Henriku 2 Postad 21 September Hej! Får inte mina hydrauliska trimplan att fungera. Efter stt en vän med elkunskap hjälpt mig felsöka så verkar reläet vid pumpen/motorn vara orsaken. På brickan till knapparna upp/ned står det "TX power trim göteborg". Hittar dock ej någon liknande relä när jag googlar. Har ni nån aning vart jag kan hitta ett relä som passar detta system? Tack på förhand! Bifogar bild på reläet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 503 Postad 21 September Det står ingen text på det som förklarar vad det är för slags relä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 2 Postad 21 September Gick ut till båten och kollade, ja visst fanns lite info på den 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 21 September Relät på bilden är 2-pol växlande, ofta refererat till som relä av typ DPDT. Det har 12V DC spole och är troligen specat till 15A. Det finns säkert liknade ersättningsreläer att köpa hos t.ex. Elfa / RS component Jag skulle dock föredra att byta till ett relä som klarar 30 A. Det kan vara svårt att få tag på 2-poliga 30A reläer med växlande kontakter och 12V spole, men det går enkelt att bygga ett av två enpoliga dito, genom att parallellkoppla spolarna. Det relä du håller i handen på bild tror jag är kopplat så att anslutningarna till spolen sitter överst. Anslutningarna som är grupperade som 2 x 3 är de två växlande kontakterna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 078 Postad 21 September 3 minuter sedan skrev guestsson: Relät på bilden är 2-pol växlande, ofta refererat till som relä av typ DPDT. Det har 12V DC spole och är troligen specat till 15A. Det finns säkert liknade ersättningsreläer att köpa hos t.ex. Elfa / RS component Jag skulle dock föredra att byta till ett relä som klarar 30 A. Det kan vara svårt att få tag på 2-poliga 30A reläer med växlande kontakter och 12V spole, men det går enkelt att bygga ett av två enpoliga dito, genom att parallellkoppla spolarna. Det relä du håller i handen på bild tror jag är kopplat så att anslutningarna till spolen sitter överst. Anslutningarna som är grupperade som 2 x 3 är de två växlande kontakterna. Ja, och det är inte original, det är något som tidigare ägare lött dit. Hade det varit en professionell installation hade reläerna suttit i en sockel och så skulle dom inte haft bränn- eller smältmärken efter en varm lödkolv. Det brukar annars vara standardrelän som man kan köpa på exempelvis Biltema. Å andra sidan brukar relä sällan gå sönder, men det händer ju förstås, det vanligaste felet är annars att den elektriska ventilen som öppnar och låter oljan gå tillbaks till pumpen vid ”bow up” havererar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 2 Postad 22 September Tack så mycket för era svar! Det är som ett svart klet vid kontakterna, är även lite högre upp på kablarna och på andra skruvar, se bilder. Kanske som skydd mot ärgning? Det är jag som dragit ut reläet, det var i en metallhake intill pumpen, syns på ena bilden. Vi har testat pumpen för sig och den fungerar. Går en svart kabel från kontakten intill reläet mot batterierna. Har ni nån susning om vad den är till för? Lägger in en bild på den med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 078 Postad 23 September 17 timmar sedan skrev Henriku: Tack så mycket för era svar! Det är som ett svart klet vid kontakterna, är även lite högre upp på kablarna och på andra skruvar, se bilder. Kanske som skydd mot ärgning? Det är jag som dragit ut reläet, det var i en metallhake intill pumpen, syns på ena bilden. Vi har testat pumpen för sig och den fungerar. Går en svart kabel från kontakten intill reläet mot batterierna. Har ni nån susning om vad den är till för? Lägger in en bild på den med. Prova att ansluta den till batteriminus, då kanske grejerna funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 288 Postad 23 September Eller också nåt som brinner upp. Detta gäller: Utan kunskap, friskt vågat hälften vunnet. Akta fingrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 2 Postad 26 September Hej alla, jag har försökt göra ett hyfsat elschema i paint :D, inga klagomål tack! haha. Ang kontakterna i schemat så har jag markerat dem med de färger som kommer in i hanen i honan. Det ska egentligen varit spegelvänt men ni begriper den förhoppningsvis ändå. Färgerna orange, lila och rosa är bryggor. Kan ni med hjälp av detta se om det är felkopplat på något sätt? Tack åter igen för er hjälp hittils! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 2 Postad 26 September Nu hittade jag felet! Det låg två kablar vid batterierna. Jag har nån stans längst vägen mot batteriet förväxlat dem då de båda var svarta. Så den som jag tog med i mitt elschema var egentligen nollan till Ekolodet Den andra hade både en svart kabel och en blå kabel som satt ihop i samma kabelsko. De två hörde tydligen till trimplanens el. Så nu fungar elen till trimplanen! Verkar ha luft i systemet till ena trimplanet då hydrauloljan har stannat en bit in i slangen. Vet ni hur jag luftar systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 078 Postad 26 September 17 minuter sedan skrev Henriku: Nu hittade jag felet! Det låg två kablar vid batterierna. Jag har nån stans längst vägen mot batteriet förväxlat dem då de båda var svarta. Så den som jag tog med i mitt elschema var egentligen nollan till Ekolodet Den andra hade både en svart kabel och en blå kabel som satt ihop i samma kabelsko. De två hörde tydligen till trimplanens el. Så nu fungar elen till trimplanen! Verkar ha luft i systemet till ena trimplanet då hydrauloljan har stannat en bit in i slangen. Vet ni hur jag luftar systemet? Ja det såg ju precis ut som om en kabel med ringkabelsko låg där bortglömd. Att lufta, ja kör bara trimplanet upp och nedåt upprepade gånger, se också till att det finns hydraulolja i behållaren. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 2 Postad måndag kl 21:34 (redigerade) @Georg_Ohm tack för svar! Jag har försökt köra upp och ned flera gånger men tyvärr händer inget. Styrbord sida så fick jag trimplanet att gå ned men den har nu fastnat i nedersta läget och går inte upp. Jag märkte att det började läcka hydraulolja där (styrbords sida) på insidan av båten där oljan går in till ställdonet. Babord sida så är det hydraulolja till typ hälften av slangen. verkar vara en del luftfickor i slangen med där hydrauloljan är. Trots att jag kör upp och ned kommer inte det in mer olja i slangen, snarare att det blir mindre. Börjar bli tröttsamt detta Redigerad måndag kl 21:35 av Henriku 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 812 Postad tisdag kl 07:50 Men om det läcker måste ju det åtgärdas först, innan du går vidare. Visst kan du ha fel på pump och solenoidventiler också, men till att börja med måste du säkra att systemet inte läcker olja för då går ju trycket/suget ut den vägen.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 078 Postad tisdag kl 12:04 (redigerade) 15 timmar sedan skrev Henriku: @Georg_Ohm tack för svar! Jag har försökt köra upp och ned flera gånger men tyvärr händer inget. Styrbord sida så fick jag trimplanet att gå ned men den har nu fastnat i nedersta läget och går inte upp. Jag märkte att det började läcka hydraulolja där (styrbords sida) på insidan av båten där oljan går in till ställdonet. Babord sida så är det hydraulolja till typ hälften av slangen. verkar vara en del luftfickor i slangen med där hydrauloljan är. Trots att jag kör upp och ned kommer inte det in mer olja i slangen, snarare att det blir mindre. Börjar bli tröttsamt detta 5 timmar sedan skrev IngemarE: Men om det läcker måste ju det åtgärdas först, innan du går vidare. Visst kan du ha fel på pump och solenoidventiler också, men till att börja med måste du säkra att systemet inte läcker olja för då går ju trycket/suget ut den vägen.... Ja, bara att börja att utöka felsökningen. Det kan räcka att dra åt kopplingarna, men försiktigt, det brukar vara plast och mässing, lätt att dra sönder eller dra snett. Ofta är det en O-ring på kolven i trimplanscylindern som är dålig. Lika ofta är den där elektriskt styrda ventilen kass, eller så har den förlorat kontakten med elsystemet. Funktionen är följande, strömställarna (bow up, bow down) är kopplade som polvändare, dom ger spänning till pumpen så att den kan pumpa åt båda hållen. När du trycker på ”bow up”* skall pumpen suga och den elektriska ventilen skall öppnas och släppa in olja i behållaren, en kraftig fjäder i trimplanscylindern trycker kolven tillbaka, alltså trycker den upp trimplanet. När du trycker på ”bow down” skall trimplanet tryckas nedåt och båtens för skall även den sjunka nedåt, alltså pumpen skall trycka ut olja till cylindern. Den elektriska ventilen skall då vara stängd. Hoppas att jag nu tänkte rätt, det var längesedan jag höll på med hydrauliska trimplan. * Detta kan vara tvärt om, jag bar genom åren sett minst tre olika tankegångar på hur trimplanen är kopplade: 1, rätt sätt. 2, styrbords knapp manövrerar babords trimplan och vice versa 3, eller att ”bow up” manövrerar trimplanet uppåt, 4, samt då ännu värre, en kombination av att vända på sb-bb och upp-ned. Om nu någotningen är trasigt kanske det finns resevdelar..(?) Annars kan du ersätta pump och hydraulcylindrarna med Lencos elektromekaniska trimplanscylindrar, dom passar i trimplanen och i akterspegeln ”bolt on”, samma hålbild, strömställaren behålls och kopplas in till dessa cylindrar, du slipper gå omvägen via hydraulik. Dessa Lencos cylindrar är dessutom snabbare än de hydrauliska. Om du vill gå vidare och investera mera finns det ju en gånglägesautomatik från Mente marin eller Lecteotab att koppla till. Om man vill lyxa till det och få en verkligt bra gånglägesautomatik köper man istället ett kit från ZipWake, men det är ett helt annat slags system. Redigerad tisdag kl 12:54 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser