Mackey 4 771 Postad lördag kl 21:18 (redigerade) I fredags damp På Kryss ner i brevlådan med årsboken BÅTMAT - Båtfärder & Matminnen som medskick. Det blir lite intressant läsning och många goda och roliga recept hoppas jag. Som dyslektiker så tyckte jag Musslor på glögg lät väldigt speciellt, men det stod glöd, grillade musslor alltså. Jag tänkte att vi kan roa oss med att tycka till om olika recept och berättelser under en tid så kanske vi får några härliga nya recept att ha med ombord nästa sommar. Redigerad lördag kl 21:18 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad 19 timmar sedan ”Musslor i glögg” låter annars som en spännande anrättning, det kanske man skulle testa. ”Pappas special” En maträtt mina nu vuxna barn ännu kan nämna. Frun jobbade och skulle hämtas upp i Strömstad. Barna (som åldersmässigt befanns sig strax under tonårstiden) och jag var ensamma ombord. Det hade väl uppstått någon tidsbrist så dagsetapperna blev litet för långa, detta innebar ett blodsockerfall och en sen lunch. Vid ett snabbt påkommet lunchstopp på Ulvön-Dannemarken snodde jag ihop något slags ihopkok till pastagryta, alltså en oplanerad skafferirensning. Med en del svartpeppar och andra kryddor tyckte jag själv att det blev rätt så bra. Vad jag minns ingick det bacon, köttfärs, salamikorv och nån liten bit tärnad kassler, liksom pasta och tomatsås. Karotterna länsades och omdömet blev att det var den godaste maten jag någonsin lagat… Men inte ens på beställning lyckades jag med det igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 583 Postad 16 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: ”Musslor i glögg” låter annars som en spännande anrättning, det kanske man skulle testa. ”Pappas special” En maträtt mina nu vuxna barn ännu kan nämna. Frun jobbade och skulle hämtas upp i Strömstad. Barna (som åldersmässigt befanns sig strax under tonårstiden) och jag var ensamma ombord. Det hade väl uppstått någon tidsbrist så dagsetapperna blev litet för långa, detta innebar ett blodsockerfall och en sen lunch. Vid ett snabbt påkommet lunchstopp på Ulvön-Dannemarken snodde jag ihop något slags ihopkok till pastagryta, alltså en oplanerad skafferirensning. Med en del svartpeppar och andra kryddor tyckte jag själv att det blev rätt så bra. Vad jag minns ingick det bacon, köttfärs, salamikorv och nån liten bit tärnad kassler, liksom pasta och tomatsås. Karotterna länsades och omdömet blev att det var den godaste maten jag någonsin lagat… Men inte ens på beställning lyckades jag med det igen. Hungern är den bästa kryddan och ger nästan alltid ett perfekt resultat. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 91 Postad 15 timmar sedan 1 timme sedan skrev excel319: Hungern är den bästa kryddan och ger nästan alltid ett perfekt resultat. Så sant som det är sagt, jag har gjort besättningen lycklig med varma koppen med osttärningar under havssegling, men ett stark minne på temat hunger som krydda var för några år sedan när jag gjorde årets sista seglats en helg när man borde stanna hemma, men vädret var ju rätt ok...Seglade över en för mig välkänd fjärd en fredag efter jobbet på väg mot en välkänd vik. Då jag hittar där var gps:n avstängd, men ett lätt duggregn påverkade synen genom glasögonen och när jag rundar en ö inser jag att jag seglat totalt fel. Blev en senare ankomst och frusen, trött och hungrig lagade jag årets godaste middag! Öppnade en burk tomatsoppa och värmde, när jag åt den fick snabbnudlar koka i samma kastrull och de smakade delikat. Fast hade jag erbjudits samma måltid i hemma hade jag protesterat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad 15 timmar sedan En stående rätt på vår båtmeny är kassler med Onkel Bens och ris. Kasslern tärnas upp i bitar om 5 x 5 mm och fräses upp i litet stekfett. Därefter tillsätter man Onkel Bens kinesiska sås med bambuskott och sådant. Detta får puttra en kort stund i pannan. På senare år har vi gått över till ris i påse, alltså portionspåsar som man kokar som dom är, annars är det rätt så svårt att koka ris ombord, tycker jag. Anrättningen kan ätas som den är, eller kan serveras tillsammans med valfria grönsaker. Det hela kan ätas i sjögång på exempelvis ”Tjurpannan” men då serverar man rätten med fördel i djup tallrik och ätes med matsked. Lämpligt dryck kan vara sjörullad Chatau vaddau, eller valfri lageröl. Öl i burk funkar bäst vid sjögång. Självklart är dessa totalt alkoholfria om man är under gång. En variant är att istället för kassler använda lövbiff i 5 mm breda bitar, eller en skivad korv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 771 Postad 13 timmar sedan Mina läs- och skrivsvårigheter har skapat flera nya rätter, men just nu kommer jag bara ihåg afrikansk köttfärssås. Oftast blir det också rätt, tror jag iaf, eller så förtränger jag mina tabbar. Det skulle (tydligen) ha varit en lite het köttfärssås med cayenne-peppar i (det var avstavat och stod på två rader), men jag fick det till kanel (vilket jag nu själv inte fattar hur det var möjligt). "Cayenne" är ju inte så väldigt likt "kanel". Hur som helst blev det en smak av Afrika och det var riktigt gott när den värsta chocken lagt sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser