RobinArvid 1 Postad tisdag kl 18:06 Hej. Jag har ärvt en Glastron GT 209 GT med en Volvo Penta 4.30 GL motor på 190hk. Den startar dåligt men jag får igång den med startgas. Dock får jag inte full effekt när jag kör båten. Det är också något missljud från motorn. Jag noterade ett läckage nedtill på motorn, misstänker att det är bränsle? Jag har båt sedan innan men bara haft utombordare så är lite utav en novis när det kommer till sådana här motorer. Bifogar film där missljudet hörs och man ser läckaget. Tacksam om någon har några idéer om vad som kan vara fel. 20250826_173549_1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobinArvid 1 Postad tisdag kl 18:07 Läckaget. 20250826_173549.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad tisdag kl 20:19 Hej Luktar det bensin? Det ser ut som det läcker kylvatten från antingen cirkulationspumpen eller sjövattempumpen. Oljudet är svårt att säga exakt men kolla spännarhjul och löphjul för drivremmen, alternativt är det cirkulationspumpen som skramlar. Byt drivrem också... Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobinArvid 1 Postad onsdag kl 10:39 14 hours ago, Mercury_44XS said: Hej Luktar det bensin? Det ser ut som det läcker kylvatten från antingen cirkulationspumpen eller sjövattempumpen. Oljudet är svårt att säga exakt men kolla spännarhjul och löphjul för drivremmen, alternativt är det cirkulationspumpen som skramlar. Byt drivrem också... Mvh Pär Hej. Nej det luktar inte så mycket bensin. Tack för tipsen, jag ska kolla på detta 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad onsdag kl 11:03 Men luktar det bensin? Du får absolut inte ha ett bränsle (bensin) läckage i motorrummet, stor brandfara. Kolla noga så du inte har en bensinläcka... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobinArvid 1 Postad onsdag kl 11:13 9 minutes ago, Mercury_44XS said: Men luktar det bensin? Du får absolut inte ha ett bränsle (bensin) läckage i motorrummet, stor brandfara. Kolla noga så du inte har en bensinläcka... //Pär Jag torkade ur allt när jag åkte därifrån igår så jag kan kolla om det läckt ytterligare nästa gång. Blir enklare att avgöra då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 134 Postad torsdag kl 10:05 Det låter som att nåt lager i en pump har gått. Men ta och inhandla ett stetoskop, kostar 159:- på Biltema. Ta på det och håll stålpinnen mot först sjövattenpumpen som sitter längst fram/ner på motorn (Film nr 2.) Lyssna sedan på vattenpumpen till motorn som sitter vid gula pilen. Jag lovar, du hör vilken det är som är kass. Och läckaget ser ut att komma från pumpen i film 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad torsdag kl 14:47 4 timmar sedan skrev Janne_G: Det låter som att nåt lager i en pump har gått. Men ta och inhandla ett stetoskop, kostar 159:- på Biltema. Ta på det och håll stålpinnen mot först sjövattenpumpen som sitter längst fram/ner på motorn (Film nr 2.) Lyssna sedan på vattenpumpen till motorn som sitter vid gula pilen. Jag lovar, du hör vilken det är som är kass. Och läckaget ser ut att komma från pumpen i film 2. Bra och enkelt råd. Du kan ju även försiktigt smaka på det läckta vattnet. Tag upp litet i en tesked och smaka litet på några ml. Bensin ger sig till känna med en gång, likaså glykol om det nu skulle vara det sekundära färskvattensystemet som läcker, men det ser ju mer ut som om det är det primära sjövattensystemet, om båten ligger i salt eller bräckt vatten smakar det ju salt. Bensinmotorer, särskilt dom med förgasare luktar ju alltid ”litet” bensin, men om det är så att det slår emot dig en kraftig bensinlukt när du öppnar motorrummet bör du undersöka detta närmare. Någon skrev ”brandfara” och det är ju en underdrift… jag skulle hellre säga ”explosionsfara med efterföljande brand”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobinArvid 1 Postad torsdag kl 20:42 10 hours ago, Janne_G said: Det låter som att nåt lager i en pump har gått. Men ta och inhandla ett stetoskop, kostar 159:- på Biltema. Ta på det och håll stålpinnen mot först sjövattenpumpen som sitter längst fram/ner på motorn (Film nr 2.) Lyssna sedan på vattenpumpen till motorn som sitter vid gula pilen. Jag lovar, du hör vilken det är som är kass. Och läckaget ser ut att komma från pumpen i film 2. Tack för väldigt bra tips! Ska se om jag får lite tid i helgen. Blir inte många lugna stunder mellan småbarn och jobb 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobinArvid 1 Postad torsdag kl 20:44 5 hours ago, Georg_Ohm said: Bra och enkelt råd. Du kan ju även försiktigt smaka på det läckta vattnet. Tag upp litet i en tesked och smaka litet på några ml. Bensin ger sig till känna med en gång, likaså glykol om det nu skulle vara det sekundära färskvattensystemet som läcker, men det ser ju mer ut som om det är det primära sjövattensystemet, om båten ligger i salt eller bräckt vatten smakar det ju salt. Bensinmotorer, särskilt dom med förgasare luktar ju alltid ”litet” bensin, men om det är så att det slår emot dig en kraftig bensinlukt när du öppnar motorrummet bör du undersöka detta närmare. Någon skrev ”brandfara” och det är ju en underdrift… jag skulle hellre säga ”explosionsfara med efterföljande brand”. Det är ingen distinkt bensinlukt när jag öppnar motor-rummet så förhoppningsvis något annat som läcker. Men har det läckt ytterligare när jag kommer till båten nu ska jag göra ett smaktest 👍 Båten ligger i sötvatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser