Jaclinn 0 Postad torsdag kl 05:00 Äger en searay 300 sundancer med dubbla mercruiser 260hk V8, utrustade med rullkam, Alpha drev. De har en markant skillnad på bränsleförbrukning . Den som drar mer har ett annat motorljud, ganska rått ljud. Inget susande som de brukar ha Denna skillnaden har de haft sedan de va nya 2010, lämnade in förgasarna för renovering till carbguy i Stockholm. Blev ingen skillnad, provat o skifta drev , ingen skillnad, skiftat förgasare ingen skillnad. Tändning står lika på bägge motorerna. Startar lätt, går fint på tomgång. Samma varvtal på bägge motorerna när synkmätaren står i mitten. Någon som har en ide ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 982 Postad torsdag kl 05:26 Vad är markant skillnad i siffror? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 44 Postad torsdag kl 05:29 Är tändningen lika även när du varvar motorn? Kolla tex vid 2500rpm och inte bara på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 279 Postad torsdag kl 06:21 Hej Vid vilket varvtal uppstår ljudskillnaden för den motorn som har annorlunda motorljud? Byttes motorerna 2010? Är det Mercruiser Repower motorer eller annat fabrikat? Kan du ta foto av båda motorernas typskyltar så att allt går att läsa om de har fått nya serienummer inskrivna eller skriv upp de aktuella serienumren. Ta gärna några bilder på motorn som har annorlunda ljud och helst en film med ljud. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaclinn 0 Postad torsdag kl 11:20 De förbrukar så olika att på ca 20 distans då i farter 5-7 och 24 i marsch sjunker en av bränslemätarna ca3mm. Tankar jag 60l på en sida behöver jag fylla ca 20l extra i andra tanken för att mätarna ska vara lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 579 Postad torsdag kl 14:29 3 timmar sedan skrev Jaclinn: De förbrukar så olika att på ca 20 distans då i farter 5-7 och 24 i marsch sjunker en av bränslemätarna ca3mm. Tankar jag 60l på en sida behöver jag fylla ca 20l extra i andra tanken för att mätarna ska vara lika. Den skillnaden behöver inte bero på olika förbrukning. Det är inte säkert att tankarna är exakt lika. Har du kontrollfyllt så du vet att de rymmer lika mycket? Nivågivarna kanske inte är exakt lika heller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad torsdag kl 21:17 6 timmar sedan skrev excel319: Den skillnaden behöver inte bero på olika förbrukning. Det är inte säkert att tankarna är exakt lika. Har du kontrollfyllt så du vet att de rymmer lika mycket? Nivågivarna kanske inte är exakt lika heller. Det tänkte jag också. Jag skulle fylla fult i båda tankarna och sedan fylla fullt igen efter en tid för att på så vis konstatera om och hur mycket mera den ena motorn drar jämfört med den andra. Sedan är det ju lite skumt att motorljudet skiljer sig markant åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaclinn 0 Postad 12 timmar sedan Har kollat tändningen och den rör sig likadant på bägge motorerna , märket på remskivan lämnar gradering över 1500 rpm. Det med tankarna är faktiskt något som ska kollas upp, ska mäta stoleken på dem i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 11 timmar sedan Är det inte normalt att tankarna är sammankopplade? Jag tänker mig att båda motorerna matas med bränsle från en tank via ett gemensamt filter, vattenavskiljare e t c. Och att bränsle rinner över från den andra tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 783 Postad 8 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Hybro: Är det inte normalt att tankarna är sammankopplade? Jag tänker mig att båda motorerna matas med bränsle från en tank via ett gemensamt filter, vattenavskiljare e t c. Och att bränsle rinner över från den andra tanken. Nej, med dubbla motorer är det inte den vanliga lösningen. Då skulle man ju dessutom mista fördelen med det redundanta system dubbla motorer är. Dvs att kunna hanka sig hem på en motor, eftersom t ex ett igentäppt filter skulle göra båda obrukbara. Sedan kommer motorerna riskera att påverka varandra på annat mindre bra sätt om de inte får suga själva hela vägen från tanken (där mottrycket är noll) utan är sammankopplade så den som suger bäst kan "sno" bränsle från den andra motorn. Men detta är @Mercury_44XS hemmaarena, så där kan du nog få ett ännu bättre svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 279 Postad 6 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Hybro: Är det inte normalt att tankarna är sammankopplade? Jag tänker mig att båda motorerna matas med bränsle från en tank via ett gemensamt filter, vattenavskiljare e t c. Och att bränsle rinner över från den andra tanken. Finns lite olika lösningar med sammankoppling av tankarna men varje enskild motor har sina egna bränslefilter och bränslepumpar. Allt beror på hur båten beställts och utrustats från fabrik eller om det är eftermonterat hos återförsäljaren. Den vanliga lösningen ser ut så här: Sedan finns det andra alternativ och ytterligare en 3-vägs ventil om man vill köra på båda samtidigt. Dessutom på lite större modeller finns en extra hjälpmotor/elverk (ottomotor) som har en separat 3-vägs eller t.o.m. 4-vägs ventil. Samma sak om det är dieselmotorer... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser