SCGB 5 Postad 20 Oktober (redigerade) Senaste månaderna har jag gått igenom motorn efter ett motorstopp, som troligen berodde på blockerad bränslelina. Den tråden ligger här: Jag har också bytt bränslefilter, oljefilter och olja. Efter åtgärderna startar motorn snällt igen och går fint på tomgång. Inför avmastning igår upptäcktes dock ett nytt problem. Motorn varvar fint i friläge. Även på backen tycker jag att den beter sig normalt. Men framåt däremot går den på relativt lågt varv (omkring 1700 rpm med reglaget i botten) och gör mycket långsam framfart. Normalt brukar det behövas ganska lite pådrag för att nå hamnfart. Propelleraxeln snurrar. Före motorstoppet tyckte jag att den gick normalt (jag tog mig ut som vanligt ur hamnen den gången). Vad kan detta vara? Några möjligheter dykt upp när jag googlat: Påväxt eller något annat på propeller. Båten har onekligen legat still mycket i höst efter motorstoppet. Jag har en foldingpropeller. Men kan påväxt påverka fram och back olika? Gasvajer-relaterat. Slaget på gasvajern är exakt samma för fram/back. Reglaget för backslaget. Om armens slag är för litet på "fram", kan man få ofullständig koppling då? Motorn går inte på alla cylindrar. Återigen vet jag inte om det skulle påverka fram/back olika? Dålig kompression på någon/några cylindrar. Ventiler som fastnat eller skadad packning? Strypt bränsletillförsel (igen). Detta känns osannolikt, men inte omöjligt förstås. Hur vet man när det är perfekt bränsleflöde? En grej som dök upp i förra tråden var om man behöver lufta vid injektorerna. Jag luftade bara på "vanliga" stället. Motorn startar ju bra, men kan det ändå finnas luft vid insprutningen som stör? Nånting med backslaget? Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Nu är det ju dags att lyfta båten också, och jag vet inte hur enkelt det är att felsöka/meka med detta på land. Finns det nån guru som har några tips? Redigerad 20 Oktober av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 20 Oktober Vad har du för backslag? Hur ser oljan ut i backslaget? Verkar det som att det slirar i fram men inte i back? 32 minuter sedan skrev SCGB: Reglaget för backslaget. Om armens slag är för litet på "fram", kan man få ofullständig koppling då? Ja. Alla andra påståenden kan du glömma. Hur ligger du förtöjd? Du kan ju prova på din båtplats men kolla alla förtöjningar så de är intakta och klarar belastning samt att båten inte tar i kaj/brygga och ha helst medhjälpare innan du provar detta: Starta motorn och varmkör några minuter Lägg i fram Gasa till olika varvtal men inte full gas Lyssna om det slirar och kolla vattenströmmen från propellern Gå ner till tomgång Koppla loss växelvajern och lägg i fram Gör om samma procedur igen Kolla sedan så att växelvajern passar i anslutningen på backslaget när växelarmen är så långt fram det går. Justera vid behov Gör om testet med växelvajern ansluten Slirar det fortfarande? Kontakta verkstad... Innan du gör ovanstående test kolla vattendjup och byt plats om det är för grunt. Kolla även så det inte ligger en massa lösa tampar och flyter (halvflyter) på grannarnas platser. Om det finns möjlighet kan du vända båten så att fören inte riskerar att ta i brygga/kaj men det måste vara tillräckligt vattendjup för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 20 Oktober (redigerade) Tack för svar! Jag ska ut till båten och testa din procedur i eftermiddag. Jag tror att det är backslaget MS10A, ska dubbelkolla på båten. Ska kolla oljan också. Hur vet jag om det slirar? Du skrev lyssna, vad lyssnar jag efter? Och det finns ett ändläge för växelarmen åt båda håll när jag trycker på den direkt? Jag hittade den här bilden i en manual också, det måttet kan jag ju också kolla. Detta med bränslet var mest för att det är det enda jag egentligen har pillat på. Jag antar att jag kan låta den dra bränsle direkt från en dunk till pumpen för att utesluta allt före? Och returslangen till tanken är ev sliten också. Den viker sig gärna lite vid anslutningen till tanken. Kan dåligt returflöde påverka? Eller om det drar luft vid nån anslutning? Jag försöker fatta narrativet bakom varför detta problem plötsligt uppstår. Jag har verkligen försökt fixa alla problem själv än så länge, kanske är detta gången då jag måste krypa till verkstaden... Redigerad 20 Oktober av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 71 Postad 20 Oktober Till din D1-20 borde det vara ett mekaniskt backslag, så då har du antingen full kraft eller ingenting. Du kan inte ha ofullständig koppling, åtminstone inte utan missljud. Nu vet jag inte var du har båten ligger, men om det är i vatten där det växer mycket så kan det absolut vara påväxt på propellern som ger det symptomet du beskriver. Det får du svar på så snart båten lyfts upp om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 20 Oktober Tack för info, så om propelleraxeln roterar gör backslaget sitt jobb alltså? Ja påväxten får jag se om några dagar vid upptagning. Det känns dåligt bara att inte vara helt säker på om allt funkar felfritt när den tas upp. Eller framförallt när den ska i till våren igen. För jag antar att den måste ligga i (få motståndet från vattnet) för att man ska veta om det funkar som det ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 20 Oktober 33 minuter sedan skrev SCGB: Hur vet jag om det slirar? Du skrev lyssna, vad lyssnar jag efter? Ja det är bara jag som tror att alla har ett "motoröra", nä det är ju inte lätt om man inte har någon referens som när "Tant Agda" eller "Farbror August" ska köra iväg med bilen och det skriker i motorn medan bilen knappt flyttar sig och det luktar bränd koppling i hela kvarteret🤣 Ska se om jag kan förklara något så när: Om du lägger i framväxel och propellern börjar driva så tittar du på propellerströmmen i vattnet och lyssnar på motorns varvtal och hur den låter. När du sedan ökar varvtalet lite skall propellerströmmen öka och motorns varvtal skall också öka men låta mer ansträngt som den driver något. Börjar motorn "rusa" utan att propellerströmmen ökar, då slirar det. Du kan ju börja med att kolla måtten du hittat, vilket inte jag tänkte på. Vänta med att göra slirtestet med båten förtöjd. Om du har ett MS10 backslag så ser de ut så här inuti: Nr (18) är kopplingslameller och (19) är stålskivor och dessa kan få för sig att slira om man använt fel olja men också om man råkat få en tamp runt propellern. Kopplingslammellerna och stålskivorna hålls sammanpressade i drivläge av tallriksfjädrarna (15) vilket manövreras av (27), (23) och (21) plus några smådetaljer till som i sin tur manövreras via "växelarmen" på backslagets utsida. Skulle växelarmen inte nå ända fram till sitt inkopplade läge kan det ligga och slira lite på lamellerna. Samma princip som en dubbelkopplingslåda i en bil/traktor fast där finns fler växlar och fler kopplingar. Kopplingarna slits med tiden och man har ju hört om de växellådor i taxibilar som slits ut ganska snabbt p.g.a. av handhavandefel. Jag har inte skruvat med just detta backslag men det är kanske någon här på MG som har och har erfarenhet av detta och vet om det går att justera. Vet att på andra backslag och dubbelkopplingslådor är det viktigt att det är rätt injusterat för att det skall slira minimalt. Är oljan metalliskt glittrande eller luktar bränt så är nog lamellerna slitna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 20 Oktober Tack! Jag skulle just posta den där bilden också som referens, det svartnade lite för ögonen när jag såg den... 😅 Jag ska göra ett försök att bedöma om det slirar. Man skulle haft en undervattenskamera känner jag. Återkommer också om oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 20 Oktober Ser du klart nu😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 20 Oktober Okej, jag hann inte göra testet pga den vanliga tidsbristen men jag bytte olja i backslaget. Den gamla ser ut som på bilden, ingen metalllic-effekt vad jag kunde se. Jag har träffat många som sagt att det har varit mycket påväxt i år och lustigt nog stötte jag på en annan båt i söndags med samma problem som jag. Den hade också legat still en längre tid. Jag tänkte kolla med kamera på onsdag. Då skulle jag också kunna göra slir-testet. Ser jag inte mycket påväxt så får jag kanske be verkstad om felsökning pronto, för på torsdag ska den upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad 20 Oktober Att koppla om och ta bränsle från en dunk, är nog ingen bra ide. Om du gör det så måste du lufta hela bränslesystemet, för att få det att funka. Sen när du återställer, alltså tar bränslet från båtens dieseltank, så måste du lufta allt, än en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 592 Postad 21 Oktober På D1-20 behöver man inte lufta bränslesystemet. Det är bara att pumpa med handpumpen. Man behöver inte öppna någon luftnippel. Man brukar höra när det slutar bubbla i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad 21 Oktober Praktiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 21 Oktober (redigerade) Nej exakt, det är inget jättejobb för mig att lufta igen, så jag kanske gör den testen i alla fall. Men idag får jag en fiberoptisk kamera med lång sladd till mobilen, ska se om den räcker till för att kolla på propellern! Några reaktioner på hur oljan i backslaget såg ut? Det verkar kanske inte som att det käkar upp lamellerna i alla fall? Redigerad 21 Oktober av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 22 Oktober Jag knäppte några bilder på propellern. Mörkt och blåsigt idag så de blev inte så skarpa, men nog sitter det rätt mycket på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 22 Oktober 2025-10-21 vid 10:34 skrev SCGB: Några reaktioner på hur oljan i backslaget såg ut? Det verkar kanske inte som att det käkar upp lamellerna i alla fall? Nej den såg bra ut. Men din propeller är ju inte speciellt snygg😲 Lite konstigt än då tycker jag att den orkade flöjla ut och dra i backen, det var där för jag var inne på att det slirade i backslaget. Var ligger du? Kanske lite International Trilux på propellern inför nästa säsong eller får du köra för maskin mer. Kolla hur det ser ut när du tagit upp och tvättat av, ta gärna bild före och efter. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 23 Oktober Då var båten uppe, och så här såg det ut Jag glömde ta bild efter högtryckstvätt. Bladen rörde sig ändå ganska bra, men jag tror faktiskt att detta var orsaken. Jag har nu läst om flera fall där samma sak hänt, och med samma symtom. Så nu blir det istället till att fördjupa sig i frågan om polering eller målning osv 🙂 Men ja, mer segling och mindre mek nästa sommar. Precis som med motorstoppet ledde det i alla fall till lite mer underhåll. Ligger i Varberg förresten! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 23 Oktober Det var nog den värsta odling jag sett😲 Konstigt att den drog i backen. Ni har rent vatten i hamnen iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 604 Postad 24 Oktober 9 timmar sedan skrev SCGB: Då var båten uppe, och så här såg det ut Jag glömde ta bild efter högtryckstvätt. Bladen rörde sig ändå ganska bra, men jag tror faktiskt att detta var orsaken. Jag har nu läst om flera fall där samma sak hänt, och med samma symtom. Så nu blir det istället till att fördjupa sig i frågan om polering eller målning osv 🙂 Men ja, mer segling och mindre mek nästa sommar. Precis som med motorstoppet ledde det i alla fall till lite mer underhåll. Ligger i Varberg förresten! Du får söka lite i arkivet här om offeranod på propelleraxel. Att ha det kan gynna påväxten på propellern skrevs det och det ser ju ut att kunna stämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 24 Oktober (redigerade) Ja offeranoden var det inte mycket med, när jag skulle skruva loss det lilla som vad kvar föll den i bitar. Den var som sockerkaka typ. Bara för att komplettera för eftervärlden tror jag kanske inte att backen funkade som normalt heller. Den varvade mer, men det kanske beror på utväxlingen? Allt gick hastigt när jag la ut och jag drev dessutom bakåt med vinden så back-verkan kan ha varit en illusion. Här kommer en bild efter högtryckstvätt. Jag tar en sista fråga här som är lite off topic. Jag tänkte ta loss propellern för att rengöra och polera. Bladen, låsskruvarna och muttern var inga problem, men självklart sitter navet bom fast. Jag har läst om avdragare och blåslampa, men vet någon en klockren produkt? Jag vet inte om avdragare från t.ex biltema når till bakkanten på navet? Om det finns alternativ under 800 kr som den där pinnen med kors jag har sett. Redigerad 24 Oktober av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 24 Oktober 7 timmar sedan skrev SCGB: Jag har läst om avdragare och blåslampa, men vet någon en klockren produkt? Jag vet inte om avdragare från t.ex biltema når till bakkanten på navet? Om det finns alternativ under 800 kr som den där pinnen med kors jag har sett. Kolla in Biltema art nr 20-352 och 20-353. Plattan får bra grepp bakom navet och man kan byta ut skruvarna till längre vid behov. Kontrollmät så dessa passar ditt nav innan du köper. Lägg alla delar i ett bad med citronsyra eller liknade så lossar resterna av havstulpanerna lätt men håll koll på det så du inte låter dem bada för länge. Sen är det bara att borsta av med mässingsborste och sedan börja polera. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 25 Oktober Bra tips! Hade inte sett den varianten på biltema. Man kan ju köra gängstav för att få räckvidden. Ska testas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 29 Oktober 2025-10-24 vid 21:55 skrev Mercury_44XS: Kolla in Biltema art nr 20-352 och 20-353. Plattan får bra grepp bakom navet och man kan byta ut skruvarna till längre vid behov. Kontrollmät så dessa passar ditt nav innan du köper. Lägg alla delar i ett bad med citronsyra eller liknade så lossar resterna av havstulpanerna lätt men håll koll på det så du inte låter dem bada för länge. Sen är det bara att borsta av med mässingsborste och sedan börja polera. //Pär Jag var på biltema och kollade på grejerna. Kruxet är att demonteringsverktyget 20-353 har gängade hål som skruvarna ska passa i, men när det är rätt inställt för axeln så tror jag att hålen hamnar för tätt ihop. I änden på navet är det 10 cm tvärs över, och då skulle skruvarna inte kunna hamna i linje med hålen på plattan i andra änden. Jag såg någon på forum som hade moddat en vanlig avdragare med en extra led på varje klo för att nå runt. Eller kanske det finns såna avdragare modell XL? Jag kanske blir tvungen att köpa det där specialverktyget ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 29 Oktober (redigerade) Aha, det är ju för att den inre delen av navet har mindre diameter än där bladen sitter. Har du någon smed i närheten eller har du egen svets. Två breda och ganska tjocka plattjärn med en distansbit svetsad så det blir ett U som passar över propelleraxeln ganska tajt. Detta fyller ju upp när du har plattan utjusterad så det går fritt över navets största diameter. Förstår du hur jag menar. Annars får jag rita lite... //Pär Redigerad 29 Oktober av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 29 Oktober (redigerade) Jag tänkte också på olika hemsnickrade varianter av plattjärn. Men kunde man skära i tjockt järn kunde man ju gjort en egen variant av flex o fold-verktyget. Så enkelt, bara omöjligt att realisera (för mig). Att blanda in en smed befarar jag blir dyrt också. Men nu hittade jag här nån som gjorde en egen variant av ett bromskolvsverktyg, rätt smart? Samma princip som flex o fold-varianten, att utnyttja stiften till bladen https://jeanneau.proboards.com/thread/5445/home-flexofold-removal-tool Kanske är möjligt med detta? https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsfriktion/bromsbelagg/bromskolvsverktyg-2000016990 Redigerad 29 Oktober av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 298 Postad 30 Oktober (redigerade) Denna BT Drivknutsavdragare funkar utmärkt. Gängstång, två muttrar och en bricka. År efter år. Googla: Drivknutsavdragare Biltema, så ser du mer. Att försöka knacka loss är inte bra. Kan påverka / skada tryck ochlagret i backslaget. Ta det lent o fint i stället Redigerad 30 Oktober av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 30 Oktober 1 timme sedan skrev Hybro: Denna BT Drivknutsavdragare funkar utmärkt. Gängstång, två muttrar och en bricka. År efter år. Kan nog fungera om navets största diameter får plats, kräver dock gängstång samt muttrar och grova brickor... Bromskolvsverktyget tror jag inte alls på, verkar alldeles för klent och inte mycket material kvar när man modifierat det. Kvar är originalet: https://butik.lidingomarin.se/tillbehor-marin/axelsystem/propellrar/inombordare/axel/folding-propeller/flex-o-fold-reservdelar/55799/237253propelleravdragare 889 kr med frakt är ju inte hela världen, finns kanske lokalt för en billigare peng. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad 30 Oktober Ja det kanske blir originalet. Det är många små utgifter nu bara, många bäckar små. Jag upptäckte en märklig sak när jag demonterade propellern - skeppsmask i stiftet till ett av propellerbladen De här hålen är nästan 1 cm djupa. På andra sidan är det ett hål som är några mm. Bara att skaffa ett nytt va? Bara ett av bladen har några minimala gropar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad lördag kl 12:45 Jag chansade ändå och gjorde en avdragare av ett bromskolvsverktyg från biltema - framgång! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad lördag kl 14:07 👍 Jag som trodde den var för klen🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 5 Postad lördag kl 14:12 Den avsmalnande änden på skruven var absolut för klen, den blev mos vid första försöket och fick kapas bort 🙂 Hade navet suttit värre fast hade kanske godset i plattan (eller gängan) inte stått pall. Fortune favours the fools! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser