Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
israelkidde

Skippo app

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om någon vet var i skippoappen man kan ladda ner offlinekartor. Tycker jag kollat alla sidor och möjligheter men hittar det inte. Jag har smartabonnemang och det ska ju räcka står det. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kartläget, klicka på kartlagersymbolen (översta, med två fyrkanter), och i menyn som visas, rulla ner till "Offline maps", klicka där. Då öppnas en sida där du kan ladda ner offline-kartor för olika områden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar och bockar så mycket!!!😊👍  Var tydligen reda nerladdat men blev lite orolig nu då jag är ute med båten och datan tar slut idag på abonnemanget. Mvh Kidde. 😊👍

IMG_0756.png

IMG_0755.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dåligt att appen inte själv kollar kartversionen då och då och uppdaterar om det behövs. Mina kartor var från augusti.

Alltså: kör du med offlinekartor så behöver dessa uppdateras manuellt några gånger under säsongen. 

Eller så är det bara just min installation som failar och alla andra får autouppdatering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja såg att man uppdaterar manuellt, tror inte nåt fel på din app eller handhavande i övrigt är jag ganska nöjd med appen, skulle önska bara tid som man färdas som Navionics har men den kostar ju mer!!🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Till_havs:

Dåligt att appen inte själv kollar kartversionen då och då och uppdaterar om det behövs. Mina kartor var från augusti.

Alltså: kör du med offlinekartor så behöver dessa uppdateras manuellt några gånger under säsongen. 

Eller så är det bara just min installation som failar och alla andra får autouppdatering. 

Tror nog att det är medvetet och bra. Eftersom det är förhållandevis stora datamängder är det smartast att användaren själv får välja tillfälle att uppdatera.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som använder Skippo, tycker ni att appen är bra? Finns det annars liknande alternativ? Jag kommer att ha min båt i en insjö som jag aldrig har åkt båt i tidigare, och jag har fått rådet att skaffa sjökort pga. grund på diverse ställen i sjön. Visar Skippo sådant i mindre insjöar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippo visar bara Sjöfartsverkets sjökortsdata, som är för havet runt Sverige, en bit in i älvmynningar på en del ställen, och sen de största sjöarna, som Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och sjöarna som leden för Göta kanal passerar. Samma kartdata finns här, så du kan se exakt vad som är med och inte: https://www.skippo.se/plan

Appen i sig är ok, men blev pluttifierad när nya ägarna tog över från Eniro för några år sen, så gränssnittet är sämre, symbolerna klumpigare och otydligare, och beteendet generellt för diverse funktioner osmidigare. Man har prioriterat "snyggt" framför funktionellt, som är felet nästan alla utvecklare av program, webbsidor, appar och liknande gör på senare år. Men visst duger den för att navigera i goda förhållanden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev TubiFast:

Ni som använder Skippo, tycker ni att appen är bra? Finns det annars liknande alternativ? Jag kommer att ha min båt i en insjö som jag aldrig har åkt båt i tidigare, och jag har fått rådet att skaffa sjökort pga. grund på diverse ställen i sjön. Visar Skippo sådant i mindre insjöar? 

Om du talar om vilken sjö det gäller så kommer säkert någon att kunna kolla hur det ser ut i just din sjö.

Hydrographica har sjömätt en del sjöar - dock inte alla.

Det finns båtåkare som med eget lod loggat och laddat upp djupkurvor för en del sjöar men det är väldigt olika var detta skett. För insjöar så är det ok för gps-tillverkarna att låta ladda upp o tillhandahålla sådan privatmätningar. I havet är det inte tillåtet, där spärras denna möjlighet av Sjöfartsverket med hänvisning till sekretessen för sjömätningar.

Navionics sjökort (där jag tror det är ett Hydrographicakort) ser t.ex. ut så här:

https://maps.garmin.com/sv-SE/marine?maps=another-brand&overlay=false&key=9z1fmr1ux877

(Du kan leta runt i deras ChartViewer för att kolla din sjö)

bild.png.125234a5784e27ada44fb201dddbd932.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Lintott:

Om du talar om vilken sjö det gäller så kommer säkert någon att kunna kolla hur det ser ut i just din sjö.

Hydrographica har sjömätt en del sjöar - dock inte alla.

Det finns båtåkare som med eget lod loggat och laddat upp djupkurvor för en del sjöar men det är väldigt olika var detta skett. För insjöar så är det ok för gps-tillverkarna att låta ladda upp o tillhandahålla sådan privatmätningar. I havet är det inte tillåtet, där spärras denna möjlighet av Sjöfartsverket med hänvisning till sekretessen för sjömätningar.

Navionics sjökort (där jag tror det är ett Hydrographicakort) ser t.ex. ut så här:

https://maps.garmin.com/sv-SE/marine?maps=another-brand&overlay=false&key=9z1fmr1ux877

(Du kan leta runt i deras ChartViewer för att kolla din sjö)

bild.png.125234a5784e27ada44fb201dddbd932.png

Det är Åsunden det rör sig om, och den sjön finns med på sidan som du länkade till. Det står också "ska inte användas vid navigering", vet ej varför. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev TubiFast:

Det är Åsunden det rör sig om, och den sjön finns med på sidan som du länkade till. Det står också "ska inte användas vid navigering", vet ej varför. 

Detta ser ut som "privata sjömätningar" som laddats upp via Navionics community. Det finns ingen som kvalitetskontrollerar den typen av mätningar och därför ingen leverantör som vill eller kan ta ansvar för tillförlitligheten. Det kan t.ex. finnas ej upptäckta grund inom områden där det inte passerats med ekolodet.

Hydrographica ritar sina sjökort efter flygfoton och har därför bättre koll på små grund som oftast syns på deras flygfotounderlag. Trots det så friskriver de sig att det kan finnas fel i deras sjökort (det gör även Sjöfartsverket så därvidlag är det ingen skillnad).

Jag fick bottenkänning på väg in i en vik utanför Figeholm för några år sedan. Det fanns ett sjökort i en äldre hamnguiden men grundet fanns inte redovisat där. Jag var osäker på vilken sida om grundet jag skulle gå på vägen ut så jag rodde ut med jollen och kände mig fram med en lång båtshake. Grundet bestod av ett antal stenar med en utsträckning av ett par meter (fantastiskt att jag hade lyckats pricka mitt på stenröset) och var ca 1,80 djupt. Jag visste att Hydrographica höll på att uppdatera hamnkorten inom området så jag mailade dem om grundet jag upptäckt. Fick svar att de redan hittat det på sina foton och undrade vilket djup jag uppmätt. Det visade sig att de på sina flygfoton från 1000 m höjd upptäckt och mätt djupet till samma resultat som jag med min lodning. Imponerade!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev Lintott:

Detta ser ut som "privata sjömätningar" som laddats upp via Navionics community. Det finns ingen som kvalitetskontrollerar den typen av mätningar och därför ingen leverantör som vill eller kan ta ansvar för tillförlitligheten. Det kan t.ex. finnas ej upptäckta grund inom områden där det inte passerats med ekolodet.

Hydrographica ritar sina sjökort efter flygfoton och har därför bättre koll på små grund som oftast syns på deras flygfotounderlag. Trots det så friskriver de sig att det kan finnas fel i deras sjökort (det gör även Sjöfartsverket så därvidlag är det ingen skillnad).

Jag fick bottenkänning på väg in i en vik utanför Figeholm för några år sedan. Det fanns ett sjökort i en äldre hamnguiden men grundet fanns inte redovisat där. Jag var osäker på vilken sida om grundet jag skulle gå på vägen ut så jag rodde ut med jollen och kände mig fram med en lång båtshake. Grundet bestod av ett antal stenar med en utsträckning av ett par meter (fantastiskt att jag hade lyckats pricka mitt på stenröset) och var ca 1,80 djupt. Jag visste att Hydrographica höll på att uppdatera hamnkorten inom området så jag mailade dem om grundet jag upptäckt. Fick svar att de redan hittat det på sina foton och undrade vilket djup jag uppmätt. Det visade sig att de på sina flygfoton från 1000 m höjd upptäckt och mätt djupet till samma resultat som jag med min lodning. Imponerade!

Ja, jag läste just att Hydrographica skriver att man får räkna med att sjökortet inte alltid stämmer. 

OK, det var inte dåligt!

Det man skulle vilja ha är hursomhelst en enkel app motsvarande Google Maps där man ser var man är och vilken väg man ska ta för att ta sig från A till B - helst utan att köra på grund. Seapilot, kanske, om de nu har sjökort över insjöar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev raol:

Skippo visar bara Sjöfartsverkets sjökortsdata, som är för havet runt Sverige, en bit in i älvmynningar på en del ställen, och sen de största sjöarna, som Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och sjöarna som leden för Göta kanal passerar. Samma kartdata finns här, så du kan se exakt vad som är med och inte: https://www.skippo.se/plan

Appen i sig är ok, men blev pluttifierad när nya ägarna tog över från Eniro för några år sen, så gränssnittet är sämre, symbolerna klumpigare och otydligare, och beteendet generellt för diverse funktioner osmidigare. Man har prioriterat "snyggt" framför funktionellt, som är felet nästan alla utvecklare av program, webbsidor, appar och liknande gör på senare år. Men visst duger den för att navigera i goda förhållanden.

OK, då är den appen alltså inte för insjöar. Den ser väl annars hyfsat användarvänlig ut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippo är nog det bästa just nu, sedan har man Garmin mfl plotters som komplement där man kan lita på GPS på annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev TubiFast:

Det man skulle vilja ha är hursomhelst en enkel app motsvarande Google Maps där man ser var man är och vilken väg man ska ta för att ta sig från A till B - helst utan att köra på grund.

Jo, det vore ju trevligt. En av skillnaderna är att på sjön finns det inga ”vägar” förutom utprickade leder. Ganska skönt tycker jag att man kan ta sin egen väg och inte ligga i kö efter andra båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev -PLM-:

Skippo är nog det bästa just nu, sedan har man Garmin mfl plotters som komplement där man kan lita på GPS på annat sätt.

Om man befinner sig vid kusten eller i någon av de större sjöarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, det vore ju trevligt. En av skillnaderna är att på sjön finns det inga ”vägar” förutom utprickade leder. Ganska skönt tycker jag att man kan ta sin egen väg och inte ligga i kö efter andra båtar.

Visst är det skönt att det är avsevärt mer fritt, men samtidigt vill man inte köra på stenar under vattenytan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knycker tråden lite...

Finns appen möjligen så den går att köra på laptop, alltså en "vanlig" version då.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Knycker tråden lite...

Finns appen möjligen så den går att köra på laptop, alltså en "vanlig" version då.

Tack.

Citat

"Skippos app är kompatibel med telefoner och surfplattor som kör Apple iOS 15 eller senare samt Google Android version 9 eller senare. Kontrollera att din enhet uppfyller dessa krav för att säkerställa den bästa användarupplevelsen."

Skulle du ha med dig en laptop på sjön, menar du? Inget dömande, och själv kommer jag bara att ha min mobiltelefon - men en surfplatta på kanske 15" hade väl varit att föredra. 

Redigerad av TubiFast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack tubifast

Då går det alltså inte. Nåja.  Får köra med Open CPN som vanligt

Hade varit kul att testa den.

Laptop ombord? Ja vafför inte? Haft det över Biscaya bla å tur var det för alla plattorna å telefonerna la av. Har två gamla häckar som jag inte är rädd om å de har klarat salta luften ner i kajutan. En med Linux dessutom. Funkar kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Laptop ombord? Ja vafför inte? Haft det över Biscaya bla å tur var det för alla plattorna å telefonerna la av. Har två gamla häckar som jag inte är rädd om å de har klarat salta luften ner i kajutan. En med Linux dessutom. Funkar kanon.

Jag gissar att det som först går sönder i en laptop på sjön är hårddisken. Den gillar inte vibrationer och skakningar. Men nu finns det ju SSD-diskar (lika fel att skriva så som att skriva CD-skiva men...) till överkomligt pris och dessa klarar vibrationer mycket bättre. Skulle jag byta till om inte den jag hade redan var bestyckad med en SSD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...