Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
Jalw

Byta ut gångvärmaren mot dieselvärmare ?

Rekommendera Poster

Hej

Har idag en Wallas 800 med värmelock vars värme är lika med ingen när det är kyligt på nätterna som nu. Därför skulle jag vilja installera en dieselvärmare och enda stället den kan tänkas få plats är där gångvärmeaggregatet sitter, som jag ändå inte använder, men kan man ta bort det utan vidare, värmen kommer ju från det varma vattnet som passerar genom motorn, vad för man med slangarna t.ex. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ursäkta om jag har missuppfattat men Wallas 800 är väl en dieselspis som med värmelock kan användas som kupé/hyttvärmare eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Enklaste är ju att plugga ihop kylvattenslangarna som går in och ut ur aggregatet med en liten skarvbit/rörbit, och bara låta dem ligga kvar. Då finns ju också alltid möjlighet för en framtida ägare av båten att återställa det om man vill.

Jag gissar att du tänker återanvända varmluftslangarna för gångvärmen ?  Tänk då på att gångvärmeutblås (särskilt defroster) ofta är stängbara. Med en dieselvärmare måste det vara ett utblås motsvarande en minimidiameter som alltid skall vara öppet. Antingen kompletterar du med ett extra utblås eller spärrar ett av de befintliga så det inte går att stänga.

Avgaserna och slangen för avgaser blir ganska varm, särskilt i ändarna där det inte sitter värmeisolering. En stor fördel är om du kan få avgasutblåset där det aldrig kommer hängas fendrar (t ex snett akterut). Men det har du kanske redan planerat och tänkt på.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Ursäkta om jag har missuppfattat men Wallas 800 är väl en dieselspis som med värmelock kan användas som kupé/hyttvärmare eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh

Pär

Du har helt rätt men den ger så dålig värme kyliga nätter. Sitter dessutom längst bak i hytten och vi sover i fören. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Enklaste är ju att plugga ihop kylvattenslangarna som går in och ut ur aggregatet med en liten skarvbit/rörbit, och bara låta dem ligga kvar. Då finns ju också alltid möjlighet för en framtida ägare av båten att återställa det om man vill.

Jag gissar att du tänker återanvända varmluftslangarna för gångvärmen ?  Tänk då på att gångvärmeutblås (särskilt defroster) ofta är stängbara. Med en dieselvärmare måste det vara ett utblås motsvarande en minimidiameter som alltid skall vara öppet. Antingen kompletterar du med ett extra utblås eller spärrar ett av de befintliga så det inte går att stänga.

Avgaserna och slangen för dem blir ganska varm, särskilt i ändarna där det inte sitter värmeisolering. En stor fördel är om du kan få avgasutblåset där det aldrig kommer hängas fendrar (t ex snett akterut). Men det har du kanske redan planerat och tänkt på.

Ja plugga ihop dom och låta dom vara kvar är ju en bra idé, får väl att hitta någon rörböj så att vattnet kan flöda runt. Har inte tänkt så långt med utblåsen men ska ha det i åtanke, kan ju byta ut dom mot alltid öppna.Ja för avgaserna kanske jag använder samma utgång som jag har på gamla, det är ingen lång sträcka eller så gör jag ett nytt avgasrör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag trodde i min enfald att du skulle hotta ut spisen🤣

Då har du alltså ett separat gångvärmeaggregat som är kopplat till motorn och bara ger värme när motorn går. 

Ja spisen lär ju inte ge mycket värme nere i skansen om den sitter uppe i hytten, ger ifs 1400W på max men värmen stannar ju där uppe.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Aha, jag trodde i min enfald att du skulle hotta ut spisen🤣

Då har du alltså ett separat gångvärmeaggregat som är kopplat till motorn och bara ger värme när motorn går. 

Ja spisen lär ju inte ge mycket värme nere i skansen om den sitter uppe i hytten, ger ifs 1400W på max men värmen stannar ju där uppe.

//Pär

Nä spisen får vara kvar, visserligen är den inte så bra den heller men den får duga. Ja separat gångvärmesystem är det.

//Jörgen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Jalw:

Ja för avgaserna kanske jag använder samma utgång som jag har på gamla, det är ingen lång sträcka eller så gör jag ett nytt avgasrör.

Men du har väl inget avgasrör på dagens gångvärmeaggregat (min fetstil i citatet).....?

Det är väldigt viktigt är att använda ett avgasutblås (och helst avgasslang) som är avsett för värmaren och kan hantera temperaturen. En modern Eber måste t ex ha utblås med inner/ytterrör för att inte gelcoaten skall bli för varm och ta stryk, medan gamla (D1L o.s.v.) fungerade med en enklare genomföring.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om gångvärmesystemet fungerar och du har tillräckligt med utblås från det, så kan du alltid kombinera det med en dieselvärmare som värmer vatten. Då har du både gångvärme och värme när du ligger stilla.

Förutsatt att du hittar en annan plats för dieselvärmaren, i ditt första inlägg så anar man att det var dåligt med utrymme.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Men du har väl inget avgasrör på dagens gångvärmeaggregat (min fetstil i citatet).....?

Det är väldigt viktigt är att använda ett avgasutblås (och helst avgasslang) som är avsett för värmaren och kan hantera temperaturen. En modern Eber måste t ex ha utblås med inner/ytterrör för att inte gelcoaten skall bli för varm och ta stryk, medan gamla (D1L o.s.v.) fungerade med en enklare genomföring.

Nä men på Wallas 800 har jag avgasrör.

Men jag får nog montera ett nytt eftersom Wallasen använder avgasröret när jag använder den som spis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Tristan_301:

Om gångvärmesystemet fungerar och du har tillräckligt med utblås från det, så kan du alltid kombinera det med en dieselvärmare som värmer vatten. Då har du både gångvärme och värme när du ligger stilla.

Förutsatt att du hittar en annan plats för dieselvärmaren, i ditt första inlägg så anar man att det var dåligt med utrymme.

Ja det är väldigt dåligt med plats och det är precis så att jag får plats med dieselvärmaren, modell mindre, men då måste gångvärmeaggregatet bort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Tristan_301:

Är ju ingen dum idé alls, sätt värmaren i maskinrummet och koppla in den på befintligt system, så får du motorvärmare på köpet. Finns ju till husbilar mm. som använder vattenburna system.

Termostaten kan man ju sätta på lämpligt ställe i skansen.

Googla "dieselvärmare vattenburen" eller något liknande så hittar du kanske något vettigt.

Finns kanske t.o.m. på bilskrotar/husbilsskrotar...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Tristan_301:

Enda nackdelen är att det tar mycket längre tid att få upp tempen (och tar mer diesel) eftersom hela motorns massa måste värmas också.

Är ju ok och t.o.m. önskvärt på en bil, men för lite "nattvärme" i en båt kan det nog vara onödigt och kan bli ganska "trögt". Men de finns ofta billigt på t ex Tradera, så man kan ju göra ett inte alltför kostsamt "test".

I min båt har jag visserligen alla tre värmevarianterna; defroster/gångvärme, luft-eber för värme vid stillaliggande, samt just en vatten-eber á la bil för vattenvärme (främst för att värma vattnet i VVB). Men där blev det att jag separerade motorns vattensystem via en värmeväxlare, så VVB (och gångvärmeaggregatet) går att värma/cirkulera separat utan att också behöva värma hela motorn. Det tar tillräckligt lång tid att värma vattnet i VVB med värmaren i alla fall😞.

Men det blir ju snabbt mer komplicerat och utrymmeskrävande om det också kommer in en värmeväxlare och ett separat vattensystem i bilden.

Fast jag har nog lite större motor än TS, så jämförelsen är nog inte helt relevant.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par kranar så har man kopplat ifrån motorn ur kretsen när man inte vill värma den tänker jag, det behöver inte vara så krångligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju tillägga att det är en bensinare så någon värmare i motorrummet blir det inte 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Jalw:

Kan ju tillägga att det är en bensinare så någon värmare i motorrummet blir det inte 🙂

Nä det förstår jag men det förtäljde inte historien från början🤫

Men det är ju inte så dumt om man har dieselmotor/-motorer.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nä det förstår jag men det förtäljde inte historien från början🤫

Men det är ju inte så dumt om man har dieselmotor/-motorer.

//Pär

Nä det skrev jag inte men håller med , en bra idé är det ju 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Tristan_301:

Jag har haft olika sorters värmare i olika båtar.

Luftburen värme som trådskaparen och fler är inne på är väl kanske bra…. Men efter att i förra båten monterat en Eber med vattenburen värme så anser jag att det är det bästa systemet.

I nuvarande båt sitter det en bra och relativt ny Webasto, luftvärmeaggregat, och tja, det blir ju varmt vid utblåsen, men det blir ingen gedigen värme som stannat kvar utan den försvinner så snart man stängt av värmaren. Med vattenburen värme är det ju bättre, det är en trögare massa i vattnet som behåller värmen en lång stund efter det att värmaren stängts av.

Så även jag föreslår att gångvärmeaggregatet behålls och kompletteras med en Eberspächer eller Webasto- värmare som värmer vatten. Samma typ av värmare sätter exempelvis VW in som parkeringsvärmare i nya elbilar och dieselbilar. Det är små nätta aggregat med stor effekt.

Men om nu trådskaparen följer detta förslag så måste hen ju låta fläkten gå i gångvärmeaggregatet för att få ut värmen i båten, och kanske då komplettera med en luftvärmeslang till utrymmet där man sover….
Eller då hellre en vanlig konvektor (element) i sovutrymmet i vilket de då cirkulerar uppvärmt vatten, men då behövs även ett expansionskärl och en cirkulationspump.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har haft olika sorters värmare i olika båtar.

Luftburen värme som trådskaparen och fler är inne på är väl kanske bra…. Men efter att i förra båten monterat en Eber med vattenburen värme så anser jag att det är det bästa systemet.

I nuvarande båt sitter det en bra och relativt ny Webasto, luftvärmeaggregat, och tja, det blir ju varmt vid utblåsen, men det blir ingen gedigen värme som stannat kvar utan den försvinner så snart man stängt av värmaren. Med vattenburen värme är det ju bättre, det är en trögare massa i vattnet som behåller värmen en lång stund efter det att värmaren stängts av.

Så även jag föreslår att gångvärmeaggregatet behålls och kompletteras med en Eberspächer eller Webasto- värmare som värmer vatten. Samma typ av värmare sätter exempelvis VW in som parkeringsvärmare i nya elbilar och dieselbilar. Det är små nätta aggregat med stor effekt.

Men om nu trådskaparen följer detta förslag så måste hen ju låta fläkten gå i gångvärmeaggregatet för att få ut värmen i båten, och kanske då komplettera med en luftvärmeslang till utrymmet där man sover….
Eller då hellre en vanlig konvektor (element) i sovutrymmet i vilket de då cirkulerar uppvärmt vatten, men då behövs även ett expansionskärl och en cirkulationspump.

Låter som ett bra förslag men jag har väldigt dåligt med utrymme så jag tror inte, utan att veta, att jag inte har utrymme för ett ytterligare aggregat, får kolla närmare på det 🙂

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...