Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hej! 

Vi har precis köpt en Skarpnes 30 med en Aqad 41b, vet att dom lämnar runt 200hk men hittar ingen info om nm. Hoppas att någon här inne vet och vill dela med sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQAD41A AD41A) manual , din version AQAD41B(AD41B) manual/instruktionsbok på svenska, finns på nätet.

A versionerna kända som "smokey". B-versionerna fick uppdaterade rökbegränsare med kolvar och spridare vad jag minns. 

450 Nm vid ca 2400 rpm.

Diverse Volvo Penta dokument finns för AD41B om något önskas.

AD31 AD41 instr bok.png

AD41 bränsle o smörjsystem.png

AD41 elscheman.png

AD41 In UT kylsystem.png

AD41 verkstadhandbok.png

AD41 gör det själv handbok.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info . Försöker samla på mig lite teknisk info om dessa, antar att stommen är den samma i tamd, aqad och ad men vad skiljer motorerna åt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TAMD = Turbo Aftercooled Marin Diesel   -   För båtar med tak axel. Finns även TMD utan laddluftkylare.

AQAD = Aquamatic Aftercooled Diesel   - För båtar med drev , samma som AD. 

Motorerna är märkta med en bricka nere vid främre motortassen och det är antingen TMD, TAMD eller AD.

Lite äldre motorer hette MD - Marine Diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag ser på lappen men serienummer mm att den är märkt som AD41b och har ju rak axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Skarpnes:

Ja jag ser på lappen men serienummer mm att den är märkt som AD41b och har ju rak axel

Dom har väl bytt motorn någon gång.

Jag har 2st AD41b med drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag vet att en begagnad motor sattes i när den byggdes 86 som sedan byttes ut mot en ny ad41b 93. Den startar direkt och har en jämn och fin gång och intercooler paketet nybytt, antar att jag förr eller senare måste byta turbo och värmeväxlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Makro:

Man kan hämta alla instruktionsböcker på Pentax sida gratis, skriv bara in motorbeteckning i ”produkt designation” och välj språk

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

7746346.pdf 5 MB · 5 downloads

Funkar lite sisådär , jag har inte inloggning på Penta trots att jag varit på huvudkontoret i Lundby/Hissingen i går,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Skarpnes:

På motorskylten, om du har motsvarande märkning ,framgår grundmotorn vilken heter kort o gott AD41B. Sen har VP en skylt för drev/backslag och en för sköld. Slår du in motor nr på VP sidan som Makro länkar till så ser du när motorn såldes, i mitt KAD-fall så ser jag att den gick till varvet NordWest. Jag får fram alla detaljer i hala drivlinorna på ett motor nr. Sen får man rätt reservdelslistor.

antar att jag förr eller senare måste byta turbo och värmeväxlare.

AD41A,B,P är VP:s säkraste dieslar av 4 och 6 cylinders versionerna 2,4/3,6 liter i min uppfattning.

Lätta att underhålla. Turbon håller ett antal år . Värmeväxlarna får man öppna och visuellt inspektera. intercoolern är ju  frisk men se över oljekylaren så att den inte börjat läcka sjövatten. Du har den äldre varianten som kan vara svår att trycka ut tubsatsen ur. Öppna gavel locket på glykolkylaren , rensa klegg, kontrollera offeranod och byt tätningslister, o-ring och kopparbricka.

20171021_124953.jpg

20250501_150811.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info. Får gå igenom ordentligt när jag fått hem den.. ligger utanför Göteborg så blir en fin tur hem till karlstad genom göta älv i slutet av augusti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev NW355:

Funkar lite sisådär , jag har inte inloggning på Penta trots att jag varit på huvudkontoret i Lundby/Hissingen i går,

Vad märkligt, kan det vara något med webbläsaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-08-14 vid 06:47 skrev Makro:

Man kan hämta alla instruktionsböcker på Pentax sida gratis, skriv bara in motorbeteckning i ”produkt designation” och välj språk

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

7746346.pdf 5 MB · 7 downloads

Bra att veta! 
Alla manualerna på samma webplats bara att skriva ut!

Gäller det även dom nyare digitala modellerna?😇

IMG_1246.jpeg

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja var stänger man av felstavningsfunktionen 😂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...