Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
rekrevs

Läcker från Proppeller axeln

Rekommendera Poster

Hej 

Det läcker vatten in i båten från propelleraxeln, kan det vara packboxen eller gummit som torkat, båten på land nu, ska jag byta allt?

Jag har aldrig mekat med detta, och hur ska jag göra? Tacksam för alla tipps.

Hälsningar Sverker 

IMG_0840.jpeg

IMG_0838.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej 

Det ser ut som att packboxarna hoppat ur hållaren och då tätar de inte.

Slangen skall helst vara kopplad till en uppochnervänd flaska (originalet var så) eller annan behållare med SAE80–90 olja så det fyller på automatiskt.

Hur ser det ut mellan backslag och propelleraxelflänsen? Ta gärna en bild.

Står motorn på gummitassar? Ta gärna en bild

Vad är det för motor (fabrikat och modellbeteckning)?

Vad är det för båt (fabrikat och modellbeteckning)?

Finns flera olika typer av propelleraxeltätningar men först måste det redas ut hur motorn sitter och hur det ser ut mellan backslag och propelleraxeln för att avgöra vilken som är mest lämplig.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att du inte har någon olja i den genomskinliga slangen. Utan olja så tar backboxarna till slut skada.

Borra ett hål med en diameter något mindre än slangens ytterdiamer i korken till en liten plastflaska. Ta upp ett hål i botten på flaskan, för att där fylla på typ en dl olja. Häng flaskan upp och ned. Så är smörjningen ordnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då är vi två som vet hur det ska vara.

Ingen av de två packboxarna som ses ha hasat frammåt tätar mot inkommande vatten. Det gör en tredje packbox sittande längst bak i mässinghylsan.

De två främre har till uppgift att centrera mässinghylsan runt propelleraxeln, så att den tredje bakre packboxen ska kunna hindra vatten att tränga in.

Utan olja så förstörs de två främre packboxarna. Kanske t o m hasar frammåt.

Hylsan centreras inte. Den bakre packboxen, vattensmord läcker. 

Så tror jag.

Se till att du får rostfria fjädrar i de nya packboxarna. Momentum har detta.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lyft upp båten ur vattnet innan du fortsätter,

När du lossar de två bakre slangklämmorna och drar gummislangnen frammåt, kolla om propelleraxeln ligger mitt i axeltrumman.

Om inte så bör motorns läge justeras.

Vad sitter det för axelkoppling mellan axel och backslag? 

Lägg upp en bild.

Vad har du axellagring framför propellern?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är vi säkra på att packboxarna har hasat fram? 

Det kan ju vara så att en tidigare mekaniker har satt på två extra packboxar för att slippa riva isär så mycket vid nästa byte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan väl vara ganska säkra på att båten skall på land, packboxen öppnas och det som är fel repareras, och smörjning ordnas genom lilla slangen.

Ingenting att börja springa och köpa dyra delar för. Det är nästan säkert bara tätningsringarna som behöver bytas. Inte hela packboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten står ju redan på land enligt inledande  inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Rascal:

Båten står ju redan på land enligt inledande  inlägget.

Brist på läsförståelse eller bara inhopp i en tråd utan all läsa alla inlägg är ganska vanligt på nätet, tyvärr. Sen är det lätt att missa någon detalj även om man läser allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är bättre med AI i stället för humant tänkande o skrivande?

Men än har väl AI rent praktiskt / fysiskt inte varit nere i nån båt?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev heimlaga:

Vi kan väl vara ganska säkra på att båten skall på land, packboxen öppnas och det som är fel repareras, och smörjning ordnas genom lilla slangen.

Ingenting att börja springa och köpa dyra delar för. Det är nästan säkert bara tätningsringarna som behöver bytas. Inte hela packboxen.

Vedertagen exempel på packbox. Som återfinns i t ex motorer, bilar, mm.

IMG_20250915_090043.jpg

I detta fall sitter det tre st packboxar i propelleraxeltätningen av mässing som syns i den inledande bilden.

Ingen har påstått att den senare ska bytas.

Vi är inne på att den ska renoveras.

Kommer inte ihåg kostnaden, men vill minnas att det gick på 150 kr med rostfria fjädrar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangklämmorna sitter felmonterade. När slangklämmor dras åt så kan det uppstå ett litet veck i gummislangen vid skruven när det kan sippra in vatten.

Slangklämmorna ska vändas åt varsitt håll så skruvarna sitter på motsatta sidor. Då minskar risken att vatten läcker in p.g.a. klämd gummislang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

tack alla för info.

det sitter 2 lösa packboxar framför, ang olja i slangen så sa säljaren av båten att ingen olja behövdes , men jag har fyllt på denna med olja, kan gummit ha torkat så det läcker , vad tycker ni, byta pack box ock även gummislangen och i så fall hur gör man? Pillra ut den gamla och trycka i den nya, smörja med något kanske?

Hälsningar Sverker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det väl som så att vatten kommer in.

Vet inte om jag någonsin sett en monterad packbox som inte smörjs med olja, vatten, fett eller nån annan vätska.

Bara luft funkar inget vidare, då går gummiflärpen sönder.

Då är det med stor sannolikt den bakersta av de tre packboxarna som läcker..

Kolla min länk ovan.

Eller så läcker det mellan axeltrumman som går bakåt och laminatet runt denna.

(Polaren har så på sin båt. Ska åtgärdas. Troligen att borra ett hål genom laminatet, in mot trumman. Gjuta fast ett mindre rör med smörjnippel i änden i hålet. Och sen med en typ smörjspruta trycka in tätningsmedel av nåt slag. Behöver nog vara tvåkomponents, annars härdar det aldrig.)

Kan du ta några bilder som visar hur propelleraxeln centrerar i trumman både inifrån och utifrån båten.

Lossa de bakersta slangklämmorna och dra slang mm framåt, så syns det.

Ha ha.... Båten ligger ju på land!

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Hybro:

Vedertagen exempel på packbox. Som återfinns i t ex motorer, bilar, mm.

IMG_20250915_090043.jpg

I detta fall sitter det tre st packboxar i propelleraxeltätningen av mässing som syns i den inledande bilden.

Ingen har påstått att den senare ska bytas.

Vi är inne på att den ska renoveras.

Kommer inte ihåg kostnaden, men vill minnas att det gick på 150 kr med rostfria fjädrar.

På mitt språk är det där en stefapackning medan packboxen är hela paketet med mässingsdelar och allt. Därför tyckte jag det lät vettlöst att byta hela packboxen när det bara är stefapackningarna som är dåliga.

Tydligen har en del av er ett annat språkbruk än jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sedan bad jag min då 20 åriga dotter att hämta ut mina beställda propelleraxeltätningar, packboxar, hos vår VP-verkstad. Hon gick in till kundservice och sade att hon skulle hämta ett par förvaringslådor åt Peter P. Killen kollade men kunde inte hitta några men undrade om det var packboxar hon menade, varpå dottern svarade, ja, förvaringslådor. Jag tror killen hade svårt att hålla sig för skratt och lunchens samtalsämne var säkrat. Språkförbistring.

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev Hybro:

IMG_20250915_185218.jpg

Kärt barn har många namn.

Jag trodde tätningarna hette "Simering".....

Även om det kanske inte är rätt så skulle jag nog också benämna hela konkalongen med tätningar, hylsa etc för packbox. Men jag undrar då vad hela alltet heter om ddt inte heter packbox.

(Blir kanske litet sidospår från vad tråden ska handla om)

Oavset är det väl i första hand själva tätningarna som sannolikt behöver bytas, mrn i samband med det får man väl såklart inspektera slang etc, samt vrida två slangklämmor 180 grader.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev Boanjohan:

- - -

Även om det kanske inte är rätt så skulle jag nog också benämna hela konkarongen med tätningar, hylsa etc för packbox. Men jag undrar då vad hela alltet heter om det inte heter packbox.

(Blir kanske litet sidospår från vad tråden ska handla om)

- - -

Tja, kan propelleraxeltätning vara ett vinnande förslag?

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för alla svar, åker ut i helgen för att ta lite fler bilder m.m

mvh Sverker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...