Jaclinn 0 Postad torsdag kl 05:00 Äger en searay 300 sundancer med dubbla mercruiser 260hk V8, utrustade med rullkam, Alpha drev. De har en markant skillnad på bränsleförbrukning . Den som drar mer har ett annat motorljud, ganska rått ljud. Inget susande som de brukar ha Denna skillnaden har de haft sedan de va nya 2010, lämnade in förgasarna för renovering till carbguy i Stockholm. Blev ingen skillnad, provat o skifta drev , ingen skillnad, skiftat förgasare ingen skillnad. Tändning står lika på bägge motorerna. Startar lätt, går fint på tomgång. Samma varvtal på bägge motorerna när synkmätaren står i mitten. Någon som har en ide ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 981 Postad torsdag kl 05:26 Vad är markant skillnad i siffror? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 44 Postad torsdag kl 05:29 Är tändningen lika även när du varvar motorn? Kolla tex vid 2500rpm och inte bara på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 275 Postad torsdag kl 06:21 Hej Vid vilket varvtal uppstår ljudskillnaden för den motorn som har annorlunda motorljud? Byttes motorerna 2010? Är det Mercruiser Repower motorer eller annat fabrikat? Kan du ta foto av båda motorernas typskyltar så att allt går att läsa om de har fått nya serienummer inskrivna eller skriv upp de aktuella serienumren. Ta gärna några bilder på motorn som har annorlunda ljud och helst en film med ljud. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaclinn 0 Postad torsdag kl 11:20 De förbrukar så olika att på ca 20 distans då i farter 5-7 och 24 i marsch sjunker en av bränslemätarna ca3mm. Tankar jag 60l på en sida behöver jag fylla ca 20l extra i andra tanken för att mätarna ska vara lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 578 Postad torsdag kl 14:29 3 timmar sedan skrev Jaclinn: De förbrukar så olika att på ca 20 distans då i farter 5-7 och 24 i marsch sjunker en av bränslemätarna ca3mm. Tankar jag 60l på en sida behöver jag fylla ca 20l extra i andra tanken för att mätarna ska vara lika. Den skillnaden behöver inte bero på olika förbrukning. Det är inte säkert att tankarna är exakt lika. Har du kontrollfyllt så du vet att de rymmer lika mycket? Nivågivarna kanske inte är exakt lika heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 21:17 6 timmar sedan skrev excel319: Den skillnaden behöver inte bero på olika förbrukning. Det är inte säkert att tankarna är exakt lika. Har du kontrollfyllt så du vet att de rymmer lika mycket? Nivågivarna kanske inte är exakt lika heller. Det tänkte jag också. Jag skulle fylla fult i båda tankarna och sedan fylla fullt igen efter en tid för att på så vis konstatera om och hur mycket mera den ena motorn drar jämfört med den andra. Sedan är det ju lite skumt att motorljudet skiljer sig markant åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser