Gå till innehåll
tisdag 19 augusti 2025
patrikflink

Vad rengör Ni vattentanken med?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fick strul med tryckvattenpumpen (hade inget filter, trodde det satt ett någonstans).

Ny pump och filter på plats, men genast såg jag vad orsaken var att den gamla pumpen gick och gick.

Ser ut som små kalkstenar, hårda och olika storlekar. Har aldrig haft detta problem tidigare.

Vi tankade fullt i Arkösund och jag misstänker att det är därifrån vi fått in skiten.

Har ingen inspektionslucka på tanken, bara nivåmätaren som jag kan skruva ur (30mm hål?).

Tänkte om det finns något "mirakelmedel" nu för tiden.

Såg denna som jag tänkte testa, men fattar inte varför dom gör små tabletter, måste ju kasta i 100 tabletter (1 tablett till 4 liter)

04586-ny.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är något hårt kalkstensliknande så tror jag inte att detta är rätt preparat, men man kan ju pröva.

Produkten innehåller natriumperkabonat och natriumkarbonat som iofs. kan ha viss påverkan på kalk.

Det är ju ändå inte bortkastat att rengöra tanken, men det finns ju också en risk att det lossnar mera som fastnar i pumpen så det är nog bra att montera ett filter före pumpen innan du tömmer tanken efter behandling.

Jag skulle ta de kalkstenar, eller vad det nu är, som du har hittat och lägga i en burk tillsammans med rätt dosering av preparatet och se om något händer med stenarna. Då får du en uppfattning av vilket resultat du kan vänta dig och om det tar en dag, en vecka eller längre tid att lösa upp stenarna.

Testa samtidigt om stenarna löser upp sig i ättika för att avgöra om det är kalk eller något liknande.
Lägg några i 12 %-ig ättika och se vad som händer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blir många tabletter. Det vanligaste och bästa verkar vara klordioxid eller hypoklorsyra.
Just nu testar jag hypoklorsyra som sägs vara ofarligt och lämnar inga farliga rester men renar vattnet effektivt, däremot finns lite bismak från min aluminiumtank kvar. Tidigare har jag testat Xinix som innehåller klordioxid och denna tog bismaker bättre men vilken av dessa som rengör din tank och får bort biofilm och annat bäst kan jag inte svara på, kanske produktsidorna kan ge något.
Jag tror även att Bio Cool innehåller något av ovan nämnda aktiva ämnen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mackey:

Om det är något hårt kalkstensliknande så tror jag inte att detta är rätt preparat, men man kan ju pröva.

Produkten innehåller natriumperkabonat och natriumkarbonat som iofs. kan ha viss påverkan på kalk.

Det är ju ändå inte bortkastat att rengöra tanken, men det finns ju också en risk att det lossnar mera som fastnar i pumpen så det är nog bra att montera ett filter före pumpen innan du tömmer tanken efter behandling.

Jag skulle ta de kalkstenar, eller vad det nu är, som du har hittat och lägga i en burk tillsammans med rätt dosering av preparatet och se om något händer med stenarna. Då får du en uppfattning av vilket resultat du kan vänta dig och om det tar en dag, en vecka eller längre tid att lösa upp stenarna.

Testa samtidigt om stenarna löser upp sig i ättika för att avgöra om det är kalk eller något liknande.
Lägg några i 12 %-ig ättika och se vad som händer.

Bra idé med att testa stenarna men var försiktig med att hälla i ättika och låta det stå om du har aluminiumtank.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Makro:

Bra idé med att testa stenarna men var försiktig med att hälla i ättika och låta det stå om du har aluminiumtank.

RF tank.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev patrikflink:

Vi tankade fullt i Arkösund och jag misstänker att det är därifrån vi fått in skiten.

Om du tankat från det kommunala dricksvattennätet är det inte så troligt att du fått in skit i tanken just där. Jag är ganska säker på att Arkösund har kommunalt vatten från Norrköping och det vattnet är dessutom ganska mjukt.

Kolla med Nodra AB som ansvarar för dricksvattnet i Norrköping om de kan ha någon idé om vad som kan ha hänt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är iallafall 100st tabletter i. Ska vänta ca 30 minuter och sedan spola i 30 sekunder i samtliga kranar. Sen får det gotta sig tills onsdag, tappa ur allt och sedan på med nytt vatten.

Tömma 400 liter tar lite tid, men den nya pumpen levererar 15L/min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev patrikflink:

Nu är iallafall 100st tabletter i. Ska vänta ca 30 minuter och sedan spola i 30 sekunder i samtliga kranar. Sen får det gotta sig tills onsdag, tappa ur allt och sedan på med nytt vatten.

Tömma 400 liter tar lite tid, men den nya pumpen levererar 15L/min.

Jag tolkar produkten som att den med "rengöring" snarare menar vettenrening/decifisering (eller liknande funktion). Dvs den rengör egentligen inget på så sätt att den löser inte upp skit eller gör att skit försvinner, den dödar bara bakterier etc så du inte blir sjuk.

Själv har jag plasttank med relativt stor inspektionslucka (stort skruvlock) som man får ner hela armen i och torkar den torr på hösten och torkar ur den med klorblandning varje vår.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag tolkar produkten som att den med "rengöring" snarare menar vettenrening/decifisering (eller liknande funktion). Dvs den rengör egentligen inget på så sätt att den löser inte upp skit eller gör att skit försvinner, den dödar bara bakterier etc så du inte blir sjuk.

Själv har jag plasttank med relativt stor inspektionslucka (stort skruvlock) som man får ner hela armen i och torkar den torr på hösten och torkar ur den med klorblandning varje vår.

Finns 2 olika, jag köpte denna som har texten:

Tankrengöring BioCool Clean Water Tank. I tankar och slangar med stillastående vatten bildas oundvikligen beläggningar. Biocool Clean my water tank rengör med minimal handpåläggning insidan av både tank, slangar och kranar utan att avge smak eller lukt. Avsedd för alla typer av tankar i såväl husvagn, husbil, båt och fritidsboenden. För bästa resultat, rekommenderar vi rengöring av vattentanken 2-4 gånger per år.

Rengör enkelt tank, slangar och kranar

Avger varken smak eller lukt

Fri från klor och silver

Fungerar i alla typer av vattentankar

Ingen sköljning krävs

Restprodukten är vatten och syre

Instruktioner
Produkten är enkel och säker att använda och är fri från klor och silver och tillverkad i Sverige.
När tabletten har löst upp sig är restprodukten vatten och syre.
Dosera 1 tablett per 4 liter vattentanksvolym
Fyll upp hela systemet; tank, slangar och kranar
Låt verka i minst 12 timmar
Töm ut vattnet genom bottenpluggen eller kranen
Klart - Ingen sköljning krävs
Innehåller 50 tabletter vilket räcker till en tankvolym på 200 liter.

Den du syftar på rengör vattnet så det är drickbart och lagringsbart upp till 3 månader:

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/vattenrening-filter/vattenrening/biocool-purify-my-drinking-water-250-tabletter

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det var jag som tänkte på den andra, trodde det var en sort bara 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har under det senaste året rengjort tankar, eller rättare sagt sanerat kalkbeläggningar med citronsyra. Nu senast var det visserligen toaletten i båten och dess slang till septiktanken som fick sig en omgång, fråga mig inte hur jag doserade citronsyrepulvret som jag köpte av Clas Olsson, men nån deciliter till fem liter vatten på att ungefär.

Vi har ju rätt så neutralt pH och mjukt vatten, men klart om det är högt pH och hårt vatten, då löddrar ju inte tvålen.. så frågan är ju då vad dom har för vattenkvalitet i Arkösunds kommunla vattenledningar… merendels försöker man ju buffra vattnet för att spara på vattenledningarna, men kanske inte i just den kommunen..?

Nåväl, som svar på din fråga, gör jag rent färskvattentanken med klorinlösning, men klor löser inte kalk, men det tar bort en massa annat, såsom bakteriebeläggningar.

Men jag kan tänka mig att en citronsyrelösning kan hjälpa dig, och det kan ju kännas bättre att hälla i citronsyra i en vattentank än klor.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och, häll inte i citronsyra och klor, för då frigörs klorgas! Tanken behöver vara ursköljd och fri från det ena innan det andra hälls i.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev raol:

Och, häll inte i citronsyra och klor, för då frigörs klorgas! Tanken behöver vara ursköljd och fri från det ena innan det andra hälls i.

Har inte tänkt att använda något starkt eller dylikt. Blir det inte bra så får jag skruva bort nivåmätaren och gå ner med min inspektionskamera och visuellt kika. Är det katastrof så gör jag en inspektionslucka i vinter och rengör manuellt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klor i dricksvatten neutraliseras med askorbinsyra.

Om man tycker det är lite klorsmak på vattnet så är en knivsudd askorbinsyra per liter vatten lagom.

Detta tips är väl spritt av kommuner och vattenverk och jag vet att tipset tidigare har funnits på typ Livsmedelsverkets elker Svenskt vattens webb, men nu hittar jag det inte.

För att rena vatten mera storskaligt om man är osäker på kvalitén häler man 1/2 - 1 dl klorin i tanken per 100 liter vatten och pumpar ut det i ledningarna. Det ska mycket tydligt lukta klor om vattnet. Där får det stå i 24 timmar.

Sedan tillsätter man en matsked askorbinsyra så neutraliseras kloret.

Vissa parasiter klarar klor, så det finns fortfarande en viss risk att vatten renat med klor kan ge magproblem.

I södra Europa är vattnet ofta kraftigt klorsmakande så där kan man med fördel använda askorbinsyra för att få ett mera välsmajande vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev raol:

Ja missuppfatta mig gärna på rätt sätt, antingen eller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...