drevet? Glas, soda, aluminiumoxid är bäst för blästring av aluminium, man kan använda fin ren sand men då måste man vara helt säker på att den verkligen är ren och fri från metaller och frätande mineral. Man skall inte använda blästermedel som är ferrometalliska som t.ex. järnoxid eller koppar och inte använda återvunnet blästermedel. Har du köpt båten ny eller beg? Har det alltid varit korrosion färgflagning? Gålö är väl söder om Stockholm och där är ju bräckt vatten, så jag tror inte det gör mer nytta med magnesium/aluminium anoder. I vissa hamnar med stillastående vatten kan det bildas sumpgas av förmultnande alger mm. som kan påverka korrosionsskydd negativt, likaså om det ligger industrier i närheten som släpper ut "renat" vatten som t.ex. pappersbruk men även dagvatten och reningsverk kan påverka. Ska se om jag hittar Mercury Marine Corrosion Guide som nedladdningsbar pdf, annars har din återförsäljare kanske. Din Mercatode är väl kopplad direkt till batteriet, så den inte går över huvudströmbrytaren. Bryter huvudströmbrytaren på + eller -? Ligger du i hamn bland andra båtar eller ligger du ensam? Om du ligger i hamn, hur ser dina grannars drev ut? Man kan använda Hammerite sprayhammalack på aluminium men man ska nog inte använda deras primer för den är vattenbaserad. Hammarlack behöver ganska lång tid för att genomhärda. Jag har aldrig provat med hammarlack på varken utombordare eller drev. Du kan ju ställa frågan till Hammerite och höra vad dom säjer: https://www.hammerite.se/kontakt/ Det viktiga när man lackar utomhus är att det är rätt temperatur och luftfuktighet och att inte temperaturen varierar (sjunker) för mycket de närmsta 24h, gör man det inomhus så brukar det bli bäst. Man behöver nog vänta några dagar efter man lackerat innan man sjösätter för även vanlig spraylack behöver härda/torka ordentligt. Återkommer om jag hittar något intressant. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser