Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
Karljohansson

Kopplingsschema för skiljerelä - VSR och generator/startmotor på varsin eller gemensam?

Rekommendera Poster

7 minutes ago, ABC said:

OBS att den kalkylatorn dubblar kabelländen när den beräknar spänningsfallet eftersom den tänker sig att man matar in avståndet till lasten och att det krävs en kabel i vardera riktningen. Men det är kanske så du gjort?

Vill man räkna själv så utgår man från att specifik resistivitet för CU är 0,0175 (Ω·mm²/m). Då blir formeln:
    Spänningsfall ΔU = L * I * 0,0175 / A

där L = total ledarlängd, I = ström, A = kabelarea i mm²

tror det, det är alltså enkel väg 3 meter, sen en retur kabel på 3 meter, så total 6 meter, men tolkade hemsidan som att returkabelns längd hanteras genom att jag fyllde i antal ledare = 2, och längd på vardera 3 meter, så 3*2=6, tänker jag rätt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, IngemarE said:

Biltemas (m fl) löser det genom att det reläet bara känner spänningen på Motorsidan. Dessa relä som känner valfri/båda sidor är inte alltid så bra som man kan tycka.

Solpanelen behöver nog knappast ladda Motorbatterierna alls (de återfylls ju väldigt snabbt efter start), så att inte ha den som sammankopplingsorsak brukar inte medföra någon direkt nackdel. Och vid de få tillfällen man vill ha sammankopplat kan man göra det manuellt med en bit startkabel.

då fattar jag, det känns spontant som detta är enklaste lösningen för mig, ska undersöka bilteams relä och ta bort befintligt, kan jag reducera komplexiteten i installationen är ju det positivt tänker jag. Den kommer dock sitta nära motorrummet, lät inte som den var Ignition säker när jag läste instruktionsboken, men borde ju finnas fler liknande med samma funktion att de bara går åt ett håll

20 hours ago, Mackey said:

Absolut nöjd efter nio års användning.

Väldigt lätt att installera.

Enda nackdelen med alla typer av elektroniska skiljereläer är att de drar lite ström som totalt sett blir mycket energi under vintern om man väljer att ha sina batterier inkopplade som vanligt. Solen räcker inte riktigt till för att hålla all "passiv" elektronik ombord i drift, men man ska ju ändå titta till båten ibland så så kan man ju ladda batterierna (om det finns el på uppläggningsplatsen).

Vi har

Skilejerelä, 10 mA

Solcellsregulator, 20 mA

Gasollarm, 0 mA Det kopplar vi ur för det dra mycket.

Radiominne, 5 mA

Någon ytterligare jag inte minns, 5 mA

Totalt 0,04 A låter ju inte så mycket, men 0,04 A x 3 månader "mörker" x 30 dygn x 24 timmar = 86 Ah

Sedan tillkommer batteriernas självurladdning på upp till 10 % per månad.

bra tips, över vintern kan man kanske då kopplas ihop hushållsbatteri och startbatteri och ta bort relät över vintern, på så sätt få underhållsladdning från solcellen genom båtpresenningen, borde kanske räcka, 67w solcell har jag, eller behöver det underhålls laddas separat ändå kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Karljohansson:

tror det, det är alltså enkel väg 3 meter, sen en retur kabel på 3 meter, så total 6 meter, men tolkade hemsidan som att returkabelns längd hanteras genom att jag fyllde i antal ledare = 2, och längd på vardera 3 meter, så 3*2=6, tänker jag rätt? 

Det låter rätt 😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

bra tips, över vintern kan man kanske då kopplas ihop hushållsbatteri och startbatteri och ta bort relät över vintern, på så sätt få underhållsladdning från solcellen genom båtpresenningen, borde kanske räcka, 67w solcell har jag, eller behöver det underhålls laddas separat ändå kanske?

Så har vi gjort, men...

Solen räcker ändå inte hela vintern, så ett par ggr laddar vi med batteriladdaren för att vara snälla mot batterierna.

Man ska ju ändå titta till båten ibland.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner någon till Sisyfos?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...