Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
Makro

Analog navigering

Rekommendera Poster

Just nu skrev Mackey:

Då hade amerikanarna en störsignal i systemet så att positionen inte skulle bli lika bra (50 - 100 m felvisning) som den var för deras egna militära enheter. Denna störsignal (Selective Availability) togs bort den 2 maj 2000, troligen för att det då hade utvecklats olika tekniker att kringgå felvisningen.

Den togs faktiskt bort pga interna påtryckningar från myndigheter (främst FAA och USCG) som ansåg att det skulle göra samhället och världen gott att ha mer exakt och pålitlig positionering, utan dyra speciallösningar som bara fungerar i vissa områden (som DGPS och motsvarande).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Dessutom var det ganska stor felmarginal och testade flera gånger på en prick ute i stora farleden och som minst var den nog nere på ca 10 m.

 

14 minuter sedan skrev Mackey:

Då hade amerikanarna en störsignal i systemet så att positionen inte skulle bli lika bra (50 - 100 m felvisning) som den var för deras egna militära enheter. Denna störsignal (Selective Availability) togs bort den 2 maj 2000, troligen för att det då hade utvecklats olika tekniker att kringgå felvisningen.

Ja detta visste jag men inte att det var så mycket som 50–100 m, det trodde jag inte.

Min lilla GPS måste ha varit mycket noggrann då för det var nog aldrig mer än max 25–30 m som det slog fel. Kanske berodde på vilka satelliter som fanns tillgängliga också.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-21 vid 16:49 skrev Mackey:

Det var väl snarare så att de träffade en hel kontinent.

Ja kanske det, men det var iallafall inte Indien han hade träffat på.

 

Påsnavigering är ju en annan idiotsäker metod.

Den blir alltid rätt.

Man seglar så långt man kan, till en hamn, på ett fastland eller på en bebodd ö.

Där förtöjer man båten och frågar ortsbefolkningen om närmaste vägen till ortens bageri eller konditori. Väl vid detta etablissemang köper man, och det är viktigt, valfritt antal wienerbröd, och ber att få dessa i en påse. På påsen läser man sedan namnet på bageriet eller konditoriet, och där står då nästan alltid även ortens namn, och då vet man ju var man är. Förr framgick även information om vilket riktnummerområde man befann sig i, men den uppgiften är inte lika självklar idag.😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja kanske det, men det var iallafall inte Indien han hade träffat på.

 

Påsnavigering är ju en annan idiotsäker metod.

Den blir alltid rätt.

Man seglar så långt man kan, till en hamn, på ett fastland eller på en bebodd ö.

Där förtöjer man båten och frågar ortsbefolkningen om närmaste vägen till ortens bageri eller konditori. Väl vid detta etablissemang köper man, och det är viktigt, valfritt antal wienerbröd, och ber att få dessa i en påse. På påsen läser man sedan namnet på bageriet eller konditoriet, och där står då nästan alltid även ortens namn, och då vet man ju var man är. Förr framgick även information om vilket riktnummerområde man befann sig i, men den uppgiften är inte lika självklar idag.😀

Det är väl mer korrekt fråga om "påsitionering".

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan även nyttja "anknavigering" när man kommer fram till en okänd boj eller prick.

 Om där finns ankor så ligger dom alltid på grunda sidan och letar mat och då bör man åka på den andra sidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Där förtöjer man båten och frågar ortsbefolkningen om närmaste vägen till ortens bageri

Bra idé, men...

I Franska Polynesien fanns där bara baguetter, inte wienerbröd.

Inga påsar, men ibland fick man dem inlindade i tidningspapper och där fanns ibland ledtrådar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...