Kaparen 0 Postad måndag kl 16:08 Hur stor får generatorn vara? I min havskryssare som helst seglas finns en Volvo Penta MD11D med originalgenerator som ska ge 60 A när generatorn är kall. Jag önskar större generator för att snabbare kunna ladda en större AGM-batteribank men hur stor får generatorn vara? Eller rättare sagt, hur stor effekt får generatorn ta från motorn? Jag har kommit över en större generator (Balmar) och en laddningsregulator (Wakespeed WS500) med vilken man kan ställa in generatorns effekt vid olika varvtal så att tex generatorn inte belastar motorn tungt vid tomgångsvarv. Jag är klar över att starkare laddström kräver översyn av elsystemet med grövre kablar och säkringar men nu undrar jag om belastningen på motorn. Finns det risk att tex vevaxel eller vevlager far illa av en generator som drar svänghjulet hårt åt ett håll? Eftersom originalgeneratorn är på 60 A och det har gått bra i många årtionden ska kan man ju utgå från att det fungerar. AB MarinService säljer en 90 A generator som ska kunna monteras på bla MD11D. Om det är rätt tänkt vet jag inte. Men kan man ta ut högre effekt från generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 288 Postad måndag kl 16:26 (redigerade) Original till Yanmar YSM12 var på 30 A. Bytte till en Mazda 70 A bilgenerator. Har kopplat in en strömbrytare som jag kan välja med när laddningen ska starta. Om de laddar från början, blir det svårt för motorn att komma över tomgångsvarvet. Då ett herrans stånkande. Just denna generator kom att gå åt fel håll. Laddar bra, men interna kylningen funkade dåligt. Plockade ur rotorn och svarvade loss de interna kylflänsarna. Bytte plats. Riktade, Tiggade och balanserade Funkat många år nu. Så det jag ville säga... Välj en generator med samma riktning på driften som den gamla. Annars blir kylningen lidande. Här skrev jag om projektet: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4062854#p4062941 Tidigare i den tråden beskrev jag hur jag bytte remskiva för att få ett högre varvtal och då förbättrad kylning. Redigerad måndag kl 16:41 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 065 Postad måndag kl 18:55 2 timmar sedan skrev Kaparen: Hur stor får generatorn vara? I min havskryssare som helst seglas finns en Volvo Penta MD11D med originalgenerator som ska ge 60 A när generatorn är kall. Jag önskar större generator för att snabbare kunna ladda en större AGM-batteribank men hur stor får generatorn vara? Eller rättare sagt, hur stor effekt får generatorn ta från motorn? Jag har kommit över en större generator (Balmar) och en laddningsregulator (Wakespeed WS500) med vilken man kan ställa in generatorns effekt vid olika varvtal så att tex generatorn inte belastar motorn tungt vid tomgångsvarv. Jag är klar över att starkare laddström kräver översyn av elsystemet med grövre kablar och säkringar men nu undrar jag om belastningen på motorn. Finns det risk att tex vevaxel eller vevlager far illa av en generator som drar svänghjulet hårt åt ett håll? Eftersom originalgeneratorn är på 60 A och det har gått bra i många årtionden ska kan man ju utgå från att det fungerar. AB MarinService säljer en 90 A generator som ska kunna monteras på bla MD11D. Om det är rätt tänkt vet jag inte. Men kan man ta ut högre effekt från generatorn? MD11D tillverkades i början av 1980-talet. Det är en rejäl klump som sannolikt är överdimensionerad i de mekaniska delarna (obs - killgissning). Dåtidens motorer var inte så slimmade avseende hållfasthet och livslängd som modernare "lättviktsmotorer" är. Den bör rimligtvis tåla en större belastning från en generator (så klart inom rimliga gränser). Om du redan har en kraftigare Balmar med reglerbar laddningsregulator så är det väl bara att testa hur mycket belastning motorn orkar med utan att sacka alltför mycket. Går det trögt så är det bara att vrida ner laddningseffekten. Du ska inte förvänta dig någon överdriven snabbare laddning av AGM-batterierna. Blybatterier av alla typer tar emot så mycket laddning de vill ha och det är inte alltid så mycket. Inledningsvis kan de ta emot en del men så fort spänningen ökar så minskar strömmen in i batteriet. Det kan inte den värsta överdimensionerade generator ändra på. Om du övergår till LFP-batterier så hamnar du i en annan situation. Den batteritypen suger i sig så mycket ström som generatorn kan producera. Då blir begränsningen motorstyrkan och kylning av generatorn så den inte "eldas upp" men det kan du styra med den reglerbara regulatorn. I min förra båt bytte jag till en kraftigare generator (ej styrbar) av samma skäl som du anger. Nyttan var begränsad. Jag noterade inga problem för motorn på 20hp att orka med den något ökade belasningen. (Minns inte effekten varken på orginalgenerator eller utbytesgenerator.) I nuvarande båt sitter en 30hp motor med 80A generator. Den har tidigare laddat 300Ah AGM-batterier men oftast med rätt få ampere p.g.a. ovanstående beskrivning av blybatteriers ovilja att ta emot laddning när spänningen stiger. Sedan två år sitter det 250Ah LFP-batterier i batterilådan. Motorn (Yanmar av nyare konstruktion än din Penta) visar inga tendenser att att inte orka. Däremot har jag installerat en DC-DC-laddare (Victron XS 50A) för att kunna strypa laddningen så att generatorn inte blir överhettad. Utan strypningen så laddade generatorn uppåt 70A men när temperaturen passerade 90 grader så stängde jag laddningen till batteribanken för att rädda generatorn. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 117 Postad igår kl 06:48 En generator kan inte ladda mer än vad batteribanken kan ta emot, ofta kan det vara bäst att öka på batteribanken först innan man kostar på sig en större generator. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 598 Postad igår kl 07:37 Enklast är att mäta hur länge den nuvarande generatorn ger 60A. Det kanske är så kort tid att ett ombygge inte är värt besväret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 812 Postad igår kl 09:06 Hur stor är "en större AGM-batteribank", dvs hur många Ah har du totalt (eller i resp motor-/förbrukarbank) ? För som flera redan nämnt så är en modern generator i de allra flesta fall tillräcklig för att ge vad även en riktigt stor batteribank med bly/syrabatteri vill sluka i sig i laddström. Generatorns uppgift är att lägga på en lämpligt hög men säker spänning över batteriet (typiskt 14V) och sedan är det batteriet som bestämmer vilken ström det vill dra i sig. Och så länge generatorn klarar att lämna denna, är allt frid och fröjd. Och kommer inte bli mer laddström genom att byta till en annan generator med högre märkström. Innan jag byggde om förbrukarbanken till LiFePO4 hade jag 4x100Ah på den och 2x100Ah på motorsidan (alla AGM). Vid urladdad förbrukarbank till kanske 50-60% blev den initiala laddströmmen efter motorstart 50-60A (inga problem för min 120A-generator), men redan efter någon timme var den nere på 30-40A. För att sedan succesivt minska. Men att ladda bly/syra helt fullt tar många timmar, kanske upp till ett dygn, och det är svårt att göra något åt (om man inte vill höja spänningen och riskera kraftigt förkortad batterilivslängd). (En helt annan sak är det dock - som redan nämnts - med LiFePO4, som är "strömladdade" och inte konstantspänningsladdade som bly/syra). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 077 Postad 20 timmar sedan 5 timmar sedan skrev vega1959: En generator kan inte ladda mer än vad batteribanken kan ta emot, ofta kan det vara bäst att öka på batteribanken först innan man kostar på sig en större generator. 3 timmar sedan skrev IngemarE: Hur stor är "en större AGM-batteribank", dvs hur många Ah har du totalt (eller i resp motor-/förbrukarbank) ? För som flera redan nämnt så är en modern generator i de allra flesta fall tillräcklig för att ge vad även en riktigt stor batteribank med bly/syrabatteri vill sluka i sig i laddström. Generatorns uppgift är att lägga på en lämpligt hög men säker spänning över batteriet (typiskt 14V) och sedan är det batteriet som bestämmer vilken ström det vill dra i sig. Och så länge generatorn klarar att lämna denna, är allt frid och fröjd. Och kommer inte bli mer laddström genom att byta till en annan generator med högre märkström. Innan jag byggde om förbrukarbanken till LiFePO4 hade jag 4x100Ah på den och 2x100Ah på motorsidan (alla AGM). Vid urladdad förbrukarbank till kanske 50-60% blev den initiala laddströmmen efter motorstart 50-60A (inga problem för min 120A-generator), men redan efter någon timme var den nere på 30-40A. För att sedan succesivt minska. Men att ladda bly/syra helt fullt tar många timmar, kanske upp till ett dygn, och det är svårt att göra något åt (om man inte vill höja spänningen och riskera kraftigt förkortad batterilivslängd). (En helt annan sak är det dock - som redan nämnts - med LiFePO4, som är "strömladdade" och inte konstantspänningsladdade som bly/syra). Ja precis! Jag tror trådskaparen @Kapanen tänker litet fel, eller tänker ett steg längre än nödvändigt. OM jag nu missuppfattat på rätt sätt skall det fortsatt vara traditionella bly-syrabatterier i trådskaparens båt!? Om inte faller ju min invändning, likt en skadeskjuten drönare. Om nu generatorn går tungt, belastar den ju motorn en del, å andra sidan minskar ju då effekten som annars skulle gått ut i propelleraxeln, så jag tror liksom @Lintott inte att motorn tar skada, och som då redan nämnts tål dessa maskiner en hel del. Det fanns en tid då det såldes olika typer av mer eller mindre magiska produkter som skulle kopplas in mellan generatorn och batteribanken, dessa uppgavs enligt reklamen, skulle upphäva de elektriska lagarna och optimera batteriladdningen på ett rent fantastiskt sätt. Det jag erfarit, jag har bara stött på en av dessa, någa olika TWC-regulatorer, som då på något sätt istället förstört batterierna genom att öka spänningen eller på något sätt pulsa ut ström och spänning. Ja jag vet inte exakt hur dom skulle funka, men jag har sanerat bort några stycken under årens lopp. Ägarna till båtarna dessa satt i, har varit glada för att batterierna efter denna sanering, har överlevt i fler än två säsonger. Det har redan skrivits, men tål att upprepas: Det är batteriets status som bestämmer laddningsströmmen, sedan kan generatorn teoretiskt leverera hur myckets ström som helst, men batteriet är som ett spädbarn, när magen är full för det inte plats med mer. Men sedan finns ju det problemet att batterierna är dåligt laddade när man skall ge sig iväg från en hamn, och då tar dom åt sig en ”himla massa ampere” varvid generatorn går tungt, och motorn i segelbåten orkar inte dra runt både propelleraxel och generator samtidigt på låga varvtal. Det finns en lösning på detta problem, den lösningen heter ”solcellspaneler” det finns ytterligare en lösning, men kan få vara rent sekundär, en nödlösning enligt min mening, den heter ”landström och batteriladdare” (landström är ett direkt sällsynt fenomen i naturhamnar). Men eftersom trådskaparen och övriga för problemet på tal så anser man kanske liksom jag gör att det är ett jäkla trassel att hålla på med långa landströmskablar och slåss om bryggans fåtaliga eluttag, och det där med eluttagen i naturhamnarna eller när man ligger svajankrad då… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 057 Postad 14 timmar sedan (redigerade) 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det jag erfarit, jag har bara stött på en av dessa, någa olika TWC-regulatorer, som då på något sätt istället förstört batterierna genom att öka spänningen eller på något sätt pulsa ut ström och spänning. Ja jag vet inte exakt hur dom skulle funka, men jag har sanerat bort några stycken under årens lopp. Ägarna till båtarna dessa satt i, har varit glada för att batterierna efter denna sanering, har överlevt i fler än två säsonger Det talas mycket om nackdelarna med TWC-regulatorn, men vad vet jag, jag har ju bara haft min i 40 år och är mycket nöjd. Batteribanken brukar hålla ca 8-10 år och laddas rejält eftersom jag har en långsamgående snipa med långa dagsetapper. Det krävs dock att man håller koll på batterivattennivån och fyller på vid behov då laddningen sker med relativt hög spänning och många ampere. Efter en helg ute med belysning och ibland värmare kan det braka i 30 AH den första timmen på hemresan, men sen lugnar det ner sig när regulatorn börjar mäta och ladda i 7 minuters intervall. Funkar jättebra. Redigerad 14 timmar sedan av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 288 Postad 14 timmar sedan (redigerade) Jag är lite frågande om en inombordare kan ta skada om man hänger på en större generator. Remmen till generatorn brukar drivas från vevaxeln. Den håller säkert. Däremot har jag så liten remskiva på generatorn som det möjligtvis gått att få till. Detta för att få högsta möjliga varvtal på denna vid tomgång på motorn, för att kylningen ska bli så bra som möjligt. Och jag har ordnat med en brytare så att generatorn inte laddar från start. Om så vore har min YSM 12 svårt att ens nå tomgång. Bara stånkar när laddningen är stor. OBS grova pluskabeln från generator till batteri, får aldrig brytas, för då går generatorn sönder. Gäller lika på minussidan. Startar laddningen vid hög tomgång. Eller när jag börjar gå för motor. Sen har jag fixat med s k schottkydioder, så jag kan styra laddspänningen. Men det är en annan historia. Redigerad 14 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 077 Postad 14 timmar sedan 37 minuter sedan skrev Rascal: Det talas mycket om nackdelarna med TWC-regulatorn, men vad vet jag, jag har ju bara haft min i 40 år och är mycket nöjd. Batteribanken brukar hålla ca 8-10 år och laddas rejält eftersom jag har en långsamgående snipa med långa dagsetapper. Det krävs dock att man håller koll på batterivattennivån och fyller på vid behov då laddningen sker med relativt hög spänning och många ampere. Efter en helg ute med belysning och ibland värmare kan det braka i 30 AH den första timmen på hemresan, men sen lugnar det ner sig när regulatorn börjar mäta och ladda i 7 minuters intervall. Funkar jättebra. Ok, kanske var det TWC av måndagsexemplar som jag fått demontera, eller så kanske det finns TWC av olika generationer, varvid du har en senare modell som faktiskt funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 057 Postad 13 timmar sedan 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ok, kanske var det TWC av måndagsexemplar som jag fått demontera, eller så kanske det finns TWC av olika generationer, varvid du har en senare modell som faktiskt funkar. Nja jag tror att det är påfyllningen av batterivatten som är det viktiga för min erfarenhet är att det går åt en hel del om man utnyttjar laddningen maximalt.Jag har 2 gånger 75 AH batterier och Pentas originalgenerator på 33 Amp på min Penta MD-2b och alltid fulla batterier. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 463 Postad 13 timmar sedan Jag undrar varför motorn skulle ta skada av generatorn? 60 A vid 14.5 V är 870 W, och med en verkningsgrad på, säg, 70 % motsvarar det ca 1.2 kW, eller runt 1.7 hk. Det är bara runt sju procent av motorns totala maxeffekt, men generatorn kanske klarar att leverera det redan vid 3/4 av maxvarv, så säg att det motsvarar 10-15 % av totaleffekten. Inte direkt nån extrem last. Vid tomgångsvarvtal ger inte generatorn särskilt mycket, så belastningen på motorn är också mycket lägre. Vi har en generator på 45 A, och enligt tillverkaren ger den runt 7-8 A på tomgångsvarvtal, och även om verkningsgraden kanske bara är 20-30 % där, är det ändå inte mer än runt en halv hästkraft totalt, vid ett varvtal där motorn, också enligt tillverkaren, ska klara att leverera runt fem hästkrafter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser